Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:48
Hallo Tweakers,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Heb sinds vorig jaar een EvoHome systeem en nieuwe CV (Calenta 40L) laten installeren. Maar loop tegen een paar problemen aan die ik niet kan plaatsen.

Dit is de setup

Woonkamer : 3 HR 92 en EvoTouch als sensor
Keuken : VV met HR92 aangestuurd als radiator als hoofdverwarming en 1 HR92 op radiator die alleen aangaat om ruimte snel op te stoken (indien nodig)
Slaapkamer 1 : HR92
Slaapkamer 2 : HR92
Slaapkamer 3 : HR92

Dit aangestuurd middels een OpenThemmodule bij de ketel.

Ik ervaar de volgende 2 problemen :

1. Radiator in woonkamer lijkt niet mee te lopen bij warmtevraag. Van de 3 gaan er 2 op volle bak branden en 1 blijft koud. Heb al de knoppen omgewisseld maar dat lijkt geen verschil te maken.
2. Ik wil voorkomen dat de leidingen en radiatoren zo warm worden dat ze brandwonden opleveren als je ze aanraakt, daarnaast is het verre van comfortabel om zo'n straalkanon te hebben. Mij is alleen niet duidelijk hoe ik deze range van temperatuur kan wisselen. Volgens mij is het OpenThem principe daar niet geschikt voor. Maar kan me toch niet voorstellen dat zulke temperaturen de standaard werking zijn?

Wellicht hebben jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Rostares je kunt de cv temperatuur in je ketel instellen volgens mij. Bijvoorbeeld op 55 graden of zelfs nog lager, moet je even experimenten of je het daarmee dan nog warm kunt stoken.
https://tools.remeha.nl/actueel/cv-en-warmwatertemperatuur/

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:38:
@Rostares je kunt de cv temperatuur in je ketel instellen volgens mij. Bijvoorbeeld op 55 graden of zelfs nog lager, moet je even experimenten of je het daarmee dan nog warm kunt stoken.
https://tools.remeha.nl/actueel/cv-en-warmwatertemperatuur/
Ik had eventjes gekeken, maar in de handleiding van mijn ketel staat dat ik dan gebruik moet maken van het aan/uit protocol en dat het instellen van deze functie niet werkt als je de ketel laat moduleren.

Nog een ander puntje.. ook al is er geen warmtevraag in de zone, dan blijft de HR92 niet volledig gesloten. Heel bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-07 17:02
1. Radiator in woonkamer lijkt niet mee te lopen bij warmtevraag. Van de 3 gaan er 2 op volle bak branden en 1 blijft koud. Heb al de knoppen omgewisseld maar dat lijkt geen verschil te maken.
Ik heb afgelopen week Evohome thuis geinstalleerd en liep hier ook tegen aan. De indruk die ik heb gekregen is dat het uitmaakt hoe je de HR92 plaatst. Zodra de batterijen en in zitten lijkt de knop een calibratie te doorlopen om begin en eindpositie van de afsluiter te bepalen. Het lijkt me daarbij van belang dat de knop al op de radiator gemonteerd wanneer dit proces begint (en dus zodra de batterijen worden geplaatst). En in volledig open positie (het zwarte draaiende deel dat in de knop schuift) plaatsen.

Dus als je probeert bij de haperende radiator het volgende probeert:
1. Knop er af
2. Batterijen er uit
3. Radiator open draaien (met zwarte wieltje dat in HR92 schuift)
4. Knop terug plaatsen
5. Batterijen er weer in stoppen

Ben benieuwd of dit bij jou ook helpt of dat ik het helemaal mis heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Het zou zomaar de oplossing kunnen zijn.

Ik ga dit vandaag eventjes proberen. Had het al uitgeprobeerd om de slag van de knop op volledig te zetten (parameter 6) dat lijkt de truc ook te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste Rostares ben je hier uit gekomen? Ik zou het graag willen weten!

Ik heb ook een Evo Home en lijk tegen bijna het zelfde aan te lopen. 2 van de 6 radiatoren in huis lijken regelmatig niet helemaal 'open' gezet te worden door de HR-92

ter onderbouwing deze graph;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWSsw3p8doLi0D_KhIf0pnRX--I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5LHiPkNn7gvKN9yQQ2pxTVj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de gewenste temperatuur (blauwe lijn) en de actuele temperatuur door de HR92 gemeten in het rood.

duidelijk dat hij zijn 'schakel moment' heeft gemist... en dan word het alleen maar kouder.
haal ik de knop er vanaf en draai ik het ventiel handmatig open word de radiator meteen warm. dus de CV word wel aan gestuurd om te verwarmen, het komt alleen nooit aan bij de radiator.

Meerdere keren een re-cycle gedaan door te laten kalibreren maar mag niet baten.

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Nee helaas..

Ik heb het grootste probleem opgelost door de grote radiator in te stellen op een hele draai waardoor deze nu eigenlijk goed functioneert. Alleen had deze week weer dat 1 van de 3 radiatoren weer niet aanging.

Hier heb ik de knop eraf gehaald en omgewisseld met degene er naast (die wel functioneert) en nu doen ze het beide weer. Ik snap er echt geen hout van.

Wanneer ik op de knoppen kijk hebben ze beide dezelfde klepstand 42 en de 1 wordt wel warm en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Rostares Wie weet helpt het: Je moet bij het monteren van de knop zorgen dat je de vergrendeling (het schuifje wat naar linkt en rechts kan) goed vastklikt. Als die niet klikt zal de knop denken dat hij niet gemonteerd is en niets doen. Ook doet de knop een nieuwe kalibratie nadat je dat schuifje weer hebt vastgeklikt.

