Toon posts:

Linux internet problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet er hoe je een vrij onbekende netwerk kaart in linux 7.1 installeerd (ik heb de drivers)

met andere woorden ik kom internet niet op met linux suse 7.1 (ik heb @home (kabel))

//aXs

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
Dit hoort niet hier maar in
Non-Windows Operating Systems

daar weten ze je vraag vast wel te beantwoorden.
moven dus

p.s. en gefeliciteerd met je 1e posting :P

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan een mod meteen de titel aanpassen, want dit leest dus NIET

Verwijderd

lekker duidelijk allemaal joh, mijn complimenten.

Wordt je kaart niet gewoon herkend en moet je 'm niet gewoon als DHCP-client instellen :?

Verwijderd

Welke netwerkkaart is het :?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

--> [forum=23] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Ik dacht dat het proggie 'setup' bij RedHat zit. Hiermee kun je dan je hardware configureren zonder veel problemen.

Wat je ook kunt doen is linuxconf gebruiken, networking, host name and IP network devices, hier alle gewenste gegevens invullen en dan bij kernel module de driver opgeven die je al hebt.

Mocht dit niet werken vul dan alles in behalve kernel module, terug naar je shell, insmod <driver>, ifup eth#.

Verwijderd

Welke netwerkkart is het :? (merk/type)
Welke chipset zit erop :?

Heb je de driver al uitgepakt :? Daar staat namelijk waarschijnlijk precies in uitgelegd hoe je hem moet configureren/compileren/installeren.

Verwijderd

Topicstarter
de kaart is een netgear FA311
kernel: 2.4
hoe bedoel je chipset

er zit idd een howto bij mar eerlijk gezegd snap ik daar nix van er is een .o een .c en een .h file en een file die makefile heet maar as ik daar op klik dan komt ie met
"openen met"
en mijn excuses voor het gekloot.

Verwijderd

Blijkbaar is het een national semiconductors chipset (volgens de website althans).

Ofwel je zal de module natsemi.o in de kernel moeten bakken of als module gebakken moeten hebben.

Doe eens "modprobe natsemi.o" en kijk wat hij dan zegt. lsmod geeft de geladen modules weer.
Mocht het niet werken, geef dan eens de inhoud van /lib/modules/2.4.?/kernel/drivers/net terug!

Anders wordt het helaas voor je de aanwijzingen opvolgen of zelf een nieuwe kernel bakken met support voor de netwerkkaart. (Wel meteen een goede les overigens wil je met linux aan de slag gaan :) )

• PCR
  • Laatst online: 10:45

PCR

Op zondag 12 augustus 2001 22:12 schreef Timaniac het volgende:

de kaart is een netgear FA311

kernel: 2.4

hoe bedoel je chipset

er zit idd een howto bij mar eerlijk gezegd snap ik daar nix van er is een .o een .c en een .h file en een file die makefile heet maar as ik daar op klik dan komt ie met

"openen met"

en mijn excuses voor het gekloot.
dan heb je te doen met source,

moet je ff het bestand "INSTALL" doorlezen, daar staat precies in hoe of wat

suc6! :)

Verwijderd

Topicstarter
die helpfile daar snap ik de ballen van dat had ik al geprobeerd

• PCR

PCR

Op zondag 12 augustus 2001 23:16 schreef Timaniac het volgende:

die helpfile daar snap ik de ballen van dat had ik al geprobeerd
Je bedoeld INSTALL?
wat snap je niet?

Verwijderd

Topicstarter
in de install file staan 2 kernels installaties uitgelegd met stappen aangezien ik niet echt weet welke ik moest gebruiken heb ik gewoon vanaf de eerste uitleg gewerkt waarin werd uitgelegd dat je de file die op een diskette staat naat .mnt/linux moet copieren en dan vanuit de shell met een c compiler het bestand met de extantie .c moest compileren. maar helaas zonder resultaat. de andere howto's komen helaas ook zonder resultaat. Waarschijnlijk komt dit doordat ik wat fout doe. Via de handleiding in de manual ben ik erachter gekomen hoe ik het (internet) zou moeten configureren alleen het prbleem is dat mijn netwerk kaart niet in het "lijstje" voorkomt. Nou zei een vriend van mij dat er directories zijn waar alleen .o en .h instaat deze heb ik gevonden en de bestanden erin gekopieerd maar zonder resultaat.
Ik hoop dat ik nu het hele probleem een beetje heb uitgelegd en jullie mij kunnen helpen want ik wil namelijk zo snel mogelijk van windows af :9

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 22:25 schreef nelske het volgende:
Blijkbaar is het een national semiconductors chipset (volgens de website althans).

