Vraagje aansluiting 6 pin connector

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 15:16
Goedemiddag,

Ik heb de msi gtx1050 Ti gekocht. Nu heeft deze een 6 PINS aansluiting nodig omdat mijn moederbord niet voldoende voeding levert.
Ik heb dus nu een kabeltje van een 4 pin molex naar 6 PINS gpu nodig. Ik zie deze nergens. Wel zie ik ze met 2 aansluitingen. 2x 4pin molex. Kan ik dan daarvan 1 gebruiken en levert deze dan voldoende wattage?
Of moeten deze beiden aangesloten worden.

Of weet iemand waar ik deze met 1 aansluiting vandaan kan toveren? 8)7
Bedankt voor het meedenken!

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
ehm, welke voeding heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-

Aangezien ze allemaal 2x 4p molex hebben zou ik die ook allebei gebruiken. Gebruik ook een aparte uitgang van je PSU (voeding), ga dus niet een kabel nemen die gesplitst is naar bijv. een HDD en vervolgens nog je PCI-E. Dit kan namelijk zorgen voor te weinig ampere (dus watt) voor de GPU.

De MSI 1050 Ti heeft trouwens een beetje rare specificaties. Standaard vragen de meeste GTX 1050 Ti kaarten 75W, en dat is precies wat de PCI-E aansluiting op je moederbord levert. Echter voor sommige OC kaarten en/of extra fans heb je dus die extra 6p aansluiting. Je zou er dus in theorie mee weg kunnen komen om de kaart zonder OC te draaien, je dient dan wel alles op stock te kunnen zetten. Ik gok echter dat dit lastig is voor een non-Tweaker en dan loop je het risico dat de kaart zelf hoger gaat klokken tijdens gebruik en opeens de weinig 'stroom' krijgt, met een crash tot gevolg.

Bestel dus even zo'n kabeltje, sluit het aan en je kunt vooruit (ik gok dat je lokale computerboer ze ook wel heeft, dan kun je misschien vandaag nog aan de gang). Ik had er zelf ook, maar weet niet of ik ze nog heb (regio Haaglanden, DM me als je in de buurt woont en dan ga ik kijken voor je).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een systeem hebt met een voeding dat nu nog niet beschikt over een 6 pins PCIe stekker, dan zou ik heel sterk aanraden je voeding te vervangen. Het ding is of oud, of het is een goedkoop OEMding. En beide zijn niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:11

Nemesizz

Untouchable

TERW_DAN schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:36:
Als je een systeem hebt met een voeding dat nu nog niet beschikt over een 6 pins PCIe stekker, dan zou ik heel sterk aanraden je voeding te vervangen. Het ding is of oud, of het is een goedkoop OEMding. En beide zijn niet ideaal.
offtopic:
TS geeft niet aan wat voor PC, maar even als voorbeeld, m'n Proliants hebben ook geen 6-pin PCI-e connectors*, echter is de voeding wel 750W (platinum). Dus er is ook nog een optie 3 ;) (al is de kans klein dat het een server betreft)

* voeding heeft helemaal geen connectors, powerboard komen de kabels uit, en een PCI-e stekker is optioneel voor bijvoorbeeld mijn model Proliant maar praktisch niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:11
Molex naar 6-pin PCI-e moet je zeker niet doen. Molex heeft één 12v ader, 6 pin PCI-e heeft er 3. Je gaat dus 3x zoveel stroom door een molex draad trekken die vaak ook nog dunner is. Dat is vragen om problemen. Heeft de voeding de aansluitingen niet dan is deze ongeschikt en tijd voor een nieuwe voeding met de juiste aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
Waarom de adviezen voor een nieuwe voeding? TS heeft een GTX 1050 Ti gekocht. Zelfs de specs van MSI adviseren hiervoor een 300W voeding omdat de kaart maar 75W vraagt. Dit is precies wat je PCI-E aansluiting vanuit het mobo ook levert.

De extra aansluiting is puur voor de fans, ik zou me niet zo druk maken dat je een molex naar 6p PCI-E verloop gebruikt. Die paar watt gaat je kabel heus niet van kapot.

offtopic:
Zou TS een zwaardere of meer recente kaart gekocht hebben dan zou de voeding wel vervangen mogen worden. Maar dan komt ook de vraag of het hele systeem misschien niet aan een upgrade toe is als er al zo'n 'crappy' voeding in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eens met @Postman , normaal zou ik aanraden ver weg te blijven van pcie verloop kabels maar voor een 1050ti zie ik geen enkel probleem.

edit, zie discussie verderop, blijkbaar trekt niet iedere kaart de 'eerste' 75Watt uit het PCIe slot.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 12-12-2020 17:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Dank voor de reactie allen! Fijn dat er zo meegedacht wordt. Ik had juist ook bewust voor deze kaart gekozen omdat deze in theorie juist alleen door de stroom van het moederbord zou moeten werken.

