Elektrische vloerverwarming oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lightthunder
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Vanwege de thuiswerksituatie (wat nu definitief deels blijft vanaf 2021) werk ik veel vanuit huis.
We willen graag de buitenberging (zit tegen het huis aan) verbouwen tot werkruimte (laminaat op vloer) en bij het huis betrekken. Die ruimte (8.6 m2) willen we dan afzonderlijk van de rest van het huis gaan verwarmen.

De situatie is nu in elke ruimte een radiator met een "domme" thermostaat die in de woonkamer hangt (CV = HRC25/cw5 Topline Aqua Power bouwjaar 2010). Er zijn verder nog geen plannen voor het vervangen van de thermostaat / "slimme" radiatorknoppen etc. We zijn nog niet van plan andere ruimtes separaat te verwarmen, dus dan heb je twee "zones", de werkruimte en rest van het huis.
Het idee is om afzonderlijk te verwarmen in de werkruimte met elektrische vloerverwarming (hebben zonnepanelen) en dus een eigen thermostaat in die ruimte.

Er hangt nu ook een radiator in de toekomstige werkruimte, we zijn er alleen nog niet over uit of we die weg willen halen. Indien we de "domme" thermostaat overdag instellen op 16 graden, wordt er namelijk ook een beetje gestookt in de werkruimte > minder elektrisch stoken. Vervolgens verwarmt de elektrische vloerverwarming bij tot 20 graden.

Volgens dit advies zou 120Watt (bij laten hangen radiator) ruim voldoende zijn om (bij) te warmen. Ik heb dan dit product op het oog.

Misschien zit ik er wel naast of is mijn denkwijze onjuist :)
Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze (effectieve?) oplossing en of jullie bekend zijn met dat merk.

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe is de ruimte geisoleerd? Als het er in de zomer erg warm kan worden ben je misschien beter af met een airco (die kan ook verwarmen).

• Lightthunder
  • Niet online
De ruimte wordt verbouwd en zijn van plan deze meteen optimaal te isoleren.
1 zijde aan garage, 1 zijde aan kamer (deur), 1 zijde aan badkamer, 1 zijde aan de tuin (komt een raam).
De volledige aanbouw is wel plat dak, dus zal het wel sneller erg warm worden met extreme hitte.
Boven beschikken we al over een split-airco, waar ik desnoods met hittegolven (als niet op kantoor) kan werken.

Daarnaast ben ik zelf niet zo gecharmeerd van een split-airco en komen de kosten (heb mij er nog niet veel in verdiept) een stuk hoger uit voor de aanschaf.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Electrische vloerverwarming combineert 3 nadelen:
- vloerverwarming is traag.
- vloerverwarming is duur in aanleg.
- electrische verwarming is onzuinig.
En de voordelen:

Dus dan kan je beter even kijken wat je investeringsbudget is:
- Wil je het tijdelijk en goedkoop houden: simpele electrische verwarming, kost erg weinig in aankoop maar verbruikt veel.
- Wil je de werkruimte langdurig blijven gebruiken, is een airco het overwegen waard als je koeling wil, of een aanpassing om de bestaande CV te gebruiken (kan met vloerverwarming, of met een radiator).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:30
Heeft de ruimte verwarming nodig met de deur open? Wellicht klein elektrisch kacheltje ernaast voor de hele koude dagen?

• Lightthunder
  • Niet online
Aangezien de hele ruimte op de schop wordt genomen ben ik op zoek naar een permanente oplossing, om het in één keer goed aan te pakken. De werkruimte zal dan ook niet verdwijnen en zal tevens ook als hobbyruimte fungeren.

Ik heb de mogelijkheid om de radiator te gebruiken in die ruimte, maar het doel wat ik graag wil bereiken is dat de temperatuur van deze ruimte (liefst verwarmd en gekoeld natuurlijk) afzonderlijk kan worden geregeld zonder het hele huis warm te hoeven stoken. Een split-airco die dan kan koelen/verwarmen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, zodat ik in de hete zomerdagen (worden er toch steeds meer) daar kan blijven zitten.
Ik denk dat ik teveel tunnelvisie had en de focus teveel uit ging naar elektrische vloerverwarming.

