SATA 600 schijf uitlezen via USB kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 20:36
Beste mensen,

Mijn NAS is overleden maar de schijf erin niet. Het is een Seagate Barracuda 1 TB SATA schijf.

Ik had hier een USB kabel liggen die op de brede SATA connector past, maar als ik die op mijn laptop aansluit krijgt de schijf geen of onvoldoende stroom.

Weten jullie waar ik de juiste kabel vind die dus de schijf van stroom voorziet én waarmee ik via USB de schijf kan benaderen?

Eventuele andere opties hoor ik ook graag. Ik wil gewoon de data van de schijf kunnen halen.

Alvast bedankt!

PS: als het mag kun je ook een link plaatsen naar waar ik kan bestellen (weet niet of dat tegen de voorwaarden van de site is)

Beste antwoord (via Cliff op 15-12-2020 01:48)

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
pricewatch: Sharkoon DriveLink Combo USB 3.0 V2 Zwart

Ik heb de usb 2.0 versie van deze gehad. Of het nou (2.5 of 3.5) SATA of IDE is, je kan er alles (HDD of DVD-Brander/Speler) mee aansluiten middels usb. Elke leek kan er middels de handleiding mee omgaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je een 2.5" of 3.5" disk? Een 2.5" werkt prima op enkel 5V, wat je USB kan leveren. Is het een 3.5" disk heb je ook 12V nodig, en dan heb je iets nodig dat die 12V kan leveren (en dan heb je een losse adapter nodig, want dat lukt niet met USB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
@TERW_DAN Ik heb een 3.5" disk inderdaad, had ik moeten vermelden. Kun je die voedingen los kopen? Het is niet zo'n dikke stekker als in de desktop PC's (zo'n 4 polige stekker die ook aan je CD speler ging is het niet)

Het is zoals de linker op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3HcE1dOzVH1pqqIqJAryH_CtoE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nBAC9LgxYOR8vvdVpcn6Jcvj.jpg?f=user_large

En ik heb nu zo'n snoer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLKsz2cMKgHX6Qc6_RI2HZEOUd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugGvonkGBRJS19OqqC7oXF6p.jpg?f=user_large

Maar de disk krijgt dus geen stroom...

[ Voor 23% gewijzigd door Cliff op 13-12-2020 08:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
pricewatch: Sharkoon DriveLink Combo USB 3.0 V2 Zwart

Ik heb de usb 2.0 versie van deze gehad. Of het nou (2.5 of 3.5) SATA of IDE is, je kan er alles (HDD of DVD-Brander/Speler) mee aansluiten middels usb. Elke leek kan er middels de handleiding mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hopelijk kun je de data benaderen dan straks. Wat voor NAS was het?

Zolang de data-partitie niet versleuteld is, kun je met bepaalde tools of met een Linux distro (vaak) wel bij je data. Een NAS gebruikt namelijk geen FAT32 of NTFS als bestandssysteem, maar bijvoorbeeld EXT4 of BTRFS.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
@PD2JK Het was een oude 'Lassie' :)

Ofwel 'LaCie'. Ik denk zeker 10 jaar oud.

@DR!5EQ Op de foto's zie ik niet de juiste connector. Weet je zeker dat dat een goede is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cliff schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:40:
@TERW_DAN Ik heb een 3.5" disk inderdaad, had ik moeten vermelden. Kun je die voedingen los kopen? .
Voedingen kun je los kopen, maar een losse USBbehuizing is makkelijker en goedkoper. Of pak een dock zoals @DR!5EQ linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Cliff schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:20:
[..]
@DR!5EQ Op de foto's zie ik niet de juiste connector. Weet je zeker dat dat een goede is?
Kijk niet naar de foto's, kijk naar de specificaties. Voordeel van deze tov een standaard externe behuizing is dus dat je er meer mee kunt zoals ik eerder heb omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
als het voor incidenteel gebruik is heb je natuurlijk geen duur 3.0 dock nodig https://nl.aliexpress.com/item/4000001199622.html.
Heb ik al menig oude hdd mee leeg gehaald zonder mijn kast open te hoeven maken

[ Voor 24% gewijzigd door Rrob op 13-12-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Beste mensen, ik heb nu de juiste kabel en de schijf via USB aan mijn laptop hangen (laptop is Windows 10)

De schijf is te zien, maar ziet er nogal vreemd uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9aI3OYBM7GyFwegiJWd2Dcc2og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3rvhQXLmuT9b5pK6kQ4VYld.png?f=fotoalbum_large

Veel partities, er staat wel 'in orde' bij - maar ik krijg er geen driveletter voor.

Kunnen jullie mij adviseren hoe ik nu bij de data kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

De partities zijn waarschijnlijk als linux partities ingericht en niet als NTFS of FAT.
misschien kun je hier wat mee: https://www.howtogeek.com...-partitions-from-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Voor de duidelijkheid, rechtermuisknop op 'Schijf 1' geeft deze opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-cXzCmpjwL9NEsBD3LlMHntcks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oysnIh6fw5pEZO0BXUxdTiNw.png?f=fotoalbum_large

Is converteren naar Dynamische schijf een mogelijke optie, of verlies ik dan de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliff
Tazzios schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:13:
De partities zijn waarschijnlijk als linux partities ingericht en niet als NTFS of FAT.
misschien kun je hier wat mee: https://www.howtogeek.com...-partitions-from-windows/
Dit lijkt iets te doen inderdaad, bedankt voor de lead. Ik heb systinternals LinuxReader gedownload, zie nu dat de disk gezocht wordt. Er lijken wel error op te zitten dus de data heb ik nog niet zondermeer terug, maar ik zie nu tenminste wat.

Wordt vervolgd en wederom dank voor de goede adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25

Tazzios

..

Indien de schijf niet in orde is alles zo snel mogelijk kopiëren voordat hij helemaal niets meer doet.

Een andere gebruikte optie is om een image van de schijf trekken maar dat is meer werk en de vraag is of de schijf dat nog red (/overleeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Je moet echt absoluut niets wegschrijven naar de schijf vanuit Windows, dus ook niets converteren. Je kunt beter een linux live-cd/usb starten en vanuit daar de data proberen te redden (naar nog een andere schijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliff
Disk data-type wordt gezien als XFS. Disk Internals lijkt het te kunnen lezen, maar de freeware-versie staat je niet toe data te kopiëren vanaf die schijf.

Ik heb dus maar een licentie gekocht... 30 euro om je data terug te krijgen is ook niet heel veel. Helaas werkten de andere twee genoemde programma's niet omdat zij de XFS niet lezen maar zover ik kon zien alleen EXT format.

Kopieerslag loopt nu, duurt ruim 6 uur voor 200 gb maar ik hoop dat alles terugkomt.

Wederom dank aan @Nielson en @Tazzios
Pagina: 1