Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-01 17:52
Ik heb gisteren mijn pc in elkaar gezet. In eerste instantie werkte alles prima. Had alle drivers geïnstalleerd en heb de eerste paar uur van cyberpunk 2077 gespeeld. Windows gaf aan dat de pc opnieuw op moest starten dus dat heb ik toen gedaan, alleen toen begon de ellende. De pc start niet meer op en post ook niet. Op het moederbord (EZdebug led van msi) brand het lampje dat aangeeft dat er iets mis is met de gpu. Ook draaien de fans van de videokaart niet. Heb de pc ook getest met mijn oude videokaart (r9 290) en met die videokaart werkt alles gewoon zoals het hoort. Heb met deze videokaart ook de bios van het moederbord geupdate in de hoop dat dit het probleem op zou lossen. Dingen die ik heb geprobeerd om het te fixen:

Videokaart eruit en opnieuw erin zetten.
Alle randapparatuur loshalen
Bios updaten
HDMI gebruiken ipv displayport

specs:
cpu: Ryzen 5 3600x
ram: Crucial ballistix 3600mhz cl16
mobo: MSI B450m mortar max
gpu: Powercolor red dragon RX 5700XT
psu: Seasonic s12II 520W

Het probleem moet dus haast wel in mijn videokaart zitten omdat de pc wel gewoon werkt met mijn oude videokaart. Volgensmij kan het ook niet aan de drivers liggen omdat de pc niet eens post met de 5700XT en de drivers pas worden geladen als windows boot. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad? Zijn er nog andere dingen die het proberen waard zijn of is de videokaart gewoon stuk?

Beste antwoord (via Airwin_ op 13-12-2020 14:33)

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:08
Heb je iemand in de buurt qua vrienden of werk, school die je bij die test kan helpen?
Of plaats even een oproep in vraag&aanbod of een tweaker in de buurt woont die je kan helpen dit te testen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Of je voeding kan de gpu niet meer aan.

Heb je al eens de drivers verwijderd en gekeken of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
99ruud99 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:41:
Of je voeding kan de gpu niet meer aan.

Heb je al eens de drivers verwijderd en gekeken of het werkt
De voeding heeft mijn r9 290 altijd zonder problemen gedraaid en doet dat nog steeds. De r9 290 trekt veel meer stroom dan de 5700xt dus dit lijkt mij niet. En de drivers kunnen ook niet het probleem zijn want de pc post niet eens, ik kom dus niet eens in de bios met de 5700xt. Dit is echt ver voor het punt waarop de drivers worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Wel raar dat hij het dan ineens niet doet... Als het echt enkel aan de gpu ligt stuur je hem toch rma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
R9 290 trekt anders stroom dan een 5700 XT. Die laatste heeft een veel dynamischer verbruik.
S12II 520w is gewoon een boute voeding voor een nieuw systeem. Beroerde spanningsregeling en slechte beveiligingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
Maar dan zou hij toch wel genoeg stroom moeten kunnen leveren om in elk geval te posten of om de ventilatoren te laten draaien? Heb er letterlijk een paar uur cyberpunk op gespeeld zonder problemen. Er gebeurt letterlijk helemaal niks meer met de gpu, of denk je dat de videokaart stuk gegaan kan zijn door de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
Heb je de mogelijkheid om je 5700 XT in een ander modern systeem te testen? Dus met een zwaardere voeding
Mocht de kaart daar wel werken, kan het ook zijn dat je voeding het zwaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
gandalfdroes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:16:
Heb je de mogelijkheid om je 5700 XT in een ander modern systeem te testen? Dus met een zwaardere voeding
Mocht de kaart daar wel werken, kan het ook zijn dat je voeding het zwaar heeft.
Nee helaas. Dit is mijn enige systeem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
Heb je iemand in de buurt qua vrienden of werk, school die je bij die test kan helpen?
Of plaats even een oproep in vraag&aanbod of een tweaker in de buurt woont die je kan helpen dit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
Heb de videokaart getest in een vriend zijn systeem en die wil ook niet posten met de videokaart geïnstalleerd. Het is dus overduidelijk dat de videokaart stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 11:38
Airwin_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:33:
Heb de videokaart getest in een vriend zijn systeem en die wil ook niet posten met de videokaart geïnstalleerd. Het is dus overduidelijk dat de videokaart stuk is.
Balen, maar neem aan dat hij nieuw is, moet niet zo en probleem zijn een nieuwe te krijgen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airwin_
Dracula schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:36:
[...]

Balen, maar neem aan dat hij nieuw is, moet niet zo en probleem zijn een nieuwe te krijgen lijkt mij.
Heb hem twee week geleden overgenomen van een tweaker. Maar er zit als het goed is nog garantie op want hij is nog maar 7 maand oud en heb de factuur dus ik ga proberen om wat te regelen.
Pagina: 1