Echter, als ik de airco zou gebruiken in die ruimte als hoofdverwarming/koeling.. daar heb ik dan weer minder een idee bij en lijkt me ook flink verbruiken?
Qua investering, ik kwam met kosten voor de vloerverwarming op ~500/600 uit. Voor een split-airco zie ik diverse merken/uitvoeringen, dus qua investering even lastig vergelijken nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Lightthunder op 11-12-2020 15:49 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:42
Lightthunder schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:47:
Aangezien de hele ruimte op de schop wordt genomen ben ik op zoek naar een permanente oplossing, om het in één keer goed aan te pakken. De werkruimte zal dan ook niet verdwijnen en zal tevens ook als hobbyruimte fungeren.
Ik zou in dat geval een split airco adviseren.
De bestaande radiator mee laten lopen met het huis om de ruimte enigszins op temperatuur te houden als je er niet zit. (17/18 graden)
Ik heb de mogelijkheid om de radiator te gebruiken in die ruimte, maar het doel wat ik graag wil bereiken is dat de temperatuur van deze ruimte (liefst verwarmd en gekoeld natuurlijk) afzonderlijk kan worden geregeld zonder het hele huis warm te hoeven stoken.
Dat zou ook kunnen met honeywell evohome of een tado thermostaatkranenset.
Helaas zijn die ook duur in aanschaf.
Ik heb dat zelf dit najaar toegepast omdat bij ons de thermostaat in de woonkamer hangt en dat ook meteen de ruimte is die het kleinst is met het meeste kachel vermogen (de woonkamer is gesplitst door middel van een kamer en suite) waardoor de woonkeuken niet meer warm werd.

Systeem kost met 10 kranen ongeveer 700 euro. (als je al overal thermostaatkranen had)

Daar koop je ook een diy split unit voor.

Mijn zwager heeft voor 1800 een split unit laten ophangen door een installateur.
Een split-airco die dan kan koelen/verwarmen zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, zodat ik in de hete zomerdagen (worden er toch steeds meer) daar kan blijven zitten.

Echter, als ik de airco zou gebruiken in die ruimte als hoofdverwarming/koeling.. daar heb ik dan weer minder een idee bij en lijkt me ook flink verbruiken?

Ik denk dat ik teveel tunnelvisie had en de focus teveel uit ging naar elektrische vloerverwarming.
Elektrische vloerverwarming geeft met 1kw stroom 1kw aan warmte.
Een airco heeft een cop van 4 of tegenwoordig al 5 of 6 waardoor je met een cop van 5 uit 1kw stroom 5kw warmte haalt. dat is dus 5x zuiniger dan elektrische vloerverwarming of elke andere elektrische verwarming.

Heb van de zomer eens uitgerekend dat vanaf cop4 verwarmen met de airco IETS goedkoper is dan verwarmen met gas.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lightthunder schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:05:
Daarnaast ben ik zelf niet zo gecharmeerd van een split-airco en komen de kosten (heb mij er nog niet veel in verdiept) een stuk hoger uit voor de aanschaf.
Heb je een transmissieverliesberekening? Ofwel; hoeveel was je van plan toe te voegen dmv die elektrische vloerverwarming? Met L/L wp verwarmen is dik 4x zo goedkoop in gebruik...

Moet wel zeggen dat vvw de meest lekkere vorm van verwarmen is :P

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Je kunt de radiator in je werkruimte ook voorzien van een "domme" week-programmeerbare thermostaatknop.
https://www.conrad.nl/p/e...nisch-5-tot-295-c-1168832

Op de thuiswerkdagen doet de radiator goed mee als je aan je ontbijt zit en is het al enigszins warm als je aan de slag gaat, en als je niet thuis werkt blijft hij vrijwel uit.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 12:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

jeroen3 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:33:
Je kunt de radiator in je werkruimte ook voorzien van een "domme" week-programmeerbare thermostaatknop.
https://www.conrad.nl/p/e...nisch-5-tot-295-c-1168832

Op de thuiswerkdagen doet de radiator goed mee als je aan je ontbijt zit en is het al enigszins warm als je aan de slag gaat, en als je niet thuis werkt blijft hij vrijwel uit.
'Probleem' daarbij is dat de CV dan wel aan moet staan. Bij een eenvoudige/standaard installatie moet dus de woonkamer op temperatuur gehouden worden om de CV in te schakelen. Dat wil TS niet. Een Honeywell EVOhome-achtig systeem voorkomt dit, maar vergt een forse investering. Split unit is dan wellicht de betere inderdaad.

