Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn vraag

Omdat dit mijn eerste Ryzen build is ben ik niet zeker, maar... Ik heb met mijn 5900x en X73 combo een idle temp van 65gr. Onder load zoals spelen van CyberPunk en MW gaat die vlot naar 85 tot 89 graden.

Dat die naar die bijna 90graden gaat, tot daar aan toe, maar idle rond de 65 vind ik ook wel wat veel. Fans laten draaien op 600 of 1600 rpm maakt geen drol uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb de Lian Li O11 dynamic, met 9x QL120 fans: onderste 3 voor intake, zijwaardse 3 voor intake, en bovenste 3 op de rad voor outtake.

Steekt ook nog een MSI 3090 X trio in.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de AIO met de fabric koelpasta gemonteerd. Zou dit verschil kunnen maken met wat kryonaut? Maar ik gok niet een 15 tot 20 graden natuurlijk (wat ik normaal zou vinden, rond de 40/45 idle).

Fan setup heb ik zo gezien bij onze vriend op 7min26:

Wat kan er nog mis zijn? AIO te vast gedraaid? Heb dit handvast gedraaid met de vingertjes..

Of moet ik geen lagere temps verwachten? Vermoed wel dat die 5900x thermal throttled op 90gr, dus...

Never ever financial advice...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hoe stuur je de X73 aan? Op hoe veel RPM draait de pomp met zulke temperaturen en wat is dan de temperatuur van het water? Daar moet je NZXT CAM voor installeren.

Verder zou ik de schroefjes stevig vastdraaien met een schroevendraaier, hand vast is niet vast genoeg.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 13:02
Ik heb exact dezelfde kast en fan setup maar een 1080ti / 3700x en een Corsair 360 aio. Mijn CPU wordt misschien een graad of 60 en idle denk ik 35-40 ofzo.

Ook de juiste fan header gepakt voor de AIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Om op jullie vragen te antwoorden:

Pomp heb ik voor het uit te sluiten al een aantal uur op 100% staan, die hoor je eigenlijk zo goed als niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdSfigwGJ_vYFDOqb8-2gNu0pys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kGcnXQrVKtqr2iP5hDANtYML.png?f=user_large

Dit is huidige temp bij het schrijven van deze post...

Ik heb ze zo vast gedraaid als ik maar kon, ik dacht zelfs dat ze te vast zaten eerlijk gezegd..

Als fan header de AIO PUMP header gebruikt..

[ Voor 5% gewijzigd door kazzzdafke op 12-12-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:46
Je water is 44 graden dus das niet heel vreemd.
Hier custom loop idle is 28° (Ryzen 3600 (47°) EN chipset EN GTX1080 (37°), is die AIO wel genoeg voor die processor?

[ Voor 5% gewijzigd door Bad Brains op 12-12-2020 00:59 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Zou toch moeten als je dit leest:

https://www.kitguru.net/c...-aio-cpu-cooler-review/5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:46
linkdrop, iets meer moeite mag wel.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:57
Heb je het plastic van het cpu blok gehaald?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Bad Brains schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:09:
linkdrop, iets meer moeite mag wel.
Het zijn grafieken waar hij de i9900k, ook geen koukleum, als beste kan koelen tov de andere AIO's.

peize9 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:14:

Heb je het plastic van het cpu blok gehaald?
Niet 100% zeker wat je wil zeggen, maar als ik de CPU in hand had zat er idd niets meer plastiek op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 22:57
Er zit een laagje plastic op de koelpasta om het er op te laten. Wat wel eens gebeurt is dat mensen die vergeten weg te halen, en geziene deze koeler nog een 9590 zou moeten kunnen koelen zou dat een goede mogelijkheid zijn.

Is de koelpasta zelf hard of zacht (oftewel droog)?

Zit hij er ook goed genoeg op? Genoeg mounting pressure enzo?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Wel dat zal ik dan eens moeten bekijken van dat laagje.. ik heb die inderdaad uit die grote plastiek gehaald... maar verder..?

Ik ga hem er eens afhalen , heb hier alcohol en scythe of artic silver koelpasta nog liggen. Nooit geopend, een jaar of 3/4 oud. Kan dat kwaad?

