Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb echt jarenlang met plezier mijn spaargeld bij KNAB Basis ondergebracht. Kost geen cent en leverde de hoogste rente op. Helaas, tot gisteren: tot 25.000 euro nog maar 0,02% rente op jaarbasis, daarboven helemaal niets meer. Ze gaan inmiddels zelfs naar negatieve rente voor nog hogere bedragen.

Mijn eigen betaalrekening heb ik bij ING. Ik twijfel nu of ik niet alles bij ING wil onderbrengen (plusje: ING Rentepunten). Ook bij ING hoef je het natuurlijk niet voor rente te doen, maar aangezien ik daar al zit, lijkt het me de handigste en prettigste manier om mijn spaargeld te stallen.

Wat me nu even tegen houdt: stel dat ik wel gescammed, gehacked of weet ik wat wordt, dan kunnen ze makkelijk(er) bij mijn spaargeld. Ik weet dat het nu minimaal 4 uur duurt om je daglimiet te wijzigen.

Is een andere bank niet altijd veiliger in het geval je met je dagelijkse rekening gescammed wordt? Of is dit onzin? :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ligt er aan hoe je gescamd wordt. Als ze toegang tot je account hebben, is het een fluitje van een cent om je spaargeld naar je tegenrekening over te maken en als beide bereikbaar zijn vanuit hetzelfde account kun je wel nagaan hoe snel je het spaargeld kwijt kunt zijn ;)

Ik zou sowieso niet al m'n geld bij één bank willen hebben. Er zijn meer dan voldoende online spaarproducten om (delen van) je spaargeld te stallen.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 11-12-2020 11:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
naitsoezn schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:03:
Ligt er aan hoe je gescamd wordt. Als ze toegang tot je account hebben, is het een fluitje van een cent om je spaargeld naar je tegenrekening over te maken en als beide bereikbaar zijn vanuit hetzelfde account kun je wel nagaan hoe snel je het spaargeld kwijt kunt zijn ;)
ING kwam alleen met het advies niet op linkjes te klikken en het gezonde verstand te gebruiken. Die begrijp ik ook wel en ben gelukkig helder genoeg om nergens op te klikken. Maar het zal je gebeuren dat er op een of andere manier wél iemand binnen komt...
Ik zou sowieso niet al m'n geld bij één bank willen hebben. Er zijn meer dan voldoende online spaarproducten om (delen van) je spaargeld te stallen.
Dat is nu de afweging. Ergens wel fijn om het bij één bank te hebben, scheelt weer een financiële instelling die van alles van je weet. Aan de andere kant: niemand komt bij Knab, heb geen betaalrekening, dus gebruik er geen bankpas van. Op de een of andere manier voelt het toch veiliger.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Wellicht voor je spaarrekening minder interessant maar ik ben blij dat ik 2 rekeningen bij 2 verschillende banken heb.
Helaas is het al meerdere keren voorgekomen dat ik in een winkel een grote aankoop wilde doen (en ook online) en dat er net een storing was bij die bank. Als het om een paar tientjes gaat is er wel over heen te komen met een betaalrekening (of cash) voor wat dagelijkse dingen bij een andere bank.
Maar erg lullig als je net iets duurder wilt kopen en op dat moment de bank weigert, sta je met je complete babyuitzet bij de Prenatal en weigert de Rabobank. Was blij dat ik nog een ING rekening had toen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12
Ik houd uit veiligheidsoverwegingen doelbewust spaar- en beleggingsrekeningen aan bij andere banken en brokers dan de banken waar ik betaalrekeningen aanhoudt.

Het alternatief zou een losse rekening met compleet gescheiden loginbescheiden (wachtwoorden, pasjes, tokens, PIN-codes, etc.) zijn, maar bij de grootbanken moet je daar dan weer apart voor betalen omdat alles gekoppeld is aan een betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:16:
Helaas is het al meerdere keren voorgekomen dat ik in een winkel een grote aankoop wilde doen (en ook online) en dat er net een storing was bij die bank.
In dat geval natuurlijk nog MasterCard, maar snap wat je bedoelt. Betalen kan ik niet met Knab, het is een basisrekening en daarmee kun je alleen sparen. Volgens mij een oudere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:35:
Ik houd uit veiligheidsoverwegingen doelbewust spaar- en beleggingsrekeningen aan bij andere banken en brokers dan de banken waar ik betaalrekeningen aanhoudt.

