Hulp bij verbeteren CV installatie met 2 zones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-05 18:14

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb wat zetjes in de goede richting nodig, hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb al veel gezocht in andere topics (oa cv tuning), maar iedere situatie is zo uniek dat ik er nog niet 100% uit ben (iets met bomen en bos). Hieronder volgt best een uitgebreid verhaal, hoop dat jullie het einde er van halen. De belangrijkste vragen staan helemaal onderaan.

Huidige situatie:
  • Ik woon in een nieuwbouwhuis (3 jr oud) ingericht met 2 zones
  • Zone 1 (1e en 2e verdieping) bestaat uit 6 radiatoren aangestuurd met Honeywell Evohome op basis van On/Off sturing (via de BDR91). 1 radiator staat continu open (als bypass).
  • Zone 2 (begane grond) bestaat uit een 7 groeps vloerverwarming met een Honeywell Evotouch Modulation Thermostaat, modulerend aangesloten. De 7-groeps verdeler heeft geen thermostaatkraan en geen pomp.
  • De thermostaat voor zone 2 hangt centraal op de begane grond waar alle 7 groepen onderdoor lopen. hier wordt het dus heel snel warm, waarna de thermostaat stopt met warmte vragen en de rest van de begane grond niet opwarmt.
  • En op het moment dat zone 1 of zone 2 warmte vraagt wordt vanuit de CV-ketel een 3-weg klep aangestuurd.
Zie voor wat meer details onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9Tkx09xlxHKPF-fsNvQCj96QQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/matB6L0sG527xd2Y4FLbVV2X.png?f=user_large

Mijn probleem:
  • De vloerverwarming wordt onvoldoende warm, zodra thermostaat 2 (centraal op de begane grond opgehangen, waar alle 7 groepen onderdoor lopen) de gevraagde temperatuur registreert, stopt de warmtevraag en dus stopt ook de pomp in de cv-ketel en blijven de verre groepen koud.
  • We hebben een zijkamer (de verste groep) en die blijft structureel 2 graden achter op de rest van het huis. Het verschil tussen midden en voor- en achterkant van de begane grond is ook al snel meer dan 1 graad.
  • De vloertemperatuur scheelt soms wel 3 tot 5 graden.
  • Daarnaast zorgt ook warmtevraag in zone 1 er voor dat de CV-ketel de 3-weg klep sluit en de vloerverwarming geen toevoer meer heeft.
  • De vloer heeft dus onvoldoende tijd om echt door en door op te warmen.
Gewenste situatie:
Ik heb om een en ander uit te zoeken en te testen al de 3-weg klep handmatig opengezet en de pomp van de CV-ketel continu aan. Hiermee simuleer ik als het ware al de door mij gewenste situatie en dit werkt best goed. Vloer en ruimte zijn veel gelijkmatiger warm. Nadeel is alleen dat ik hiervoor de aanvoertemperatuur op 40 graden moest zetten, waardoor de radiatoren nu niet meer lekker hun warmte afgeven.

Dat vraagt dus om permanente (en minder geïmproviseerde maatregelen):
  • Zone 2 moet zelf in staat zijn om warm water te blijven circuleren, onafhankelijk van de pomp in de CV-ketel. Daarnaast mag warmtevraag in Zone 1, de warmtelevering in Zone 2 niet onderbreken. Hiervoor wil ik in plaats van een 3-weg klep een 2-weg klep plaatsen
  • Een thermostaatkraan bij de vloerverdeler is nodig om te voorkomen dat te warm water het vloerverwarmings circuit inloopt.
  • Daarom wordt een nieuwe verdeler geplaatst met Pomp en Thermostaatkraan (Robot Optimum Flow).
  • Tevens wordt een bypass geplaatst om te hoge druk in het systeem te voorkomen als zowel in Zone 1 als in Zone 2 de thermostaatkranen dicht gaan en de CV pomp nog naloopt.
Dat zou er dan zo uit komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gryHMJ3798TRBgMLe364HqNLBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XsaN4j8dJdw70k6CXxgn759W.png?f=user_large

Mijn vragen:
  1. Zijn er andere tips of overwegingen om mijn probleem op te lossen?
  2. Ik lees verschillende adviezen over de plek van een 2-weg klep, in de aanvoer- of de retourleiding. Wat is het beste in mijn situatie?
  3. Hoe stuur ik dit nu het beste aan met de klokthermostaat? Ik heb zelf twee opties uitgewerkt, maar mis de echte kennis om de juiste beslissing te nemen.
  4. In optie 2 kan ik de thermostaat van zone 2 zo instellen dat de aanvoertemperatuur nooit hoger is dan 40-45 graden. Daarmee voorkom ik dat water van 70 graden bij de vloerverwarming aankomt. Maar, hoef ik nu nog extra rekening houden met de aanvoertemperatuur? Of borgt de aanwezigheid van een thermostaatkraan bij de verdeler dat dit nooit te hoog kan oplopen?
  5. Op basis van alles wat je leest is modulerend aansturen het beste, toch? Hoewel je ook wel eens leest dat on/off voor vloerverwarming beter zou zijn. Wie/wat heeft er gelijk en op welke manier kan ik de ketel het beste aansluiten?
Hieronder de opties die ik zelf nu zie en waar mijn vragen over gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcgEMDyQQpZeNvz75Ld0zQ4co9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FfCHtefeejVM8MjKfwun7c2N.png?f=fotoalbum_large

Hoop dat iemand met een stapje verder kan brengen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
- Er bestaan losse pompgroepen die je op een pomploze verdeler kan aansluiten, dat is wellicht goedkoper dan een volledig nieuwe verdeler.
- Hebben je radiatoren wel heet water nodig? Zijn ze waterzijdig ongeregeld of verknalt de ene die steeds open staat je balans (bypass plaatsen, en waterzijdig afregelen, zo weinig mogelijk knijpen).
- Kijk eens wat de mogelijkheden zijn van je ketel, kan die de 2 zones op aparte temperatuur aansturen?
- Is je vloerverwarming goed ingeregeld? Korte lussen meer knijpen dan lange, als ruimtes achterblijven die wat meer open en ander wat meer dicht.
- Kan je de 3wegklep standaardstand meegeven? Dan best die op vloerverwarming zetten en nadraaitijd instellen, om warmte te helpen verdelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Thanks voor je vragen en tips!

- Er hebben twee mensen (mijn buurman die er redelijk verstand van lijkt te hebben en een cv onderhoudsmonteur) naar de huidige verdeler gekeken, beiden geven aan dat een upgrade van de huidige verdeler niet mogelijk is. Ik zal er nog eens naar vragen, maar heb het idee dat er echt te veel bezuinigd is door de aannemer.

- Ja de radiatoren hebben wel heet water nodig, ze krijgen nu (in mijn testsituatie) water van 45-40 graden en dan wordt mijn werkkamer pas na een paar uur warm. Waterzijdig inregelen is nog niet gebeurt. Alleen staan 4 van de 6 radiatoren eigenlijk continue uit. Qua testen heb ik ook de 5e (badkamer) overdag uitstaan, zodat er maar 1 radiator water krijgt. Voordat ik begon met testen was dit geen probleem, kamers werden snel en goed warm.

- Ja de ketel kan dat (nou ja met behulp van een modulerende thermostaat). In de oude situatie staat de aanvoertemperatuur op 70-75 graden. Dus zodra de on/off thermostaat van zone 1 (radiatoren) warmte vraagt, levert de ketel dat. In de thermostaat van zone 2 (de vloerverwarming) staat ingesteld dat er Max 50 graden gevraagd wordt (het komt dan met ongeveer 43 graden aan bij de verdeler).

- de installateur van de aannemer is vier keer langs geweest om alles opnieuw in te stellen, met de tekeningen en met een warmtebeeld camera aan toe. Ze zeggen nu dat het zo hoort 😬. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ik ben daar klaar mee, vandaar dat ik mijn eigen plan ga trekken 😇.