[ Voor 36% gewijzigd door kazzzdafke op 12-12-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Zo zag het eruit (plastiek was er dus niet op):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq-a1wksceZegr5KC3fsTTHcUOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x6f5YiMv2M1IVLKl4RKJqG68.jpg?f=user_large

Verdeling ziet er niet top uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ok pasta erop gedaan, goed vastgezet en de temp is gewoon 24gr gezakt idle!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcjGmEeQORBPEhePZgAcRN014-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYtPE5Sy7BBSb6uS38hd62t4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Meh bleh, na even goed op te warmen... weer temps tijdens warzone rond de 88 max nu en idle rond de 58/60..

zucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezel
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Van de ene kant lijkt het me fout om uit te gaan van 9900K results om te vergelijken met jouw 5900X, gezien het verschil in core count en TDP. Maar van de andere kant is een 5900X wel "7nm", en gevoelsmatig zou ik zeggen dat jouw 360 AIO deze CPU makkelijk op 40 idle en 60-65 game load zou moeten kunnen houden. ( als ervaren waterkoeler die een idee heeft van hoe hardware reageert op waterkoeling ^^)
Heb je al gekeken of er een nieuwe BIOS beschikbaar is voor je mobo? Zou optimalisatie kunnen hebben.

Mijn eerste gedachte was "bad mount" maar dat heb je al geprobeerd om handmatig te verbeteren. Maar hoe handmatig? Zoals een eerdere gast al aangaf, niet met de hand aandraaien. Vaster en harder, dus met schroevendraaier!

En hoe is je pump rpm en flow rate van de vloeistof (beide tov max rated van de fabrikant uit!)? Dat kun je wellicht uitlezen met hwinfo64 en als dat veel te laag zou zijn, heb je mogelijk een AiO met slechte pomp of rad met blockings ontvangen.

Undervolting is ook een optie maar een heel ander verhaal met gevolgen vandien, niet perse negatief hoor maar vereist wel wat inlezen om het optimaal te doen.

PS En leuk die RGB fans, maar de CFM is gewoon meh. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Aezel op 13-12-2020 03:55 ]

Phanteks Evolv X | Aorus X570 Pro | 5600X | Aorus RTX 3080 WB | Trident Neo 32GB 3600MHz C14 | Prime 1000W Platinum | 980 Pro 1TB & 500GB | SoundBlaster X3 | Custom Loop : Alphacool - XSPC - Watercool - Bitspower - EK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Radiator zit zeker bovenin waardoor je 3080 je Radiator zal opwarmen en je dus totaal geen koeling hebt. Met mijn 240mm rad scheelt bovenin vs voorin ongeveer 15 graden. Voorin is dus 15 graden lager.

[ Voor 31% gewijzigd door Wim-Bart op 13-12-2020 04:31 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Bedankt voor de feedback...

Pump RPM zit op 2795rpm, 2800 is de max dus dat zit wel goed.
Liquid zit op 40.8gr momenteel.

Handmatig idd keer per keer overlangs vastgedraaid met de schroevendraaier tot ik duidelijke weerstand voelde.

Ik denk er ook eerlijk gezegd aan om hem rechtstaand te mouten en zien wat dat geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Ik vind een koelvloeistof temperatuur van ruim 40°C @ idle toch wel erg hoog. Ik heb een i9-9900K en @ idle is de temperatuur van mijn koelvloeistof ongeveer 27°C momenteel. Ik heb een Corsair h150i PRO RGB ook in een Lian Li PC-O11 Dynamic. Mijn CPU package temperatuur schommelt rond de 40°C graden momenteel. Ik heb een aantal streams open en veel browser tabs.

De pomp van de Corsair AIO draait nu op 2000RPM. Ik heb mijn fans als volgt ingesteld:
  • Top AIO fans intake @ ~500RPM nu en die rampen vrij snel op bij CPU load met custom curve
  • Bottom fans intake @ ~800RPM nu
  • Side fans exhaust @ ~900RPM nu
Voor zover ik weet is de i9-9900K een behoorlijke hete CPU, ik weet niet of die veel heter loopt dan een 5900X?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAyd2jSjO4Ts6Lkvubs4R_iyVAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYUcyj65zAqWAPh2HHS8CdF0.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net een potje StarCraft II gespeeld en dit is de grafiek van mijn koelvloeistof temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4KE93V4mLQefXrEnpK9x8BlBfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4e3QobvcyHsYdihya8VZN5W.png?f=fotoalbum_large

Suggestie van mij
Die QL120 fans hebben een behoorlijk zwakke static pressure en zijn niet erg geschikt voor een radiator. Mijn LL120 fans hebben zelfs nog een iets hogere static pressure. Voor de AIO gebruik ik gewoon de bijgeleverde fans.

