Condens binnenkant slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-01 07:24
In onze woning uit 1973 zonder MV maar met aluminium kozijnen met HR glas en ventilatieroosters die 24/7/365 open staan hebben we als het kouder wordt toch steeds last van condens aan de binnenkant (slaapkamer kant) van het raam/op het onderste deel van het kozijn.

We doen 's ochtend de gordijnen open, de ventilatieroosters staan altijd open en de verwarming staat ook heel iets aan met de gedachte dat aanwezig vocht dan kan verdampen.

Is hier iets aan te doen? Wat me wel opvalt is dat de raamrubbers niet tot in de hoek van het raam reikt. Is dat een oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XWG8xbg/IMG-20201211-100106537.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F6bd923/IMG-20201211-100125117.jpg

Beneden hebben we dit 'probleem' niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Lensent op 11-12-2020 10:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die ventilatieroosters is leuk, maar dat is waarschijnlijk 1 raam en verder is er geen circulatie. Je lekt wel warme vochtige lucht naarbuiten, maar niet genoeg.

Ik heb het hier ook op de slaapkamers, als we de deur naar de overloop open laten staan trekt het vanzelf weg, aangezien er dan trek is tussen de roosters in de slaapkamers.

Beste oplossing is om alsnog mechanische ventilatie aan te brengen. Ga ik binnenkort doen bij 2 slaapkamers en de badkamer, de 3e kom ik helaas niet fatsoenlijk naartoe met ventilatiebuizen.

• Lensent
_JGC_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:04:
Die ventilatieroosters is leuk, maar dat is waarschijnlijk 1 raam en verder is er geen circulatie. Je lekt wel warme vochtige lucht naarbuiten, maar niet genoeg.

Ik heb het hier ook op de slaapkamers, als we de deur naar de overloop open laten staan trekt het vanzelf weg, aangezien er dan trek is tussen de roosters in de slaapkamers.

Beste oplossing is om alsnog mechanische ventilatie aan te brengen. Ga ik binnenkort doen bij 2 slaapkamers en de badkamer, de 3e kom ik helaas niet fatsoenlijk naartoe met ventilatiebuizen.
Wat kost dat en welke partij doet dit?
In onze vorige woning was er wel MV maar beneden in de keuken, op de badkamer en toilet.
Zorgte dat er ook voor dat de slaapkamers werden 'ontvochtigd' dan?

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 09:22
Je kan ook even voor je eigen gemoedsrust een sensortje aanschaffen en deze in de kamers plaatsen. Zo kan je de luchtvochtigheid een beetje in de gaten houden.

Hier waren de kamers boven zo'n 70% vochtigheid, en toen ben ik elke dag een kwartiertje gaan luchten. Het ging gelijk omlaag naar +- 55 en het leefklimaat werd een stuk beter. Zet dus elke dag even de ramen tegen elkaar open voor 10 minuutjes en kijk of dat helpt.

Zoiets:

https://seniorstore.nl/pr...x-210-weerstation-sensor/
Leuk is ook dat je deze sensors ook kan uitlezen in bijvoorbeeld Domoticz zodat je een tijdsgrafiekje kan uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Edwin88 op 11-12-2020 10:09 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Kunnen de ramen open? Dan hoef je niet zon mechanische herriemaker :) .
Gewoon elke ochtend even luchten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53
Plaats inderdaad een luchtvochtigheidssensor. (En als je toch bezig bent evt ook een CO2 sensor.)

De oplossing is heel simpel: ventilleren en verwarmen

Een rooster is overigens erg mager als ventillatie. Wij slapen met roosters open + ramen op kiepstand (evt. ventillatiekiepstand).

Verwarmen hoeft overigens niet te letterlijk genomen te worden: het kan zijn dat de gordijnen de warmte die wel aanwezig is in de kamer weghouden bij het koude raam.
99ruud99 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:10:
Luchten is wat anders dan ventillatie en kan ventillatie ook niet vervangen.

[ Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 11-12-2020 10:15 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
Maar luchten helpt wel genoeg in combinatie met de roosters, althans dat is hier het geval.

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
Mechanische herriemaker. Even ter info, je hoort de apparaten niet eens meer zolang je ze 1 keer per jaar schoon maakt.

Kwestie van even goed instellen, en dan hoeven de rooster waarschijnlijk niet eens 100% open.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruubaan op 11-12-2020 10:15 ]

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

• _JGC_
  • Nu online
Lensent schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:06:
[...]

Wat kost dat en welke partij doet dit?
In onze vorige woning was er wel MV maar beneden in de keuken, op de badkamer en toilet.
Zorgte dat er ook voor dat de slaapkamers werden 'ontvochtigd' dan?
Ventilator (Orcon MVS15RHB) was 200 euro, de leidingen zijn pakweg 10 euro per meter. Ik ga het zelf aanleggen over de zolder. Er komt bij mij een ventiel in badkamer en 2 slaapkamers. Tegen de tijd dat we keuken gaan verbouwen ga ik ook kijken of ik een vierkante buis door het plafond naar zolder kunnen krijgen (vierkant omdat ie dan achter voorzetwand van badkamer past), dan is beneden ook actief geventileerd (is nu klepraampje aan noordkant en rooster aan zuidkant).