- Geen idee of de 3-weg klep een standaard stand heeft, kan het in de handleiding niet vinden. Het is een Honeywell VC3014. Met de nadraaitijd van de cv pomp heb ik wel gespeeld, maar geen echt resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 14:34
het voordeel van het linker systeem is dat je netjes moduleert in een 3 punts meting. aanvoer retour en thermostaat. je moet aleen nog wel iets in de ruimte van de vloerverwaming hangen om aan te sturen.
een draadloze thermostaat. of je gebruikt de honnywell evohome als thermostaat en laat de radiator zonne door de radiatorknoppen beheren.

een 2 weg klep gewoon in de aanvoer zetten. en als zone instellen. maar dat was al duidelijk dus.
(technisch gezien mogen ze ook in de retour) maar over het algemeen gaan ze in de aanvoer.

vloerverming aansturen moduleren of aan/uit. is lastig te zeggen het hangt er helemaal vanaf welke verdeler welke lengte groeppen etc. (bij een 2 balken verdeler kan dat wel) echter je kan je ketel ook geforceert op 50 graden laten beginnen. vanuit het modurende programma. het is wel minder efficient maar lost wel veel problemen op. meestal is 40 graden net te laag om actief bij te mengen.

in het linker diagram blijft je ketel gewoon draaien. als er wartme vraag is uit de andere zone. hij gooit er gewoon een tandje bij als het moet. er is geen wisseling van de wacht alles wordt warm.

edit als je vloerverwming optemperatuur is en is nog warmte vraag uit zone 2 gaat je ketel over zijn bypas
circuleren. net zolang tot de vloerverwarming weer water pakt. eigenlijk niks spannends aan. ketel vermogen laag afstellen en lekker laten draaien. anders gaat hij pingelen. maar wel genoeg overhouden om ook de andere zone erbij te kunnen stoken. en je ketel moduleert ook nog netjes terug als dat nodig is.

https://www.youtube.com/watch?v=yU_X7MNrLpE onder het mom u vraagt wij draaien.
https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0&t=160s (let op dit is wel een aan uit thermostaat)

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 12-12-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als dit zo door de bouwer/aannemer is gemaakt, dan zou ik toch hem daarop aanspreken. In het bouwbesluit zijn allerlei regels vastgelegd mbt de hoeveelheid warmte, verlies, ventilatie, etc. En de kans is gewoon best aanwezig dat de huidige constructie niet daar aan voldoet.

Je wil denk ik naar een situatie toe waar je de temperatuur van de vloerverwarming kunt regelen. Niet alleen voor het fijne gevoel, maar ook om op die manier te bepalen hoeveel vermogen er doorheen gaat.
Want als die te snel opwarmt, zal de ketel uitgaan door gebrek aan warmtevraag, waarna ook de warmteaanvoer naar de radiatoren in zone 2 stopt. Terwijl het daar misschien nog steenkoud is.
Ik weet niet in hoeverre het zin heeft om zone 2 te sturen op een aan/uit thermostaat. Er zijn tenslotte meerdere vertrekken, dus regelen op de thermostaatkraan lijkt mij logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:23:
Als dit zo door de bouwer/aannemer is gemaakt, dan zou ik toch hem daarop aanspreken. In het bouwbesluit zijn allerlei regels vastgelegd mbt de hoeveelheid warmte, verlies, ventilatie, etc. En de kans is gewoon best aanwezig dat de huidige constructie niet daar aan voldoet.

Je wil denk ik naar een situatie toe waar je de temperatuur van de vloerverwarming kunt regelen. Niet alleen voor het fijne gevoel, maar ook om op die manier te bepalen hoeveel vermogen er doorheen gaat.
Want als die te snel opwarmt, zal de ketel uitgaan door gebrek aan warmtevraag, waarna ook de warmteaanvoer naar de radiatoren in zone 2 stopt. Terwijl het daar misschien nog steenkoud is.
Ik weet niet in hoeverre het zin heeft om zone 2 te sturen op een aan/uit thermostaat. Er zijn tenslotte meerdere vertrekken, dus regelen op de thermostaatkraan lijkt mij logischer.
Aannemer/ontwikkelaar aanspreken had ik inderdaad misschien moeten doen. Aan de andere kant heeft een andere buurman een paar huizen verderop (die zelf in de installatietechniek werkt als ingenieur) een zeer uitgebreide analyse gemaakt waar het in zijn huis (niet hetzelfde huis) allemaal net niet goed was. Hij heeft precies die kennis mbt bouwbesluiten, geldende normeringen, etc. Hij is er niet doorheen gekomen, het voldoet allemaal net aan de minimale eisen. Ze werken dan vaak ook met gemiddeldes, waardoor negatieve uitschieters worden vereffend. Daarnaast is onze wijk al bijna 10 jaar geleden vergund (met alle bijbehorende normen en eisen). Door de toenmalige crisis heeft de bouw 5-7 jaar op zich laten wachten. Sindsdien zijn de normen inderdaad nog eens strenger geworden.

Ik wil inderdaad naar een situatie waarbij ik meer controle heb over de vloerverwarming. Zone 2 kent eigenlijk maar 1 groot vertrek: woonkamer, zijkamer en keuken zijn open met elkaar verbonden. De 7 groepen worden dus in één keer geschakeld door een centrale klokthermostaat. Die stuurt de ketel modulerend aan. Ik denk dat de thermostaatkraan op de nieuwe verdeler dan inderdaad de belangrijke mengende functie gaat vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
miciel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:20:
het voordeel van het linker systeem is dat je netjes moduleert in een 3 punts meting. aanvoer retour en thermostaat. je moet aleen nog wel iets in de ruimte van de vloerverwaming hangen om aan te sturen.
een draadloze thermostaat. of je gebruikt de honnywell evohome als thermostaat en laat de radiator zonne door de radiatorknoppen beheren.

een 2 weg klep gewoon in de aanvoer zetten. en als zone instellen. maar dat was al duidelijk dus.
(technisch gezien mogen ze ook in de retour) maar over het algemeen gaan ze in de aanvoer.

vloerverming aansturen moduleren of aan/uit. is lastig te zeggen het hangt er helemaal vanaf welke verdeler welke lengte groeppen etc. (bij een 2 balken verdeler kan dat wel) echter je kan je ketel ook geforceert op 50 graden laten beginnen. vanuit het modurende programma. het is wel minder efficient maar lost wel veel problemen op. meestal is 40 graden net te laag om actief bij te mengen.

in het linker diagram blijft je ketel gewoon draaien. als er wartme vraag is uit de andere zone. hij gooit er gewoon een tandje bij als het moet. er is geen wisseling van de wacht alles wordt warm.

edit als je vloerverwming optemperatuur is en is nog warmte vraag uit zone 2 gaat je ketel over zijn bypas
circuleren. net zolang tot de vloerverwarming weer water pakt. eigenlijk niks spannends aan. ketel vermogen laag afstellen en lekker laten draaien. anders gaat hij pingelen. maar wel genoeg overhouden om ook de andere zone erbij te kunnen stoken. en je ketel moduleert ook nog netjes terug als dat nodig is.

https://www.youtube.com/watch?v=yU_X7MNrLpE onder het mom u vraagt wij draaien.
https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0&t=160s (let op dit is wel een aan uit thermostaat)
Bij het linker plaatje is het inderdaad de bedoeling dat de Evohome dan ergens op de begane grond (zone 2) komt te hangen. De kamers boven met radiatoren hebben inderdaad al een eigen ruimte sensor of wordt de knop van de radiator gebruikt.

2-weg klep in de aanvoer en als zone, duidelijk! (y)

De verdeler wordt een Robot Optimum Flow 7 groeps, lengte van de groepen weet ik niet, maar ik denk aan de lange kant, gezien de besparingsdrift van de aannemer... Wat zou voor lange groepen beter zijn? Voordeel van het Evohome systeem is dat ik kan kiezen (aan/uit module aansluiten of een modulerende module).

Wat bedoel je precies met het stukje na je edit? Bij welk scenario gebeurt dat en is dat de beste oplossing?

Dank voor de filmpjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
vanenkelen schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:19:
[...]

Bij het linker plaatje is het inderdaad de bedoeling dat de Evohome dan ergens op de begane grond (zone 2) komt te hangen. De kamers boven met radiatoren hebben inderdaad al een eigen ruimte sensor of wordt de knop van de radiator gebruikt.

