Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Hallo allen,

Ik kom hier voor advies over een geschil wat ik heb met een bedrijf waar ik een moederbord heb gekocht.

Ik zal even bij het begin beginnen, wel zo makkelijk :P

Ik heb een ASUS ROG STRIX X399-E GAMING met een 1950x en een corsair 128gb corsair geheugen set van 8 strips (Corsair Dominator Platinum cmt128gx4m8c3200c16)
Dit werkte allemaal prima met elkaar.
Toen ging er een ram slot kapot. Nieuw moederbord gekocht, precies dezelfde.

Bij installatie zag ik dat er een pinnetje in de CPU socket gebogen was, zie foto onderaan.
Toch de CPU geïnstalleerd, ik dacht, misschien drukt de CPU dat pinnetje wel weer op de goeie plek.

Nu kwam ik erachter dat waarschijnlijk door dat gebogen pinnetje de helft van de ram slots niet herkend wordt.

Ik heb het bedrijf waar ik het mobo aangekocht heb gemaild en die zeggen het volgende:
Een gebogen pin valt niet onder de garantie, dit wordt gezien als een gebruiksfout. Als u een moederbord heeft ontvangen met een gebogen pin dan had u dat direct moeten melden. Nu zijn we 1 maand verder kan ik dit niet meer als een DOA in behandeling nemen.
Ik wil het moederbord best retour nemen voor onderzoek. Maar de kans is groot dat het wordt afgewezen door Asus.
Dat ik pas een maand na ontvangst besluit mijn systeem in elkaar te zetten is toch geen reden om geen garantie te geven.

Wat zijn mijn opties hierin? Ik heb het idee dat ik in principe niks verkeerd heb gedaan en gewoon een nieuw moederbord moet krijgen. Of is dit anders?

Graag jullie advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoiYBNfQvib9yGIKvqK3KRbKfuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llokI2fwD45gJsjiBKrW3Izm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

De 'fout' die je gemaakt hebt is het niet gelijk melden van schade bij levering. Eerlijk gezegd snap ik ze wel, je hebt in NL al best redelijke termijn om een artikel te ontvangen, te bekijken en terug te sturen zonder dat er vragen gesteld hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Pinnetje terugbuigen naar goede plek.
Maar in elk geval. Lokaliseer welke pin het is en wat hij doet.

Maak een goede foto waarop we het ook kunnen zien, aka wijs hem even aan.

Ik snap de verkoper wel, ik geef hem ook gelijk.
Zou anders zijn als je hier op dag 1 contact over had gezocht met de verkoper.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
jack zomer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:18:
Pinnetje terugbuigen naar goede plek.
Maar in elk geval. Lokaliseer welke pin het is en wat hij doet.

Maak een goede foto waarop we het ook kunnen zien, aka wijs hem even aan.

Ik snap de verkoper wel, ik geef hem ook gelijk.
Zou anders zijn als je hier op dag 1 contact over had gezocht met de verkoper.
Op de foto is hij in principe wel goed te zien, links bovenin.

Het kwam gewoon zo uit dat ik niet direct had om alles te installeren, en dat hoeft toch ook niet. Ik mag toch zelf weten wanneer ik mijn product in gebruik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Het argument wat gemaakt wordt gaat ook niet om het installeren, maar over het ontvangen en inspecteren van een levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Snap ik, maar ik sta in principe toch vrij om mijn bestelling te "inspecteren" wanneer ik wil. Mits binnen de garantie termijn natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
rupsen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:38:
[...]

Op de foto is hij in principe wel goed te zien, links bovenin.
Ik zie niks. Maar vermoedelijk omdat ik via de gsm kijk.
Als je even de pinlayout opzoekt, dan weet je exact wat deze pin doet.
Dan is het een kwestie van of negeren omdat hij niet belangrijk is, of kijken of je hem terug kan zetten.

En nee, wat mij betreft niet. Als jij nu wat besteld en over 18maanden pas wil uitpakken, dan heb je pech als het dan een doa blijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
rupsen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:44:
Snap ik, maar ik sta in principe toch vrij om mijn bestelling te "inspecteren" wanneer ik wil. Mits binnen de garantie termijn natuurlijk
Nee niet wanneer jij wilt als je ook nog een DOA wilt claimen. Het moet redelijk zijn.
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Bron: https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel23

Twee maanden wordt blijkbaar tijdig geacht, dus in jouw geval ben je dus “op tijd” los van wat ik of de shop daar van vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rupsen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:44:
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig eigenlijk is met garantie, maar vroeger moest een processor professioneel worden geïnstalleerd.

