Hoe zit dat nou met USB-C

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:09
Heb al een tijdje een USB C monitor (Samsung S24h850QFU) die ik aansluit (met bijgeleverde USB C kabel) op mijn macbook air (2018).. nu heb ik vanuit het werk een HP Eliitebook 745 gekregen (met USB C poort) maar die poort zit aan de andere kant (t.o.v. waar die bij mijn macbook zit) en dus is het kabeltje te kort.
Ik leuk een langere USB C kabel gehaald maar zo werkt het dus niet :-(

Na wat onderzoek blijkt dus dat er binnen USB C diverse protocollen zijn (correct me if im wrong)... maar wat ik nu dus lastig terug kan vinden: aan wat voor eisen moet een USB C kabel voldoen om inderdaad ook beeld over te kunnen dragen?

Heb inmiddels uiteraard ook gewoon gegoogled op USB C Beeldsignaal... maar de prijzen die dan naar boven komen vind ik schrikbarend(?) (zoek er 1 van 1,5-2meter, maar kwam nergens goedkoper uit dan 50euro)... zoek ik dan niet goed of zitten deze kabels gewoon in deze prijsklasse?

hoor t graag!

Beste antwoord (via RichD1011 op 14-12-2020 00:27)

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
Het magische woord is hier "Thunderbolt" dit is het protocol wat over de USB-C kabel heen gaat. Tegenwoordig staat USB-C alleen voor de vorm van de connector en kan dit in veel gevallen verschillen. De ene is voor stroom + data en de ander (Thunderbolt) kan ook beeld mee sturen.

Als je op de zijkant van je HP kijkt zal je bij de USB-C input ook een klein bliksempje zien.

Ik heb kortgeleden deze kabel gekocht voor mijn USB-C Monitor en HP laptop combinatie:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

De eerste vraag:

Werkt de monitor ok met de bijgeleverde kabel?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
USB kabels is idd een wespennest.
Zorg dat de kabel op z'n minst is goedgekeurd (certified) door de USB-IF.
HP, Apple en Google maken goede kabels, bij Chinese merken weet je nooit wat je krijgt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zo te zien heeft die monitor ook een DisplayPort input. Je zou een DP -> USB-C kabel kunnen kopen, die zijn zeker wel voor 10-20 euro te vinden. Je sluit dan de USB-C kant aan op je laptop (zowel macbook als elitebook) en de DP kant op je monitor.

Ik heb zelf deze gekocht op bol.com en die werkt goed op mijn laptop (HP Envy)

[ Voor 29% gewijzigd door Oon op 13-12-2020 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Snake schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:01:
De eerste vraag:

Werkt de monitor ok met de bijgeleverde kabel?
Ja! moest de elitebook even achterstevoren zetten zodat de poort aan de juiste kant zat en de korte bijigelverde kabel (1m) het redde om dat te testen, maar dan werkt het zoals t hoort.
Juup schreef op zondag 13 december 2020 @ 04:11:
USB kabels is idd een wespennest.
Zorg dat de kabel op z'n minst is goedgekeurd (certified) door de USB-IF.
HP, Apple en Google maken goede kabels, bij Chinese merken weet je nooit wat je krijgt.
Nu heb ik net dus is even de USB C kabel gepakt van mijn Macbook (de kabel die wordt meegeleverd om m op te laden, maar bedacht me net dat die uiteraard ook 2 USB-C uiteinde heeft), maar ook die geeft geen beeld door... dus ook Apple gebruikt verschillende soorten USB-C kabels/protocollen.
Oon schreef op zondag 13 december 2020 @ 04:34:
Zo te zien heeft die monitor ook een DisplayPort input. Je zou een DP -> USB-C kabel kunnen kopen, die zijn zeker wel voor 10-20 euro te vinden. Je sluit dan de USB-C kant aan op je laptop (zowel macbook als elitebook) en de DP kant op je monitor.

Ik heb zelf deze gekocht op bol.com en die werkt goed op mijn laptop (HP Envy)
Daar was ik zelf nog niet op gekomen :) en dat is zeker een goedkoper alternatief, alleen het fijne van USB-C naar USB-C (dus van mijn monitor naar de macbook/elitebook) is dat die daarmee ook meteen op netstroom aangesloten is.

[ Voor 6% gewijzigd door RichD1011 op 13-12-2020 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 19:33
USB-C is een form-factor; een type stekkertje. Dat stekkertje kan overal voor gebruikt worden.

Het meest wordt het gebruikt met het USB 3.0 protocol, waar onder andere videosignalen overheen kunnen. Maar dat een kabel een USB-C stekkertje heeft betekend niet perse dat de kabel geschikt is voor USB3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Superstorend inderdaad. En overal mensen echt bloedserieus "De aanslUItinG Is UNiveRsEEl MaaR wat Je Er meE kAN niET".

Heb zelf ook een paar van die power-only USB-C kabels. Heb ze maar met een klein rood tie-wrapje gemarkeerd dan weet ik waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RichD1011 schreef op zondag 13 december 2020 @ 05:19:
Nu heb ik net dus is even de USB C kabel gepakt van mijn Macbook (de kabel die wordt meegeleverd om m op te laden, maar bedacht me net dat die uiteraard ook 2 USB-C uiteinde heeft), maar ook die geeft geen beeld door... dus ook Apple gebruikt verschillende soorten USB-C kabels/protocollen.
Ah ja dat is een USB 2.0 kabel.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Juup schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:24:
[...]

Ah ja dat is een USB 2.0 kabel.
Sterker nog, het is helemaal geen datakabel, maar alleen voor stroom, in het geval van de Mac opladers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
Het magische woord is hier "Thunderbolt" dit is het protocol wat over de USB-C kabel heen gaat. Tegenwoordig staat USB-C alleen voor de vorm van de connector en kan dit in veel gevallen verschillen. De ene is voor stroom + data en de ander (Thunderbolt) kan ook beeld mee sturen.

Als je op de zijkant van je HP kijkt zal je bij de USB-C input ook een klein bliksempje zien.

Ik heb kortgeleden deze kabel gekocht voor mijn USB-C Monitor en HP laptop combinatie:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
Thunderbolt 3 dus! kabeltje inmiddels besteld op Amazon.

en dan nog ben je wel zo'n 30-40euro kwijt voor 1 van 2meter.... altijd nog beter dan andere webshops (50euro+)... vind het wel prijzig voor 1 kabeltje maar ach als t straks allemaal gewoon werkt ben ik dat binnen een dag weer vergeten :>
Pagina: 1