2-weg klep in de aanvoer en als zone, duidelijk! (y)

De verdeler wordt een Robot Optimum Flow 7 groeps, lengte van de groepen weet ik niet, maar ik denk aan de lange kant, gezien de besparingsdrift van de aannemer... Wat zou voor lange groepen beter zijn? Voordeel van het Evohome systeem is dat ik kan kiezen (aan/uit module aansluiten of een modulerende module).
in theorie is een 7 groeps verdeler prima. en of het nou robot is of een merkeloos 7 groeps ding maakt niet uit. (zie link)https://www.cv-compleet.n...A6TfbWQAXqMUaAuw_EALw_wcB
zolang je wth met een u bocht maar achterwege laat. hierbij heb je namelijk wel weer een hogere aanvoer temperatuur nodig (75 graden). mocht je echt bang zijn dat je problemen krijgt dan kan je beter 2 kleine verdelers nemen. maar dan krijg je allemaal andere problemen waar je ook niet vrolijk van wordt.

technisch gezien kan de robot tot 8 groepen aan en jij zit op 7. dus dat moet kunnen. en de merkloze versie loopt op tot 10 groepen. dus dan moet 7 ook kunnen. er zit niet echt verschil in die verdelers. uiteindelijk heeft de merkloze een iets langere overdracht voor de warmte maar ik zou er niet wakker van liggen.

wat is de grootte van je aanvoer leidingen 20 mm kunststof ? en wat is je vloer oppervlakte ? even grof rekenen.7 groepen 70m2. is 7kw. door een klein kraantje. dan heb je wel wat aan temperatuur nodig.
maar zo spannend is dat ook weer niet. daar kom je wel mee weg.
Wat bedoel je precies met het stukje na je edit? Bij welk scenario gebeurt dat en is dat de beste oplossing?
je ketel gaat staan pingelen (aan uit en weining rendement) als zone 2 (vloerverwrming) warmte vraagt en de vloerwarming al op temperatuur is. zone 1 vraagt in dit geval geen warmte. als je hem met een aan uit thermostaat aanstuurt. zoals hier. https://www.youtube.com/watch?v=WGZbEGEFmk0&t=160s
er zijn meerdere opties die je kan doen om te beginnen modulerendt aansturen. (zoals je al van plan bent.)
hiernaast kan je het ketel vermogen verlagen naar hetgeen je huis maximaal nodig heeft.
(daar moet je even een berekening op los laten. meestal doe ik het totaal van alle radiatoren
plus de vloerverwarming. een bypass heb je ook opgenomen in je plannen. de kans op pingelen
( veel start/stops hoge temp en weining remdemnt) icm met een modulerende thermostaat en een juist ingesteld ketelvermogen is eigenlijk nihil. het filmpje is niet helemaal van toepassing in jouw situatie.

een modulerende thermostaat zorgt ervoor dat je ketel op zijn onderwaarde begint. 6 kw 40 graden.
je kan natuurlijk kijken of dat genoeg is. laat de boel maar eens twee dagen draaien. de modluleren thermostaat gaat vanzelf een keertje gas bijgeven. dat duurt altijd wel een aantal uren. mocht het te traag
(of niet) werken dan kan je zeggen ik zet de starttemperatuur op 50 graden. de ketel geeft dan net even wat meer gas zodat het allemaal wat sneller opwarmt. vloerwarming heeft meestal wel wat heter water nodig.
voor een verdeler welke bijmengt althans. (de 'oude' verdeler niet met 50 graden voeden.)

even een oftopic vraag. je hebt problemen in de zijkamer. vrij simpel om daar wat aan te doen.
inregelenen. en anders moet je een hrc 80 nemen en de zijkamer ook een zone maken.
maar het grootste probleem is gewoon dat je thermostaat onlosch geplaatst is en je vooransgregeling.
zone 1 gaat voor zone 2. wat met het plan van de evome (linker plaatje) allemaal in een klap oplost.
daarna is het natuurlijk makelijker om nog verder te fijne tunen. in het rechterplaatje blijf je te maken hebben met je voorsangregeling. je vloer kan je dan wel heter opstoken. maar ik betwijfel of je ruimte genoeg hebt.
terwijl je bij het linker plaatje de hele voorangsregeling kwijt bent..... volgens mij staat je keuze al vast.

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 12-12-2020 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:02
Ik kan je de hand schudden, want ik heb exact hetzelfde probleem gehad zoals jij hier beschrijft...

Sinds februari woon ik in een nieuw appartement en ik merkte dat een bepaald deel van de zithoek niet goed warm werd. Net als bij jou bleek de thermostaat voor zithoek, eethoek en keuken (open ruimte van 65 m2) precies boven de plek te hangen waar de 6 groepen de ruimte binnenkomen.

Ik heb een paar aanpassingen geprobeerd, maar de oplossing die ik uiteindelijk heb gevonden is het verdelen van de ruimte in 2 aparte zones. Dat is eigenlijk dezelfde oplossing die @miciel hiervoor ook voorstelt.

Daarvoor is het wel nodig dat je weet hoe de groepen/lussen in de vloer zijn verwerkt. Met name natuurlijk de zijkamer die achterblijft in temperatuur. Om een nieuwe zone-indeling te maken, moet je voor elke groep op de verdeler weten welk gedeelte van de ruimte wordt verwarmd. Op basis van de plattegrond met de groepen/lussen maak je een nieuwe zone-indeling (2 zones of meer zoals je wilt).
Je hebt per zone een thermostaat nodig. In de zijkamer zit vast geen aansluiting voor een thermostaat, dus kom je automatisch uit op een draadloze thermostaten.

Dat was bij mij ook de situatie en toen heb ik de bestaande bedrade zoneregeling omgebouwd naar een draadloze zoneregeling met een Honeywell HCE80. Voor jou kan dat ook een oplossing zijn.

Voor zover ik kan overzien, hoef je daarvoor het bestaande leidingwerk en de Robot verdeler niet te veranderen. De Robot is een mengverdeler (met pomp) en dat moet goed samengaan met een circuit met meerdere radiatoren (HT-circuit). Als je de radiatoren op de verdieping als één zone blijft aansturen, kun je daar een zoneafsluiter in de aanvoerleiding plaatsen.
Op de verdieping uiteraard ook een draadloze thermostaat en samen met de zone-afsluiter aansluiten op de HCE80.
Vanuit de HCE80 wordt de ketel aangestuurd via een BDR91. Regeling is aan/uit.

De investering is dan een HCE80, draadloze thermostaten en thermische motoren voor de verdeler.
De draadloze thermostaten en de BDR91 kan je rechtstreeks koppelen aan de HCE80.
Je kunt in plaats van één van de draadloze thermostaten ook een Evohome Touch Wifi ophangen. Daarmee kun je dan een volledig Evohome-systeem optuigen. In dat geval wordt de Evohome Touch de centrale aansturing van je gehele verwarmingsinstallatie.

Nog een tip: ik heb op de verdeler één groep niet voorzien van een thermische motor. Die staat dus altijd open en fungeert daarmee als bypass. Hij circuleert altijd mee wanneer één van de zones een warmtevraag heeft, maar in mijn geval is dat een groep waarbij dat niet hinderlijk is.

Edit: Deze tip werkt alleen als er geen thermostaatkraan op de verdeler zit die de hele zaak kan afsluiten. Als je een nieuwe Robot mengverdeler (met pomp) gaat plaatsen, zal het niet goed werken. Met een thermostaatkraan op de verdeler is een bypass (of AVDO) noodzakelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door arpeggio op 13-12-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
arpeggio schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:51:
Ik kan je de hand schudden, want ik heb exact hetzelfde probleem gehad zoals jij hier beschrijft...

Nog een tip: ik heb op de verdeler één groep niet voorzien van een thermische motor. Die staat dus altijd open en fungeert daarmee als bypass. Hij circuleert altijd mee wanneer één van de zones een warmtevraag heeft, maar in mijn geval is dat een groep waarbij dat niet hinderlijk is.
die laatste is nog geen gek idee. voorkomt weer problemen van je pomp etc.
er zijn een hoop verschillende configarties mogenlijk. die van jouw kan ook.

mocht het technisch gezien niet haalbaar zijn de radiotoren en via de hce 80 te laten lopen.
dan is er nog een andere configuratie mogelijk. namelijk evohome icm met draadloze ketel module.
de draadloze ketelmodule moet op de ketel (duh) en het aanuit contact op de hc 80 moet vrij gelaten worden. (de ketelmodule moet het liefst moduleren zijn. ) de evohome is dan weer volledig de baas.
de hce 80 is dan weer passief. de hce 80 is namelijk alleen maar een doorschakeling. (relais)
de evohome kan via de hce 80 je ketel aansturen alleen maar voor de vloerverwarming
en niet voor de radiatoren. door het toeveoegen van de draadloze ketel module.
is het voor de evohome mogenlijk om je ketel voor beide zones weer aan te sturen.
boven kan blijven zoals dat het is en beneden kan je die hele zone klep voor de
vloerverarming weer achterwege laten. die wordt vervangen voor de hce 80.

nogmaals bij de confugiratie die ik hier voorstel hoort de draadloze ketel module. en zonder werkt het niet.
die arpegio kan ook. omdat alles via de hce 80 loopt. maar het modulren is dan wel minder exact.
de drie weg meting bestaat niet meer. je ketel moduleeert alleen nog tussen aanvoer en retour.
dan moet je wel je ketel limieten. zodat niet alsnog voor de mussen aan het stoken bent.

edit: er is ook een topic waar de verkeerde configuratie leidt tot problemen.
in dat topic is de ketel aangelsoten op de hce 80. en de radiatoren gaan via de evohome.
de vloerverwarming werkt dus wel maar de radiatoren niet. uiteindelijk is daar een draadloze
ketel module geplaatst zodat alles weer via de evo home loopt. het is dus echt a of b.