Gaat je wel geld kosten denk ik, zowel binnen als buiten garantie. Zie slide reeks nr 5.
https://www.asus.com/support/article/568/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Vroeger is hier niet van toepassing. Ik bouw sinds ik een puppy was.
Dus zeg vanaf 2000, altijd zelf. Nooit een professioneel die een cpu en moederbord verkoop heeft geweigerd omdat hij hem niet vast mocht klikken...

Meestal, in mijn ervaring is een enkel pinnetje nog wel zelf terug de buigen met beleid... Wordt irritant als het er 200 zijn.

Maar weten welke pin, dat is wel handig. Dat is voor de ts om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
jack zomer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:48:
[...]

Ik zie niks. Maar vermoedelijk omdat ik via de gsm kijk.
Als je even de pinlayout opzoekt, dan weet je exact wat deze pin doet.
Dan is het een kwestie van of negeren omdat hij niet belangrijk is, of kijken of je hem terug kan zetten.

En nee, wat mij betreft niet. Als jij nu wat besteld en over 18maanden pas wil uitpakken, dan heb je pech als het dan een doa blijkt te zijn
18 maanden snap ik maar iets minder dan een maand lijkt me toch niet heel gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
jack zomer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:31:
Dus zeg vanaf 2000, altijd zelf. Nooit een professioneel die een cpu en moederbord verkoop heeft geweigerd omdat hij hem niet vast mocht klikken...

Meestal, in mijn ervaring is een enkel pinnetje nog wel zelf terug de buigen met beleid... Wordt irritant als het er 200 zijn.

Ik zal als ik tijd heb de lay-out even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Ik heb toch snel even de pin lay-out opgezocht en het lijkt mij om en MC_DQS pin te gaan.

Hier lees ik dat het om DRAM data pin gaat dus mijn vermoeden waarom een deel van het geheugen niet herkend wordt lijkt te kloppen

https://s3-eu-west-1.amaz...IPS-SEAD3-User-Manual.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbBuAeEz_yYkqcL1q1u-6zDsq-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J68EdKOvnt21XOpajg0N8rF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
rupsen schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:32:
[...]

18 maanden snap ik maar iets minder dan een maand lijkt me toch niet heel gek
Dat was het voorbeeld,. Dat jij in principe niet na 6 maanden nog een doa kan claimen. Ik vind dat je dat zelfs na een maand niet kan.. dus ik hoop voor je dat de verkoper niet zo koppig klootzak is als ik.

Zelf terug zetten een optie? Kijken of ram dan wel online komt?

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 12-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
jack zomer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:54:
[...]

Dat was het voorbeeld,. Dat jij in principe niet na 6 maanden nog een doa kan claimen. Ik vind dat je dat zelfs na een maand niet kan.. dus ik hoop voor je dat de verkoper niet zo koppig klootzak is als ik.

Zelf terug zetten een optie? Kijken of ram dan wel online komt?
Wat hierboven door We Are Borg gequote word zegt dat de termijn waarin ik met de schade kom dus niet zo raar is.

Ik wil er dus eigenlijk niet zelf aan gaan pielen want dan weet ik zeker dat de garantie vervalt ;w

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 12-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Dat moet je de discussie met de verkoper aangaan.
Kijken of je hem naar jou zienswijze kan krijgen.

Suc6, ik hoop dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:31:

Je hoeft niet zo'n belerende toon aan te slaan hoor, ik ga wat jaartjes langer mee dan jou. Het gaat om garantie en daarom zitten er dus kosten aan als je het zelf doet en verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
bierschuit schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 05:19:
[...]

Je hoeft niet zo'n belerende toon aan te slaan hoor, ik ga wat jaartjes langer mee dan jou. Het gaat om garantie en daarom zitten er dus kosten aan als je het zelf doet en verprutst.
Umm dus? Jij hebt het over vroeger... En over MOEST(verplichting geen keuze) .nou die vroeger is al zeker vanaf 2001 niet meer van toepassing... Misschien dat de computer winkel in 1987 nog de eis had dat ze het zelf moesten doen ivm garantie. Maar dat is gokken van mijn kant, een jaartal vermeld je niet.

Hoe dan ook. Freaking vroeger is niet relevant. Je kan tegenwoordig gewoon zelf losse onderdelen kopen. En op elk van deze onderdelen zit garantie. Dus zolang je weet en snapt hoe het in elkaar moet, is er geen probleem..en als je het niet weet, dan doe je er verstandig aan iemand te vragen die het wel weet zodat je het artikel niet sloopt.

