Bouw advies - plaatsing van componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb de volgende vragen, deze hebben allemaal betrekking op de koeling/airflow voor de componenten.

1. Als ik de moederbord heatspreaders gebruik moet ik dan de stickers van de NVME's verwijderen? Ik las dat vooral de sn850 erg warm kan worden. de moederbord heatsink heeft ook zijn eigen thermal sticker.

2 Is het praktisch om een dedicated nvme heatspreader er bij te kopen voor de sn850 of zou de moderbord heatspreader voldoende moeten zijn? (ik twijfel er aan om deze koeler er bij te kopen:
pricewatch: Cryorig Frostbit)

3. De RM750x voeding is passief gekoeld tot deze een bepaalde temperatuur of wattage bereikt. Nu is de standaard plaatsing voor de fractal kast dat de voeding aan de achterkant lucht inzuigt en deze naar de vloer zuigt. Warme lucht wil zoals bekend stijgen dus dit blijft dan gevangen in de voeding behuizing tot de fans aanslaan. Is het gewenst met deze voeding dat ik de fan de kast in richt zodat in de passieve stand de warmte weg kan stijgen de kast in... richting de videokaart?

Onderstaande een overzicht van mijn componenten

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 579,00€ 579,00
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 259,00€ 259,00
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,00€ 0,00
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 98,91€ 197,82
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart/Wit€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,76€ 50,76
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart, 140mm€ 15,50€ 15,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-4000C17D-32GTZR€ 256,24€ 256,24
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 120,50€ 120,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 106,90€ 106,90
1Solid state drivesWD Black SN850 1TB NVMe zonder Heatsink€ 219,00€ 219,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1944,62

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat ga je ermee doen ?

wat me meteen opvalt:

koop een betere CPU koeler, pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 of pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin (let op bruin, en nu in aanbieding, als deze meer dan 80 kost kan je net zo goed zwart pakken).

waarom denk je die super snelle SSD nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:32
Je gaat zo te zien voor het beste van het beste, maar daar betaal je wel een goede prijs voor. Je haalt er echter maar een beperkte hoeveelheid extra performance mee.

1. Kijk met software wat de temperatuur is, wordt hij te warm probeer je het zonder sticker, maar dat scheelt waarschijnlijk max een paar graden.

2. Eerst stap 1 doen, wordt hij te warm kun je een andere koeler overwegen. Een SSD functioneert het best op een gemiddelde temperatuur heb ik me laten vertellen, niet te warm, niet te koud.

3. De intake zit onder zo te zien, hij blaast de warme lucht naar de achterkant. De kant op de voeding waar je de fan ziet is de intake, het open rooster waar je de 230V stroomkabel op inplugt is de uitlaat.

Verder heb je wel erg prijzig werkgeheugen, zeker weten dat dat het je waard is? En ook nog eens RGB, waar je met die behuizing niets van gaat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door jadaia op 12-12-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:26
Ik heb ook deze behuizing. En hier zit de voeding in zijn eigen tunnel. dus veel warmte gaat hij niet (kunnen) afgeven naar boven toe. De verwarmde lucht gaat gewoon langs achter (220v aansluiting) naar buiten, ook passief.

Wat de koeling van de ssd betreft zou ik eerst eens zo proberen. En niet 'flauw' doen met benchmarks en dergelijk. Gewoon werken of spelen en kijken hoe warm het wordt.
Ik weet dat mijn cpu warm wordt als ik pi bereken tot in de oneindigheid, Maar bij normaal gebruik blijft het allemaal een stuk koeler, dus geen probleem.

Gewoon uit interesse:
- wat ga je doen met het systeem?
- waarom 4x 4tb schijven? als het is voor droge opslag, al gekeken naar een nas?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
Ik heb deze componenten al een tijdje geleden gekocht toen de prijzen wat lager waren.
220 voor het moederbord betaald, 240 voor het geheugen etc.

Dat het goedkoper kan met vrijwel dezelfde prestaties ben ik mij van bewust :) ik ga vooral voor de wat premium opties die wat extra flexibiliteit bieden over de komende jaren dat dit mijn vaste desktop en ik mij niet beperkt wil voelen in mijn mogelijkheden. Mijn desktops gaan zo'n 8 jaar mee dus dan mag het wel een beetje extra zijn. Als je dan een keer gaat upgraden dan wil je het voelen ook :D

De snelle storage?
Ik speel nogal wat met windows server VM's voor mijn studie en dan is het wel belangrijk dat de eenvoudige handelingen geen moeite en tijd kosten om de motivatie er in te houden.
Daar naast ben ik sinds recent aan het experimenteren met het het editten van film dan is snelle storage ook wel erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:32
Als dat je overweging is prima toch, ik heb zelf persoonlijk ook vaak genoeg die insteek. Iets meer betalen, heb je er langer lol van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
brogel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:14:
- waarom 4x 4tb schijven? als het is voor droge opslag, al gekeken naar een nas?
Al vaak gekeken naar een nas maar uiteindelijk zie ik geen toegevoegde waarde aangezien mijn dekstop toch 24/7 aan blijft.

Het aantal van 4 disken is voornamelijk om aan te geven waar ik mee tmaken heb mbt de kast layout :)

Dat de fan op de voeding de ingang is maakt de impact van een verkeerde keuze wat minder ingrijpend :D
Maar zou het in theorie dan nog niet beter zijn om de intake naar de videokaart te richten zodat die kan helpen met afvoeren van de hitte?

[ Voor 18% gewijzigd door Bedenkelijk op 12-12-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:26
Bedenkelijk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:10:
[...]

Dat de fan op de voeding de ingang is maakt de impact van een verkeerde keuze wat minder ingrijpend :D
Maar zou het in theorie dan nog niet beter zijn om de intake naar de videokaart te richten zodat die kan helpen met afvoeren van de hitte?
ik begrijp niet echt wat je bedoelt vrees ik.
De voeding zit in je case in een (bijna) afgesloten tunnel. aan de onderkant en aan de achterkant van de case is een opening voor de voeding. Hij blaast zijn warme lucht achter uit de case, deze lucht zuigt hij van onder aan. hij heeft bijna geen invloed op de warmte in je case of de airflow binnenin.
Dus, tenzij ik mij ergens vergis, heb je geen keuze in hoe je je voeding zou inbouwen of langs waar hij zuigt/blaast.

Ik vind een NAS fijner naar veiligheid bijvoorbeeld. Je kan wat makkelijker regelen wie er lees en/of schrijf rechten heeft. Waar je 16tb in windows standaard altijd volledig open zijn voor iedere gebruiker.
Hebben het laatst een ransomware op kantoor gehad, daarom dat ik daar weer wat vaker aan denk.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
Voeding orientatie toch maar gewoon met de intake fan omlaag ingebouwd.

nog even wat op internet rondgespeurd en nog maar even wat bijbesteld:
- 2x 140mm fans, 1 extra aan de voorkant en 1 op de bodem als intake.
- De cryorig nvme koeler, de sn850 schijnt hier echt baat bij te hebben
- kryonaut koelpasta... duur spul

De PSU shroud is van ventilatiegaten voorzien dus ik hoop via de extra front en bottom fan de gpu iets bij te kunnen koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ms3H9RPdTMpqjOD_QGbhGxTNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcb94cc4cQbtJFv2sCLB8iHJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Bedenkelijk op 12-12-2020 20:53 ]

Pagina: 1