Zou je eens de fans die bij je AIO kwamen willen terugplaatsen en kijken wat de temps dan zijn?

Eventueel met andere fan setup zoals ik het heb. Top, bottom intake, en side exhaust.

Ik heb een YouTube video gezien waar iemand allemaal verschilende setups had getest in de PC-O11 Dynamic en dit gaf de beste CPU temps met een klein beetje hogere GPU temps (~2°C).

[ Voor 28% gewijzigd door Mannekino op 13-12-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik heb net de AIO side gemount.
Setup is nu AIO side + intake, bottom intake en top outtake..
Dat even testen en dan jou setup.

Hmnm de QL's vervangen door de stock.. ik weet het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Je merkt geen verschil met de NZXT fans op de radiator? Die hebben volgens de specs aanzienlijk betere static pressure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik ga dat morgen testen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:13
Ik heb heel toevallig exact dezelfde setup die jij hebt een Ryzen 5900X met nzxt x73 en ook de lian li o11 dynamic kast.

Mijn idle temperatuur zit rond de 40 graden en tijdens het gamen of cinebench op 74. Wat @Mannekino ook aangeeft is je liquid temp is wel heel hoog. Bij mij komt die niet boven de 37 graden uit en in de zomer niet boven de 42. Pomp ssnelheid 50% en fans op 800 rpm.

Verschil tussen onze setups zijn koelpasta en de gebruikte fans.
ik gebruik voor koelpasta : Thermal Grizzly Kryonaut
Fans voor de radiator heb ik de volgende corsair fanshttps://www.corsair.com/u...9050092-WW#tab-tech-specs
De overige 6 fans zijn de normale zwarte LL 120's van corsair.
Mijn radiator zit overigens ook aan de zijkant(achter).
Ik ben benieuwd wat de bevindingen zijn met de NZXT Fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ja ik heb de fans echt voor de looks gekozen.. Ik heb enkel de halo aan de buitenkant aanstaan + dat deze langs 2 kanten leds hebben is interessant in zo een open glas case.

Nadeel is dat ik mijn commander pro vol heb steken met 6 fans en maar 1 splitter heb voor de overige 3 fans naar het mobo te connecteren. Dus als ik er nog 3 extra fans wil opsteken (push pull) op de achterkant van rad, dan moet ik hubje gaan halen.
Anders moet ik de fans wisselen, maar.. dat geheel is dan minder mooi (midden geen RGB) en mijn kabelmanagement is naar de zak :)

Welke GPU heb jij? Die 3090 is natuurlijk ook geen frisse kaart bij mij..

[ Voor 6% gewijzigd door kazzzdafke op 14-12-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
Ik heb zelf nog een NZXT Grid erbij gehaald om die fans aan te sturen via het moederbord was maar niks vond ik.
Push pull is niet nodig hoor, die LL fans wijken qua looks volgensmij niet veel af van de QL fans die jij hebt.

Ik heb zelf nog 1080TI van evga erin zitten als hitte kanon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd hoe snel die temperaturen bereikt worden. Hebben we het over enkele minuten, of echt na een uur? Er zal best een paar graden verschil zitten tussen andere fans, maar het lijkt mij sterk dat dat de reden is dat je nu op 60 graden idle zit.

Ondanks dat de pomp van mijn vorige X62 op 100% liep, was de temperatuur van mijn CPU al binnen een twee minuten naar 80-90 graden, en het koelwater iets van 50. Uiteindelijk defect bevonden door NZXT. Klinkt mij daarom toch eerder als een niet helemaal goed functionerende X73, of een veel te hoog voltage op je CPU. Ik zie in je screenshot 1,352v op 1500MHz. Wat voor voltage heb je dan wel niet met volle belasting?

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
kazzzdafke schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:48:
Anders moet ik de fans wisselen, maar.. dat geheel is dan minder mooi (midden geen RGB) en mijn kabelmanagement is naar de zak :)
Eerst even testen zoals ik had voorgesteld :) dan heb je in ieder geval de informatie om een besluit te nemen. Dus installeer je Kraken X73 even helemaal zoals je hem uit de doos hebt gekregen en dan testen.
[b]therobber in "5900x icm NZXT x73"Fans voor de radiator heb ik de volgende corsair fanshttps://www.corsair.com/u...9050092-WW#tab-tech-specs
De overige 6 fans zijn de normale zwarte LL 120's van corsair.
Dit is vreemd, ik zie in de specs dat er verschil is tussen de witte en zwarte. Vind je dat niet eigenaardig? Bij de zwarte is een bereik van 600-1500RPM met 1.61 mm-H2O static pressure. En bij de witte staat hard 2200RPM en 3.0 mm-H2O static pressure.