Omdat ik nu geen beeld kreeg en de 6 pin aansluiting zag, begon ik te twijfelen.
Zou de onderstaande kabel voldoen?

https://www.onlinekabelsh...pEnWdDyRp1W0aAqDzEALw_wcB

Ik hoor het graag!

Nogmaals dank!

Oja als toevoeging m'n mobo is MSI h110m eco.
Ja het is geen high end maar dat hoef ik ook niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Pctje91 op 12-12-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postman
@Pctje91 die kabel is meer dan voldoende.

Heb voor de zekerheid ook nog even gekeken of je moederbord wel overweg kan met de GTX 1050 Ti en ook daarin zie ik geen problemen. Kabeltje halen en dan zou het moeten werken (mits de kaart niet dood is, maar das een ander verhaal ;)).

Hier nog een 3D Mark score om te laten zien dat iemand de combi van mobo en GPU ooit werkend heeft gehad: https://www.3dmark.com/fs/12760391

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
We spreken toch geen Chinees ofzo!!

NOGMAALS!!! Gebruik geen molex naar PCI-e adapter!!!

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
Uszka schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
We spreken toch geen Chinees ofzo!!

Welk merk en type voeding heb je?
Ik zie verschillende reacties, dus snap dat je geen Chinees spreekt. Ik zie ze overal als alternatief geboden worden, dus waarom zou dit dan niet kunnen? Ook gelet op andere Tweakers boven jou?

Waarom is het vragen om problemen? Ik ben nu niet in de gelegenheid om mijn voeding te controleren. Ik weet wel dat deze 450w heeft. Dit zou dus meer dan voldoende moeten zijn. Het is een wat oudere pc.
Postman schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:15:
@Pctje91 die kabel is meer dan voldoende.

Heb voor de zekerheid ook nog even gekeken of je moederbord wel overweg kan met de GTX 1050 Ti en ook daarin zie ik geen problemen. Kabeltje halen en dan zou het moeten werken (mits de kaart niet dood is, maar das een ander verhaal ;)).

Hier nog een 3D Mark score om te laten zien dat iemand de combi van mobo en GPU ooit werkend heeft gehad: https://www.3dmark.com/fs/12760391
Top dankjewel! Als de kaart dood is, dan is dat ook gelijk duidelijk en garantie.

[ Voor 32% gewijzigd door Pctje91 op 12-12-2020 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Waarom het niet aan te raden is heb ik in een eerdere reactie uitgelegd. Dat er adapters worden aangeboden betekent nog niet dat het verstandig is ze te gebruiken. Er wordt in de wereld zoveel verkocht wat slecht is voor mens, dier en machine.

Als je een 450w voeding hebt zonder PCI-e connector dan is het gegarandeerd een troepvoeding. Een beetje fatsoenlijke 450w voeding heeft minimaal één 6+2 pins connector.

Edit: @Pctje91 heb je pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G gekocht? Die trekt bijna alles door de PEG kabel, zie stroomverbruik in https://nl.hardware.info/...4gb.369869#testresultaten. 1,2w uit het PCI-e slot en 97w door de PEG. Jij wilt dus 97w door een enkele molex draad gaan trekken 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 12-12-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Uszka schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
Voor een 1050ti maakt dat echt niet uit. Meer dan 30 Watt zal er niet door gevraagd worden, het opspinnen van een HDD gebruikt net zoveel.

edit, bovenstaande link van @Uszka geeft toch aan dat het in de praktijk anders kan zijn.. had ik niet gedacht.

Neemt niet weg dat molex tot 156 Watt (5v en 12v combined) aan zou moeten kunnen (eerste connector op de lead, zonder andere dingen aangesloten op de string). Ik denk wel dat het erg afhangt van de kwaliteit van de voeding.

@Pctje91 Mogelijk moet ik toch mijn mening bijstellen dat een nieuwe voeding zoals @TERW_DAN ook aangeeft, een beter advies is.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 12-12-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pctje91
DukeBox schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:57:
[...]

Voor een 1050ti maakt dat echt niet uit. Meer dan 30 Watt zal er niet door gevraagd worden, het opspinnen van een HDD gebruikt net zoveel.

edit, bovenstaande link van @Uszka geeft toch aan dat het in de praktijk anders kan zijn.. had ik niet gedacht.

Neemt niet weg dat molex tot 156 Watt aan zou moeten kunnen (eerste connector op de lead, zonder andere dingen aangesloten op de string). Ik denk wel dat het erg afhangt van de kwaliteit van de voeding.

