Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Ik heb een kleine PC die echt maar 10 watt verbruikt
De voeding is een 19v PC voeding

Nu wil ik dat die PC niet uitvalt dus heb ik er een accu tussen de PC en de voeding gezet
Zo'n Dell power companion is gemaakt voor laptops maar werkt ook prima op deze PC

Een probleem. Duitgang van die power companion is een kleine seconde uit tijdens het in of uitschakelen van de voeding

Wellicht kan je dat opvangen met een dikke elco op de uitgamg.
Maar hoe bereken je dat ??

0.5A bij 19 volt is te zien als een belasting van 38 ohm
Wat voor capaciteit is nodig om bij die belasting in 1 seconde hooguit 2 volt te zakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Ik ga er vanuit dat het gelijkspanning is. :)

De formule is I = C dU/dt. (Zie bijvoorbeeld hier: https://www.allaboutcircu.../capacitors-and-calculus/ )

De stroom is 10W / 19V = 0,53A.
dU = 2V, en dt = 1s.

C = I/dU * dt = 0,53 / 2 * 1 = 0,265 F. Dus een condensator van minimaal 270 mili Farad.

Bij Farnell zijn ze te koop vanaf zo'n 67 euro per stuk:
https://nl.farnell.com/ep...alu-elec-screw/dp/2750105

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een elco daar achter hangen voelt IMO aan als een Hobby Bob oplossing. Als ruimte niet direct een probleem is kan je beter naar een kleine UPS kijken om dit goed op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10
Ja een laptop voeding is DC anders zou een elco niet kunnen
Maar wow en ik zat naar 10.000 µF te kijken a 5 euro
Dit is een beetje boven de begroting

@_Jeffrey_, waarom een UPS kopen als je een 18.000mah accu hebt liggen die hier perfect voor geschikt is
Alleen jammer van dat omschakelmoment. Ik ga toch eens meten hoe lang dat moment is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Woodski schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:57:
...
@_Jeffrey_, waarom een UPS kopen als je een 18.000mah accu hebt liggen die hier perfect voor geschikt is
Alleen jammer van dat omschakelmoment. Ik ga toch eens meten hoe lang dat moment is
Zo perfect geschikt is dat ding dus niet want hij schakelt niet naadloos over.
Dat is niet zo vreemd want het ding is bedoeld voor laptops en die hebben ook nog een ingebouwde accu. Daarmee kan die ene seconde wel overbrugd worden, daarom heeft Dell daar geen effort in gestoken

Anyway, ik vrees dat een condensator van 270mF ook niet gaat helpen. Voordat die is opgeladen is de kortsluitbeveiliging al in werking getreden

@_Jeffrey_'s advies is zo slecht nog niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch even verder kijken.
Zowel dat voorstel van die enorm grote condensator als een accu. Bij beide wordt als probleem het omschakelmoment genoemd. Maar hoezo omschakelmoment? Voor zover ik het zie, kun je dat toch gewoon omzeilen. Namelijk door een accu permanent opgeladen huiden en de 12V-voeding permanent aansluiten op die accu. Immers zou dat ook plaatsvinden na dat genoemde omschakelmoment.

Een UPS lijkt me nogal overdone. Dat zijn voorzieningen die bedoeld zijn voor netspanningsuitval. M.a.w. om daarin een poosje in kunnen voorzien. Dus kort gezegd gelijkrichter - accu - wisselrichter naar een spanningsniveau dat gelijk is aan de netspanning. En die spanning voedt dan de installatie. Dat is duidelijk wat anders. Hier kun je die wisselrichter immers omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
@Techneut
De TS wilt ding ding gebruiken als UPS, voor een PC met een 19V voeding.

@Woodski
Het ding is duidelijk niet geschikt of ontworpen voor je toepassing, los van het ding modificeren zie ik zo meteen geen passende oplossing.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sine schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:29:
@Techneut
De TS wilt ding ding gebruiken als UPS, voor een PC met een 19V voeding.
Dat meende ik al volledig te begrijpen, alleen staar je niet blind op dat begrip UPS. Een echte UPS bestaat in principe uit drie delen, gelijkrichter, accu en wisselrichter, al met al mede dank zij bepaalde regelapparatuur toch wel een nogal duur apparaat. Ik heb zelf ervaring met een reusachtig grote UPS van enige honderden kVA. Die diende echt om de netspanning van een paar groepen zonder dip zeker te stellen voor enige uren. Dat is weliswaar andere koek, maar het principe is hetzelfde.

