Magic 2 en 500 duo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutponsioen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
Mijn vraag
.
Ik had een prima werkend dlan 500 systeem draaien met meerdere dlan 500 duo's en een dlan 500 wifi in verschillend ruimtes.

In verband met de snelheid ben ik overgegaan op een Magic 2 wifi next systeem. Ook die werkt prima. Volgens de site van Devolo kan ik powerline adapters in verschillend snelheden hierop aansluiten. Deze zijn volledig compatible. Gek genoeg krijg ik de dlan 500 adapters die ik had niet in hetzelfde netwerk as de Magic 2 wifi adapters. Ze verschijnen ook niet in de devolo cockpit.

Weet iemand hoe ik dat moet oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10, devolo cockpit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.dlan 500 adapters en de magic 2 naar elkaar laten zoeken door op de 'knopjes' op beide apparaten te drukken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:16
ik dacht dat de magic2 op G.Hn draaide , en de oudere dlan 500 op HomePlugAV draaide... aparte technologieen dus , die NIET compatibel zijn met elkaar ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:51:
ik dacht dat de magic2 op G.Hn draaide , en de oudere dlan 500 op HomePlugAV draaide... aparte technologieen dus die NIET compatibel zijn met elkaar ..
Dat. G.hn en Homeplug AV praten niet met elkaar.

Sowieso *wil* je zulk verschillende snelheden neti met elkaar mixen al zouden ze wel samen kunnen:
- bij communicatie tussen snelle en trage adapters communiceren ze uiteraard op snelheid van de traagste.
maar ook:
- capactiteit op het netwerk wordt bepaald door airtime, hoe lang het medium (je stroomnet) bezet gehouden wordt door een apparaat. Als je trage adapters hebt houden ze het medium onevenredig lang bezet waardoor de snellere adapters ernstig beperkt worden.

Om dat laatste toe te lichten:

Stel je hebt vier apparaten die alle vier tegelijk data willen versturen. Twee kunnen dat doen tegen 150Mbps, de andere twee tegen 25Mbps (voor het gemak gaan we even uit van netto throughput die je met Homeplug AV "500Mbps" vs "2000Mbps" gemiddeld kunt verwachten). Ze delen airtime ongeveer gelijk. Dat betekent dat je in deze situatie elk met 1/4 van max throughput gaan werken, dus je houdt van die 150Mbps ongeveer 37Mbps over.
Maar het wordt erger. Apparaten zenden niet lukraak continu, ze proberen meestal een vaste hoeveelheid data te versturen. Stel je wilt 150MB versturen. Dat duurt met 150Mbps dus 8 seconden (want 1B=8b), of met 37Mbps ongeveer 32 seconden. Dan is het apparaat klaar en zendt het niets meer, en hoef je er niet meer mee te concurreren voor bandbreedte. Maar als je met die trage meuk evenveel wilt verzenden duurt dat zes keer zo lang, dus in dit voorbeeld drie minuten. Al die tijd is de lijn bezet en gaat je performance lager zijn.

TLDR: mix geen snelheden op een shared medium, vervang alles.

Oslik blyat! Oslik!