Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelboshart
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
Ik zit met een interessante vraag over de belastingheffing over een dividenduitkering van een asset zoals fysiek goud.

Stel jij als DGA van een Holding BV hebt 1 kilo aan fysiek goud op de balans van de Holding BV staan. Nu zakt bijvoorbeeld in fiscaal jaar 2020, 12 mei de goudprijs naar een bedrag van 30.000 EUR / kilo. Op deze dag keer ik die 1 kilo goud uit aan mijzelf prive (DGA). Ik leg hem als het ware "van mijn werkburo op mijn nachtkastje". Nu doe ik pas aangifte van deze dividend uitkering in december van fiscaal jaar 2020. De prijs is onderhand gestegen naar 50.000 EUR / kilo. Aangezien je belasting betaald over de waarde op moment van uitkering (12 mei 2020), hoef ik enkel 30000 * 0,25 = 7500 EUR aan aanmerkelijk belang belasting te betalen.

Ik vraag dit omdat ik met een soortgelijke situatie te maken heb en ik graag wil weten of ik het zo binnen de wet werk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:05

Nic

Vrij

Je BV had dan binnen 1 maand na uitkering van het dividend aangifte moeten doen en de 15% dividendbelasting moeten afdragen, dus je bent al te laat.

https://www.belastingdien.../aangifte_doen_en_betalen
"U moet aangifte doen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld." .. "U moet het bedrag van de aangifte betalen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld."

edit: en zorg dat je de notulen van de aandeelhoudersvergadering (met jezelf...) opmaakt. "Het bestuur moet instemmen. Als dividenduitkering het voortbestaan van de bv in gevaar brengt, moet de directie weigeren anders bestaat de kans dat ze voor deze keuze aansprakelijk kunnen worden gesteld. Om dit vast te stellen, moet je een uitkeringstoets uitvoeren. Daarmee moet je bepalen of de bv ook na dividenduitkering aan haar verplichtingen kan blijven voldoen." https://www.ondernemeneninternet.nl/dividend/#hoeveel

[ Voor 33% gewijzigd door Nic op 12-12-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nic schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:36:
Je BV had dan binnen 1 maand na uitkering van het dividend aangifte moeten doen en de 15% dividendbelasting moeten afdragen, dus je bent al te laat.

"U moet aangifte doen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld." .. "U moet het bedrag van de aangifte betalen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld."
Dan ben je te laat met aangifte en afdracht dividendbelasting. Dat kun je alsnog doen, dan moet je rente betalen en loop je risico op een verzuimboete. Daar gaat de vraag niet over.

De Belastingdienst zal bewijs willen zien dan de dividenduitkering daadwerkelijk op 12 mei heeft plaatsgevonden. Als je elk jaar rond die datum dividend uitkeert, zal het niet zo'n probleem zijn, maar als het enkel een papieren handeling is waarmee je aanzienlijk voordeel behaalt en die je voor het eerst meldt ergens in 2021, is het niet zo geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Klopt niet helemaal @nic. De BV moet aangifte doen, tegen 15% tarief.

In de IB aangifte over 2020 wordt ook dividend aangegeven (box 2) tegen 26,25%. De al betaalde 15% mag daarmee worden verrekend.

Verder mag het volgens mij, behalve als het idd elk jaar gebeurd ;) En je het in privé natuurlijk netjes in box 3 opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelboshart
GlowMouse schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:44:
[...]

Dan ben je te laat met aangifte en afdracht dividendbelasting. Dat kun je alsnog doen, dan moet je rente betalen en loop je risico op een verzuimboete. Daar gaat de vraag niet over.