Het zou mij trouwens verbazen dat een recente ketel het niet mogelijk maakt om de maximale aanvoertemperatuur te bepalen. De handleiding lijkt aan te geven dat de volgende instelling in alle gevallen van toepassing is:
CP000 Instelpunt maximale aanvoertemperatuur groep

Natuurlijk is het aan EvoHome om onder dat maximum te moduleren.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Maximum temperatuur is inmiddels gelukt op de ketel, stond niet geheel duidelijk in de handleiding.

De EvoHome lijkt nog steeds zijn eigen leven te leiden (alleen in de woonkamer) vandaag ook weer, 1 radiator die niets lijkt te doen terwijl de klepstand gelijk is aan een radiator die ernaast hangt en die het wel doet.

Daarna een uur later stookt die alle radiatoren op naar 21 graden terwijl de ingestelde temperatuur 19 graden is. In de EvoHome Touch staat er vervolgens dat er geen warmtevraag is, maar toch stookt die door.

Ben er inmiddels wel redelijk klaar mee aan het raken, vooral het onvoorspelbare gedrag. Het kan dagen goed gaan en opeens is het weer compleet mis. En wat nu de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawmoret
@Rostares ik kan dat wel bevestigen; het gedrag is onvoorspelbaar en niet constant....

ik snap ook oprecht niet wat er mis gaat, ik ga met honywell proberen te praten.

houd je op de hoogte!

Do the math: sin adds to your troubles, subtracts from your peace, multiplies your sorrows and divides you from God.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekie1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-02-2021
Ik heb dus hetzelfde probleem; ervaring is intussen wel dat bij opstarten's ochtends alle kranen openstaan. Gedurende de de dag, dus bij constant houden van temperatuur, doet dit fenomeen zich voor. Als ik de regelthermostaat (wireless round) drastisch hoger zet gaan ze weer wel allemaal open. Er is geen logica. Ik heb knoppen verwisseld naar andere radiatoren en ook dan geen logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Hier inderdaad nog hetzelfde probleem.

Ik heb een vermoeden dat het ontstaat door 1 van de 2 parameters

1. Meer dan 1 radiator in de ruimte
2. Ipv losse thermostaat, de Touch als sensor gebruiken,

Dat zijn nog 2 zaken die ik wil gaan uitzoeken. Maar denk dat het erop uit zal draaien dat die basisunit het probleem heeft. Die moet dan maar worden vervangen, heb gelukkig de set aangeschaft en laten installeren bij een installateur, dus die helpt gelukkig met het probleem oplossen. En is ook mijn aanspreekpunt hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawmoret
Ik heb na overleg met Honeywell een reset gedaan, heeft een paasdag goed gewerkt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EPuC2cUg2cP5cSv4q4IRq-FMM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UaQDtVeTLF3154x3eOsRFUCK.png?f=fotoalbum_large

Tot gister toen ging het weer mis...
wil je dreumes eindelijk uitslapen... word hij wakker van de kou 😖

Ik ga weer ff babbelen met de support, als er nieuws is meld ik me😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jawmoret
Zoals belooft, ik heb met support gebeld. Kan iederen aanraden overigens, goede support!

Samen met support een aantal instellingen aangepast op de HR92 knoppen en tot nu toe perfect!

hier een voorbeeld van de nu wel stabielle tempereatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRlnQjlN8SNvKp_X095Ojh3ioQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5QZZgucunkwY8FFS4ZJybZjH.png?f=user_large

parameters die aangepast zijn

3 - duur van de vensterfunctie naar 0 (Lees: uit)
4 - gevoeligheid van de vensterfunctie bij dalende ruimtetemperatuur van 0.2 naar 2.0
5 - gevoeligheid van de vensterfunctie bij stijgende ruimtetemperatuur van 0.2 naar 2.0
6 - instelling kraan slag van 0 naar 1 (volledige slag)
11 - herkenning vensterfunctie naar 0 (lees uit)

misschien dat dit bij jullie ook helpt.

• waltsteg
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-04-2021
Dank voor delen. Ik had gelijkaardige 'symptomen' en de feedback van @jawmoret lijkt mij te werken.
Nu even enkele dagen opvolgen. #fingerscrossed
btw : waar haal jij die screenshots uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawmoret
@waltsteg mooizo fijn om te horen dat het werkt!

screenshots zijn via Grafana & HomeAssistant. Werkt geweldig als je 'getrut' wilt debuggen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waltsteg
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-04-2021
werkt nog steeds ... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
Ik ga het ook proberen op die manier in te stellen.. Heb de laatste periode er even geen aandacht meer aan besteedt (andere belangrijke zaken :-) ) maar ga me er weer even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwart1971
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-08-2023
De instellingen van jawmoret werken ook goed bij mijn HR92 op de badkamer radiator HR92 met een danfoss onderblok en -ventiel.

https://gathering.tweaker...bookmark/2038970/66081780

Instellingen HR92:
3 - duur van de vensterfunctie naar 0 (Lees: uit)
4 - gevoeligheid van de vensterfunctie bij dalende ruimtetemperatuur van 0.2 naar 2.0
5 - gevoeligheid van de vensterfunctie bij stijgende ruimtetemperatuur van 0.2 naar 2.0
6 - instelling kraan slag van 0 naar 1 (volledige slag)
11 - herkenning vensterfunctie naar 0 (lees uit)
Pagina: 1