Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Ik heb op dit moment een Intel Core i5-8400, maar merk dat deze steeds meer moeite heeft om met games mee te gaan. Zowel Planet Coaster als FS2020 doen hem goed huilen. Ik heb daarom besloten dat het tijd is voor een upgrade en na wat wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat het interessanter is om te upgraden naar een i9-9900K dan om moederbord, processor én RAM te vervangen voor een upgrade naar Ryzen, of dat nou Zen 2 of Zen 3 is.

Ik heb op dit moment een CM Hyper 212x als processorkoeling, met een Noctua NF-S12A PWM in plaats van de stock fan. Daarnaast heb ik een identieke Noctua aan de achterkant, met een silencer adapter die door Noctua werd meegeleverd. Dit alles staat ingesteld op een silent fan curve. Bovenin mijn case zit ook nog een 200mm fan die ik heb ontkoppeld, omdat hij me te luid is. Dit zit allemaal in een NZXT Phantom Full Tower case en is aangesloten op een ASRock Z370 Pro4 moederbord. Met deze set-up kom ik bij stress tests niet boven de 60°C uit; ik raak eerder de power limit.

Is deze koeling genoeg voor de 9900K? Heb ik iets sterkers nodig? Overclocken zit niet in mijn directe plannen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die koeler is prima, maar ook niet meer dan dat.
60C is een prima temperatuur en je cpu gaat dan niet throttlen.

Een i9 9900K heeft een hogere TDP, dus je kunt verwachten dat de temps dan hoger zullen zijn.
Je airflow is niet zo geweldig denk ik? Ook omdat je een top-fan uitgeschakeld hebt. Heb je ook intake fans?

Een Noctua S12A is ontworpen om stil te zijn, niet om zijn koelprestaties. Dan zou je een F12 moeten nemen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
Alan je die top fan niet gewoon op een lagere snelheid instellen?
Zelfs op 10% kan zo'n grote fan al redelijk wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
9900K kan tot wel 3x zoveel verbruiken dan een 8400. Temperaturen zullen veel hoger zijn. Of het haalbaar is is een kwestie van testen. Nieuwe koeler is snel gehaald en tot die tijd zou je de cpu kunnen undervolten.

Ik verwacht dat het moederbord ook wel wat moeite gaat hebben met een 9900K want zo'n geweldige stroomvoorziening heeft die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
Die 9900k vreet veel meer stroom, ik zou echt minimaal een dark rock 4 of beter erop zetten.

En qua vrm’s zit het wel ok met die bord, alleen de koeling daarvan is wat matig. Maar zolang je niet te veel gaat overclocken of veel te zware stresstest gaat draaien moet dat goed komen.

Ik heb toevallig hetzelfde moederbord

[ Voor 56% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
PD2JK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:19:
Een i9 9900K heeft een hogere TDP, dus je kunt verwachten dat de temps dan hoger zullen zijn.
Je airflow is niet zo geweldig denk ik? Ook omdat je een top-fan uitgeschakeld hebt. Heb je ook intake fans?
De airflow van de case is in principe goed, maar nu ik geen actieve intake fans heb is de airflow ook niet geweldig. Helaas is de 200mm mount proprietary, dus ben ik aangewezen op NZXT's irritant luide fans. Aan de linker side panel is wel nog plek voor twee fans, die ik er nu vanaf heb gehaald maar die ik makkelijk weer kan monteren.
PD2JK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:19:
Een Noctua S12A is ontworpen om stil te zijn, niet om zijn koelprestaties. Dan zou je een F12 moeten nemen.
Duidelijk, bij een upgrade naar een 9900K zou het dus neem ik aan een goed idee zijn om daarnaar te upgraden? Overigens zie ik op Noctua's website dat de A12 nog meer m3/h heeft zonder echt luider te zijn, wat is het verschil tussen de A12 en F12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
99ruud99 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:26:
Alan je die top fan niet gewoon op een lagere snelheid instellen?
Zelfs op 10% kan zo'n grote fan al redelijk wat doen.
Helaas heeft de top fan een 3-pin stekker, het is geen PWM. Is het ook met een 3-pin mogelijk om dat af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:31
alleen als hij spanning gereguleerd kan worden - waarschijnlijk niet makklijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
supertanno schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:00:
[...]

Helaas heeft de top fan een 3-pin stekker, het is geen PWM. Is het ook met een 3-pin mogelijk om dat af te stellen?
Ja dat is mogelijk bij dit moederbord, moet je de fan controller van pwm afhalen.

Mijn fout trouwens,ik heb zelf z370 extreme 4.sorrie. Ik weet dus niet hoe de vrm’s zijn van de pro.

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 11-12-2020 17:43 ]

Pagina: 1