Kleuren van print komen niet overeen met afbeelding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Ik heb een poster ontworpen in illustrator en heb deze vandaag laten afdrukken bij een copyshop. De poster is geprint op een grote printer in het formaat 50x70 (ik ken het typenummer van de printer niet)

De medewerker had erg weinig verstand van zaken en ik ben zelf ook niet thuis in drukwerk. Het probleem is nu als volgt.

Een paar delen van de afdruk komen niet overeen met het ontwerp. Zie hieronder links het ontwerp en rechts de afdruk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEyYpZniiCAYD45jRROvKKmsR7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYhAHs1tgGzaST9Q1nGFLhqa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98BMkkp0U7-V4w-9KXy16HX28ZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCpWEE0H4gIt0Wuvh112KQ7X.jpg?f=fotoalbum_tile

Is dit een issue met kleurenprofielen of is hier iets aan de hand met de printer?

...less is more

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Wat voor monitor heb je en wat voor kleurprofiel heb je ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
com2,1ghz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:55:
Wat voor monitor heb je en wat voor kleurprofiel heb je ingesteld?
Ik begrijp dat een monitor kan afwijken van print, maar hierboven zie je links een pdf en rechts een foto van de print. Dus dat is in dit geval niet het probleem.

Ik heb geen specifiek kleurprofiel ingesteld. Dus standaard save as vanuit illustrator

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
Bij drukwerk komt er iets meer bij kijken. Ik vermoed dat je je CMYK kleuren bent vergeten.

En hoe heb je het bestand aangeleverd?

Ik denk dat straks een andere Tweaker wel even de energie heeft om het in detail uit te leggen. Maar wat je in elk geval mag controleren is of je bestand op RGB of CMYK staat.

https://www.drukwerkdeal....cmyk-in-adobe-illustrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:17
Waar ben je mee begonnen, een web of print document? Web is RGB print is CMYK namelijk. Ik heb het een keer eerder gezien met ongeveer deze kleur groen. (was op een forum, mijn printer drukte wel de juiste kleur af, die van hem dit ongeveer.)

[ Voor 23% gewijzigd door Teddy op 12-12-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik zit in het wereldje van de kleurenreproductie en het is een slangenkuil en een wirwar van begrippen. Komt nooit meer goed. In principe moet de "klant" komen kijken naar de proefafdruk en zijn goedkeuring geven. Het is in ieder geval zo dat monitoren, software, kleurprofielen, protocollen en printers in hevige mate niet compatible zijn. Je komt daar niet uit. Voor logo's/huisstijl enzo gebruikt men Pantone-kleuren die dan afgestemd worden op een printer in overleg. Vervolgens print de printer altijd dezelfde kleur voor die Pantone-kleur. Meer kun je niet doen. Dat is niet uitwisselbaar met andere printers en gaat in de praktijk behoorlijk vaak fout ook nog. Ook worden in documenten RGB en CYMK profielen regelmatig door elkaar gebruikt voor verschillende objecten die in principe dezelfde kleur moeten hebben. Ook dat gaat fout.

Het heeft ook te maken dat tegenwoordig iedereen "DTP" doet zonder enig begrip van de materie. Gewoon omdat het kan met de moderne middelen. Maar het gaat vaker fout dan goed dus. Hoewel we in jouw plaatjes wel een hemelsbreed verschil zien. Dat zie je dan weer niet vaak. :) Beide zijn gewoon mooi trouwens. Het is alleen dat je twee dingen met elkaar vergelijkt en daar verschillen ziet. Of dat erg is weet ik niet. Het rechterplaatje is niet slechter dan het linkerplaatje. Wel anders. Maar wat geeft dat? :)

Je kunt wel een preflight doen om te weten wat er allemaal mis is met je document om het drukklaar te maken.

Overigens zijn die afbeeldingen 2 hele verschillende dingen juist door hoe we ze hier zien op de monitor. Of ze overeen komen met hun verschijning in de echte wereld is de vraag. De ene is een pdf en de ander een foto. Dat is sowieso niet vergelijkbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Bart2005 op 12-12-2020 00:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funk-e
beunhaasbaas schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:04:
Bij drukwerk komt er iets meer bij kijken. Ik vermoed dat je je CMYK kleuren bent vergeten.

En hoe heb je het bestand aangeleverd?

Ik denk dat straks een andere Tweaker wel even de energie heeft om het in detail uit te leggen. Maar wat je in elk geval mag controleren is of je bestand op RGB of CMYK staat.

https://www.drukwerkdeal....cmyk-in-adobe-illustrator
Teddy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:05:
Waar ben je mee begonnen, een web of print document? Web is RGB print is CMYK namelijk. Ik heb het een keer eerder gezien met ongeveer deze kleur groen. (was op een forum, mijn printer drukte wel de juiste kleur af, die van hem dit ongeveer.)
Bart2005 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:27:
Ik zit in het wereldje van de kleurenreproductie en het is een slangenkuil en een wirwar van begrippen. Komt nooit meer goed. In principe moet de "klant" komen kijken naar de proefafdruk en zijn goedkeuring geven. Het is in ieder geval zo dat monitoren, software, kleurprofielen, protocollen en printers in hevige mate niet compatible zijn. Je komt daar niet uit. Voor logo's/huisstijl enzo gebruikt men Pantone-kleuren die dan afgestemd worden op een printer in overleg. Vervolgens print de printer altijd dezelfde kleur voor die Pantone-kleur. Meer kun je niet doen. Dat is niet uitwisselbaar met andere printers en gaat in de praktijk behoorlijk vaak fout ook nog. Ook worden in documenten RGB en CYMK profielen regelmatig door elkaar gebruikt voor verschillende objecten die in principe dezelfde kleur moeten hebben. Ook dat gaat fout.

Het heeft ook te maken dat tegenwoordig iedereen "DTP" doet zonder enig begrip van de materie. Gewoon omdat het kan met de moderne middelen. Maar het gaat vaker fout dan goed dus. Hoewel we in jouw plaatjes wel een hemelsbreed verschil zien. Dat zie je dan weer niet vaak. :) Beide zijn gewoon mooi trouwens. Het is alleen dat je twee dingen met elkaar vergelijkt en daar verschillen ziet. Of dat erg is weet ik niet. Het rechterplaatje is niet slechter dan het linkerplaatje. Wel anders. Maar wat geeft dat? :)

Je kunt wel een preflight doen om te weten wat er allemaal mis is met je document om het drukklaar te maken.

Overigens zijn die afbeeldingen 2 hele verschillende dingen juist door hoe we ze hier zien op de monitor. Of ze overeen komen met hun verschijning in de echte wereld is de vraag. De ene is een pdf en de ander een foto. Dat is sowieso niet vergelijkbaar.
Het lag blijkbaar niet aan mijn bestand. Werd zojuist gebeld door de copyshop. Er bleek 1 cartridge leeg te zijn. Blijkbaar gingen alle prints daarna ook niet goed.

Zojuist een nieuwe afdruk ontvangen die veel beter overeenkomt met het ontwerp. Nog steeds kleine afwijkingen, maar binnen acceptabele marge.

Bedankt voor de suggesties.

...less is more

Pagina: 1