Telefonisch benaderd voor een onderzoek overstapservice

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 13:58
Hey!

Ik ben zojuist gebeld door een telefoonnummer uit Rotterdam voor een telefonisch onderzoek naar mijn recente overstap van internet aanbieder. Je kunt je voorstellen dat ik een beetje verbaast was dat mijn telefoonnummer daar zomaar in het systeem stond, dus ik ben een beetje door gaan vragen.

Nou blijkt (althans, dat zeggen ze) dat het ministerie van Economische Zaken de opdracht aan Ipsos (die mij belden, en diezelfde lui die in de trein je OV-chipkaart willen scannen) heeft gegeven om onderzoek te doen naar de ervaringen met de overstapservice bij internetproviders, en dat ze daartoe bij een overstap je telefoonnummer van je oude of nieuwe (dat laatste ben ik even vergeten) provider krijgen. Ik heb met een snelle Google zoekopdracht niks gevonden wat dat verhaal zou ondersteunen.

Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen? Of wellicht al contact met hun provider hebben gehad om aan te geven dat ze daar niet zo gecharmeerd van zijn? Ik ben benieuw of er meer mensen deze ervaring hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

slaay

Natuurbeleven.com

Jonathan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:55:
Hey!

Ik ben zojuist gebeld door een telefoonnummer uit Rotterdam voor een telefonisch onderzoek naar mijn recente overstap van internet aanbieder. Je kunt je voorstellen dat ik een beetje verbaast was dat mijn telefoonnummer daar zomaar in het systeem stond, dus ik ben een beetje door gaan vragen.

Nou blijkt (althans, dat zeggen ze) dat het ministerie van Economische Zaken de opdracht aan Ipsos (die mij belden, en diezelfde lui die in de trein je OV-chipkaart willen scannen) heeft gegeven om onderzoek te doen naar de ervaringen met de overstapservice bij internetproviders, en dat ze daartoe bij een overstap je telefoonnummer van je oude of nieuwe (dat laatste ben ik even vergeten) provider krijgen. Ik heb met een snelle Google zoekopdracht niks gevonden wat dat verhaal zou ondersteunen.

Zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen? Of wellicht al contact met hun provider hebben gehad om aan te geven dat ze daar niet zo gecharmeerd van zijn? Ik ben benieuw of er meer mensen deze ervaring hebben!
In 2016 hebben de providers wel onderzoek laten doen door Ipsos:
https://www.providers.nl/...ovider-gaat-meestal-goed/

Mogelijk dat ze dat weer aan het doen zijn.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat het inmiddels wel strijdig is met de AVG om op die manier gegevens te gebruiken.
Het een onderzoek noemen is de zoveelste truc om data te bemachtigen die je anders niet zou geven :z
Bij mij ging een toko nog verder door alles te vragen incl. tv en telefonie.
Die heb ik bedankt voor z'n tijd en of ie mijn 06 wil verwijderen omdat ie niet aangaf waar dat vandaan kwam.
Volgende keer wordt het 'geen interesse, klik' en op de blokkeer lijst }:O

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 09:58
Belden ze met een telefoonnummer of anoniem? Je zou het telefoonnummer even door Google heen kunnen halen.

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit legitiem is. Mijn eerste gevoel is dat men je wil verleiden om over te stappen naar een andere provider en dit als 'ingang' zien. Gevalletje van cold calling.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jonathan
Hmm, ik heb het telefoonnummer even door Google heen gehaald, maar niet echt resultaat (terwijl ik als ik écht gespam-called wordt dat vaak idd op Google wel terug kan vinden).

Ga wel even contact opnemen met de oude en nieuwe provider om te vragen of zij mijn gegevens hebben doorgegeven en op welke grond. Als er mensen interesse hebben kan ik hier wel een update geven. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel geïnteresseerd om te weten hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Kunt altijd effe je telefoon instellen op anoniem bellen en dan het nummer bellen. Kijken of je dan ook Ipsos aan de lijn krijgt of niet. Het Economische Zaken verhaal klinkt in ieder geval dubieus. De overstapservice wordt namelijk gerund door COIN (een samenwerking van veel, maar niet alle, internetproviders), dat die contacten heeft met EZ geloof ik wel maar ze zijn geen onderdeel van het ministerie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jonathan
Hey allemaal!

Na een paar e-mailtjes over en weer met mijn oude provider en de FG van Ipsos blijkt dat mijn nieuwe aanbieder verantwoordelijk is voor het verstrekken van mijn gegevens.

Ik heb daar weer een vraag neergelegd op hun forum. Als je wil kun je hier meelezen.

Verder heb ik via Ipsos wel een linkje naar deze pagina met meer informatie gekregen: https://vereniging-fist.nl/nl/fist-taskforces-overstappen FIST is volgens mij weer een andere club dan COIN, waar Centurius het over had.

