Nummer genereren aan de hand van data

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-02-2021
Mijn vraag
Voor het genereren van een artikelnummer, waaruit je de data kan herleiden ben ik al een tijd op zoek naar de juiste info.

Voorbeeld:

Rij A omvat een tabel met meerdere landen. Kolom B omvat bijbehorend een nummer 01 voor eerste land 02 voor tweede. Als ik sorteer gaan deze gewoon mee. Land heeft eigen nummer.
Kolom c bevat regio's uit land 1
Kolom d de bijbehorende nummers voor regio's van land 1
Kolom E regio's land 2
Kolom f nummers bij de regio.

De code moet gegenereerd worden dmv een formule die de info krijgt van een drop down.

Dropdown 1 geeft een keuze uit de landen. Kies je voor land 02 kan je in Dropdown 02 de regio's kiezen van dat land.

Stel je hebt in Dropdown 1 land 02 gekozen en in Dropdown 2 regio 05

Dit moet dan de uitkomst 0205 geven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel office 365 for mac

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verticaal zoeken werkt niet omdat de info die gezocht wordt in meerdere kolommen kan staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Al gekeken naar meerdere verticaal zoeken formules (ieder op basis van 1 dropdown) die je concateneert?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En de juiste kolom kan je - althans in dit voorbeeld - afleiden uit de inhoud van kolom B.

Al zou ik zelf nadenken over een andere indeling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
Orion84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:19:
Al gekeken naar meerdere verticaal zoeken formules (ieder op basis van 1 dropdown) die je concateneert?
nu heb ik 3 landen dus 3 regio's wil max met 2 dropdown werken. wat wel gaat gebeuren is dat de landen en regios uitgebreid worden dus dat de tabel hierin groter wordt. om dan de formule uit te breiden is vrij lastig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
F_J_K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:38:
En de juiste kolom kan je - althans in dit voorbeeld - afleiden uit de inhoud van kolom B.

Al zou ik zelf nadenken over een andere indeling.
kolom b geeft niet de titel weer van kolom C en E

hoe zou jij het inrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, je hebt dus een dropdown om het land te selecteren en een dropdown om de regio te selecteren?
En op basis van die 2 waardes wil je een samengevoegde land-regio bepalen, toch?

Dus een formule die op basis van dropdown 1 de landcode opzoekt, een formule die op basis van dropdown 2 de regiocode opzoekt en om die twee formules heen een formule die de resultaten van die twee formules aan elkaar plakt?

Dat zou dus (denk ik, op basis van wat je hier schetst) prima moeten kunnen door de uitvoer van 2 verticaal zoeken formules te concateneren.

Verkeerd gelezen, je hebt aparte kolommen met de regio's per land, dat maakt het wat ingewikkelder.

Als je nu je land en regio data eens platslaat. Dus een kolom met land, een kolom met landcode, een kolom met regio naam en een kolom met regiocode. Waarbij elke regel dan dus bestaat uit land,landcode,regio,regiocode. Dan herhaal je dus de landnaam en landcode voor elke regio in dat land, maar dat maakt het wel een heel stuk makkelijker om vervolgens mee te werken.

Alleen even zien hoe je dat precies doet met je dropdowns, geen idee hoe je die nu precies gedefinieerd hebt?

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2020 16:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
Orion84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:59:
Ja, je hebt dus een dropdown om het land te selecteren en een dropdown om de regio te selecteren?
En op basis van die 2 waardes wil je een samengevoegde land-regio bepalen, toch?

Dus een formule die op basis van dropdown 1 de landcode opzoekt, een formule die op basis van dropdown 2 de regiocode opzoekt en om die twee formules heen een formule die de resultaten van die twee formules aan elkaar plakt?

Dat zou dus (denk ik, op basis van wat je hier schetst) prima moeten kunnen door de uitvoer van 2 verticaal zoeken formules te concateneren.

Verkeerde gelezen, je hebt aparte kolommen met de regio's per land, dat maakt het wat ingewikkelder.
Inderdaad dropdown bepaald welk land het is en dus welke kolom er vervolgens wordt gepakt. Dit kan oplopen tot 20 landen waar je uit kan kiezen, en dan vervolgens in dropdown 2 krijg je de regio keuze van dat eerst gekozen land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Pathfire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:03:
[...]