[ Voor 19% gewijzigd door miciel op 13-12-2020 08:27 . Reden: tekst liep niet helemaal lekker. het is lastig om techniek te vertalen naar tekst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
@vanenkelen

Ik heb nog eens opnieuw naar het schema van je huidige installatie gekeken en zie dat jouw Intergas-ketel is ingesteld op een LT/HT-regeling. Het HT-deel (de radiatoren) wordt gestuurd vanuit een OpenTherm thermostaat en het LT-deel wordt gestuurd vanuit een aan/uit thermostaat. De 3-wegklep wordt aangestuurd vanuit de ketel en fungeert als wisselwachter tussen het HT en LT-circuit.
De ketel stuurt de 3-wegklep ook zodanig aan dat het LT-circuit wordt gesloten wanneer het HT-circuit warmte vraagt. Dit om te voorkomen dat er heet water in het LT-circuit terechtkomt.

Het HT-circuit, in jouw geval de radiatoren op de eerste verdieping, heeft dus altijd voorrang op de vloerverwarming op de begane grond. Dat is een ongewenste situatie

Om de Intergas-ketel te laten werken met een LT/HT-regeling, zijn er een aantal instellingen in de ketel aangepast. Wanneer je dus jouw installatie gaat wijzigen naar één HT-circuit (met de radiatoren en de nieuwe Robot mengverdeler) zul je die instellingen weer moeten terugzetten naar de fabrieksinstelling en uiteraard ook de 3-wegklep verwijderen incl. de aansluiting in de ketel. Je kunt hem wellicht vervangen door een T-stuk.

Die instellingen in de ketel zijn moeilijk terug te vinden. Ze staan niet in de handleiding. Ik heb zelf een Intergas Xtreme, maar in mijn Installatiehandleiding vind ik deze parameters ook niet terug. Ze staan wel in de handleiding die hoort bij de installatieset van de 3-wegklep.

Op internet is over die LT/HT-regeling ook weinig te vinden. In deze link naar een topic op Klusidee vind je er iets over. Daarin staat een afdruk van de LT/HT handleiding met de betreffende parameters.

https://www.klusidee.nl/F...tellen-lt-ht-zone.120423/

Die moet je dus weer terugzetten wanneer je jouw verwarmingsinstallatie aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
miciel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:44:
wat is de grootte van je aanvoer leidingen 20 mm kunststof ? en wat is je vloer oppervlakte ? even grof rekenen.7 groepen 70m2. is 7kw. door een klein kraantje. dan heb je wel wat aan temperatuur nodig.
maar zo spannend is dat ook weer niet. daar kom je wel mee weg.
Ja 20mm kunststof. Vloeroppervlakte ongeveer 80-85m2.
een modulerende thermostaat zorgt ervoor dat je ketel op zijn onderwaarde begint. 6 kw 40 graden.
je kan natuurlijk kijken of dat genoeg is. laat de boel maar eens twee dagen draaien. de modluleren thermostaat gaat vanzelf een keertje gas bijgeven. dat duurt altijd wel een aantal uren. mocht het te traag
(of niet) werken dan kan je zeggen ik zet de starttemperatuur op 50 graden. de ketel geeft dan net even wat meer gas zodat het allemaal wat sneller opwarmt. vloerwarming heeft meestal wel wat heter water nodig.
voor een verdeler welke bijmengt althans. (de 'oude' verdeler niet met 50 graden voeden.)
Ga ik inderdaad doen.
even een oftopic vraag. je hebt problemen in de zijkamer. vrij simpel om daar wat aan te doen.
inregelenen. en anders moet je een hrc 80 nemen en de zijkamer ook een zone maken.
maar het grootste probleem is gewoon dat je thermostaat onlosch geplaatst is en je vooransgregeling.
zone 1 gaat voor zone 2. wat met het plan van de evome (linker plaatje) allemaal in een klap oplost.
daarna is het natuurlijk makelijker om nog verder te fijne tunen. in het rechterplaatje blijf je te maken hebben met je voorsangregeling. je vloer kan je dan wel heter opstoken. maar ik betwijfel of je ruimte genoeg hebt.
terwijl je bij het linker plaatje de hele voorangsregeling kwijt bent..... volgens mij staat je keuze al vast.
Er is al 3x geprobeerd de boel in te regelen, ze kregen het niet voor elkaar. De ketel slaat gewoon te snel af door de verkeerde plek van de thermostaat en de zijkamer blijft een probleem.

Een hrc80 zou een eventuele volgende stap kunnen zijn. Eerst deze aanpassingen doorvoeren en inderdaad voorkeur voor plaatje 1, alles op de evohome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
arpeggio schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:51:

Sinds februari woon ik in een nieuw appartement en ik merkte dat een bepaald deel van de zithoek niet goed warm werd. Net als bij jou bleek de thermostaat voor zithoek, eethoek en keuken (open ruimte van 65 m2) precies boven de plek te hangen waar de 6 groepen de ruimte binnenkomen.

Ik heb een paar aanpassingen geprobeerd, maar de oplossing die ik uiteindelijk heb gevonden is het verdelen van de ruimte in 2 aparte zones. Dat is eigenlijk dezelfde oplossing die @miciel hiervoor ook voorstelt.

Daarvoor is het wel nodig dat je weet hoe de groepen/lussen in de vloer zijn verwerkt. Met name natuurlijk de zijkamer die achterblijft in temperatuur. Om een nieuwe zone-indeling te maken, moet je voor elke groep op de verdeler weten welk gedeelte van de ruimte wordt verwarmd. Op basis van de plattegrond met de groepen/lussen maak je een nieuwe zone-indeling (2 zones of meer zoals je wilt).
Je hebt per zone een thermostaat nodig. In de zijkamer zit vast geen aansluiting voor een thermostaat, dus kom je automatisch uit op een draadloze thermostaten.

Dat was bij mij ook de situatie en toen heb ik de bestaande bedrade zoneregeling omgebouwd naar een draadloze zoneregeling met een Honeywell HCE80. Voor jou kan dat ook een oplossing zijn.

Voor zover ik kan overzien, hoef je daarvoor het bestaande leidingwerk en de Robot verdeler niet te veranderen. De Robot is een mengverdeler (met pomp) en dat moet goed samengaan met een circuit met meerdere radiatoren (HT-circuit). Als je de radiatoren op de verdieping als één zone blijft aansturen, kun je daar een zoneafsluiter in de aanvoerleiding plaatsen.
Op de verdieping uiteraard ook een draadloze thermostaat en samen met de zone-afsluiter aansluiten op de HCE80.
Vanuit de HCE80 wordt de ketel aangestuurd via een BDR91. Regeling is aan/uit.

De investering is dan een HCE80, draadloze thermostaten en thermische motoren voor de verdeler.
De draadloze thermostaten en de BDR91 kan je rechtstreeks koppelen aan de HCE80.
Je kunt in plaats van één van de draadloze thermostaten ook een Evohome Touch Wifi ophangen. Daarmee kun je dan een volledig Evohome-systeem optuigen. In dat geval wordt de Evohome Touch de centrale aansturing van je gehele verwarmingsinstallatie.
Thanks, ik heb de tekeningen van de lussen, dus dat weet ik inderdaad precies. Maar ik moet eerst het probleem oplossen dat zone 2 met de vloerverwarming gewoon niet genoeg warm water krijgt. Mocht daarna blijken dat de zijkamer nog steeds achter blijft dan ga ik inderdaad zoneverdeling op de vloerverwarming overwegen met de hce80.

Ik heb het Evohome systeem ook al volledig draaien in zone 1, uitbreiden met de vloerverwarming (zone 2) is dus ook het plan (zoals in het linkerplaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
miciel schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:44:
[...]
nogmaals bij de confugiratie die ik hier voorstel hoort de draadloze ketel module. en zonder werkt het niet.
die arpegio kan ook. omdat alles via de hce 80 loopt. maar het modulren is dan wel minder exact.
de drie weg meting bestaat niet meer. je ketel moduleeert alleen nog tussen aanvoer en retour.
dan moet je wel je ketel limieten. zodat niet alsnog voor de mussen aan het stoken bent.

edit: er is ook een topic waar de verkeerde configuratie leidt tot problemen.
in dat topic is de ketel aangelsoten op de hce 80. en de radiatoren gaan via de evohome.
de vloerverwarming werkt dus wel maar de radiatoren niet. uiteindelijk is daar een draadloze
ketel module geplaatst zodat alles weer via de evo home loopt. het is dus echt a of b.
Ik lees in dit alternatief volgens mij wel wat meer aandachtspunten en mitsen en maren dan in de twee opties die ik nu voor ogen heb. Zeker ook het plaatsen van de HcE en deze ook gebruiken voor de radiatoren is niet mogelijk. Dan moet ik inderdaad met een extra ketelmodule gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
arpeggio schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:08:
@vanenkelen
Om de Intergas-ketel te laten werken met een LT/HT-regeling, zijn er een aantal instellingen in de ketel aangepast. Wanneer je dus jouw installatie gaat wijzigen naar één HT-circuit (met de radiatoren en de nieuwe Robot mengverdeler) zul je die instellingen weer moeten terugzetten naar de fabrieksinstelling en uiteraard ook de 3-wegklep verwijderen incl. de aansluiting in de ketel. Je kunt hem wellicht vervangen door een T-stuk.