De informatie voor consumenten lijkt (uiteraard) inmiddels niet meer beshikbaar, maar bij de informatie voor aanbieders vind ik inderdaad terug dat er zo'n onderzoek plaatsvind, maar niet door wie en hoe het meedoen aan dat onderzoek precies in zijn werk gaat.

Als ik uit het draadje op het klantenforum van mijn nieuwe aanbieder nog wat opsteek zal ik dat ook weer delen!

Groetjes en fijne feestdagen. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Jonathan op 28-12-2020 16:50 . Reden: Kleine verduidelijking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
Mochten mensen het nog interessant vinden, ben er met T-Mobile natuurlijk niet uitgekomen, en heb de klacht zojuist ingediend bij de AP. Maar ik vermoed dat die het voorlopig wel even druk hebben met Allekabels... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Jonathan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:07:
Mochten mensen het nog interessant vinden, ben er met T-Mobile natuurlijk niet uitgekomen, en heb de klacht zojuist ingediend bij de AP. Maar ik vermoed dat die het voorlopig wel even druk hebben met Allekabels... :)
Wat staat er in de algemene voorwaarden van je oude of nieuwe provider mbt onderzoek door een extern bureau?
Het is even de vraag of de oude of juist de nieuwe provider het nummer heeft verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:45
slaay schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:29:
[...]

Wat staat er in de algemene voorwaarden van je oude of nieuwe provider mbt onderzoek door een extern bureau?
Het is even de vraag of de oude of juist de nieuwe provider het nummer heeft verstrekt.
Jonathan in "Telefonisch benaderd voor een onderzoek overstapservice."
https://community.t-mobil...ek-overstapservice-328263

Zoals in @Jonathan bericht aangeven staat via het T-Mobile forum hebben ze laten weten dat T-Mobile de partij is die de informatie heeft verstrekt. Dus de nieuwe provider heeft het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Duidelijk! Jammer dat T-Mobile niet kan verantwoorden waar ze de toestemming hebben gevraagd én gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slaay schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:26:
Duidelijk! Jammer dat T-Mobile niet kan verantwoorden waar ze de toestemming hebben gevraagd én gekregen!
Is er wel; KLIK

Bron van dit plaatje is in Jonathan post te lezen boven jouw eerdere post.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10 14:40
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:22:
[...]

Is er wel; KLIK

Bron van dit plaatje is in Jonathan post te lezen boven jouw eerdere post.
Maar daar in staat: "We kunnen je benaderen"

Maar T-Mobile heeft de klant niet benaderd, maar een extern bureau..
Mag hopen dat dat niet mag.

Edit:
TS heeft dit blijkbaar ook al aangegeven op het T-Mobile forum
“Kunnen we je benaderen.” Dat impliceert mijns inziens dat T-Mobile mij zou mogen benaderen. Niet een derde partij. Er staat hier ook niet dat gegevens kunnen worden doorgegeven. Als ik zoek op “derden” of “Ipsos” vind ik alleen in hoofdstuk 4 een lijstje met partijen waarmee samengewerkt wordt. Ipsos, of “onderzoeksbureau” of iets gerelateerd, vind ik hier niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Christoxz op 16-04-2021 13:30 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
Om nog even te reageren op @slaay, @dutchnltweaker en @Christoxz - het plaatje wat @Verwijderd linkt geeft inderdaad aan dat T-Mobile je gegevens mag gebruiken voor klantonderzoek. Als we even buiten beschouwing laten dat deze toggel standaard op "aan" staat (opt-in ipv opt-out) en je deze pas ziet/aan kan passan nadat je een contract hebt afgesloten, dan gaat het nog steeds over T-Mobile die die gegevens zelf mag gebruiken, en niet mag doorgeven naar een extern onderzoeksbureau. :)

De enige opmerking die ik kon vinden in de algemene voorwaarden en/of privacyverklaring heb ik in deze reactie uiteengezet. Ik ben van mening dat dit impliceert dat ze me mogen benaderen aan de hand van contact met de klantenservice, en dan nog steeds zelf.

En misschien goed om nog even expliciet te benoemen - ik realiseer me dat zowel deze thread als die op het T-Mobile forum erg neigt naar mierenn***. Ik ben inmiddels zo vaak negatief verrast door bedrijven waar je niks tegenin kunt brengen, dat dit inmiddels de enige manier is die me nog enigszins het idee geeft dat ik mijn rechten kan uitoefenen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jonathan Mwa, ik vind dat je gewoon gelijk hebt. Zij moeten hun voorwaarden gewoon aanpassen dat een extern bedrijf namens hun jou kan benaderen voor onderzoeksdoeleinden. Is nog steeds een verrassing voor de meesten van ons maar het staat dan iig in hun voorwaarden. Simpel toch?
Pagina: 1