Life is not about specs, it is about joy!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
De airco kan de ruimte verwarmen tegen ongeveer een kwart van de energiekosten die je met een elektrische vloerverwarming zou hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:10
Ik heb er geen ervaring mee, maar kijk eens naar infrarood panelen.

De bestaande radiator laten zitten om het niet te koud te laten worden en een infrarood paneel bij je werkplek.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Lightthunder
  • Niet online
Bedankt voor de reacties en inzichten.

Ik was mij niet zo bewust van het lage energieverbruik van een airco t.o.v. elektrische vloerverwarming.
Het (bijv.) Honeywell Evohome principe ziet er interessant uit, maar vanwege het koelen wil ik toch graag voor de airco gaan. Daarnaast wat ik zo kan vinden, ondersteunt de ketel ook geen OpenTherm protocol voor, een andere dan Nefit, thermostaat.

Maar goed. Het idee om de radiator te laten hangen in de ruimte voor het "mee verwarmen" tot kamertemperatuur ~18 graden houden we. Daarna zal de airco het dan overnemen. Het is dan vooral voor een optimale situatie een kwestie van uitproberen/afstemmen met de programma's.
En natuurlijk het uitkiezen van een airco...

De ruimte is ~20 m³, dusdanig klein dat de airco (met de deuren open) de naaste ruimte(s) een beetje mee kan nemen > nice to have, maar geen must. Als ik bijv. op deze pagina kijk voor airco's die in aanmerking komen zie ik erg wisselende prijzen.
Must: stil, want zal in de ruimte hangen. Koelen + verwarmen.
Nice: wifiondersteuning (koppeling home assistant), maar zijn ook andere manieren voor
Budget: ik zie zeer wisselende prijzen, eerste gedachten max ~1000 (voor de airco). Plaatsen kan zelf, het in bedrijf brengen moet geloof ik door een STEK gecertificeerde partij worden gedaan.
Plaatsing buitenunit: Het plat dak van de aanbouw ligt vol met zonnepanelen, dus even zien waar de buitenunit kan staan/hangen. Die zou aan de zijkant van het huis kunnen, maar omdat we plannen hebben (komende jaren) de aanbouw door te trekken zou de buitenunit dan weer verplaatst moeten worden naar boven op het dak van de aanbouw. De afstand van de binnenunit naar de buitenunit zou dan diagonaal max tegen ~4.5 meter zijn.

Deze airco ben ik bijv. al vaker tegen gekomen (groot prijsverschil in dezelfde type airco's trouwens).
https://createcomfort.nl/...kRR_x9KRkBeBoC3uMQAvD_BwE

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:42
@Lightthunder

Als je de vloer nog moet doen, kun je de radiator retourslang ook nog even met een aantal lussen door de vloer leggen.
Dan haal je het koude van de vloer af.

als dat veel hak en breekwerk extra is zou ik het niet doen.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Lightthunder Ben je er al uitgekomen met de split-airco? Ik zit in een vergelijkbare situatie, waarbij wij een geïsoleerde berging van 13m2 hebben zonder radiator, maar wel volledig geïsoleerd. Ik zat eerst naar infraroodpanelen te kijken, wat me nog steeds een optie lijkt, de investering is relatief laag (€500-600), de impact op aanleg nihil, enkel stroom nodig en met 4 pluggen en schroeven op de muur/plafond bevestigen, maar begrijp her en der wel dat het als hoofdverwarming niet een ideale oplossing is.

