Toon posts:

FPS in win2K................

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai sinds een tijdje op win2K, maar het valt mij op dat framerates vergeleken met win98 een heel stuk lager liggen, ongeveer 20 to 40% !!!! Ik gebruik detonator 12.90, en heb mijn GTS naar 220@380 geklokt, maar ik haal nog niet eens de snelheid van een GTS zonder overklokken in win98 :( Zijn er tweaks voor win2K om alles een beetje op te krikken? SP1 & SP2 heb ik er al op staan....

• Brahman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 11:53
win2k is geen multimedia OS, dud ik denk dat je er maar mee moet leven, het kan vast wel wat hoger, maar nooit zo hoog als in w98

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wist ik ook wel, maar ik had niet verwacht dat de terugval zo groot zou zijn....... Ik hoor weer van anderen dat er wel een klein verschil is, maar dat dit niet echt groot is.

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 22:22
Allereerst staat hier al een helehoop over in de search. Maar dat terzijde.

Win2k draait altijd een stukje langzamer dan 98 op 3d gebied, alleen die 40% is wel vreemd. Heb je wel directx 8 geinstalleerd, dit scheelt een hoop in win2k. Ennu SP1 & SP2 beide installeren heeft geen zin. SP2 = SP1 + nieuwere updates. Dus alleen SP2 is al voldoende.

Voor de rest heb ik ook geen idee.
Probeer anders eens een wat lagere driver, de 12.41 WHQL drivers van nVidia zelf mischien?

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

ik gebruik altijd win 2k en ben er zeer tevreden over.. zowel met TNT2, GF2MX en Radeon vond ik Win 2k toch ehct da bomb..

om ff een vergelijking te geven.
met radeon

win ME: 5100 3dmarks (2000)
win 2K: 4300 3dmarks (2000)

ok het gaat wel niet om de 3dmarks, maar het geeft een beetje een indicatie van het verschil. verder merk ik er bij games overigens niet veel van, die doen het altijd/meestal wel goed. maar win 2k zal altijd slomer blijven.. wat je ook doet.. alleen 40% is wel erg veel.. ik zou een beetje gaan spelen met drivers en dergelijke

Verwijderd

Topicstarter
12.41 had ik ook al geprobeerd, ook 12.60 en 14.20 al, maar het maakt niet echt een verschil. Heb ook al eens zitten kijken naar proggy's op de achtergrond etc, maar daar haalde ik ook niet echt veel winst uit.

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:18 schreef ThunderBert het volgende:
Ik draai sinds een tijdje op win2K, maar het valt mij op dat framerates vergeleken met win98 een heel stuk lager liggen, ongeveer 20 to 40% !!!! Ik gebruik detonator 12.90, en heb mijn GTS naar 220@380 geklokt, maar ik haal nog niet eens de snelheid van een GTS zonder overklokken in win98 :( Zijn er tweaks voor win2K om alles een beetje op te krikken? SP1 & SP2 heb ik er al op staan....
Bij mij maakte de volgorde van drivers installen heel veel uit. Eerst videokaart, meteen daarna dx8. Scheelde bij mij meer dan 100 frames in q2.

Verwijderd

Topicstarter
zal het even proberen met de drivervolgorde, je weet maar nooit...

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Win2k tov Win98 mag absoluut geen 40% uitmaken. Dan is er toch echt wat mis met je setup. De laatste tijd kruipt de 3D-performance van 2k naar die van 98 toe en gaat daar in sommige gevallen zelfs overheen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht ik dus ook, maar hier is dat dus mooit niet zow....... In UT bijvoorbeeld had ik als average 85 FPS op 1024x768x32, nu maar 60 of zo........ Ook Max Payne hapert in de zelfde res. met alles op high, terwijl sommigen met een Celeron/MX combi hem wel super vloeiend draaien...