Weet jij hoe het zit? Dus als je de witte variant wil heb je direct compleet andere fan specificaties?

[ Voor 4% gewijzigd door Mannekino op 14-12-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
@Mannekino De witte zijn later uit gekomen en hebben meer airflow en static pressure dan de zwarte inderdaad. Zelfs op gelijk aantal toeren.

Max toerental is ook anders zoals aan gegeven. De zwarte gaan niet verder dan 1500 waar de witte 2200 halen. Heb daardoor specifiek ook de witte gehaald voor de radiator fan vanwege de hogere static pressure en maar airflow. De blades van de fans zou ik eens goed naar moeten kijken of daar verschil in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@therobber ik wou dat ik deze informatie niet had, want nu zit ik te denken om 9 nieuwe witte ventilatoren te kopen voor mijn custom loop. 8)7 :)

[ Voor 66% gewijzigd door Mannekino op 14-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
Mannekino schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:23:
@therobber ik wou dat ik deze informatie niet had, want nu zit ik te denken om 9 nieuwe witte ventilatoren te kopen voor mijn custom loop. 8)7 :)
Ik had ook eerst 9 zwarte LL Fans totdat die witte uitkwamen en ik de specs zag. Ik vond het alleen wat te duur om toen 9 nieuwe te halen dus maar zo een set van 3 gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Mannekino schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:18:

Eerst even testen zoals ik had voorgesteld :) dan heb je in ieder geval de informatie om een besluit te nemen. Dus installeer je Kraken X73 even helemaal zoals je hem uit de doos hebt gekregen en dan testen.
Ok chief! :Y
Dit gaat me even tijd kosten...

Maar wat is dan preferred setup: top rad met fans en outtake, of mid fans met rad en intake?
Als mid met intake, van binnenkant case gezien eerst de fans en dan rad, of eerst de rad en buitenkant fans?

[ Voor 21% gewijzigd door kazzzdafke op 14-12-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik zou de radiator aan de bovenkant doen, dit is ook het beste vanuit oogpunt om extra geluidsproductie vanuit de pomp te voorkomen aangezien lucht naar het hoogste punt gaat. Ik zou aanraden om boven en onder intake te doen, en de ventilatoren aan de zijkant exhaust. Dat oogt ook mooi want dan heb je aan de zijkant de "mooie" kant van de ventilatoren naar binnen wijzen voor de RGB (zie hieronder foto van mijn kast).

Voor bonuspunten: de ventilatoren boven en onder draaien altijd wat minder snel op de door mij ingestelde fan curves dan de exhaust ventilatoren aan de zijkant. Op deze manier heb je meer balans in de luchtdruk wat helpt om stofvorming te voorkomen.

Nadeel is dat de GPU temperatuur in deze opzet ongeveer 1-2°C hoger is maar dat is verwaarloosbaar in mijn optiek. Met deze opzet trek je koude lucht door je radiator van buiten de kast. Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten. Ik denk dat die ventilatoren wel eens de boosdoener kunnen zijn. Als die radiator de airflow erg belemmerd heb je namelijk een hoge static pressure nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g05Ut0UQ0NThtNgF6oN9gC-F_rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrR8YGenIUbTy2G8PbBoowaV.png?f=fotoalbum_large

Ik kan het filmpje wat ik heb gekeken waar iemand alle configuraties had getest niet meer vinden, maar deze setup kwam er het beste uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Mannekino op 14-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ok dit ga ik straks eens testen, moet relatief makkelijk te doen zijn.
Dus nog NIET met de stock fans..
Ik wil 1 op 1 testen. Als die setup niet ok is, dan zet ik boven de stock fans erop.

Maar kijk in mijn beginpost, daar staat het filmpje en exact 7:26 zegt hij mijn eerste config als beste, bottom, mid intake, top exhaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Mick1990 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:02:
Ik ben vooral benieuwd hoe snel die temperaturen bereikt worden. Hebben we het over enkele minuten, of echt na een uur? Er zal best een paar graden verschil zitten tussen andere fans, maar het lijkt mij sterk dat dat de reden is dat je nu op 60 graden idle zit.

