Koekoek/lichtschacht plaatsen in kelder

Pagina: 1
Acties:
  • 3.824 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beatjuggling
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 20:56
Ik heb onder mijn huis een aardig grote kelder die ik graag meer zou willen benutten. Het grote nadeel is dat er momenteel geen opening naar buiten in zit. Omdat daglicht en ventilatie natuurlijk wel prettig is overweeg ik een koekoek/lichtschacht te plaatsen aan de kant die op mijn achtertuin uitkomt.

Het gaat om een rijtjeshuis uit 1997 waar ik ongeveer midden in de rij woon. De achtermuur van de kelder is een soort baksteenkleurige betonnen plaat. Het deel van de tuin waar de koekoek moet komen is een betegeld terras. De vorige bewoner heeft waarschijnlijk hetzelfde idee gehad want er stond al een kozijn + raam klaar toen ik het huis kocht. Verder zie ik prefab lichtschachten nog wel eens op marktplaats voorbij komen voor schappelijke prijzen.

Nu vroeg ik me af of ik zomaar een opening in de keldermuur kan (laten) maken of dat ik dan risico’s loop op verzakkingen of andere problemen? En wat voor arbeidskosten zitten ongeveer verbonden aan het openbreken van de muur en plaatsen van een kozijn en lichtschacht, uitgaande van dat ik zelf een gat graaf en materiaal aanlever?

Beste antwoord (via beatjuggling op 15-12-2020 07:39)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
beatjuggling schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:09:
Nu vroeg ik me af of ik zomaar een opening in de keldermuur kan (laten) maken of dat ik dan risico’s loop op verzakkingen of andere problemen?
Het veiligste is om een constructieberekening te laten maken. Je gaat een gat maken in een dragende constructie, als die stopt met dragen ;)
En wat voor arbeidskosten zitten ongeveer verbonden aan het openbreken van de muur en plaatsen van een kozijn en lichtschacht, uitgaande van dat ik zelf een gat graaf en materiaal aanlever?
Kijk bij dit soort klussen uit voor aansprakelijkheid. (CAR verzekering kun je zelf afsluiten)
Je woont in een rijtjeshuis, stel de achtergeval raakt ontzet, dan heb je ineens een hele rij onbewoonbare huizen. Dan kom je niet weg met een bloemetje en een welgemeende sorry.
En wie garandeert de waterdichtheid? Jij of de per uur betaalde kracht?

Maar de kosten kunnen redelijk schappelijk blijven, een beetje afhankelijk van de constructie eisen.
Waarschijnlijk eerst alles stutten/stempelen, daarna de diamantzaag erin en een versteviging boven de opening (latei/draagbalk) erin plaatsen en de koekoek erin plaatsen. In een dag kom je dan heel ver als alles al gegraven is.
Het kozijn plaatsen en afwerken kun je daarna zelf.

Bedenk ook hoe je het regenwater uit de koekoek krijgt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor de klus zelf zou ik een bedrijfje inschakelen, die kunnen je ook meteen een offerte geven. Let wel, het is nu een gekkenhuis in de bouw. Reken er op dat als je nu een aanvraag doet, je ws pas medio maart / april aan de slag kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nu vroeg ik me af of ik zomaar een opening in de keldermuur kan (laten) maken of dat ik dan risico’s loop op verzakkingen of andere problemen?
Het veiligste is om een constructieberekening te laten maken. Je gaat een gat maken in een dragende constructie, als die stopt met dragen ;)
En wat voor arbeidskosten zitten ongeveer verbonden aan het openbreken van de muur en plaatsen van een kozijn en lichtschacht, uitgaande van dat ik zelf een gat graaf en materiaal aanlever?
Kijk bij dit soort klussen uit voor aansprakelijkheid. (CAR verzekering kun je zelf afsluiten)
Je woont in een rijtjeshuis, stel de achtergeval raakt ontzet, dan heb je ineens een hele rij onbewoonbare huizen. Dan kom je niet weg met een bloemetje en een welgemeende sorry.
En wie garandeert de waterdichtheid? Jij of de per uur betaalde kracht?

Maar de kosten kunnen redelijk schappelijk blijven, een beetje afhankelijk van de constructie eisen.
Waarschijnlijk eerst alles stutten/stempelen, daarna de diamantzaag erin en een versteviging boven de opening (latei/draagbalk) erin plaatsen en de koekoek erin plaatsen. In een dag kom je dan heel ver als alles al gegraven is.
Het kozijn plaatsen en afwerken kun je daarna zelf.

Bedenk ook hoe je het regenwater uit de koekoek krijgt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Laat het vooral niet over aan een willekeurige aannemer of klusbedrijf. Ga eerst te rade bij een constructeur/bouwkundig adviesbureau als je zelf niet voldoende technische kennis hebt. Waarschijnlijk is het ook nodig om een bouwvergunning (of hoe dan tegenwoordig heet) aan te vragen.

Wat betreft regenwater: de koekoek bij mijn ouderlijke woning had geen waterdichte bodem. M.a.w., het water verdween gewoon in de grond.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:47
JukeboxBill schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:30:
.....

Wat betreft regenwater: de koekoek bij mijn ouderlijke woning had geen waterdichte bodem. M.a.w., het water verdween gewoon in de grond.
Totdat je ten westen van de Amersfoort woont, dan komt het water via je koekoek zo je kelder instromen als je de vloer van de koekoek niet waterdicht maakt. Ik weet niet of een zwembad nou helemaal de bedoeling is.

@Anoniem: 961333 je zou ook nog kunnen overwegen om met lighttubes aan de gang te gaan: een rond gat is makkelijker te boren, het geeft alleen geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beatjuggling
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 20:56
Iedereen bedankt voor de info. Ik had al in gedachten dat ik er beter vooraf naar kon laten kijken, maar zo'n constructieberekening is inderdaad wel een goed idee gezien de gevolgen groot kunnen zijn.

Het water is hier, helemaal in het oosten, denk ik niet zo'n probleem. Maar ik zal het zeker meenemen.

En lighttubes had ik zelf nog nooit van gehoord. Mooi concept wel, maar gezien ik er bijv. ook de was zou willen laten drogen sluit het minder aan bij mijn wensen.

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
Je zou mss als je voor een lighttube gaat, een rond gat is dacht ik gunstiger qua eventuele constructie problematiek, ook een tweede gat kunnen laten boren waar je een decentrale wtw unit op aansluit. Hoeft het niet eens een grote diameter te zijn, 200mm of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim..
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Heeft iemand in deze topic globaal een idee wat een kelder koekoek kost? Dus materialen en laten plaatsen. Is natuurlijk heel breed genomen, maar een groffe indicatie?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Pim..

Welkom op Tweakers. Je vraag posten op meerdere plekken is niet de bedoeling. Deze gaat dus dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.