De Belastingdienst zal bewijs willen zien dan de dividenduitkering daadwerkelijk op 12 mei heeft plaatsgevonden. Als je elk jaar rond die datum dividend uitkeert, zal het niet zo'n probleem zijn, maar als het enkel een papieren handeling is waarmee je aanzienlijk voordeel behaalt en die je voor het eerst meldt ergens in 2021, is het niet zo geloofwaardig.
Het grappige van de wetgeving hier is dat dus enkel het moment van betaling telt voor het berekenen van de verschuldigde belasting. Zover ik weet ben je enkel verplicht binnen 1 maand de belasting te betalen na aangifte en dus niet na moment van overdracht/betaling. Vanuit deze aanname dan ook mijn interesse van tot in hoeverre je moet kunnen aantonen dat de betaling van deze goudstaaf op 12 mei, 2020 gebeurde, aangezien dit enkel een fysieke handeling vericht en geen vorm van administratie of papieren transactie heeft.

Hier een stukje uit het aangifte formulier van de belastingdienst op de vraag "Op welke datum heeft uw vennootschap dividend beschikbaar gesteld?":
Let op! Het gaat om de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld en niet om de dag waarop het dividend is uitbetaald.

[ Voor 22% gewijzigd door karelboshart op 12-12-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelboshart
Nic schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:36:
Het uitbetalen en beschikbaar stellen van dividend zijn twee verschillende dingen, de belastingdienst legt dit expliciet uit in hun aangifte formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
Bij een controle moet jij aantonen wanneer de transactie heeft plaatsgevonden. Een mailtje naar je accountant bv zou je daar voor kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelboshart
Zou een ondertekende notitie van de directie ook voldoende zijn waarop staat wat, hoeveel en wanneer een fysieke verplaatsing of overhandiging heeft plaatsgevonden zoals in mijn voorbeeld met 1 kilo goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 21:21
karelboshart schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:49:
Het grappige van de wetgeving hier is dat dus enkel het moment van betaling telt voor het berekenen van de verschuldigde belasting. Zover ik weet ben je enkel verplicht binnen 1 maand de belasting te betalen na aangifte en dus niet na moment van overdracht/betaling.
Nee, het moment van beschikbaar stellen. Dat is niet het moment van betaling, dat is het moment dat de aandeelhoudersvergadering besluit dat er dividend uitgekeerd wordt. Zie bijvoorbeeld deze pagina.
karelboshart schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:49:
Vanuit deze aanname dan ook mijn interesse van tot in hoeverre je moet kunnen aantonen dat de betaling van deze goudstaaf op 12 mei, 2020 gebeurde, aangezien dit enkel een fysieke handeling vericht en geen vorm van administratie of papieren transactie heeft.
Het moment van de fysieke handeling is irrelevant, het gaat over het moment dat je besluit de uitkering te doen.
karelboshart schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:12:
Zou een ondertekende notitie van de directie ook voldoende zijn waarop staat wat, hoeveel en wanneer een fysieke verplaatsing of overhandiging heeft plaatsgevonden zoals in mijn voorbeeld met 1 kilo goud.
Dat maakt dus niet uit, het gaat over het moment dat er besloten is het dividend uit te keren. Daarvoor heb je bijv. een oproep tot en notulen van een aandeelhoudersvergadering nodig. En binnen een maand na dat besluit moet de dividendbelastingaangifte gedaan en betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
karelboshart schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:12:
Het bewijs is sterker als je m naar een derde partij stuurt. Aangezien je wsch zelf de directie bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelboshart
underrated schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:39:
[...]

Het bewijs is sterker als je m naar een derde partij stuurt. Aangezien je wsch zelf de directie bent ;)
Maar wat valt er meer te bewijzen. Als jij je best hebt gedaan dit administratief vast te leggen is het toch aan de belastingdienst om het tegendeel te bewijzen. En dan alsnog, de belastingdienst krijgt extra geld door de dividendbelasting. Zou je de dividenduitkering terugtrekken, dan ontvangen ze helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Vraagstukken waar men de helft van de feiten weglaat zijn beroerd discussievoer en lopen typisch stuk. Voeg er nog een vleugje potentiele fraude aan toe en het wordt geheid dolletjes.

Voor zover mogelijk zijn de relevante antwoorden wel gegeven en met oog op bovenstaande hangen we er hier een slot aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2020 00:47 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.