Die instellingen in de ketel zijn moeilijk terug te vinden. Ze staan niet in de handleiding. Ik heb zelf een Intergas Xtreme, maar in mijn Installatiehandleiding vind ik deze parameters ook niet terug. Ze staan wel in de handleiding die hoort bij de installatieset van de 3-wegklep.

Op internet is over die LT/HT-regeling ook weinig te vinden. In deze link naar een topic op Klusidee vind je er iets over. Daarin staat een afdruk van de LT/HT handleiding met de betreffende parameters.

https://www.klusidee.nl/F...tellen-lt-ht-zone.120423/

Die moet je dus weer terugzetten wanneer je jouw verwarmingsinstallatie aanpast.
Ja klopt, de 3-wegklep wordt vervangen door een T-stuk en ik moet dan de HT/LT parameters in de ketel weer terugzetten. Er staat wel iets in de handleiding van de HReco 36, maar heel summier en ik durf op basis van die info nog niet heel zeker te zeggen dat dan alles goed staat. Dus ik ga zeker even naar dat topic op klusidee kijken, thanks!

Dit staat er in de handleiding:
Installatievoorschrift
1. Plaats de afsluiter volgens het aansluitschema.
2. Sluit de kamerthermostaat van groep 1 aan op X4 – 6/7.
3. Sluit de kamerthermostaat van groep 2 aan X4 – 11/12.
4. Wijzig parameter A van de service code (zie Parameter instellingen via de
servicecode § 7.2).
Let op: De kamerthermostaat in groep 1 MOET een aan/uit thermostaat zijn, de kamerthermostaat in groep 2 MOET een OpenTherm thermostaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Dank allen, ik ben al een heel eind geholpen (in ieder geval bevestiging) met de kant die ik op wil, maar heb nog een aanvullende vraag.

De Intergas HReco 36 kan rechtstreeks bedraad een zone- of 2-weg klep aansturen, maar ik kan nergens vinden welke types kunnen/compatibel zijn. In de handleiding wordt alleen de VC4013 genoemd. Maar mij wordt juist weer geadviseerd om de VC8615 te nemen, die weer beter zou werken met de ketelmodule van Honeywell (de BDR91) en die sowieso beter zou zijn als 2-weg klep (want die heeft een “eindcontact”?!?!).

Het liefst plaats ik een 2-weg klep die met beide kan werken zodat ik nog kan wisselen tussen de twee opties die ik in mijn startpost gaf.

Weet iemand of deze klep (de VC8615) met de Intergas gaat werken? Of hoe ik dat kan uitvogelen. De vraag staat trouwens ook al via de mail uit bij Intergas zelf, maar weet niet of (en hoe snel) zij op dit soort vragen aan consumenten antwoord geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
vanenkelen schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:38:

Weet iemand of deze klep (de VC8615) met de Intergas gaat werken? Of hoe ik dat kan uitvogelen. De vraag staat trouwens ook al via de mail uit bij Intergas zelf, maar weet niet of (en hoe snel) zij op dit soort vragen aan consumenten antwoord geven.
Misschien heb je iets aan dit topic (uit 2008) over de combinatie van een VC8615 en een Intergas ketel:
https://www.klusidee.nl/F...-vc8615-wat-is-dit.30940/

Het eindresultaat staat uiteindelijk in de laatste post #22

Naar mijn bescheiden mening moet je gewoon een keuze maken: òf proberen de Intergas zoneregeling werkend te krijgen, òf overgaan op een Honeywell-regeling (in welke vorm dan ook).
Niet hinken op 2 verschillende systemen.
En verder: je realiseert je hopelijk wel dat je met de Intergas zoneregeling in ieder geval 2 problemen niet oplost, nl. de onlogische plek van de thermostaat en het temperatuurverschil tussen zijkamer en de rest van de ruimte. Het blijft beperkt tot 1 zone voor boven en 1 zone voor beneden.

[ Voor 13% gewijzigd door arpeggio op 13-12-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Ja 20mm kunststof. Vloeroppervlakte ongeveer 80-85m2.
prima. ik begrijp ook gelijk waar je probleem vandaan komt.
ik heb even de snel selectie tabel van de wartme service erbij gepakt.
https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex
deze geeft inderdaad aan 7 groepen voor 80 m2. afgifte van 97 watt per m2.
6 groepen van 120 meter en 1groep van 90. we praten hier dus over lange groepen
en 7.7 kw. bij 35 graden. dan moet je systeem wel de hele dag kunnen draaien.
omdat te bewerkstelligen. en dat geldt voor zowel de oude als voor de nieuwe verdeler.
bij de nieuwe verdeler heb je wel een iets hogere aanvoer temp en waardoor deze iets
minder water nodig heeft maar uitiendelijk moet voor deze je ketel ook 24/7 kunnen draaien.
waardoor je eigenlijk alsnog gedwongen wordt om voor je linker sugesetie te gaan.
(alles op de evenhome)
Er is al 3x geprobeerd de boel in te regelen, ze kregen het niet voor elkaar. De ketel slaat gewoon te snel af door de verkeerde plek van de thermostaat en de zijkamer blijft een probleem.

Een hrc80 zou een eventuele volgende stap kunnen zijn. Eerst deze aanpassingen doorvoeren en inderdaad voorkeur voor plaatje 1, alles op de evohome.
je zou na de aanpassing je nieuwe vloerverwarmingsunit kunnen/moeten inregelen.
.(en nee dat staat niet in de vorige post) dus eerst de boel aanpassen en verbouwen.
naar de configuratie dat alles via de evo home loopt en dan vloerverwarming gaan inregelen.
dmv de kranen/voetventielen . je hebt kijkglaasjes in de optiumum flow zitten. dus je kan alles eenvoudig gelijk zetten. ik vermoedt dat je dan wel van de problemen af bent. en de kortere groep mag eventueel wat minder geven. (hoewel ik me afvraag hoeveel korter deze is in jouw huis. )
en een hce 80 moet je inderdaad zien als de volgende stap.
vanenkelen schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:38:
Dank allen, ik ben al een heel eind geholpen (in ieder geval bevestiging) met de kant die ik op wil, maar heb nog een aanvullende vraag.

De Intergas HReco 36 kan rechtstreeks bedraad een zone- of 2-weg klep aansturen, maar ik kan nergens vinden welke types kunnen/compatibel zijn. In de handleiding wordt alleen de VC4013 genoemd. Maar mij wordt juist weer geadviseerd om de VC8615 te nemen, die weer beter zou werken met de ketelmodule van Honeywell (de BDR91) en die sowieso beter zou zijn als 2-weg klep (want die heeft een “eindcontact”?!?!).

Het liefst plaats ik een 2-weg klep die met beide kan werken zodat ik nog kan wisselen tussen de twee opties die ik in mijn startpost gaf.

een eindcontact gebruik je om je ketel mee aan te sturen. aan/uit. je kan je klep dus het doorlussen naar het aan/uit contact van je cv ketel. maar dan kom je weer in een hele andere opstelling en andere problemen terecht. want je ketel heeft een driewegklep nodig voor zijn 2 zone programma. dus die moet er wel weer tussen gebouwdt worden. hiernaast kom je weer terecht bij de problemen welke je nu hebt. je hebt niet voldoende stook uren om je vloer op temperatuur te krijgen. en je kan nog wel een draadloze thermostaat halen maar ook daarmee los je de problemen niet op. uw vloer heeft veel stookuren nodig.

en het is absoluut waar wat @apagio zegt. je blijft zitten met 2 zones en een voorrangsregeling zitten.
terwijl als je helemaal omschakelt naar de evohome heb je maximaal 12 zones en geen voorrangsregeling.
je hebt een ketel van 36 kw. (24 kw) welke met gemak je hele huis warm krijgt. en ja je moet je nieuwe
verdeler even netjes inregelen. maar dat kan iedereen doen (incusief jij). ik zou dan ook niet weten
waarom je terug zou willen kunnen schakelen naar de andere sitiautie welke niet werkt. ?

edit :
omdat ik me verveelde heb ik de hce 80 alvast ingetekent. en ja er zitten wat meer haken en ogen aan.
technisch gezien heb je maar 1 ketel module nodig. 1 groep van de vloerverwarming moet vrij blijven
zodat je pomp kan circuleren. het plaatje is klik baar. ik geef toe dat het lastiger is dan een zone klep plaatsten. ik zou het inderdaad pas doen als volgende stap. (ik val in herhaling) het plaatje is klikbaar.
eventueel kan je de klep nog op de hce 80 aansluiten. als beveilign dat de ene groep niet te heet wordt.
dan heeft de aan/uitaansluiting ook nog een functie. ik heb eerdere post over het hoofdt gezien.
je geeft aan meer contorle te willen over je vloerverwarming. dan is dit wel de oplosing.
je kan de zijkamer woonkamer en keuken helemaal naar wens verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAHBzg2ATN5RvgW7wU4M6Lt3cLM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7TF99TifmeR0XsCQQFRNxA7U.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 14-12-2020 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
arpeggio schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:27:
[...]

