Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-01 18:37
Hallo mede-tweakers!

Ik heb na zoveel jaar weer eens zelf een PC gebouwd. Ik wilde wat nieuwe dingen proberen welke, toen ik voor het laatst een PC bouwde, er nog niet was. Zoals dus bijvoorbeeld een AIO koeler. Ik heb gekozen voor een Fractal S24+ Prisma. Die heb ik netjes aangesloten op de AIO pomp header van mijn Asus ROG Strix X570-E moederbord (misschien verkeerd?).

Bij het opstarten had ik initieel een melding "CPU Fan Error". Nu heb ik natuurlijk al wel zitten Google-en. De resultaten die ik terug kreeg was: stel in het BIOS in dat je de CPU fan niet monitored. Dat heb ik nu gedaan waardoor die foutmelding inderdaad weg ging.

De Fractal S24+ Prisma heeft twee operating modi: PWM en Auto. PWM zou dus moeten betekenen dat mijn moederbord de fans zou moeten aansturen. In auto mode, zal de pomp zelf iets "slims" gaan doen. Tijdens de auto mode, kwam ik erachter dat de temperaturen best wel kunnen oplopen. Ik wilde daarom eens PWM mode proberen.

Het probleem: de fans blijven op 100% draaien.

Ik doe waarschijnlijk iets fout. Wellicht dat iemand hier weet hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord (via WeSs0 op 16-12-2020 17:22)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE00NonFmnDsJ7T9lvhH826AtnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKCkdrydYFQCmY8FJdCrxHPL.png?f=user_large

1: ga naar tabblad Monitor
2: scroll naar beneden en open Q-Fan Configuration
3: scroll naar AIO_PUMP Control
4: Selecteer PWM Mode
5: Deze velden verschijnen direct na stap 4. Pas waardes aan naar wens. Als je de onderste Duty Cycle verandert van 100 naar b.v. 50 moet je direct verschil kunnen horen.

Er is ook een optie om dit allemaal in een grafiek in te stellen met bolletjes die je kunt slepen, maar dat is geklooi met de muis.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
Heb je in het bios onder het submenu Monitor, vervolgens onder Q-Fan control (helemaal onderaan) wel de AIO header op PWM gezet en daarna de curve ingesteld? (drie punten waarbij je percentage fan-rpm vs graden Celsius kunt instellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:27
In PWM mode moet je de curve zelf instellen. Als het goed is heb je als opties een lower, middle en upper limit qua temperatuur. Bij die 3 opties hoort een snelheids % dat de fans zullen gaan draaien. Bij mij stond standaard op de lower limit dat de fans 100% moeten draaien. Dat klopt natuurlijk niet want dan draaien ze altijd 100%. :)

Check dat even in de bios! :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
Goeie! Ik heb de opties gevonden. Zorgt dit dan voor de fan control alleen? Of zal het ook de pomp langzamer laten pompen?

Is er ook een aan te raden curve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

Oni

Ik heb een soortgelijke AIO, maar dan zonder de RGB, de Fractal Design Celsius+ S24 Dynamic.
Kan hem jammer genoeg nog niet testen want ik wacht nog op de cpu. .
Wil ook wel weten hoe je de pomp aanstuurt, of dit ook via bios gaat.
Fancurve vind ik persoonlijk, hangt af of je weinig lawaai of goeie koeling wilt. Op m'n vorige build draaiden de fans op silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
Wat ik nu heb gedaan: pomp op de AIO header aangesloten. De twee fans van de radiator op de cpu_fan headers aangesloten. De pomp draait dus altijd 100% en de fans zijn daarmee variabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
Dat kan ook. Ik heb de fans op de AIO aangesloten en de AIO op de AIO-header. Dan stuurt het bios alles - pomp en fans - in één keer aan want de pomp constant op 100% laten draaien is hoorbaar als de fans stil zijn. Scheelt ook kabels, wat juist een pluspunt is van de Celsius(+)

Curve instellen moet je van geluid en temperaturen af laten hangen, eigen voorkeur. Ik heb geloof ik 50°C@50%, 60°C@70%, 70°C@100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
Ik ga inderdaad nog even experimenteren voor wat nou het beste werkt voor mij. Ik ben iig superblij met de wetenschap dat je de curve zelf kan instellen voor de AIO pomp! Thanks daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Niet online

Oni

Mijn cpu is ook binnen gekomen dus ben ook aan 't testen geslaan met de S24+.
En inderdaad, als alles op de AIO header staat draaien de fans op 100%. In mijn bios lijk ik die AIO curve niet aan te kunnen passen, die staat altijd op 100.. Tenzij er ergens een verborgen optie staat waar ik nog geen weet van heb. Mijn mobo is een Asus x570-p.
Ik heb dan maar de pomp op de AIO header laten staan en de ene fan op de mobo cpu header en de andere op een gewone mobo fan header aangesloten. Die hun curves kan ik wel finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
@Abbadon heeft uitgelegd waar je de AIO header op PWM mode kan zetten. Dat is voor de duidelijkheid niet bij de Q-fan control. Dat verwarde mij ook nogal. Deze instelling zit onder het "monitor" kopje!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE00NonFmnDsJ7T9lvhH826AtnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKCkdrydYFQCmY8FJdCrxHPL.png?f=user_large

1: ga naar tabblad Monitor
2: scroll naar beneden en open Q-Fan Configuration
3: scroll naar AIO_PUMP Control
4: Selecteer PWM Mode
5: Deze velden verschijnen direct na stap 4. Pas waardes aan naar wens. Als je de onderste Duty Cycle verandert van 100 naar b.v. 50 moet je direct verschil kunnen horen.

Er is ook een optie om dit allemaal in een grafiek in te stellen met bolletjes die je kunt slepen, maar dat is geklooi met de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeSs0
Top! Heb hem gemarkeerd als beste antwoord. Hopelijk kunnen we meer mensen daar mee helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oni
  • Niet online

Oni

Och, mijn excuses, volledig mis begrepen. Idd bij monitor gevonden. Logisch is het niet, maar kom, we kunnen weer wat finetunen :)
Pagina: 1