Verwijderd

Beetje useless topic.... tuurlijk is de score in win2k stukken lager als in WinME of 98... Duh... Win2k is ook echt gemaakt voor spelletjes op hartenjagen na ;)

• Tachyon
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op maandag 13 augustus 2001 01:47 schreef NFA-DK het volgende:
Beetje useless topic.... tuurlijk is de score in win2k stukken lager als in WinME of 98... Duh... Win2k is ook echt gemaakt voor spelletjes op hartenjagen na ;)
Onzin. Heeft sowieso niet zoveel met w2k an sich te maken als wel met de veelal belabberde driver-support onder w2k.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 02:40 schreef Tachyon het volgende:

[..]

Onzin. Heeft sowieso niet zoveel met w2k an sich te maken als wel met de veelal belabberde driver-support onder w2k.
3dfx was de enige die het voor elkaar kreeg hun kaartjes zelfde te laten presteren als onder win ME... in ieder geval.. Voodoo 5 was even snel in win 2k als in win ME.. soms zelfs sneller :D

• VTec
  • Laatst online: 29-05 10:53
Op maandag 13 augustus 2001 01:47 schreef NFA-DK het volgende:
De performance is inderdaad lager onder W2000, maar geen 40% :?

Ook al met de laatste updates van W2000 geprobeerd ?

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
stukje uitleg over win2k en win98

Windows 98 is een 32bits OS, MAAR ergens diep onder engine zit nog gedisablede stukjes 16bits programmatuur die er voor zorgen dat de stabilieteit omlaag gaat. vooral omdat het geheugen nog weleens ruzie krijgt met die 16bits stukjes :) . vandaar dat win2k ook veel stabieler draait, win2k is namelijk VOLLEDIGE 32bits, hier zit geen spatje 16 bits zooi in,

in theorie zou win2k veel beter zijn in alle vlakken omdat je pc volledige 32bits is, dus je Hardware volledige benut word, dit integenstelling tot win98. doordat er nog 16 bits zooi in zit, gaat het vaak mis (lees onstabiel).

maar maak je geen zorgen, want "HET" OS komt eraan, geluid Windows XP, dit gaat het echt worden, neem maar van mij aan, deze is ook volledig 32bits dus de 16bits resten zijn eruit gesloopt, daarbij de kernel van NT erbij gepropt, en je hebt een soort windows 98 dat draait op een NT kernel. hierdoor zullen games ook beter op gaan presteren (lees: hardware word nu echt benut voor de volle 110%!)

hmz, waardoor jou pc crash,

had je toevallig eerst windows 98, en daarna een win2k upgrade uitgevoerd? of een schone installatie?

heb je een swapfile gezet ? (vaste), zijn alle instellingen van je videokaart goed? heb je al wat tweak utils op www.3dfiles.com gevonden?

heb je al wat win2k tweaks gedaan? heb je al de win2k game updates geinstalleerd? heb je de juiste drivers (ehm VIA 4in1?) heb je wel directx voor NT? :) vast wel :).

zet effe je systeem specs neer please. en je software.

Verwijderd

Topicstarter
Systeem zoals sig,

VIA 4.32
DX 8.0a
Detonator 12.90 (nu)
Tweakutil GTU 3.01
SP2 + gameupdates etc.
CPUCool voor temps. (software koeling uitgeschakeld)

verder bijna nix, net geinstalleerd.

tweakutils etc zijn voor mij niet vreemd, maar in dit geval haal ik er ook bijna geen resultaten mee :(

voor de rest loopt alles wel bloedsnel, maar 3D is alleen *&^%

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 18:27 schreef ThunderBert het volgende:
Systeem zoals sig,

VIA 4.32
DX 8.0a
Detonator 12.90 (nu)
Tweakutil GTU 3.01
SP2 + gameupdates etc.
CPUCool voor temps. (software koeling uitgeschakeld)

verder bijna nix, net geinstalleerd.

tweakutils etc zijn voor mij niet vreemd, maar in dit geval haal ik er ook bijna geen resultaten mee :(

voor de rest loopt alles wel bloedsnel, maar 3D is alleen *&^%
vaag.... ziet er opzich allemaal goed uit.. wat is je 3dmark score onder win 98/ME en onder Win2k?