Het alternatief zou een losse rekening met compleet gescheiden loginbescheiden (wachtwoorden, pasjes, tokens, PIN-codes, etc.) zijn, maar bij de grootbanken moet je daar dan weer apart voor betalen omdat alles gekoppeld is aan een betaalrekening.
Precies wat je zegt: voor het gevoel veiliger. Laat ik het dan maar gescheiden houden. En mocht Knab echt negatieve rente gaan introduceren kan ik altijd nog overstappen naar een andere bank. Ken alleen weinig banken zoals Knab (geen fintechs) die gratis zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NIBC-direct, Leaseplan Bank, Nationale Nederlanden, etc. En dan kun je ook nog buiten Nederland kijken. Volgens mij is er juist keus genoeg...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
THE_BASE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:09:
[...]

ING kwam alleen met het advies niet op linkjes te klikken en het gezonde verstand te gebruiken. Die begrijp ik ook wel en ben gelukkig helder genoeg om nergens op te klikken. Maar het zal je gebeuren dat er op een of andere manier wél iemand binnen komt...
In beginsel vergoedt de bank dan de schade (met een eigen risico van €150). Alleen bij opzet of grove nalatigheid ben je zelf aansprakelijk. Daar zal niet snel sprake van zijn als je een beetje gezond verstand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tom-Z schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
[...]

In beginsel vergoedt de bank dan de schade (met een eigen risico van €150). Alleen bij opzet of grove nalatigheid ben je zelf aansprakelijk. Daar zal niet snel sprake van zijn als je een beetje gezond verstand hebt.
Dat is een hele naieve manier om ernaar te kijken. Banken veranderen telkens hun definitie van "grove nalatigheid" door de tijd heen en doen ook erg hun best om iets te vinden wat daaronder geschoven worden als de belangen groter worden. Bij vrijwel elke nieuwe vorm van fraude wordt het in eerste instantie op de klant afgeschoven. Daarnaast wordt het mentale security model steeds complexer gemaakt (introductie van apps, etc.) waardoor het voor een normaal persoon ondoenlijk is om geen fouten te maken.

Dat laatste adresseert mijn werkwijze juist: aparte rekening, aparte loginbescheiden, vaste tegenrekening. Dat is eenvoud en veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 11-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Rukapul schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:32:
[...]

Banken veranderen telkens hun definitie van "grove nalatigheid"
Grove nalatigheid is een wettelijk begrip. Banken kunnen de definitie daarvan niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tom-Z schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:36:
[...]

Grove nalatigheid is een wettelijk begrip. Banken kunnen de definitie daarvan niet veranderen.
Maar wel hun best doen om je dat recht niet makkelijk en tijdig te krijgen.

In combinatie met een incapabel Kifid ben je in NL als financiële consument aan willekeur overgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:12
Het spreiden is sowieso geen slecht idee. Ik heb dat ook. Niet met de reden dat als bank X of Y een storing heeft, maar het voelt prettiger. Als mijn spaargeld bij bank X ineens niet bereikbaar wordt of wat dan ook heb ik altijd nog bank Y waar ik op terug kan vallen.

Is het noodzakelijk? Nee zeker niet. Het geeft mij persoonlijk alleen een gevoel van rust.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Rukapul schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:48:
[...]

Maar wel hun best doen om je dat recht niet makkelijk en tijdig te krijgen.
TS is een tweaker die bovendien ook nog eens bewust bezig is met de beveiliging van zijn bankzaken (getuige dit topic). Ik ga er van uit dat hij niet in standaard trucs zal trappen, dus de kans dat zijn spaargeld gestolen wordt is sowieso al heel klein. Als dat al gebeurt dan is dat dus met een of andere geavanceerde trojan die niet door zijn virusscanner wordt gedetecteerd (of een andere dergelijk geavanceerde kunstgreep). De kans dat de bank dan "eigen schuld" zegt lijkt me heel klein. Zelfs als dat gebeurt, dan kan TS waarschijnlijk via een juridische procedure alsnog zijn geld terughalen. Dat zou uitermate vervelend zijn, maar het is aan TS om het risico (de kleine kans om gehackt te worden keer de kans dat de bank dan moeilijk doet en niet uit eigen beweging uitkeert) te wegen tegen het te winnen gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb al mijn bankzaken gespreid, dus rekening courant, spaar en hypotheek bij verschillende banken. Dat is niet zozeer vanwege veiligheid, maar vooral om te voorkomen dat de bank teveel gaan profileren. Ik heb geen zin dat ze gaan adviseren om minder bij bol.com te kopen omdat ik dan het risico loop mijn hypotheek niet te kunnen betalen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjust_mii
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-08-2024
Bij ASN kan je een gratis spaarrekening openen. Dan is je geld ook nog positiever bezig dan bij ING en heb je het veilig gespreid :)

zo zijn er trouwens nog meer (online) banken waar je een gratis spaarrekening kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 18:46
Keus zat, zit al jaren bij onder meer NIBC, is prima bank. Ik zou geen gekke buitenlandse banken zoals Bigbank o.i.d. nemen, totaal geen zicht of het daar wel goed gaat.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 18:46
Tom-Z schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:36:
[...]

