LG 27GL850, juiste keus voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1990
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-03-2021
Ik zoek een monitor voor de playstation (5) en ook om te kunnen thuiswerken?
Kenmerken:
- Ik ben vrij lang dus in hoogte verstelbaar en kantelbaar
- Mooi / scherp beeld, liefst dus 4K
- Scherm zelf moet er qua uiterlijk strak uitzien, geen dikke randen of hele lompe voet
- Ik wil ermee gamen (console/playstation)
- Ik wil er mee thuis kunnen werken, aansluiten op laptop. Mail, software, outlook, websites etc.

Wat is je budget?
Max 6 / 700 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Ik heb onlangs de LG 27GL850 binnengekregen. Onlangs toch wat intensiever research gedaan (ja wellicht iets te laat..;) en daarbij kwam ik erachter dat de PlayStation 5 geen 1440p ondersteunt.
De reden waarom ik de 27GL850 hebt aangeschaft is de 144hz, 1ms en acceptabel beeld (geen 4K maar toch goed alternatief). De hoge hz en lage ms zijn niet vanuit mijzelf bepaalt maar meer o.b.v. iemand in de winkel + de berichten op het internet. Men geeft aan dat dit belangrijk is om lekker te gamen.
Concrete vragen:
- Levert 144 hz + 1ms echt meerwaarde m.b.t. playstation gaming? Ondanks dat playstation geen 1440p aan kan profiteer ik met de LG wel van 144 hz en 1ms toch? Of wordt dit ook automatisch gedownsized. Mijn eigen beleving is dat ik 4k toch wel echt belangrijk vind, weet alleen niet of het verschil qua scherpte echt zichtbaar is tussen bijv. een echt 4K scherm de 1440P van LG.
- Wordt de scherpte van de LG monitor i.c.m. playstation 5 automatisch verlaagd naar 1080P aangezien 1440p niet ondersteund word?
- Klopt het dat het gekoppelde apparaat het aantal hz bepaald (verversingssnelheid)? Wanneer ik mijn laptop aan de monitor koppel kan ik de hz niet aanpassen, dit blijft op 60 staan. Dit heeft denk ik te maken met de videokaart in de laptop?
- Zijn veel playstation 5 spellen wel te bespelen in 120 hz of zul je toch heel vaak op 60 hz uitkomen?
- Gevoelsmatig denk ik dat 144 hz + 1ms vooral meerwaarde heeft bij PC gaming?
- Wat vinden jullie van mijn keuze (LG) gezien mijn argumenten, wat zijn de na- & / voordelen? Vinden jullie mijn alternatieven (hieronder) wellicht beter passen gezien mijn wensen of hebben jullie zelf een beter alternatief voor mij? Kan ik niet beter 4K nemen en lagere snelheid of vinden jullie dat de verversingssnelheid + ms wel degelijk echte meerwaarde hebben.

Mijn alternatieven:
HP 27f 4k - Reden: Mooi beeldscherm qua uiterlijk, 4K.
Samsung LU28R550UQU; 4K, mooie strak scherm.
Dell S2721QS ; 4K mooi scherm, ingebouwde speakers.

Benieuwd naar jullie reacties en alvast dank daarvoor!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bij consoles dicteert de game de maximale resolutie en refresh rate. Omdat de PS5 geen 1440p ondersteunt, zal de resolutie naar 1080p worden gezet. Vervolgens ga je die 144Hz ook niet kunnen benutten omdat games maximaal tot 120fps gaan.

Ik betwijfel ook of er veel games zullen zijn die meer dan 60fps op 4K gaan doen op een PS5. 4K 60fps is vaak al veel voor menig gaming PC. Nu is een PS5 qua hardware behoorlijk wat, redelijk vergelijkbaar met een RTX2080S + Ryzen 3700X, maar het is een kwestie van tijd voordat een PS5 merkbaar op achter gaat liggen op PC. Het eerste dat er dan afgaat is 4K 120Hz. Komt bij dat over de 75Hz gaan op 4K, met een enorme prijsverhoging gepaard gaat, helemaal voor IPS.

Ik zou dus een relatief simpel maar goed 4K scherm kopen. Zoals je zelf al aangeeft zoek je iets waar je ook mee kan werken. IPS heeft dan waarschijnlijk de voorkeur. HDR is er ook niet echt, tenzij je enorm veel meer wil gaan betalen. Ik zou verder geen waarde hechten aan ingebouwde speakers. Die zijn meestal dramatisch. Ik zou eerder kijken naar een soundbar en deze combineren met een compatibel 4K 60Hz IPS paneel met een redelijke kalibratie uit de fabriek. Eventueel kan je nog reviews opzoeken op websites zoals Rtings of TFTcentral. :)

Zie ook:
https://www.tftcentral.co.../console_monitors.htm#hdr

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1990
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-03-2021
Bedankt voor je reactie, super!

Ik heb inmiddels besloten mijn LG terug te sturen en voor een 4K scherm te gaan.
Ik neig persoonlijk nu heel erg naar deze Dell:
pricewatch: Dell S2721QS Zwart

Mooie vormgeving, verstelbaar, hoge helderheid en kleurdiepte.

Nu zie ik alleen ook varianten met USB-C functionaliteit, die zou ik bij de Dell ook kunnen nemen. Kan het kloppen dat je met een gewone HDMI kabel geen 60 HZ en 4K kan gamen maar dat je hier eventueel USB C voor nodig hebt?
De Dell die ik in de link hierboven stuur heeft geen USB C en ik twijfel of ik dan wel een playstation erop kan gebruiken in 4K + 60hz, weet jij dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De gelinkte Dell heeft gewoon HDMI 2.0 , dus je kan 4K 60hz met 4:4:4 chroma subsampling draaien zonder problemen. Je kan alleen géén gebruik maken van HDR op deze resolutie omdat HDMI 2.0 daar te weinig bandbreedte voor heeft. Maar dat is geen probleem want de gelinkte Dell monitor kan HDR toch niet goed weergeven (te laag contrast en piek helderheid). Lees ook even deze review: https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2721qs

Die Dell is meer een office monitor, maar leent zich ook prima voor PS5 gamen. Je zal wel wat snufjes als VRR van HDMI 2.1 missen, maar daar mis je weinig aan denk ik