Maar dit is allemaal offtopic... Want de ts geeft aan dat het moederbord zo uit de doos kwam, dus een doa. Ook al heeft hij het moederbord 1 maand in de kast laten liggen.. en blijkbaar heeft de ts daarbij de wet aan zijn kant dus mijn eigen mening maakt niet zo veel uit. Ik hoop dat de ts het met de verkoper kan oplossen.

[ Voor 25% gewijzigd door jack zomer op 12-12-2020 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:10

Nemesizz

Untouchable

Socket schade word toch altijd op 'user abuse' geschoven, of je het nou wel daadwerkelijk gedaan hebt of niet. Zijn al vaak zat topics over geweest, en recht hebben en daadwerkelijk krijgen zijn 2 hele verschillende dingen.

Heb weinig succes verhalen gelezen over socketschade en een garantie die goed afgehandeld werd.
(zowel winkel, of fabrikant zelf geven het toch op user abuse, dus verwacht er maar niet te veel van qua garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 04:03
Dit wordt een zeer lastige kwestie. Dit is een leer voor volgende keer, doe je producten direct controleren! In ieder geval binnen de gestelde retour termijn. Dan kun je volgende keer het zo terug sturen zonder daar een geldige reden voor op te hoeven geven.

Zo te zien gaat het bedrijf je niet verder helpen, op de foto is het ook zeer onduidelijk te zien hoever de pin is verbogen. Als je zeer voorzichtig te werk gaat kan een pin normaliter wel teruggebogen worden. Zolang hij maar nagenoeg op zijn plek zit en contact maakt, dan is het prima!

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 20:08
Als eerste redpoging zou je kunnen proberen om de pinnetjes terug te buigen met bijvoorbeeld een fijn pincet of een vulpotlood. Om dit werk gemakkelijker te maken zou je via AliExpress of een lokale webwinkel een digitale microscoop kunnen regelen.
Als laatste redmiddel zou je het moederbord door een professional kunnen laten reballen. Gezien de waarde van het moederbord lijkt dit mij wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Hierboven wordt vaak gezegd dat de termijn het probleem is, ik denk in dit geval het eerder een probleem is dat je toch geprobeerd hebt een cpu erin te doen en op te starten.
Het is naar mijn idee volkomen terecht dat de verkoper weigert dit onder garantie af te gaan handelen, omdat het dan in zijn ogen jou schuld is.

Wat ik eerder zou doen is kijken of het geen gebruikt (teruggestuurd) exemplaar is geweest.
Was de doos nog geseald toen hij bij jou binnen kwam?

Zo nee, dan kan je ervan uitgaan dat de vorige eigenaar hem stuk teruggestuurd heeft ( nadat hij hem gesloopt heeft)

Zo ja dan ben ik bang dat je hem zelf gesloopt hebt. misschien niet eens bewust, of dat je het gemerkt hebt, maar even niet goed opgelet met uitpakken en er viel iets op of iets dergelijks.
Maar een nieuw moederbord zo uit de doos met een kromme pen heb ik nog nooit gezien, en heb letterlijk honderden pc's gebouwd.
Vaak genoeg moederborden DOA maar dan niet met een kromme pen.
Misschien per ongelijk blijven hangen met het verwijderen van het plastic, en niet gemerkt.

Evengoed in dat geval blijft het heel lullig gezegd eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kan proberen garantie te regelen of omruiling, maar dat gaat denk ik een eeuwig heen en weer gemail/bel/brieven worden met mogelijk geen resultaat en veel tijd kwijt.

Ik heb zelf ooit een moederbord met 3 kapotte pinnen langs een lokale juwelier gebracht als laatste redmiddel. Zij hebben vaak een goede microscoop of loop en heel fijn gereedschap. Ze vonden het een bijzonder verzoek maar wilden het graag voor me proberen zonder garanties. Ze hebben de pinnetjes recht gebogen en alles werkte weer.. ze wilden er niet eens geld voor, dus heb maar een bloemetje bezorgd :D Dit was wel echt zo'n edel familiebedrijf, geen grote keten.

Uiteraard kan je het ook zelf proberen met heel fijn gereedschap. Ik zou, hoe zuur het ook is, niet de garantie weg gaan bewandelen.. je kan het proberen maar steek er vooral niet teveel tijd in is mijn tip.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 23-05-2021 23:27 ]

Pagina: 1