Inderdaad dropdown bepaald welk land het is en dus welke kolom er vervolgens wordt gepakt. Dit kan oplopen tot 20 landen waar je uit kan kiezen, en dan vervolgens in dropdown 2 krijg je de regio keuze van dat eerst gekozen land.
Ja, met die structuur maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Excel is een spreadsheet programma en werkt het best met mooie platte data. Waarbij alle gegevens op 1 regel daadwerkelijk bij elkaar horen.
Terwijl jij nu eigenlijk allemaal losse tabelletjes hebt op één tabblad, waarbij de regel X kolom A niets te maken heeft met regel X kolom C. Zie ook mijn aanvulling in mijn reactie hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Sowieso: wat is nu precies eigenlijk hetgeen waar je op vast loopt? Puur het omzetten van de geselecteerde land/regio namen naar codes (en die vervolgens achter elkaar plakken)? Of ook hoe je die dropdowns op een handige manier kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
Orion84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:10:
Sowieso: wat is nu precies eigenlijk hetgeen waar je op vast loopt? Puur het omzetten van de geselecteerde land/regio namen naar codes (en die vervolgens achter elkaar plakken)? Of ook hoe je die dropdowns op een handige manier kan doen?
De dropdown is geen probleem, je geeft de tabellen de titel van het land en deze wordt automatisch gevonden. dat werkt gelukkig. tot het hele alfabet heb ik getest.

wat niet lukt is dat het getal aan de hand van de gekozen regio wordt gevonden. Die van het land wel omdat dat maar 1 kolom is, maar van de regio kan dus in meerdere kolommen te vinden zijn. Dat nummer vinden krijg ik niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pathfire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:58:
[...]

kolom b geeft niet de titel weer van kolom C en E

hoe zou jij het inrichten?
Nee maar als de inhoud van B1 = '1' dan zoek je schijnbaar kolom (2+1) en (2+1+1) = kolom C en D. Of bij B1 = 2 dan (2+2) en (2+2+1) = kolom E en F. Maar misschien begreep ik je verkeerd.
Pathfire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:15:
Mijn vraag

Stel je hebt in Dropdown 1 land 02 gekozen en in Dropdown 2 regio 05

Dit moet dan de uitkomst 0205 geven.
Als dropdown 1 in A1 staat en 2 in A2, ben je er dan niet al met =A1&A2? Eventueel eerst omzetten naar tekst.

-

En inderdaad zou ik vooral platte tabellen gebruiken. Een losse tabel land 1, een tabel land 2, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Pathfire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:13:
[...]

De dropdown is geen probleem, je geeft de tabellen de titel van het land en deze wordt automatisch gevonden. dat werkt gelukkig. tot het hele alfabet heb ik getest.

wat niet lukt is dat het getal aan de hand van de gekozen regio wordt gevonden. Die van het land wel omdat dat maar 1 kolom is, maar van de regio kan dus in meerdere kolommen te vinden zijn. Dat nummer vinden krijg ik niet voor elkaar.
Dan zul je (als je niets aan de opzet van de sheet wilt aanpassen) met een combinatie van meerdere index en match formules (ik heb de Nederlandse namen van die formules zo niet bij de hand) aan de slag moeten om de juiste kolom te vinden die bij het land hoort, dan de juiste regel die bij de geselecteerde regio hoort en dan kan je daarnaast de regiocode vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
Orion84 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:16:
[...]

Dan zul je (als je niets aan de opzet van de sheet wilt aanpassen) met een combinatie van meerdere index en match formules (ik heb de Nederlandse namen van die formules zo niet bij de hand) aan de slag moeten om de juiste kolom te vinden die bij het land hoort, dan de juiste regel die bij de geselecteerde regio hoort en dan kan je daarnaast de regiocode vinden.
ik zit in het begin stadium van opstellen sheet, dus kan nog alle kanten op. Wel is het zo dat ik niet alles onder elkaar ga zetten omdat het dan wel een zoekpartij wordt en niet overzichtelijker is. dus informatie van de regio naast elkaar.

als je bedoeld met losse tabellen, ik selecteer kolom a en b dat is 1 tabel. ik selecteer c en d dat is 1 tabel. dus volgens mij zijn het losse tabellen. en toch wordt het geheel niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathfire
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsyduXspKQAUpWUljVXdUuCUOSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YkFMtzSBfsNy26LXt1uohTbs.png?f=user_large

Dit is voor mij de gewenste uitwerking, hopelijk kan iemand mij hier nog mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:10

g0tanks

Moderator CSA
Pathfire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:33:
[...]

ik zit in het begin stadium van opstellen sheet, dus kan nog alle kanten op. Wel is het zo dat ik niet alles onder elkaar ga zetten omdat het dan wel een zoekpartij wordt en niet overzichtelijker is. dus informatie van de regio naast elkaar.
Ik vind onderstaande uitwerking een stuk overzichtelijker dan jouw voorbeeld. Als ik alle artikelen van Duitsland wil zien kan ik gewoon filteren. In jouw voorbeeld moet ik van links naar rechts lezen en hopen dat ik Duitsland tegenkom. Nu valt dat mee met slechts twee landen, maar bij n=10 wordt dat een nachtmerrie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okgwQFnLAEqyAPzzs2tU8Wj85E8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z0euqDvCTxROw7FgVB7ITbBf.png?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1