Zodoende kwam ik op jouw topic hier uit en aangezien airco als verwarming met een lucht-lucht warmtepomp heel zuinig verwarmt, klinkt dat super in mijn oren. Helemaal omdat ik daarmee naar een multi-unit kan kijken en gelijk een binnenunit in de woonkamer kan aanleggen voor de hete zomerdagen en dan lekker kan gaan koelen. Sla ik twee vliegen in één klap.

Concreet ben ik dus benieuwd waar je voor gegaan bent en of je daar qua verwarming nu tevreden mee bent?

• Lightthunder
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:57:
@Lightthunder Ben je er al uitgekomen met de split-airco? Ik zit in een vergelijkbare situatie, waarbij wij een geïsoleerde berging van 13m2 hebben zonder radiator, maar wel volledig geïsoleerd. Ik zat eerst naar infraroodpanelen te kijken, wat me nog steeds een optie lijkt, de investering is relatief laag (€500-600), de impact op aanleg nihil, enkel stroom nodig en met 4 pluggen en schroeven op de muur/plafond bevestigen, maar begrijp her en der wel dat het als hoofdverwarming niet een ideale oplossing is.

Zodoende kwam ik op jouw topic hier uit en aangezien airco als verwarming met een lucht-lucht warmtepomp heel zuinig verwarmt, klinkt dat super in mijn oren. Helemaal omdat ik daarmee naar een multi-unit kan kijken en gelijk een binnenunit in de woonkamer kan aanleggen voor de hete zomerdagen en dan lekker kan gaan koelen. Sla ik twee vliegen in één klap.

Concreet ben ik dus benieuwd waar je voor gegaan bent en of je daar qua verwarming nu tevreden mee bent?
Hebben nu sinds een aantal weken de sleutel en zijn aan het verbouwen. Ik heb een bedrijf laten komen om te kijken naar de mogelijkheden en zij adviseren een split-airco. Ik heb er nog geen definitieve keuze in gemaakt. Denk dat de keuze echter wel de split-airco wordt, aangezien ik hier de ruimtes ernaast ook mee kan koelen/verwarmen in alle seizoenen :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lightthunder schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Hebben nu sinds een aantal weken de sleutel en zijn aan het verbouwen. Ik heb een bedrijf laten komen om te kijken naar de mogelijkheden en zij adviseren een split-airco. Ik heb er nog geen definitieve keuze in gemaakt. Denk dat de keuze echter wel de split-airco wordt, aangezien ik hier de ruimtes ernaast ook mee kan koelen/verwarmen in alle seizoenen :)
Thanks voor je reactie! Klinkt goed. Dat laatste is ook onze overweging nu, investering is initieel wel het hoogst, zeker multi-unit, maar dan krijg je inderdaad ook het koelen voor terug in de zomer.

Mag ik vragen welk bedrijf het is? Mag ook per pm eventueel en als je het liever voor je houdt, mis dat natuurlijk ook goed. Ik zit zelf nog in de oriënterende fase en heb wel wat bedrijven op internet voorbij zien komen, maar vind het zelf altijd wel een gok.

• Lightthunder
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Thanks voor je reactie! Klinkt goed. Dat laatste is ook onze overweging nu, investering is initieel wel het hoogst, zeker multi-unit, maar dan krijg je inderdaad ook het koelen voor terug in de zomer.

Mag ik vragen welk bedrijf het is? Mag ook per pm eventueel en als je het liever voor je houdt, mis dat natuurlijk ook goed. Ik zit zelf nog in de oriënterende fase en heb wel wat bedrijven op internet voorbij zien komen, maar vind het zelf altijd wel een gok.
De investering is het hoogst, dat klopt. Maar wij hebben de afweging van meerdere ruimtes i.p.v. één met bijv. infraroodpanelen + koelen meegenomen. Omdat ik niet bekend ben met die markt heb ik zelf wat bedrijven in de regio gecontacteerd, hebben ook pas van één een bezoek en offerte gekregen, dus ik kan lastig aangeven of dit een "goed" bedrijf is. Ik wil mij eerst nog meer verdiepen in welke organisaties er zijn en meerdere offertes opvragen.
AC is momenteel even de laatste prio, de rest van de verbouwing krijgt nu even voorrang.
Pagina: 1