Misschien heb je iets aan dit topic (uit 2008) over de combinatie van een VC8615 en een Intergas ketel:
https://www.klusidee.nl/F...-vc8615-wat-is-dit.30940/

Het eindresultaat staat uiteindelijk in de laatste post #22

Naar mijn bescheiden mening moet je gewoon een keuze maken: òf proberen de Intergas zoneregeling werkend te krijgen, òf overgaan op een Honeywell-regeling (in welke vorm dan ook).
Niet hinken op 2 verschillende systemen.
En verder: je realiseert je hopelijk wel dat je met de Intergas zoneregeling in ieder geval 2 problemen niet oplost, nl. de onlogische plek van de thermostaat en het temperatuurverschil tussen zijkamer en de rest van de ruimte. Het blijft beperkt tot 1 zone voor boven en 1 zone voor beneden.
Helemaal eens hoor, ik moet inderdaad naar 1 situatie gaan werken en met jullie tips gaat mijn voorkeur zeker uit naar de volledige inrichting met Honeywell Evohome. De stap ertussen (dus eerst nog naar 2-zones via de ketel) is vooral een praktische. Volgende week zaterdag worden de hardwarematige aanpassingen gedaan (vloerverdeler vervangen en 2-weg klep ipv 3-wegklep). Ik ga dan daarna zelf aan de slag met de thermostaten en de aansturing. Hiervoor zal ik dus ook aanpassingen moeten doen in waar de thermostaten nu hangen en waar ik ze wil hebben. Dit betekent dus ook draden trekken voor ketel- en klepsturing en 230v naar de nieuwe plekken om alles mooi weg te werken.

Voor optie 2 hangt alles nu al op de juiste plek en kan ik direct de verwarming weer aanzetten. Dat geeft me dan iets meer tijd om op mijn gemak naar optie 1 toe te werken.

Eigenlijk vooral een stukje piece of mind dus ;) . En ik vroeg me af waarom de installateur die de verdeler en klep komt vervangen zo op die VC8615 zit te drukken, ik snap namelijk niet wat het voordeel is en met jullie feedback kan ik dat gesprek beter voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
miciel schreef op maandag 14 december 2020 @ 01:41:
je zou na de aanpassing je nieuwe vloerverwarmingsunit kunnen/moeten inregelen.
.(en nee dat staat niet in de vorige post) dus eerst de boel aanpassen en verbouwen.
naar de configuratie dat alles via de evo home loopt en dan vloerverwarming gaan inregelen.
dmv de kranen/voetventielen . je hebt kijkglaasjes in de optiumum flow zitten. dus je kan alles eenvoudig gelijk zetten. ik vermoedt dat je dan wel van de problemen af bent. en de kortere groep mag eventueel wat minder geven. (hoewel ik me afvraag hoeveel korter deze is in jouw huis. )
en een hce 80 moet je inderdaad zien als de volgende stap.
Ja ik ga de boel na verbouwen zeker inregelen om de lange (of korte) groepen te laten krijgen wat ze nodig hebben.
een eindcontact gebruik je om je ketel mee aan te sturen. aan/uit. je kan je klep dus het doorlussen naar het aan/uit contact van je cv ketel. maar dan kom je weer in een hele andere opstelling en andere problemen terecht. want je ketel heeft een driewegklep nodig voor zijn 2 zone programma. dus die moet er wel weer tussen gebouwdt worden. hiernaast kom je weer terecht bij de problemen welke je nu hebt. je hebt niet voldoende stook uren om je vloer op temperatuur te krijgen. en je kan nog wel een draadloze thermostaat halen maar ook daarmee los je de problemen niet op. uw vloer heeft veel stookuren nodig.
Thanks voor de uitleg, dan ga ik dat nog even met de installateur bespreken.

Maar, volgens mij kan de intergas HReco 36 ook met een 2-weg klep uit de voeten voor een 2 zone programma, ze staan namelijk allebei als optie genoemd in de installateurs handleiding. Specifiek wordt dan voor allebei een door een VC4013 aangestuurde klep genoemd.
en het is absoluut waar wat @apagio zegt. je blijft zitten met 2 zones en een voorrangsregeling zitten.
terwijl als je helemaal omschakelt naar de evohome heb je maximaal 12 zones en geen voorrangsregeling.
je hebt een ketel van 36 kw. (24 kw) welke met gemak je hele huis warm krijgt. en ja je moet je nieuwe
verdeler even netjes inregelen. maar dat kan iedereen doen (incusief jij). ik zou dan ook niet weten
waarom je terug zou willen kunnen schakelen naar de andere sitiautie welke niet werkt. ?
Het is eigenlijk meer (zoals hierboven in reactie op apagio al aangegeven) meer de behoefte om in stapjes naar de eindsituatie te kunnen bewegen. Voor optie 1 moet ik ook aan de slag met draden trekken en als optie 2 ook werkt, heb ik in ieder geval direct een werkende (maar nog niet optimale) oplossing.
edit :
omdat ik me verveelde heb ik de hce 80 alvast ingetekent. en ja er zitten wat meer haken en ogen aan.
technisch gezien heb je maar 1 ketel module nodig. 1 groep van de vloerverwarming moet vrij blijven
zodat je pomp kan circuleren. het plaatje is klik baar. ik geef toe dat het lastiger is dan een zone klep plaatsten. ik zou het inderdaad pas doen als volgende stap. (ik val in herhaling) het plaatje is klikbaar.
eventueel kan je de klep nog op de hce 80 aansluiten. als beveilign dat de ene groep niet te heet wordt.
dan heeft de aan/uitaansluiting ook nog een functie. ik heb eerdere post over het hoofdt gezien.
je geeft aan meer contorle te willen over je vloerverwarming. dan is dit wel de oplosing.
je kan de zijkamer woonkamer en keuken helemaal naar wens verwarmen.

[Afbeelding]
Thanks, dit hou ik inderdaad in gedachte als volgende stap (mocht het nodig zijn). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:07
Sidenote, 36kW in een nieuwbouwhuis, dat is wel behoorlijk wat vermogen...!

minimaal vermogen 7.5kW

[ Voor 15% gewijzigd door S0epkip op 14-12-2020 10:49 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
S0epkip schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:48:
Sidenote, 36kW in een nieuwbouwhuis, dat is wel behoorlijk wat vermogen...!

minimaal vermogen 7.5kW
Volgens de website van Intergas is hij trouwens 32 kW, maar het ging ons vooral om een CW-5 klasse ketel ivm tapwater comfort. We hadden maar 2 keuzes (CW-4 of CW-5), over merk of model heb je niet veel te kiezen (zonder bizarre meerkosten).

[ Voor 14% gewijzigd door vanenkelen op 14-12-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
vanenkelen schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:58:
[...]

Eigenlijk vooral een stukje piece of mind dus ;) . En ik vroeg me af waarom de installateur die de verdeler en klep komt vervangen zo op die VC8615 zit te drukken, ik snap namelijk niet wat het voordeel is en met jullie feedback kan ik dat gesprek beter voeren.
e dat weet ik niet. de doorschakeling naar je cv ketel gebruik je toch niet. (nee grapje.)
als de monteur hem wel gebruikt snap ik dat hij erop zit te duwen. bij eventuele problemen
is het voor hun simpel de boel optelossen. (3 weg klep los eraan laten hangen bijv als dat al nodig is)
ook werkt de vc8615 ze klep goed met een bdr 91. (en dat is waar jij heen wilt.)
waarschijnlijk heb je vertelt verder te willen en dat kan niet met die drie weg klep.
en er is niks anders op de markt. (behalve danfoss amz 112) maar die is onbekendt.

en ja het aansturen vanuit je cv ketel kan ook. maar dan ben even ver als wat je nu hebt.
conclusie je hebt de montuer je plannen vertelt. en hij heeft daar rekening mee gehouden.
vanenkelen schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:44:

Maar, volgens mij kan de intergas HReco 36 ook met een 2-weg klep uit de voeten voor een 2 zone programma, ze staan namelijk allebei als optie genoemd in de installateurs handleiding. Specifiek wordt dan voor allebei een door een VC4013 aangestuurde klep genoemd.
welke pagina ? op paginnan 15 staat wel de 2 weg klep maar weer paralele van de cv ketel.
Het is eigenlijk meer (zoals hierboven in reactie op apagio al aangegeven) meer de behoefte om in stapjes naar de eindsituatie te kunnen bewegen. Voor optie 1 moet ik ook aan de slag met draden trekken en als optie 2 ook werkt, heb ik in ieder geval direct een werkende (maar nog niet optimale) oplossing.
welke draden moet je trekken ? 3/4 is draadloos. je robot vloer verwarming heeft toch ook stroom nodig. dus je zone klep en bdr 91 kan je daar vandaan halen. je evohome is draadloos. voeding voor de ketelontvanger haal je uit de wcd van de ketel. mis ik nouw iets ? (waarschijnlijk wel ook ik ben niet volmaakt.)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 14-12-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
miciel schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:16:
[...]
welke pagina ? op paginnan 15 staat wel de 2 weg klep maar weer paralele van de cv ketel.