Klopt slechts ten dele, het begrip komt uit het recht (ook jurisprudentie), maar de individuele bank kan als wederpartij bij een overeenkomst tussen de consument (gebruiker) en bank (wederpartij) wel bepaalde zaken onder dat begrip schuilen. Het is dan vervolgens aan de geschillencommissie Kifid en later wellicht de rechter (vaststellingsovereenkomst na uitspraak geschillencommissie) om te kijken of wat de bank als wederpartij vindt, onder de heersende leer geschuild kan worden. [edit] En e.e.a. ligt ook aan de omstandigheden van het geval en hoeveel ruimte een geschillencommissie of rechter kan nemen, bijvoorbeeld omdat bepaalde zaken tussen partijen niet helemaal vaststaan waaraan dus door de geschillencommissie of rechter een waardering gegeven moet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door stormbreaker op 11-12-2020 19:31 ]

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44
THE_BASE schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:00:

Is een andere bank niet altijd veiliger in het geval je met je dagelijkse rekening gescammed wordt? Of is dit onzin? :)
Het antwoord op je vraag is eigenlijk een simpele: ja, risico spreiden is altijd veiliger.

Maar of er überhaupt een groot risico is, is een tweede. Plus meerdere rekeningen betekent ook meer gedoe, en brengt weer andere risico's met zich mee. Als je meerdere rekeningen bij verschillende banken neemt, dan kan je de pech hebben dat je 2e bank bijvoorbeeld minder goed beveiligd is, en daarbij ingebroken wordt.

Uiteindelijk moet je vooral doen wat jij het fijnste vindt. Ik heb zelf ook het gros van m'n spaargeld op een spaarrekening-only staan bij 1 bank, terwijl m'n betaalrekening bij de ING staat. Niet per se voor de veiligheid, maar het feit dat ik zo ook minder snel hele grote aankopen kan doen, zonder eerst wat meer moeite te moeten doen, speelt ook mee :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:54

Jrz

––––––––––––

Zowe ING als KNAB bellen vanuit hun kantoor naar je als klant. Dan vragen zij jou (!!) om je te identificeren. Helaas gebeurt dit wel, ook al zegt men dat dat nooit gebeurt. Altijd de naam vragen en dan het officiële nummer bellen.

Maar goed. Ik kan beide banken niet aanraden.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:34:
[...]

Uiteindelijk moet je vooral doen wat jij het fijnste vindt. Ik heb zelf ook het gros van m'n spaargeld op een spaarrekening-only staan bij 1 bank, terwijl m'n betaalrekening bij de ING staat. Niet per se voor de veiligheid, maar het feit dat ik zo ook minder snel hele grote aankopen kan doen, zonder eerst wat meer moeite te moeten doen, speelt ook mee :P
Zeker ook waar. Ik hoef niet elke dag te zien hoeveel spaargeld ik heb, des te meer ben je er mee bezig het uit te willen geven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bedenk je bij ING, en ik meen de meeste banken trouwens, het volgende:

- Aanvaller heeft toegang nodig tot de 2-factor authenticatie medium (bijvoorbeeld je mobiel)
- Aanvaller heeft de codes voor dat medium (ww, pin, fingerprint...)
- Aanvaller heeft de 2-factor authenticator zelf nodig (i.e. de 5-cijferige pin van de app)
- Jij moet 4 uur lang nergens online komen, of iets doorhebben als gestolen mobiel, zodat ze tijd hebben het weg te sluizen.

En als ze dat via de online omgeving doen, komt daar ook nog extra login en ww bij voor die web interface dat ze ergens moeten zien te bemachtigen.

Dat zijn verdomt veel stappen waarbij je ofwel target bent van een serieuze professionele organisatie en dan maakt het hoe/wat/waar uiteindelijk toch niet uit. Of je zelf echt domme dingen hebt gedaan met je hard&software, en dan moet je al snel meerdere fouten maken om het mogelijk te maken dat ze door al die lagen heen kunnen komen.

[ Voor 53% gewijzigd door Xanaroth op 14-12-2020 14:29 ]

Pagina: 1