laptopkeuze fotobewerking (hobbyfotograaf met ambitie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeout
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Ik ben toe aan een (andere) laptop. Echter na veel speuren en advies inwinnen, lijkt het aantal bomen waardoor ik het bos niet meer zie alleen maar groter te worden en kan ik wel wat hulp gebruiken -O- .
Inmiddels heb ik er twee op het oog!
(Misschien relevant om te vermelden dat ik –tot voor mijn zoektocht- helemaal niet thuis was in dit onderwerp)

1; https://tweakers.net/pric...7-cd1450nd/specificaties/

2; https://tweakers.net/pric...5-75g-78ma/specificaties/

Laptop, omdat ik graag ook onderweg/op locatie wil kunnen werken, en anders thuis ook maar zielig in een hoekje op zolder zit :/ :)

Ik ben hobbyfotograaf, en wil vooruit met de nabewerking. Bij gebrek aan beter bewerk ik mijn foto’s nu in Snapseed op mijn telefoon, dus in die zin kán het ook alleen maar vooruit gaan, haha.
Maar met deze laptops op het oog, wil ik natuurlijk de beste van beiden kiezen voor mijn ambities.

De programma’s die ik moeiteloos wil kúnnen draaien zijn; Luminar, Lightroom, Photoshop.

Beide laptops voldoen aan de eisen voor deze programma’s, dus dat is prima.

Ik loop echter vast op het beeldscherm, en dan vooral de kleurruimtes.
Bij de ene laptop weet ik dat het beeldscherm de volgende eigenschappen heeft;
1 *17.3 inch, 1920x1080 Full HD, IPS, ontspiegeld, WLED-backlit, 300 nits, 100% sRGB, instelbare helderheid, antikras.
De andere laptop;
2 * 15.6 inch, 1920x1080 Full HD, IPS, mat, instelbare helderheid – en na navraag bij de fabrikant te weten gekomen; 72% NTSC

Processors zijn hetzelfde, grafische kaart verschilt maar moet met beiden wel goed vooruit kunnen zoals ik begrijp.

De volgende verschillen die ook meewegen in mijn keuze ; laptop 1 heeft 16 GB RAM, de andere 32 GB RAM. Laptop 1 heeft 256 GB SSD + 1TB HDD, laptop 2 heeft 1TB SSD.
Conclusie voor mezelf tot zo ver; laptop 1 heeft als pluspunt 100% sRGB, laptop 2 heeft als pluspunt een groter werkgeheugen.

Het punt waar ik dan vooral op vastloop is die 72% NTSC. Wat zegt dit nu precies?
Ik ga als een spons het internet over, opzoek naar informatie, maar lees ook veel tegenstrijdige dingen (of wellicht zijn ze helemaal niet tegenstrijdig maar snáp ik het gewoon niet).
Is het ‘simpelweg’ een andere manier van meten, zoals cm/inch zijn? En wil het dan zeggen dat ze overeen komen, NTSC een groter kleurbereik kent, dus 100% NTSC meer zou zijn dan 100% sRGB (en 72% dus goed overeenkomt met 100%sRGB die het andere scherm heeft)? Of loop ik er straks tegenaan dat mijn foto’s op mijn laptop er toch anders uit komen te zien op bijvoorbeeld een telefoon of tablet, andere laptops enz. als ik voor laptop 2 kies?

Lang verhaal kort, laptop 1 weet ik zeker dat deze qua beeldscherm voor mij voldoet maar lever ik in op werkgeheugen, laptop 2 wint daarin, maar weet ik niet zeker of het beeldscherm voldoet. Of kan ik de plank bij beiden sowieso niet misslaan (of bij beiden juist wel, en zo ja waarin dan?).
Prijzen liggen overigens dicht bij elkaar; rond de €1300.

Bedankt voor het lezen, en hopelijk ook alvast voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Helpmeout op 12-12-2020 07:35 ]

Beste antwoord (via Helpmeout op 14-12-2020 20:18)

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 01:56
Voor photoshop is meer geheugen beter, al zal 16GB genoeg zijn (ik heb hier photoshop op een 8 GB machine (meh), een 16GB machine (pretty ok) en een 32GB machine (yeah baby)). Ik werk even veel op de 16 GB machine als op de 32GB machine, gaat beide prima tot je met echt veel layers werkt en pixelshift foto's van 500mb of 3D werk)

NTSC is een TV standaard voor kleur profielen, short version, 72% NTSC is gelijk aan 99% SRGB, de schermen zijn dus nagenoeg gelijk (beide niet helemaal optimaal met kleur echtheid voor fotografie, maar een kwaliteit beter zit net wat duurder en ik weet niet wat je eisen op dit gebied zijn)

Door de SSD, het gewicht, en het geheugen zou ik de Acer nemen tussen beide laptops.

Iets meer info:
  • SRGB, vrij oude standaard, goed voor het web
  • NTSC, (72% is ca 99% SRGB), volledig 100% komt overeen met AdobeRGB met een iets andere balans
  • AdobeRGB, 17% meer kleuren dan SRGB, met name groen, voor fotograven belangrijk (mijn camera staat op deze color space)
  • DCI-P3, 27% groter dan srgb, voor cinema, vrij nieuwe standaard

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 01:56
Voor photoshop is meer geheugen beter, al zal 16GB genoeg zijn (ik heb hier photoshop op een 8 GB machine (meh), een 16GB machine (pretty ok) en een 32GB machine (yeah baby)). Ik werk even veel op de 16 GB machine als op de 32GB machine, gaat beide prima tot je met echt veel layers werkt en pixelshift foto's van 500mb of 3D werk)

NTSC is een TV standaard voor kleur profielen, short version, 72% NTSC is gelijk aan 99% SRGB, de schermen zijn dus nagenoeg gelijk (beide niet helemaal optimaal met kleur echtheid voor fotografie, maar een kwaliteit beter zit net wat duurder en ik weet niet wat je eisen op dit gebied zijn)

Door de SSD, het gewicht, en het geheugen zou ik de Acer nemen tussen beide laptops.

Iets meer info:
  • SRGB, vrij oude standaard, goed voor het web
  • NTSC, (72% is ca 99% SRGB), volledig 100% komt overeen met AdobeRGB met een iets andere balans
  • AdobeRGB, 17% meer kleuren dan SRGB, met name groen, voor fotograven belangrijk (mijn camera staat op deze color space)
  • DCI-P3, 27% groter dan srgb, voor cinema, vrij nieuwe standaard

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helpmeout
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
Héél erg bedankt voor je uitleg en advies! _/-\o_ *O* ik gooi hem meteen in mijn winkelmandje! Op naar heel veel uurtjes bewerkingsplezier oOo