[delphi] lcd van 7 streepjes+punt aansturen

Pagina: 1
Acties:

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 10:14
Ik heb dus een led-lcd'tje van 7 tekens en een punt(ik kan er een 8 en een punt op maken]
deze wil ik in delphi aansturen.
Ik wil hem zo maken dat ik op de computer een tekst in kan voeren en dat die tekst dan letter voor letter op het schermpje komt te staan.
Het lcd'tje is aangesloten op de printerpoort en wel op pen 2 t/m 9(kan alleen maar) en dus analoog.
Het gaat me waarschijnlijk zelf niet lukken dit te maken en dus vroeg ik me af of iemand al zoiets heeft gemaakt.

Jorn

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
moet je een in de docu van de officiele delphi site kijken, daar staan veel van dat soort tutorials

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Zoek naar de Pin-layout van je printerpoort, en spit door de win32-api hoe je de verschillende singalen in kunt stellen.

Beter kan ik ff niet helpen (ken geen Delphi)

|_____vakje______|

• Jorn
ik zal ff kijken.

Verwijderd

http://www.dumlupinar.net/e_info_parallel.html
http://www.zerohype.com/Support/ZHED.Downloads/port95nt.php

Hier moet je toch een aardig eindje mee komen. m'n technishe kennis is niet al te best maar volgens mij is het direct aansluiten van leds op je printerport niet echt het beste wat je kan doen..

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zondag 12 augustus 2001 21:48 schreef j_iscool het volgende:
ik zal ff kijken.
zie het boek pc-poorten voor windows van elektuur, incl. source in delphi

Cogito Ergo Credo

• AFR
  • Niet online

AFR

Op http://www.lvr.com/parport.htm kun je veel nuttige informatie vinden over de parallelle poort. Ook vind je er een link naar de TDLPortIO-component die je kunt gebruiken onder Delphi en C++Builder.

Let op: de parallelle poort kan officieel alleen (een kleine) stroom leveren bij het niveau "laag" (immers open-collector uitgangen). Als je met "hoog" wilt schakelen is het verstandig om een transistor te gebruiken

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:52

Knutselsmurf

LED's make things better

Op zondag 12 augustus 2001 23:04 schreef AFR het volgende:
Op http://www.lvr.com/parport.htm kun je veel nuttige informatie vinden over de parallelle poort. Ook vind je er een link naar de TDLPortIO-component die je kunt gebruiken onder Delphi en C++Builder.

Let op: de parallelle poort kan officieel alleen (een kleine) stroom leveren bij het niveau "laag" (immers open-collector uitgangen). Als je met "hoog" wilt schakelen is het verstandig om een transistor te gebruiken
Er is nog een andere methode, namelijk een externe 5V gebruiken. (of is het tegenwoordig 3.3V ?). Deze voeding moet voldoende vermogen kunnen leveren om de LED aan te sturen. Vervolgens gebruik je je parallelle poort net andersom. Als de uitgang van een pin nu laag is (0V), heb je een spanningsverschil over je LED, omdat aan de andere kant je 5V-voeding aan het werk is, en het bijbehorende segment gaat branden. Met een hoog signaal op de poort zal er geen spanningsverschil zijn en zal het segment dus niet gaan branden. Deze methode werkt en is verder veilig, onder de voorwaarde dat je een goede voeding gebruikt.

edit:
Zat me later te bedenken dat het wel iets beter is om even een weerstandje ertussen te zetten.

Maar aangezien deze topic in /14 geplaatst is, zal de topicstarter waarschijnlijk alleen maar willen weten hoe je onder windows je poorten aan kunt spreken. Onder good-old DOS was dat nog simpel, want toen kon je overal zomaar bij, maar tegenwoordig zit windows ertussen. Volgens mij zijn er hier wel componenten te vinden waarmee je je poorten direct aan kunt spreken.

- This line is intentionally left blank -

• Jorn
Op zondag 12 augustus 2001 23:04 schreef AFR het volgende:

er zitten aan elke pin 1 weerstand en daaraan een transistor

• Jorn
Op maandag 13 augustus 2001 01:36 schreef Knutselsmurf het volgende:

[..]

Er is nog een andere methode, namelijk een externe 5V gebruiken. (of is het tegenwoordig 3.3V ?). Deze voeding moet voldoende vermogen kunnen leveren om de LED aan te sturen. Vervolgens gebruik je je parallelle poort net andersom. Als de uitgang van een pin nu laag is (0V), heb je een spanningsverschil over je LED, omdat aan de andere kant je 5V-voeding aan het werk is, en het bijbehorende segment gaat branden. Met een hoog signaal op de poort zal er geen spanningsverschil zijn en zal het segment dus niet gaan branden. Deze methode werkt en is verder veilig, onder de voorwaarde dat je een goede voeding gebruikt.

edit:
Zat me later te bedenken dat het wel iets beter is om even een weerstandje ertussen te zetten.

Maar aangezien deze topic in /14 geplaatst is, zal de topicstarter waarschijnlijk alleen maar willen weten hoe je onder windows je poorten aan kunt spreken. Onder good-old DOS was dat nog simpel, want toen kon je overal zomaar bij, maar tegenwoordig zit windows ertussen. Volgens mij zijn er hier wel componenten te vinden waarmee je je poorten direct aan kunt spreken.
ik heb dit al:
procedure PortOut(IOport:word; Value:byte); assembler;
asm
xchg ax,dx
out dx,al
end;

waarna je dit kunt gebruiken:
PortOut(888,255);

en 255 is alles aan en 0 is alles uit maar ik dacht dat er een som voor was welke pinnen hoog werden bij welk getal?

Verwijderd

Kweet niet of mijn getallen met de poorten kloppen, maar de som die je bedoelt is ws deze:

Poort Getal
1 1 (2^0)
2 2 (2^1)
3 4 (2^2)
4 8 (2^3)
5 16 (2^4)
6 32 (2^5)
7 64 (2^6)
enz..

Tel de getallen op voor elke poort die je aan wilt hebben.
Voorbeeld:
Poort 1, 4 en 6 moeten aan dan tel je op 1+8+32=41

• Creepy
  • Laatst online: 18:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Toch wel grappig om te zien dat er mensen zijn die bepaalde dingen willen aansturen, en dan zelf willen programmeren, en niet eens BASISKENNIS van programmeren hebben.

Die SOM van getallen waar jij het over hebt is gewoon het omzetten van binair naar decimaal. Binair voor welke pin hoog is (1) en welke niet (0), en dat dus omzetten naar een "normaal getal" (decimale waarde).

Als je toch bezig bent, leer dan meteen ook hexadecimaal. weet je meteen waarom je printerpoort op 378 zit en je hem met 888 aan moet sturen :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 09:41 schreef Creepy het volgende:
Toch wel grappig om te zien dat er mensen zijn die bepaalde dingen willen aansturen, en dan zelf willen programmeren, en niet eens BASISKENNIS van programmeren hebben.
Och andersom is het net zo erg hoor,hardware aansturen met m'n pc is best grappig (teminste die paar lcd's die ik heb) maar zodra ik een schema zie met meer dan 'n paar weerstanden ben je mij kwijt :z

• Creepy
  • Laatst online: 18:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Whahaha.... och.. kan de schema's wel lezen.. kan alleen voor geen meter solderen :) Heb mijn display ook LATEN solderen in ruil voor een aansturings progje hehe. Moet alleen m'n LCD weer is fixen.. zitten nu 2 draadjes los :(

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

zitten nu 2 draadjes los
Je bent dus niet de enige die niet kan solderen! :P
Pagina: 1