[Excel Hulp] Bepaalde inhoud van cel vinden en verwijzen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiggsRx
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05-2023
Hallo tweakers. Ik ben op zoek naar een (voor mij) complexe formule. Ik kan al aardig overweg met Excel en de meeste basis formules kan ik zo maken. Maar deze word mij iets teveel :9 . Ik heb geprobeerd meerdere formules te combineren uit zoekresultaten, maar ik kom er niet uit. Afijn:

In cel 'D6' heb ik een zin staan die per week kan veranderen. En soms is die cel zelfs leeg (geen inhoud).
Als er een zin in cel 'D6' is, begint deze altijd met een afkorting van 3 letters, of een getal van 3 cijfers.
Er zijn 3 verschillende afkortingen mogelijk, bijvoorbeeld:
BRB
AFK
TMI

In cel 'K6' staat alleen een geldbedrag, laten we zeggen: 1,50
In cel 'L6' staat ook een geldbedrag, laten we zeggen: 1,75
In cel 'M6' staat ook een geldbedrag, laten we zeggen: 3,95
In cel 'N6' staat ook een geldbedrag, laten we zeggen: 4,77

Goed, ik probeer dus een formule te maken (in een andere cel) die zoekt naar die bepaalde afkortingen, of getal van 3 cijfers in cel 'D6' en vervolgens 1 van onderstaand doet:
Vind afkorting BRB / ACTIE: laat cel 'K6' zien
Vind afkorting AFK / ACTIE: laat cel 'L6' zien
Vind afkorting TMI / ACTIE: laat cel 'M6' zien
Vind getal van 3 cijfers / ACTIE: laat cel 'N6' zien
Cel is leeg / ACTIE: geef het getal '0' weer
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: MS Office 2016-Excel Nederlands
...

Ik vermoed dat VIND.SPEC ermee te maken heeft, maar ik kan het niet omzetten naar een actie

Beste antwoord (via RiggsRx op 12-12-2020 21:33)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Breek zelf dat soort opdrachten altijd op, dus eerst de eerste 3 character van een cell in een aparte kolom zetten, en dan en IF loopje op de mogelijke waarde en de gewenste uitkomst.

=IFERROR(Left(D6,3);"Empty") gooi je in Kolom X
=IF(X6="Empty";0;IF(X6=BRB;K6;IF(X6=AFK;L6;IF(X6=TMI;M6;N6))))

Zoiets ;)

Je kunt natuurlijk ook de fuctie LEFT() invullen voor kolom X, maar dan word het snel een zooitje in de formule ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BasvanS op 12-12-2020 18:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
Breek zelf dat soort opdrachten altijd op, dus eerst de eerste 3 character van een cell in een aparte kolom zetten, en dan en IF loopje op de mogelijke waarde en de gewenste uitkomst.

=IFERROR(Left(D6,3);"Empty") gooi je in Kolom X
=IF(X6="Empty";0;IF(X6=BRB;K6;IF(X6=AFK;L6;IF(X6=TMI;M6;N6))))

Zoiets ;)

Je kunt natuurlijk ook de fuctie LEFT() invullen voor kolom X, maar dan word het snel een zooitje in de formule ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BasvanS op 12-12-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiggsRx
Sowieso bedankt voor de snelle reactie. Engels pakt ie niet. Ik heb geprobeerd om het om te zetten naar NL:

cel 'X6'
=ALS.FOUT(LINKS(D6;3);"Leeg")

cel 'G6'
=ALS(X6="Leeg";0;ALS(X6=BRB;K6;ALS(X6=AFK;L6;ALS(X6=TMI;M6;N6))))

resultaat van X6 is goed, laat de 1e 3 tekens zien
resultaat van G6 is #NAAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Van MS support:
Important: The #NAME? error signifies that something needs to be corrected in the syntax, so when you see the error in your formula, resolve it. Do not use any error-handling functions such as IFERROR to mask the error.
How to correct a #NAME? error - Office Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiggsRx
Heb het al opgelost, afkortingen moesten ook tussen aanhalingstekens staan, dus heb nu:

=ALS(ISLEEG(D6);"0";ALS(X6="BRB";K6;ALS(X6="AFK";L6;ALS(X6="TMI";M6;N6))))

Ik heb voor de lege cel 'D6' gekozen i.p.v. 'X6'. Omdat hij toch de formule erin las en daardoor niet ziet als leeg.

En als ik het goed begrijp, zoekt het laatste argument niet specifiek naar getallen, maar gewoon naar inhoud. Ook slim bedacht.

In ieder geval bedankt nogmaals, ik kan weer verder :)

[ Voor 18% gewijzigd door RiggsRx op 12-12-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
RiggsRx schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:01:
Heb het al opgelost, afkortingen moesten ook tussen aanhalingstekens staan, dus heb nu:

=ALS(ISLEEG(D6);"0";ALS(X6="BRB";K6;ALS(X6="AFK";L6;ALS(X6="TMI";M6;N6))))

Ik heb voor de lege cel 'D6' gekozen i.p.v. 'X6'. Omdat hij toch de formule erin las en daardoor niet ziet als leeg.

En als ik het goed begrijp, zoekt het laatste argument niet specifiek naar getallen, maar gewoon naar inhoud. Ook slim bedacht.

In ieder geval bedankt nogmaals, ik kan weer verder :)
Als je Excel 2016 onderdeel is van Office 365 kan je ook één keer ALS.VOORWAARDEN gebruiken in plaats van vier keer ALS. Dat is een stuk overzichtelijker.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Nu online
g0tanks schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:57:
[...]

Als je Excel 2016 onderdeel is van Office 365 kan je ook één keer ALS.VOORWAARDEN gebruiken in plaats van vier keer ALS. Dat is een stuk overzichtelijker.
Gewoon waar, ik gebruik de meerdere IF's vaak voor complexere zaken, in combinatie met andere functies, waarbij je soms even vergeet dat je in simpele gevallen ook met minder tekens hetzelfde kunt bereiken!

IFS is hier wel overzichtelijker! Volgens mij bestaat die ook pas vanaf excel 2016?

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 13-12-2020 16:45 ]

Pagina: 1