Ofwel je zal de module natsemi.o in de kernel moeten bakken of als module gebakken moeten hebben.

Doe eens "modprobe natsemi.o" en kijk wat hij dan zegt. lsmod geeft de geladen modules weer.
Mocht het niet werken, geef dan eens de inhoud van /lib/modules/2.4.?/kernel/drivers/net terug!

Anders wordt het helaas voor je de aanwijzingen opvolgen of zelf een nieuwe kernel bakken met support voor de netwerkkaart. (Wel meteen een goede les overigens wil je met linux aan de slag gaan :) )

• PCR

PCR

Op zondag 12 augustus 2001 23:32 schreef Timaniac het volgende:

in de install file staan 2 kernels installaties uitgelegd met stappen aangezien ik niet echt weet welke ik moest gebruiken heb ik gewoon vanaf de eerste uitleg gewerkt waarin werd uitgelegd dat je de file die op een diskette staat naat .mnt/linux moet copieren en dan vanuit de shell met een c compiler het bestand met de extantie .c moest compileren. maar helaas zonder resultaat. de andere howto's komen helaas ook zonder resultaat. Waarschijnlijk komt dit doordat ik wat fout doe. Via de handleiding in de manual ben ik erachter gekomen hoe ik het (internet) zou moeten configureren alleen het prbleem is dat mijn netwerk kaart niet in het "lijstje" voorkomt. Nou zei een vriend van mij dat er directories zijn waar alleen .o en .h instaat deze heb ik gevonden en de bestanden erin gekopieerd maar zonder resultaat.

Ik hoop dat ik nu het hele probleem een beetje heb uitgelegd en jullie mij kunnen helpen want ik wil namelijk zo snel mogelijk van windows af :9
Ik dacht dat als je in die directory staat waar die .c , .h etc. files in staan vanuit de console gewoon "./configure" intypt en daarna "make"

correct me if im wrong, experts :)

• PCR

PCR

Op zondag 12 augustus 2001 23:32 schreef Timaniac het volgende:

* PCR begrijpt dat heeeel goed

:)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 23:39 schreef pc-reactive het volgende:

[..]

Ik dacht dat als je in die directory staat waar die .c , .h etc. files in staan vanuit de console gewoon "./configure" intypt en daarna "make"

correct me if im wrong, experts :)
you're wrong.

Jij gaat ervan uit, dat er een autoconfigure script in staat ;)
Ik gok dat dit slechts een los source bestand is, dat alleen nog maar gecompileerd hoeft te worden als module.

[edit]
Typos

• PCR

PCR

Op zondag 12 augustus 2001 23:43 schreef nelske het volgende:

[..]

you're wrong.

Jij gaat ervan uit,dat er een autoconfigure script in staat ;)

Ik gok dat dit slechts een los source bestand is, dat ellen nog maar gecompileerd hoeft te worden als module.
Jah dat komt omdat ik nl. nog nooit iets anders dan zon autoconfigure script onder m'n neus heb gehad samen met source. :)

Verwijderd

Topicstarter
pc-reactive --> je slaat de spijker op zijn kop. als ik die string in de shell invoer zegt ie dat ie het bestand niet kan vinden of dat het bestand niet bestaat.

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 00:05 schreef Timaniac het volgende:
je slaat de spijker op zijn kop. als ik die string in de shell invoer zegt ie dat ie het bestand niet kan vinden of dat het bestand niet bestaat.
Euhm, hallo...Ik zit hoop ik toch niet tegen dovemans oren te praten.
Hint: ik quote mezelf niet voor niks hierboven!!
Beantwoord die vragen nou eerst even, voordat je moeilijk wil gaan doen!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Probeer eens om de *.o file naar /lib/modules/2.4.?/kernel/drivers/net/ te kopieren. En dan rebooten en insmod (naam van module, staat hierboven ergens in een post).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 12 augustus 2001 23:32 schreef Timaniac het volgende:want ik wil namelijk zo snel mogelijk van windows af :9
volgens mij ben jij nog lang niet klaar om van windows af te gaan. Ik heb het idee dat je alleen maar in de grafische mode werkt. Ja er is ook een andere mode text. Ziet er minder fijn uit maar je kan er evenveel mee. En als je iets niet snapt dan zeg je wat je niet snapt. Dus niet alleen maar roepen hij doet het niet help mij sorry moest er ff uit

• deadinspace
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 12:37 schreef Kippenijzer het volgende:
Probeer eens om de *.o file naar /lib/modules/2.4.?/kernel/drivers/net/ te kopieren. En dan rebooten en insmod (naam van module, staat hierboven ergens in een post).
* deadinspace gokt:

Hoi kernel module versioning!