Maar door het rechtstreeks aansluiten van de PC op de accu, m.a.w. er komt helemaal geen netspanning aan te pas. kun je die wisselrichter achterwege laten. En daarmee wordt het niet een dure UPS, maar een uiterst eenvoudige en daardoor een aanmerkelijk goedkopere samenstelling, die helemaal geen omschakelmoment heeft, dus met wel de eigenschappen van een echte UPS. Een 19V accu zal denk ik niet bestaan, of moeilijk te vinden, maar met een 12V en een 6V in serie kom je er ook, want de spanning die een accu levert is in de praktijk altijd wat hoger dan de nominale spanning. Zeker als de lading permanent staat ingeschakeld. Kortom, op deze manier creëer je een eenvoudige UPS, alleen noem je die niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
UPS is niet meer dan een Uninterruptible power supply, ook wel een no-break.

Een UPS kan ook prima enkel DC zijn, zo heb je ze ook voor 24V om PLC sturingen in de lucht te houden, daar komt heel weinig wisselrichter bij kijken.
Ik ken een paar heel grote installaties met 110V DC UPS-en.
Het al dan niet ontbreken van een wisselrichter maakt niet of het een 'echte' UPS is.

Dus staar je inderdaad niet blind op het begrip UPS ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 16:40

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Techneut schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:11:
[...]
... Een 19V accu zal denk ik niet bestaan, of moeilijk te vinden, ...
5-cell lipo doet 18.5V volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Firestorm schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:42:
[...]

5-cell lipo doet 18.5V volgens mij
Zomaar een voeding van 19V nominaal (20V+ werkelijk?) parallel te zetten over een 5-cell LIPO batterij is niet het slimste wat je kan doen. Zeker met zo'n batterij, welke in korte tijd zeer veel energie vrij kan laten, is het vragen om problemen in de toekomst.

En zoals @Brahiewahiewa al terecht opmerkt zou het zomaar kunnen dat de kortsluitbeveiliging in zo'n 'power companion' tript als er een belasting met een zeer lage interne weerstand, zoals een condensator of LIPO accu, op de uitgang wordt aangesloten.

We vinden het allemaal leuk op technische oplossingen te verzinnen voor uitdagingen welke we tegenkomen, maar soms zal je in moeten zien dat een kant en klaar product op de markt misschien wel de beste oplossing is.

Als geld hier het probleem is kijk dan eens op Marktplaats... genoeg UPS-en te vinden van APC en Eaton voor een paar tientjes. Koop een nieuwe 7Ah/12V loodaccu voor 10-15 euro om de bestaande te vervangen, en zo'n ding staat daar jaren lang goed zijn werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sine schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:45:
UPS is niet meer dan een Uninterruptible power supply, ook wel een no-break.

Een UPS kan ook prima enkel DC zijn, zo heb je ze ook voor 24V om PLC sturingen in de lucht te houden, daar komt heel weinig wisselrichter bij kijken.
Ik ken een paar heel grote installaties met 110V DC UPS-en.
Het al dan niet ontbreken van een wisselrichter maakt niet of het een 'echte' UPS is.

Dus staar je inderdaad niet blind op het begrip UPS ;)
Ik weet door die eigen ervaring er mee heel goed waar de afkorting UPS voor staat. :) . Maar beantwoordt elke stationaire accubatterij voor het voeden van wat dan ook waar de lader continu staat ingeschakeld daar zonder dat perse UPS te noemen niet aan? Ook daarmee heb ik ervaring en ik heb deze in mijn werkkring nog nooit UPS horen noemen. Hoewel ik geen enkel bezwaar heb jegens iemand die dit wel doet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Haha, ik ben (gezien onze vorige discussie) toch wel benieuwd in wat voor een werkgebied je zit .. bij "ons" staan namelijk verschillende van die DC UPS-en.

Waaronder deze: https://new.siemens.com/g.../power-supply/dc-ups.html

En veel grotere modellen voor 110V aan 100A oid.

[ Voor 15% gewijzigd door Sine op 13-12-2020 18:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, die dingen en de apparatuur waarvoor ze dienen begrijp ik helemaal, had ik even niet aan gedacht. Sorry.

Ben wel benieuwd wat een beetje geschikt type voor dit doel kost vergeleken bij de simpele oplossing die ik in gedachten had. Ik voelde er echter niet zo veel voor om daarvoor in te loggen om zogenaamd een offerte aanvraag te doen. En dan daarna voortdurend lastig gevallen worden met e-mails. Maar gezien het uiterst geringe benodigde vermogen schat ik dat die "doe-het-zelfoplossing" met een accu en passende lader als continu voeding aanmerkelijk goedkoper is.

[ Voor 79% gewijzigd door Techneut op 14-12-2020 11:20 ]

Pagina: 1