We slapen nu met rooster+raam+deur van de slaapkamer open omdat we halverwege de nacht anders kapot gaan van de bedompte lucht in de slaapkamer. Vocht is niet het enige probleem nml, je zit 's nachts ook met CO2 en met alleen een open raam en/of een roostertje krijg je dat niet weg.
Ruubaan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:15:
[...]

Mechanische herriemaker. Even ter info, je hoort de apparaten niet eens meer zolang je ze 1 keer per jaar schoon maakt.

Kwestie van even goed instellen, en dan hoeven de rooster waarschijnlijk niet eens 100% open.
Die Orcon hoor je niet in de laagste stand. Gaat ie serieus ventileren hoor je hem wel.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 11-12-2020 10:19 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53
_JGC_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:16:
We slapen nu met rooster+raam+deur van de slaapkamer open omdat we halverwege de nacht anders kapot gaan van de bedompte lucht in de slaapkamer. Vocht is niet het enige probleem nml, je zit 's nachts ook met CO2 en met alleen een open raam en/of een roostertje krijg je dat niet weg.
Grappig hoe dat verschilt. Met het raam op de kiepstand (en deur dicht) blijft mijn CO2 netjes onder de 800 PPM in de slaapkamer. De MV (afzuiging in badkamer, toilet, open keuken) heeft nauwelijks effect in de slaapkamer. Daarvoor moet je zoals bij jou inderdaad een ventiel in de kamer aanbrengen.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Het weer is nog maar recent omgeslagen, tot voor kort was het relatief warm en erg vochtig. Een deel van het probleem kan dus ook zijn dat het vocht nog niet uit je huis is kunnen verdampen. (wij hebben MV en ik monitor de vochtigheid nauwgezet en ook bij ons is het moeizaam aan het dalen). Als het probleem zich niet altijd voordoet, zou ik een haarhygrometer kopen zodat je goed weet wat er gebeurt en vervolgens gericht ventileren (op de koudste dagen, 5 minuten alles open en dan terug toe en wat later nog eens).
Als het probleem zich altijd voordoet is het zoals hierboven gezegd best mv te hebben om de luchtstroom door de roosters op gang te houden. Als test voor het effect kan je dampkap laten draaien (als die niet te ver van de slaapkamers is en een uitgang heeft naar buiten) of een toilet/badkamer ventilator laten draaien. Een slaapkamer (voor 2) moet ongeveer 36m³/u verversing hebben, dus dat geeft aan welke grootteorde je afzuiging moet zijn.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06
Lensent schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:00:
In onze woning uit 1973 zonder MV maar met aluminium kozijnen met HR glas en ventilatieroosters die 24/7/365 open staan hebben we als het kouder wordt toch steeds last van condens aan de binnenkant (slaapkamer kant) van het raam/op het onderste deel van het kozijn.

We doen 's ochtend de gordijnen open, de ventilatieroosters staan altijd open en de verwarming staat ook heel iets aan met de gedachte dat aanwezig vocht dan kan verdampen.

Is hier iets aan te doen? Wat me wel opvalt is dat de raamrubbers niet tot in de hoek van het raam reikt. Is dat een oorzaak?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Beneden hebben we dit 'probleem' niet.
Koudebrug door het kozijn. niets meer, niets minder

• _JGC_
  • Nu online
Rukapul schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:21:
[...]

Grappig hoe dat verschilt. Met het raam op de kiepstand (en deur dicht) blijft mijn CO2 netjes onder de 800 PPM in de slaapkamer. De MV (afzuiging in badkamer, toilet, open keuken) heeft nauwelijks effect in de slaapkamer. Daarvoor moet je zoals bij jou inderdaad een ventiel in de kamer aanbrengen.
Wat denk je waarom ik de slaapkamers een ventiel geef? ;)

Op onze slaapkamer staat altijd het klepraam open, ventilatierooster staat open en het draairaam staat op een kier. 24/7 en toch word je 's nachts met hoofdpijn wakker in een bedompte lucht als de deur niet open staat.

Verder is het in de zomer ook wel lekker als het 's avonds afkoelt maar er geen wind staat: MV op hoogste stand, zorgen dat er buitenlucht wordt aangezogen en afkoelen met die hap.

• Lensent
Duidelijke verhalen, het is sowieso nooit bedompt in de kamers gelukkig.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:13
Hier soms ook last van, als het langer vochtig weer is (geweest). Dan gaat het raam gewoon elke dag een uurtje open (anders een kwartiertje) om het vocht weg te laten trekken. Zodra het droog weer wordt wordt het probleem met de dag minder en op dag 3 is het zo goed als weer weg.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lensent schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:27:
Duidelijke verhalen, het is sowieso nooit bedompt in de kamers gelukkig.
Mag ik het calibratierapport van je neus inzien?

• kabeltjekabel
8)7

Nul ervaring met fatsoenlijke MV installatie dus. De takkeherrie die door het raam binnenkomt is een veelvoud van wat je van je SV box hoort.

• kabeltjekabel
Welke U-waarde heeft dat glas? Hoe koud is dat kozijn? En wat is de kamertemperatuur? Met alleen die laatste twee kan ik je al wel vertellen wat je vochtigheidsgraad is :p
Pagina: 1