@Pctje91 Mogelijk moet ik toch mijn mening bijstellen dat een nieuwe voeding zoals @TERW_DAN ook aangeeft, een beter advies is.
Dank voor je advies! Hij zal als eerste connector rechtstreeks vanuit de voeding worden aangesloten.
Kabeltje is besteld. Kan ik in ieder geval de videokaart testen. En vervolgens de voeding doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Pctje91 Ik weet niet of je een paar HDD's hebt rondslingeren, anders zou je eens kunnen testen als je er 3/4 aanhangt en je PC aanzet of je voeding dat 'leuk' vind. Controleer ook altijd tijdens zware belasting of connectoren en kabels niet erg warm worden, slechte connecties of dunne kabels kunnen dat veroorzaken en als het erg warm wordt kan dat leiden tot vervelende situaties.

Zelf zou ik de gok ook wel aandurven met een molex verloop maar het zou ook wel de eerste verdachte zijn bij een onstabiele PC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:11

Nemesizz

Untouchable

Uszka schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:30:

Edit: @Pctje91 heb je pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G gekocht? Die trekt bijna alles door de PEG kabel, zie stroomverbruik in https://nl.hardware.info/...4gb.369869#testresultaten. 1,2w uit het PCI-e slot en 97w door de PEG. Jij wilt dus 97w door een enkele molex draad gaan trekken 8)7
Heb m'n twijfels een beetje over die resultaten bij HWI.
Want bij Techpowerup bijvoorbeeld, verbruikt de gehele kaart net aan 75W, komt niet in de buurt van die 97W wat ze bij HWI halen. En... PEG 1 en PEG 2... zit maar 1 connector op de kaart.

https://www.techpowerup.c...-1050-ti-gaming-x/25.html

Ook bij andere reviews (Guru3d bijvoorbeeld) verbruikt de kaart hooguit 77W (dus net te weinig voor PCI-e slot), dus hoe ze bij HWI in den vrede bij 97W komen...en dan ook met die metingen is mij een raadsel.

Veel andere reviews doen helaas 'whole systempower' ipv alleen de GPU, maar zelfs dan komt een volledig systeem met een 1050Ti (MSI variant van de TS) aan 144W (dus dat is het hele systeem, CPU, RAM, drives, alles). Denk dat HWI er behoorlijk naast zit met het verbruik van die kaart....

*edit*
Aanvulling;
Bij Tom's Hardware gekeken (wat een ...piep...site geworden zeg) omdat ze daar ook metingen wat uitgebreider doen, en daar komen ook andere getallen uit dan HWI.

Wat echter dus wel klopt, is dat de meeste power via de 6-pin komt, maar het totale verbruik van de kaart is toch echt maar ~75W en komt niet in de buurt van die 97W van HWI.
Er word ongeveer 26 tot 36W uit het PCI-e slot getrokken, de rest uit de 6-pin connector (dus ook hele andere cijfers dan wat HWI aangeeft). En 75W -26 of 36W (zit je rond de 50W) zou ik nog wel uit een Molex-adapter (2x molex naar 6 pin, niet een enkele) aandurven.

[ Voor 18% gewijzigd door Nemesizz op 12-12-2020 18:40 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:41
Aangezien het hier een simpele 1050 ti betreft zie ik zelf geen probleem met het omzetten van een Molex connector naar pcie 6 pin. Wel raad ik je aan 2 molex connectoren om te zetten naar 1x 6 pin i.p.v. 1. Mocht het niet anders kunnen zou 1 theoretisch ook moeten lukken.

Een molex pin is geschikt voor 11A, bij 12v is dat dus 132W. Dit is voldoende voor 1 gehele 1050 ti.
Wel zou ik hem wel goed andrukken en visueel controleren voordat je hem wegstopt.

Met deze oplossing is elke vorm van overclocken ten zeerste af te raden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
Ik vind die opmerkingen over troep voeding een beetje onzin in de lucht gooien. Ik heb zelf nog een 450W voeding gehad die geen PCI-E aansluitingen had. Bij aanschaf van een nieuwe videokaart kreeg ik die dus wel en zat er ook netjes vanuit de GPU fabrikant een molex naar PCI-E kabel bij. Werkte ook gewoon perfect, heeft meerdere jaren zo gedraaid en wellicht nog langer omdat ik het hele systeem verkocht heb na aanschaf nieuw systeem na een aantal jaar.

Mijn inziens is er genoeg advies gegeven, ook veel tegenstrijdig, en het lijkt dat de TS al een keuze gemaakt heeft.
Pagina: 1