Hoi allen,
Ik heb wat zetjes in de goede richting nodig, hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al veel gezocht in andere topics (oa cv tuning), maar iedere situatie is zo uniek dat ik er nog niet 100% uit ben (iets met bomen en bos). Hieronder volgt best een uitgebreid verhaal, hoop dat jullie het einde er van halen. De belangrijkste vragen staan helemaal onderaan.
Huidige situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/matB6L0sG527xd2Y4FLbVV2X.png?f=user_large)
Mijn probleem:
Ik heb om een en ander uit te zoeken en te testen al de 3-weg klep handmatig opengezet en de pomp van de CV-ketel continu aan. Hiermee simuleer ik als het ware al de door mij gewenste situatie en dit werkt best goed. Vloer en ruimte zijn veel gelijkmatiger warm. Nadeel is alleen dat ik hiervoor de aanvoertemperatuur op 40 graden moest zetten, waardoor de radiatoren nu niet meer lekker hun warmte afgeven.
Dat vraagt dus om permanente (en minder geïmproviseerde maatregelen):
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsaN4j8dJdw70k6CXxgn759W.png?f=user_large)
Mijn vragen:
/f/image/FfCHtefeejVM8MjKfwun7c2N.png?f=fotoalbum_large)
Hoop dat iemand met een stapje verder kan brengen.
Ik heb wat zetjes in de goede richting nodig, hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al veel gezocht in andere topics (oa cv tuning), maar iedere situatie is zo uniek dat ik er nog niet 100% uit ben (iets met bomen en bos). Hieronder volgt best een uitgebreid verhaal, hoop dat jullie het einde er van halen. De belangrijkste vragen staan helemaal onderaan.
Huidige situatie:
- Ik woon in een nieuwbouwhuis (3 jr oud) ingericht met 2 zones
- Zone 1 (1e en 2e verdieping) bestaat uit 6 radiatoren aangestuurd met Honeywell Evohome op basis van On/Off sturing (via de BDR91). 1 radiator staat continu open (als bypass).
- Zone 2 (begane grond) bestaat uit een 7 groeps vloerverwarming met een Honeywell Evotouch Modulation Thermostaat, modulerend aangesloten. De 7-groeps verdeler heeft geen thermostaatkraan en geen pomp.
- De thermostaat voor zone 2 hangt centraal op de begane grond waar alle 7 groepen onderdoor lopen. hier wordt het dus heel snel warm, waarna de thermostaat stopt met warmte vragen en de rest van de begane grond niet opwarmt.
- En op het moment dat zone 1 of zone 2 warmte vraagt wordt vanuit de CV-ketel een 3-weg klep aangestuurd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/matB6L0sG527xd2Y4FLbVV2X.png?f=user_large)
Mijn probleem:
- De vloerverwarming wordt onvoldoende warm, zodra thermostaat 2 (centraal op de begane grond opgehangen, waar alle 7 groepen onderdoor lopen) de gevraagde temperatuur registreert, stopt de warmtevraag en dus stopt ook de pomp in de cv-ketel en blijven de verre groepen koud.
- We hebben een zijkamer (de verste groep) en die blijft structureel 2 graden achter op de rest van het huis. Het verschil tussen midden en voor- en achterkant van de begane grond is ook al snel meer dan 1 graad.
- De vloertemperatuur scheelt soms wel 3 tot 5 graden.
- Daarnaast zorgt ook warmtevraag in zone 1 er voor dat de CV-ketel de 3-weg klep sluit en de vloerverwarming geen toevoer meer heeft.
- De vloer heeft dus onvoldoende tijd om echt door en door op te warmen.
Ik heb om een en ander uit te zoeken en te testen al de 3-weg klep handmatig opengezet en de pomp van de CV-ketel continu aan. Hiermee simuleer ik als het ware al de door mij gewenste situatie en dit werkt best goed. Vloer en ruimte zijn veel gelijkmatiger warm. Nadeel is alleen dat ik hiervoor de aanvoertemperatuur op 40 graden moest zetten, waardoor de radiatoren nu niet meer lekker hun warmte afgeven.
Dat vraagt dus om permanente (en minder geïmproviseerde maatregelen):
- Zone 2 moet zelf in staat zijn om warm water te blijven circuleren, onafhankelijk van de pomp in de CV-ketel. Daarnaast mag warmtevraag in Zone 1, de warmtelevering in Zone 2 niet onderbreken. Hiervoor wil ik in plaats van een 3-weg klep een 2-weg klep plaatsen
- Een thermostaatkraan bij de vloerverdeler is nodig om te voorkomen dat te warm water het vloerverwarmings circuit inloopt.
- Daarom wordt een nieuwe verdeler geplaatst met Pomp en Thermostaatkraan (Robot Optimum Flow).
- Tevens wordt een bypass geplaatst om te hoge druk in het systeem te voorkomen als zowel in Zone 1 als in Zone 2 de thermostaatkranen dicht gaan en de CV pomp nog naloopt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsaN4j8dJdw70k6CXxgn759W.png?f=user_large)
Mijn vragen:
- Zijn er andere tips of overwegingen om mijn probleem op te lossen?
- Ik lees verschillende adviezen over de plek van een 2-weg klep, in de aanvoer- of de retourleiding. Wat is het beste in mijn situatie?
- Hoe stuur ik dit nu het beste aan met de klokthermostaat? Ik heb zelf twee opties uitgewerkt, maar mis de echte kennis om de juiste beslissing te nemen.
- In optie 2 kan ik de thermostaat van zone 2 zo instellen dat de aanvoertemperatuur nooit hoger is dan 40-45 graden. Daarmee voorkom ik dat water van 70 graden bij de vloerverwarming aankomt. Maar, hoef ik nu nog extra rekening houden met de aanvoertemperatuur? Of borgt de aanwezigheid van een thermostaatkraan bij de verdeler dat dit nooit te hoog kan oplopen?
- Op basis van alles wat je leest is modulerend aansturen het beste, toch? Hoewel je ook wel eens leest dat on/off voor vloerverwarming beter zou zijn. Wie/wat heeft er gelijk en op welke manier kan ik de ketel het beste aansluiten?
/f/image/FfCHtefeejVM8MjKfwun7c2N.png?f=fotoalbum_large)
Hoop dat iemand met een stapje verder kan brengen.