Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zoek een?
Versterker om het geluid van mijn pc op mijn Jamo s606 zuilen (RMS 130w) af te spelen. Ik heb ook center en bookshelf speakers, maar deze zijn momenteel niet aangesloten. "Toekomstbestendig" om dat wel te kunnen is een plus, maar geen eis.

Het apparaat moet daarnaast over een 6.35mm headphone jack beschikken voor mijn Sennheiser HD599.

Ik gebruik momenteel geen andere invoer dan optisch/toslink vanaf mijn PC. Ook bluetooth/streaming ondersteunen is een plus, maar geen eis, en niet iets waar ik veel extra voor wil betalen. Het gaat verder om een puur audio-oplossing, geen beeld.

Snel opstarten is ook een grote plus, die onkyo heeft soms 5-10 seconden nodig.

Wat is je budget?
Max €500, maar prijs/kwaliteit is belangrijker dan het budget opmaken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zie talloze A/V receivers in de pricewatch, maar als ik filter op 130w vermogen (voor die Jamo's) blijft er weinig te kiezen over. Ik weet niet echt hoe belangrijk het is dat vermogen daadwerkelijk te hebben, de Onkyo draai ik meestal rond 30-35 van de 80 (dimensieloos, NIET -db). Daarnaast hebben die allemaal driemiljard HDMI-poorten die ik allemaal niet nodig heb - beeld gaat vanaf mijn PC rechtstreeks naar mijn twee schermen met daisychained displayport.

Welke vragen heb je hier nog over?
Voor mijn gevoel zoek ik iets heel simpels: een kastje met optical in, 2.0/5.0 kale speakerkabel uit, een headphone jack, en optioneel bluetooth streaming etc.

Het lijkt alleen niet echt te bestaan. Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.

Beste antwoord (via cPT.cAPSLOCK op 11-12-2020 19:54)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 14:18
cPT.cAPSLOCK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:14:
..., maar als ik filter op 130w vermogen (voor die Jamo's) blijft er weinig te kiezen over. Ik weet niet echt hoe belangrijk het is dat vermogen daadwerkelijk te hebben, de Onkyo draai ik meestal rond 30-35 van de 80 (dimensieloos, NIET -db).
Vergeet vermogen. Sowieso heeft het gros van de receivers geen 130 Watt. Dat getal komt tot stand door creatief meten is zodat de gemiddelde consument denkt dat het veel is. Vermogen gemeten op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en een berg THD (vervorming). Ga je kijken naar het eerlijk gemeten vermogen, gemeten op twee kanalen, bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz en bij minder dan 0,1% THD dan is het een stuk minder. Minder hoog getal en dus minder goed voor de gemiddelde consument. Helaas laat de Pricewatch niet zien hoe het vermogen gemeten is. Je bent binnen no-time appels met peren aan het vergelijken.

Nu scheelt het dat je op vermogen niet hoeft te letten. Je hebt geen exotische speakers, met een paar Watt heb je al meer dan genoeg om luid te spelen. Vermogen is ook verneukeratief. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter als de stap van 100 naar 150 Watt. Afgifte van vermogen is ook niet lineair, op 50% van het volume verbruik je geen 50% van het vermogen.
Je zit te kijken naar surround receivers. De standaard connectie is HDMI en vandaar dat er veel van die input op zit. Sommige stereoversterkers worden nu ook al met HDMI uitgerust. Ik ben overigens wel van mening dat je gewoon moet kopen wat aan je eisen voldoet. Als dat apparaat opties heeft die je niet gebruikt, jammer. Grote kans dat een apparaat zonder die functies niet bestaat omdat er geen vraag naar is of het bestaat wel maar voor een kleine markt waardoor je extra mag betalen.

Normaal zou ik zeggen "pak iets van de kringloop". S/PDIF bestaat al jaren en is niet exotisch. De plus van bluetooth maakt het echter wel dat je naar nieuwere generaties moet gaan kijken als je dat echt zou willen. Al zou Bluetooth op een receiver van vijf jaar oud voor jou al werken aangezien HDMI je niets doet en een verouderde versie geen probleem is. 500 euro voor deze eisen en speakers lijkt me niet nodig, dit moet zeker voor de helft kunnen en mogelijk nog minder als tweedehands een optie is.