[...]

welke draden moet je trekken ? 3/4 is draadloos. je robot vloer verwarming heeft toch ook stroom nodig. dus je zone klep en bdr 91 kan je daar vandaan halen. je evohome is draadloos. voeding voor de ketelontvanger haal je uit de wcd van de ketel. mis ik nouw iets ? (waarschijnlijk wel ook ik ben niet volmaakt.)
Het was meer mijn interpretatie van de handleiding. Op pagina 53 staat dat de VC4013 als 3-weg klep gebruikt kan worden, maar ook als afsluiter vloerverwarming of groepen regeling. Mijn aanname was dat dat in mijn situatie van toepassing is.

Het gaat vooral om het mooi afwerken. Ik wil de Honeywell Evohome dan op een plek in de woonkamer plaatsen waar nu geen stroom is (dus daar moet ik 230 naartoe brengen). En ik hou dan op de 1e verdieping een gat over waar de Honeywell nu hangt, daar wil ik dan de BDR91 of de RF module hangen. Mede omdat ik inmiddels ook al ervaren heb dat 2 verdiepingen beton het draadloze bereik niet optimaal maakt, dus ik moet een verdieping zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
vanenkelen schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:57:
[...]

Het was meer mijn interpretatie van de handleiding. Op pagina 53 staat dat de VC4013 als 3-weg klep gebruikt kan worden, maar ook als afsluiter vloerverwarming of groepen regeling. Mijn aanname was dat dat in mijn situatie van toepassing is.
de monteur zal wel weten wat hij komt doen. (ik ben geen intergas montuer. )
Het gaat vooral om het mooi afwerken. Ik wil de Honeywell Evohome dan op een plek in de woonkamer plaatsen waar nu geen stroom is (dus daar moet ik 230 naartoe brengen). En ik hou dan op de 1e verdieping een gat over waar de Honeywell nu hangt, daar wil ik dan de BDR91 of de RF module hangen. Mede omdat ik inmiddels ook al ervaren heb dat 2 verdiepingen beton het draadloze bereik niet optimaal maakt, dus ik moet een verdieping zakken.
duidelijk. (ja 2 verdiepingen beton gaat hem niet worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Inmiddels ook reactie van Intergas gehad en een brochure en duidelijke handleiding ontvangen hoe je zone regeling (LT/HT) met een 2-weg klep kunt realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEe-LbcGFwH87ANmr1cmk-9xBRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/csC9UuaE8m7f9sGD6yyrO0z4.png?f=user_large

Het lijkt er dan dus ook op dat beide scenario's mogelijk zijn met vrijwel dezelfde hardware (dan kan ik rustig toewerken naar het volledig Evohome scenario).

Heb ze ook de vraag gesteld of dit alleen bij de door hen geleverde 2-weg klep functioneert (waarschijnlijk de VC4013) of ook op andere Honeywell kleppen.

Dank allen voor de tips en het meedenken!

Edit: heb nog geen reactie van Intergas, maar inmiddels op basis van de gedetailleerde product handbooks van de VC4013 en de VC8615 tot de voorlopige conclusie gekomen dat deze niet uitwisselbaar zijn. De VC4013 wordt door 230V~ aangestuurd en de VC8615 door 24V~. De VC8615 aansluiten op de ketel zal dus zeer waarschijnlijk tot geknetter en wat rook leiden.... :F

[ Voor 32% gewijzigd door vanenkelen op 15-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Inmiddels zijn gisteren de nieuwe 24volt 2-weg/zoneklep, de Robot 7-groeps verdeler, een bypass en een vuilfilter geïnstalleerd. Vervolgens zelf de hele boel aangesloten op het Evohome systeem en geconfigureerd. Vooralsnog werkt het technisch als een zonnetje.

Komende week eens rustig in de gaten houden of de vloer inderdaad gelijkmatiger warm wordt en of ik de kamers (met radiatoren) weer snel op temperatuur krijg. En dan eens wat gaan tweaken met cv en pomp vermogen.

Dank voor de tips en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
bedankt voor het melden. laat maar weten wat de verdere ontwikelingen zijn.
meestal duurt het even voor je vloer echt op temperatuur is geef hem een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50
Die 6 radiatoren kun je ook nog vervangen door jaga convectoren. Werken stukken beter dan plaatradiatoren en daarmee kan de gemiddelde temperatuur van het water ook mee omlaag, waarmee het verschil in watertemperatuur tussen de circuits kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

@vanenkelen Toevallig kom ik vandaag je topic tegen maar ik vroeg mij af of je nu een losse pomp op de vloerverwarming verdeler hebt? Bij mijn weten is dat de beste oplossing, zeker in combinatie met een temperatuur gestuurde schakeling.

In ons huis ligt beneden ook alleen vloerverwarming. Vloeroppervlak is een kleine 100m2. Daar maakt het al verschil in welke stand (1,2 of 3) ik de vloerverwarming pomp zet. Alleen zit er bij ons geen driewegklep tussen de vloerverwarming en radiatoren maar een T stuk. Dat heeft als grote nadeel dat er alleen 's morgens warmte naar de radiatoren gaat. Daarom overweeg ik om boven een tweede thermostaat te plaatsen die de ketel en een driewegklep aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
__fred__ schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:49:
Die 6 radiatoren kun je ook nog vervangen door jaga convectoren. Werken stukken beter dan plaatradiatoren en daarmee kan de gemiddelde temperatuur van het water ook mee omlaag, waarmee het verschil in watertemperatuur tussen de circuits kleiner wordt.
Ja, ook overwogen, maar dat vraagt weer de volgende fikse investering :-). Voorlopig eerst maar even dit aankijken. Het voordeel nu met het Evohome systeem is dat er qua temperatuur geen 2 zones meer zijn. De ketel staat nu voorlopig op 75 graden. De radiatoren krijgen dat rechtstreeks en op de verdeler van de vloerverwarming zit nu een thermostaat die dat bijmengt naar 45 graden.

Over een tijdje maar eens gaan spelen met deze waarden om eea efficienter in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
IQM schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:54:
@vanenkelen Toevallig kom ik vandaag je topic tegen maar ik vroeg mij af of je nu een losse pomp op de vloerverwarming verdeler hebt? Bij mijn weten is dat de beste oplossing, zeker in combinatie met een temperatuur gestuurde schakeling.

In ons huis ligt beneden ook alleen vloerverwarming. Vloeroppervlak is een kleine 100m2. Daar maakt het al verschil in welke stand (1,2 of 3) ik de vloerverwarming pomp zet. Alleen zit er bij ons geen driewegklep tussen de vloerverwarming en radiatoren maar een T stuk. Dat heeft als grote nadeel dat er alleen 's morgens warmte naar de radiatoren gaat. Daarom overweeg ik om boven een tweede thermostaat te plaatsen die de ketel en een driewegklep aan kan sturen.
Ja, op de nieuwe verdeler zit een losse pomp, die houdt het vloerverwarming circuit de hele tijd in beweging. Hiervoor stond het water in de vloerverwarming steeds stil als de cv stopte met warm water leveren of als een van de radiatoren om warmte vroeg.

Ik kom van een situatie met een 3-wegklep en ben juist naar een 2-wegklep gegaan, dan wordt de warmtevoorziening naar 1 van de 2 zones nooit onderbroken. Een 3-wegklep moet kiezen, water naar links of water naar rechts en een 2-wegklep kan 1 zone afsluiten terwijl de andere warmte blijft krijgen. Ik heb op de radiatoren van zone 1 namelijk allemaal thermostaatkranen dus die bepalen zelf of ze warmte nodig hebben (en dan is het er altijd) en de 2 weg-klep bepaalt of mijn vloerverwarming warmte krijgt (als de kamerthermostaat daar om vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

vanenkelen schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:05:
Ja, op de nieuwe verdeler zit een losse pomp, die houdt het vloerverwarming circuit de hele tijd in beweging. Hiervoor stond het water in de vloerverwarming steeds stil als de cv stopte met warm water leveren of als een van de radiatoren om warmte vroeg.