Ondanks dat de pomp van mijn vorige X62 op 100% liep, was de temperatuur van mijn CPU al binnen een twee minuten naar 80-90 graden, en het koelwater iets van 50. Uiteindelijk defect bevonden door NZXT. Klinkt mij daarom toch eerder als een niet helemaal goed functionerende X73, of een veel te hoog voltage op je CPU. Ik zie in je screenshot 1,352v op 1500MHz. Wat voor voltage heb je dan wel niet met volle belasting?
Temps zijn eigenlijk instant als ik iets doe, dus bij CPU gebruik. Ook instant erna weer naar +-50gr bij idle.

Hier screenshot van de instellingen in Ryzen Master, weet niet of jullie daar iets mee zijn:

En dan zie je dat het max volt 1.44 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txOZ187dN0i4ouM_t5AwM__N6hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UtHGpozbDdQs4ujHeLqK4DQm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRJR_MsUJxfrsjiFWUZR33wT6F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPelOjei4Fyj0iOKttWlIcYs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
kazzzdafke schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:58:
Ok dit ga ik straks eens testen, moet relatief makkelijk te doen zijn.
Dus nog NIET met de stock fans..
Ik wil 1 op 1 testen. Als die setup niet ok is, dan zet ik boven de stock fans erop.

Maar kijk in mijn beginpost, daar staat het filmpje en exact 7:26 zegt hij mijn eerste config als beste, bottom, mid intake, top exhaust
Ik ga een beetje in herhaling vallen, maar ik denk dat de positionering van de radiator minder relevant is (dus top of zijkant radiator is allebei prima). De ventilatoren heb ik een vermoeden van wel.

Bottom, side intake en top exhaust is inderdaad het beste voor airflow. Ik was er even vergeten bij te zeggen dat ik side graag exhaust wilde behouden vanwege de looks. Als je side exhaust kiest is bottom en top intake het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik ga het morgen of overmorgen moeten testen..
Ik ga heel mijn cablemanagement niet overhoop halen, maar in de plaats een fan splitter bestellen.
Anders krijg ik dit nooit meer goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 14-12-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
@kazzzdafke
Hierbij 2 screenshots van die van mij
Die NZXT CPU temp neem ik op idle altijd met een korreltje zout hoor want die is altijd hoger dan wat de Ryzen software aangeeft.

Radiator zijkant intake (fans binnen zijde) zuigen dus lucht door de radiator
onder blaast lucht de kast in en boven blaast lucht de kast uit.

Bij belasting zijn ze meer gelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM8DvGSWuCntpRrxFDLpyGfxH6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eXiw5iFlWk1m1KCETettUer1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Nyq-1e8V54Z-P-Eo2NkJFmH84=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lNr3CeQa4BovhaoEGMAs2zOR.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door therobber op 14-12-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
@therobber ik vind overigens de 1,44V voor de CPU tijdens PBO nogal aan de hoge kant trouwens maar ik heb weinig kennis nog van de Ryzen 5000 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
Rond de 1.4 volt is voor zover ik gezien heb redelijk normaal.
Als je een cinebench doet zal hij lager uitpakken.
Ik zag dit bij mijn 3700X ook, die tikte heel vaak 1.4 volt aan maar zodra je alles ging belasten dropte dat naar 1.25 tot 1.30.

Op Reddit is het ook afhankelijk van het merk moederbord wat je gebruikt. Ik heb alle settings op auto staan op een Gigabyte X570 AORUS MASTER. Nu ik deze post aan het typen ben zie ik mijn voltage op 1.38 staan met een cpu belasting van 10% (paar browser schermen open + teamspeak + outlook + league client)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik ben ondertussen ook met NZXT aan het mailen gegaan, verloopt wat trager dan hier maar bon, eerste respons is binnen.
De man had erover gelezen dat zijn voorgestelde oplossing al gebeurd was, maar kom..

Those are a bit too high temperatures for our Kraken cooler.

So my recommendation is to uninstall the cooler, Get rid of the old thermal paste alcohol wipe the IHS and Kraken clear. Reapply your paste of choice.

And reinstall the cooler.

Let us know the result.