Edit:
Op V&A zie ik een Marantz NR1606, oudere receiver maar wel met bluetooth en S/PDIF. Ben je voor een paar honderd euro klaar.Slimline model, heb je ook niet zo'n groot lomp apparaat bij de PC staan.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 11-12-2020 18:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:37
excuus verkeerde topic :(

[ Voor 90% gewijzigd door martyw op 11-12-2020 15:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
cPT.cAPSLOCK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:14:
..., maar als ik filter op 130w vermogen (voor die Jamo's) blijft er weinig te kiezen over. Ik weet niet echt hoe belangrijk het is dat vermogen daadwerkelijk te hebben, de Onkyo draai ik meestal rond 30-35 van de 80 (dimensieloos, NIET -db).
Vergeet vermogen. Sowieso heeft het gros van de receivers geen 130 Watt. Dat getal komt tot stand door creatief meten is zodat de gemiddelde consument denkt dat het veel is. Vermogen gemeten op één kanaal, bij een pieptoon van 1000 Hz en een berg THD (vervorming). Ga je kijken naar het eerlijk gemeten vermogen, gemeten op twee kanalen, bij een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz en bij minder dan 0,1% THD dan is het een stuk minder. Minder hoog getal en dus minder goed voor de gemiddelde consument. Helaas laat de Pricewatch niet zien hoe het vermogen gemeten is. Je bent binnen no-time appels met peren aan het vergelijken.

Nu scheelt het dat je op vermogen niet hoeft te letten. Je hebt geen exotische speakers, met een paar Watt heb je al meer dan genoeg om luid te spelen. Vermogen is ook verneukeratief. De stap van 1 naar 2 Watt is bijvoorbeeld groter als de stap van 100 naar 150 Watt. Afgifte van vermogen is ook niet lineair, op 50% van het volume verbruik je geen 50% van het vermogen.
Je zit te kijken naar surround receivers. De standaard connectie is HDMI en vandaar dat er veel van die input op zit. Sommige stereoversterkers worden nu ook al met HDMI uitgerust. Ik ben overigens wel van mening dat je gewoon moet kopen wat aan je eisen voldoet. Als dat apparaat opties heeft die je niet gebruikt, jammer. Grote kans dat een apparaat zonder die functies niet bestaat omdat er geen vraag naar is of het bestaat wel maar voor een kleine markt waardoor je extra mag betalen.

Normaal zou ik zeggen "pak iets van de kringloop". S/PDIF bestaat al jaren en is niet exotisch. De plus van bluetooth maakt het echter wel dat je naar nieuwere generaties moet gaan kijken als je dat echt zou willen. Al zou Bluetooth op een receiver van vijf jaar oud voor jou al werken aangezien HDMI je niets doet en een verouderde versie geen probleem is. 500 euro voor deze eisen en speakers lijkt me niet nodig, dit moet zeker voor de helft kunnen en mogelijk nog minder als tweedehands een optie is.

Edit:
Op V&A zie ik een Marantz NR1606, oudere receiver maar wel met bluetooth en S/PDIF. Ben je voor een paar honderd euro klaar.Slimline model, heb je ook niet zo'n groot lomp apparaat bij de PC staan.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 11-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:37
Velen zijn bij dit budget en eisenpakket lovend over de Sony STR-DN1080.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 11-12-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
FeaR schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:52:
Vergeet vermogen. Sowieso heeft het gros van de receivers geen 130 Watt. Dat getal komt tot stand door creatief meten is zodat de gemiddelde consument denkt dat het veel is.
Helder verhaal, ga ik onthouden :)
FeaR schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:52:
Ik ben overigens wel van mening dat je gewoon moet kopen wat aan je eisen voldoet. Als dat apparaat opties heeft die je niet gebruikt, jammer. Grote kans dat een apparaat zonder die functies niet bestaat omdat er geen vraag naar is of het bestaat wel maar voor een kleine markt waardoor je extra mag betalen.
Ik ben het met je eens dat 'extra ongebruikte functies' geen probleem is. Ik maakte mij vooral zorgen of er misschien een andere productcategorie geschikter was voor wat ik zou willen. Misschien een hippe USB DAC of weet-ik-het. Maar uit je antwoord maak ik op dat dat niet het geval is.

Bedankt voor je input, ik neem het mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
cPT.cAPSLOCK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:13:
Ik ben het met je eens dat 'extra ongebruikte functies' geen probleem is.
Verkeerde aanname van mijn kant, excuus. Je lees behoorlijk vaak dat mensen bijvoorbeeld geen smart tv willen omdat ze het niet gebruiken. Die lijn/gedachte had ik ook over dit topic gehaald.
Misschien een hippe USB DAC of weet-ik-het. Maar uit je antwoord maak ik op dat dat niet het geval is.
Als je USB kan in plaats van S/PDIF dan zijn er zeker nog opties. Kleiner en goedkoper. Eventueel met bluetooth ook nog. T-Amp met ingebouwde USB DaC is best te vinden op AliExpress.

Sterker, iets als https://www.amazon.nl/AD1...G9/ref=asc_df_B01M3ULDG9/ zou ook kunnen. Die heeft zelfs nog S/PDIF ook.

Enige is, ik zou persoonlijk toch eerder zo'n Marantz neerzetten. Puur gevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 11-12-2020 20:20 ]

Pagina: 1