Ik kom van een situatie met een 3-wegklep en ben juist naar een 2-wegklep gegaan, dan wordt de warmtevoorziening naar 1 van de 2 zones nooit onderbroken. Een 3-wegklep moet kiezen, water naar links of water naar rechts en een 2-wegklep kan 1 zone afsluiten terwijl de andere warmte blijft krijgen. Ik heb op de radiatoren van zone 1 namelijk allemaal thermostaatkranen dus die bepalen zelf of ze warmte nodig hebben (en dan is het er altijd) en de 2 weg-klep bepaalt of mijn vloerverwarming warmte krijgt (als de kamerthermostaat daar om vraagt).
Het water van de vloerverwarming hoeft alleen te stromen als er warmte geleverd wordt. Daarom heb ik er een temperatuurvoeler op zitten. Zodra de aanvoertemperatuur boven een ingestelde waarde komt wordt de pomp ingeschakeld. Dat bespaart stroom en de pomp maakt niet continu geluid. En er zit een beveiliging op dat de pomp niet vast gaat zitten.

Sturen jouw thermostaatkranen ook de CV aan? Anders zal de CV niet aangaan als de kamerthermostaat niet om warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
IQM schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:14:
Het water van de vloerverwarming hoeft alleen te stromen als er warmte geleverd wordt.
Dat ben ik (in ieder geval in mijn situatie) niet met je eens. Het probleem bij mij was dat de vloer van 80-90m2 en 7 groepen niet gelijkmatig warm werd. Op het moment dat het in de buurt van de centrale thermostaat al lekker warm was, waren de uiteinden van 2 groepen nog te koel. Zeker in de "zijkamer" van onze woonkamer waar 2 groepen doorheen liepen bleef de temperatuur behoorlijk achter. Om te zorgen dat het afgekoelde water goed vermengd werd en langer door de groepen bleef lopen was het nodig dat de pomp veel langer bleef draaien. Een onderbreking door tapwater of een verzoek van de radiatoren onderbrak dit steeds. Nu met een eigen pomp en een 2-weg klep is er continue doorstroming wat voor een gelijkmatigere verwarming zorgt.
IQM schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:14:
Sturen jouw thermostaatkranen ook de CV aan? Anders zal de CV niet aangaan als de kamerthermostaat niet om warmte vraagt.
Ja, iedere kamer heeft een radiator met een evohome radiatorknop en een aparte kamerthermostaat die samen warmtevraag naar de CV-ketel en openen/sluiten van de radiatoren voor hun rekening nemen.

De vloerverwarming kun je nu zien als een 7e zone die met de 2-wegklep en een kamerthermostaat hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marx8091
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-12-2022
Ik heb zelf hetzelfde idee om 2 zones met een intergas ketel te realiseren, echter de tweewegklep wil in ik bij de vloerverwarmingverdeler monteren, echter dit is nogal ver weg van de CV ketel. Heeft/weet iemand een oplossing on de aansturing van de tweewegklep draadloos aan te sluiten op de intergas ketel ?
Een kabel trekken is helaas geen optie in mijn huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Nee niet echt, weet ook niet of daar standaard oplossingen voor zijn. De intergas ketel stuurt de 2-(of 3-)wegklep namelijk aan met 230v. Je zult dan dus dat signaal moeten omzetten in een draadloos signaal en dat verhuizen naar de door jou gewenste locatie.

Een andere thermostaat met zoneregeling (zoals Evohome) is dan misschien praktischer. Die stuurt dan zowel je ketel als de 2-wegklep aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 11:59
@vanenkelen, ik veronderstel dat je de situatie hebt opgelost?
Als ik goed lees heb je nu een extra pomp op de vloerverwarming?
Dat zou een evidentie moeten zijn: om eenzelfde vermogen te halen met loerverwarming op lage temperatuur, moet je een groter debiet hebben.
Formule:
Vermogen van warmte = 4185 J/kgK x temperatuursverschil x debiet ( l/s )
Debiet is dus heel belangrijk maak een kring dus nooit langer dan 100m (PEX 16mm) De pomp krijgt hier niet genoeg stroming in.
(Ik heb een lange kring van 130m, die altijd achterblijft op de rest, en het is dan al warm genoeg)
Afregelen kan op verschillende manieren, maar snels en comfortabel is om alles op hoge temperatuur te regelen, en een mengkraan instellen dat de vloerverwarming op lage temperatuur blijft. als je een boost wilt, dan draai die even volledig open.

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Opgelost is een groot woord, maar ik heb inderdaad de mogelijke aanpassingen waar ik dit topic mee opende doorgevoerd. Uiteindelijk op een aantal aspecten nog wel afgeweken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYXR4rfqVg65Ix9tuBw57N8Bdb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxXDC5i0e4QOQlDdBxfc9Xnj.png?f=user_large
  • 2-wegklep in de retour bij de verdeler
  • Bypass ook bij de verdeler
Het comfort in de woonkamer is echt stukken beter, de vloer is veel egaler warm en je merkt ook veel minder schommelingen.

Wat echter nog wel irriteert is dat de Honeywell evohome niet zo goed om kan gaan met aan de ene kant opentherm een ketel aansturen en aan de andere kant nogal digitaal de 2-wegklep aansturen. Wat er dus in de praktijk gebeurt is dat de thermostaat omlaag begint te moduleren, maar nog wel warmte vraagt van de ketel en ondertussen al wel de 2-wegklep dicht zet. Dan gaat de ketel dus over de bypass staan pompen en slaat uiteindelijk uit.

De korte termijn oplossing is de 2-wegklep handmatig openzetten (en de stekker eruit). Het nadeel daarvan is dat als andere zones warmte vragen (badkamer, werkkamer, etc) de verdeler dus extra warm water krijgt en de woonkamer warmer wordt dan de bedoeling is. Gisteren schoot de woonkamer door naar bijna 22 graden.... pffff.

Voor zover ik begrepen heb zijn daar dan weer twee oplossingen voor:
  1. Een HCE80 aanschaffen om de vloerverwarming mee aan te sturen, maar dan ben ik inclusief thermische kranen zo 400 euro verder.
  2. De hele boel van opentherm afhalen en met on-off gaan aansturen, maar dan zal waasrschijnlijk het gasverbruik omhoog gaan.
Heb nog geen keuze gemaakt hoe dit nu weer op te lossen. Maar wel blij met het resultaat tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 11:59
Hoe stuur je de pomp in de woonkamer?
Bypass (drukventiel?) is een altijd een goed idee. Mijn budget oplossing is dat het badkamer circuit werkt als bypass, staat altijd open

[ Voor 65% gewijzigd door g4wx3 op 26-11-2021 17:52 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Topicstarter
Verkeerd gelezen.

De pomp op de verdeler staat altijd aan. Nog geen plannen voor een pompschakelaar. Wordt ook afgeraden bij een zuinige a-klasse pomp.

[ Voor 75% gewijzigd door vanenkelen op 26-11-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ja ik zie het inderdaad. er zijn sommige mensen die de klachten hebben die jij hebt.
en sommige ook niet. een hce 80 is ook een aan/uit verdeler. dus heb je niet zoveel aan.
in eerste instantie zou ik een tweede draadloze aan/uit module nemen en die plaatsen.
en je ketel wat rustiger afstellen. dus max aanvoer temp van 65 graden. max 12 kw.

en als je heel technisch bent kan het aan/uit singaal ombouwen naar een modulerent singaal.
er zijn diverse trucjes voor te verzinnen te doen. met zo,n arduino module bijv.)
en dan bijv de temperatuur van de woonkamer lenen. met een round modulerend.

je baalt dat je ketel niet moduleert. hoeveel stookt je ketel. ?
kan je bijv benden een aan/uit thermostaat aan de klep hangen ?
en dan zonder doorschakeling. naar je ketel. je ketel stookt immers voor boven.
je bent dan op alle nivo,s modelernt aan het stoken echter je woonkamer
kan dus geen wamrte vraag genereren. moet wachten op een van de kamers.
(ja heel geweldig is deze oplosing niet. dat weet ik maar je behoudt wel je rendement)

er zijn ook mensen die een hr 92 hebben gebruikt voor de vloerverwarming.
maar daar zitten ook weer wat haken en ogen aan ​een hr92 loopt niet helemaal open.
dan moet je die hele knop gaan zitten instellen dat hij wel open loopt.

Honeywell heeft inmiddels een bedrade modulerende vloerverdeler.
een hce 20. maar die is enkel bedraad. veel succes met dat erin te krijgen.
en die kan weer niet/wel smane met de evhohem wordt dan een slave.
Pagina: 1