en noem eens wat fpsjes op die je in spellen hebt..
bv zo:
Q3 1280x1024x32 HIGH 50fps (ik noem maar wat, maar noem zulke dingen eens op.. dus hoeveel je werkelijk in games hebt..)

verder heb ik geen tips voor je.. zou het echt niet weten.. ik vind het raar dat het zo brak presteert

[edit] tiepvaud

Verwijderd

Alleen bij BV max payne zie ik verschil... voor de rest niet :)

Verwijderd

Topicstarter
3Dmark 2000:
win98: 8500
win2K: 7100

3Dmark 2001:
win98: 3600
win2K: 2900

UT: (1024x768x32 High detail, OpenGL)
win98: 85 fps
win2K: 60 fps

Q3A: (1024x768x32 High)
win98: 70 fps
win2K: 54 fps

Niet grappig dus...........

• VTec
  • Laatst online: 29-05 10:53
Heb je al eens naar de IRQ's gekeken ? W2000 zet graag alle IRQ's op één hoop, waardoor het kan gebeuren dat bijvoorbeeld de performance lager is dan het zou moeten zijn. Bij GeForceFAQ staan tips om dit te verhelpen.

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Verwijderd

UT & w2k =Open GL, op een paar texture probleempjes performt dit veel beter, post je resultaten maar even, w2k is volgens mij meer opengl gericht dan win98.

RGZ

Mash

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 19:14 schreef ThunderBert het volgende:
3Dmark 2000:
win98: 8500
win2K: 7100

3Dmark 2001:
win98: 3600
win2K: 2900

UT: (1024x768x32 High detail, OpenGL)
win98: 85 fps
win2K: 60 fps

Q3A: (1024x768x32 High)
win98: 70 fps
win2K: 54 fps

Niet grappig dus...........
performance is gewoon normaal voor win2k.. heb hier ongeveer dezelfde verschillen...
de enige manier om dichter in de buurt te komen van Win9x scores zou je moetne tweaken/overclocken..

Verwijderd

vergeet dan echter niet om je v-sync uit te zetten anders blijf je op 60 steken (dat is je refresh)
Op dinsdag 14 augustus 2001 12:35 schreef MASH_MAN het volgende:
UT & w2k =Open GL, op een paar texture probleempjes performt dit veel beter, post je resultaten maar even, w2k is volgens mij meer opengl gericht dan win98.

RGZ

Mash

Verwijderd

ik geloof dat hier ook ergens een patch voor is !
Op dinsdag 14 augustus 2001 14:14 schreef MASH_MAN het volgende:
vergeet dan echter niet om je v-sync uit te zetten anders blijf je op 60 steken (dat is je refresh)
[..]

Verwijderd

Topicstarter
Vsync heb ik altijd al uit........En OCén doe ik altijd :D Alleen jammer dat zelfs in win98 niet geOC'ed nog steeds sneller is :(

Een ander interrupt ga ik nog even proberen, misschien dat dat helpt.......

Verwijderd

Sommige spellen doen het helemaal niet in Win2k bijv. NFS5 (need for speed Porsche) die doet helemaal niets bij mij.
Max Payne daarintegen draait naar mijn mening zelf beter in W2K.

Hoe zit dat :?

Verwijderd

mijn fps in win2k bij counterstrike zijn precies 60.4 frames :?
zal wel max zijn :?

Uitleg?

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 22:22
Op woensdag 15 augustus 2001 15:25 schreef doevepik het volgende:

Uitleg?
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=vsync&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=vsync&data%5Border%5D=relevance#hitstart

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 15:25 schreef doevepik het volgende:

Uitleg?
1 woord : VSYNC

edit : drZymo was me voor :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met stomheid geslagen......... detonator 21.81 er overeen en voila, 96 fps in Q3A 1024x768 high.... 3700 in 3dmk2k1, met quality settings....

zo snel heeft mijn systeem onder w98 nooit gedraaid...
Pagina: 1