Verwijderd

ok, ik heb dus een .o een .h een .c en makefile op de een of andere amnier moeten deze files gecompileerd worden alleen de grote vraag is hoe. Graag wil ik jullie bedanken voor alle replies op deze topic maar ik kom er niet echt wijs uit. Waarschijnlijk komt dit door mij eigen ontwetendheid over linux.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Tsja, ben zelf ook een beetje een newbie. (Redhat 7.0 (2.4.7 kernel), p166, 64 Mb 5,2 Gb HD en Plex 12/10/32A :) ben er nu een paar weekjes mee aan de slag) Gisteren heb ik ook een ander netwerkkaartje in m'n computer gestopt, ik had eerst een NE2000 compatible kaartje, 10 Mbit, alleen kon ik op de een of andere vreemde manier maar 1 richtings verkeer mee krijgen.

Kaartje eruit, Realtek RTL8139 erin. Maar die was dus niet in de kernel mee gecompiled (zoals dat zo mooi heet. ;))

Heb ik gewoon mbv make menuconfig gedaan, zoals je normaal een nieuwe kernel installed (behalve make clean). Dat ging hier net zo makkelijk en ik moest ook nog SMBFS erbij zien te krijgen, anders kon ik geen Windows Shares mounten.

Ik had ook aparte "drivers" gedownload voor m'n RTL8139 (8139too) maar ik kreeg ze niet geinstalled via de bijgeleverde Makefile (ook chmod +x Makefile gedaan).

En modprobe 8139too.o gaf can't locate module 8139too.o. En LSMOD geeft geen modules weer (/proc/modules is ook leeg).

Maar ja, nu werkt het ook, en zit het in de kernel, evenals smbfs. Kan nu zelfs met m'n brander via netwerk branden etc.

Verwijderd

Ik ben erachter hoe het werkt alleen heb ik nu een groter probleem met de orginele drivers krijg ik een kernel mismatch omdat deze voor 2.2.16 zijn en nu heb ik dus van de netgear site nieuwe drivers gedowned alleen die zijn te nieuw (kernel 2.4.4) terwijl ik 2.4.0 heb ;( nu wilde ik vragen of iemand weet waar ik de goede driver dus met kernel 2.4 vandaan kan halen?

Verwijderd

toewan ---> je moet het hele pad opgeven dus mobprobe /blahblah/modulenaam.o

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Op dinsdag 14 augustus 2001 17:27 schreef aXs het volgende:
toewan ---> je moet het hele pad opgeven dus mobprobe /blahblah/modulenaam.o
Ah, thanx voor de tip, dan weet ik dat weer voor de volgende keer. :)

Verwijderd

aXs; lees dit nou eens en probeer het dan nog eens:
Op zondag 12 augustus 2001 22:25 schreef nelske het volgende:

Dus probeer gewoon eens die module, die al standaard bij de source van de kernel zit mee te compileren en kijk eens of hij het dan wel doet.

Verwijderd

Op dinsdag 14 augustus 2001 16:43 schreef aXs het volgende:
Ik ben erachter hoe het werkt alleen heb ik nu een groter probleem met de orginele drivers krijg ik een kernel mismatch omdat deze voor 2.2.16 zijn en nu heb ik dus van de netgear site nieuwe drivers gedowned alleen die zijn te nieuw (kernel 2.4.4) terwijl ik 2.4.0 heb ;( nu wilde ik vragen of iemand weet waar ik de goede driver dus met kernel 2.4 vandaan kan halen?
dit is dus mijn nieuwe probleem wat donderdag is opgelost want dan heb ik suse 7.2 met de juiste kernel :)

maar toch bedankt

Verwijderd

Voor de 4e keer!
Die zitten al in de source van de kernel!
Gewoon national semiconductors netwerk module bakken (natsemi.o) en hij doet het!!!!!

Verwijderd

als ik ingeef mobprobe natsemi.o krijg ik no such module

en de inhoud van /lib/modules/2.4.?/kernel/drivers/net =

8390.o
fa311.o (die heb ik er volgens mij zelf ingecopieerd)
ppp-mppe.o

maar wat ik raar vind is dat die "universele netwerkkaart" driver ook niet werkt
Pagina: 1