Wel "blij" dat NZXT zelf zegt dat de temps te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Maaruh, heb je ook gezegd dat je niet de default Kraken fans erop hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Yes, exact mijn setup laten weten.. incl de fans etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
En berichtje terug van NZXT:

Hello,

We would like to begin your RMA process! In order to do so we would need a copy of your receipt/invoice along with the following information:

Dus Coolblue even een router laten aanmaken. Echter zou ik em graag willen fysiek gaan afgeven om direct de nieuwe weer mee te pakken. Hoop dat dat gaat lukken of ik zit zonder pc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mannekino
Als je met een nieuwe hetzelfde probleem hebt met de QL fans doe ik de grootste Picard face palm ooit. We zullen het zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Mannekino op 15-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
We zullen het zien..
Ik kan er ook niets aan doen dat NZXT zelf zegt dat het RMA is?

Maar bon, de nieuwe za ik direct met de stock fans installeren, als het dan ok is, probeer ik nog eens met de QL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
Ik zou het met beide testen inderdaad. Ik heb ongeveer 2 weken research gestoken in parts voor mijn eigen custom build en één van de dingen die vaak voorbij kwam is dat static pressure belangrijk is. Zeker als je te maken hebt met radiatoren die veel restrictie hebben voor airflow. Nu weet ik niet hoe dat zit met de radiator van de Kraken 73, maar het kan een significante rol spelen.

Verder snap ik niet dat NZXT niet zegt om eerste de stock fans terug te plaatsen. Zo hebben zij immers het product ontworpen en strict gesproken wordt het product nu niet gebruikt zoals bedoeld.

Volgens de Corsair site hebben de QL120 een static pressure van 1.55 mm-H2O, staat alleen niet bij met welke RPM. De Kraken Z73 fans hebben een static pressure van 0.18-2.93 mm-H2O. Dat is een behoorlijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:19
Dit doet mij sterk denken aan een issue wat ik in het verleden heb gehad met een Corsair H1xx serie, ooit aangeschaft voor mijn 4790k, inmiddels nog altijd in bezit voor mijn 8700k op 5Ghz..

Zodra ik mijn 4790k op Prime95 liet draaien, gingen de temps ruim naar 95-100c. Koelpasta meerdere malen vervangen, dun laagje, dikker laagje, drolletje erop.. maakte allemaal niets uit.

Uiteindelijk wat mij opviel was dat de schroeven die via het moederbord naar de backplate gingen nogal wiebelig/los zaten als ik eraan rammelde.

Het schroefdraad van deze schroeven gingen niet diep genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giZR-FmFc87gmCgGoU9I8nzOIO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k1LdF3hDlPRLGb69ypeh3pct.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet (geel omlijnd) valt de schroef niet diep genoeg in het moederbord/backplate of kan niet verder (in mijn geval).

Wat ik gedaan heb is plastic o-ringen aangebracht tussen het moederbord en backplate waardoor de schroef strakker tegen het moederbord aangedraaid kon worden, hierdoor viel het koelblok ook strakker tegen de CPU aan.

Ze moeten dus onder de schroeven in rood omcirkeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FIbAWAnmgrmMRH5kgQZAq54yk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEZCw6cVIOPRcpaAV88yqDQh.png?f=fotoalbum_large

Hoeft natuurlijk voor jou niet te gelden, maar dacht deel het toch even.

Ik moet nog beginnen aan mijn 5950x build en heb ook de z73, helaas nog niet kunnen testen omdat ik al ruim 1.5 week wacht op mijn Lian Li PC-O11 kast. Als ik de boel in elkaar heb zitten zal ik hier ook even posten. Als ik het niet vergeet zal ik mijn resultaten hier posten.

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

• kazzzdafke
  • Nu online
Bedankt voor de feedback! Ik ga het even bekijken wanneer ik de X73 mag ruilen bij CB..
Hij is daar niet in stock..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06
kazzzdafke schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:29:
Bedankt voor de feedback! Ik ga het even bekijken wanneer ik de X73 mag ruilen bij CB..
Hij is daar niet in stock..
Anders test je even met de stock fans? Want misschien is die hele RMA niet eens nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
En update:

Nieuwe X73 er vandaag ingezet.
Wat is er anders:
- heb er de grizzly thermal paste op gedaan
- ik heb als extra de nzxt fans als push op de rad gezet

Temps;

max onder gamen: 68gr, dat is even 20gr vershil
watertemp onder gamen: 28gr

Wereld van verschil dus... Ik vermoed dat, gezien deze grote verschillen, het toch aan de rad zelf lag. Ik hoor ook geen enkel geborrel meer, zelfs de pomp op full speed hoor ik niet.

Pagina: 1