Televisie of monitor als XL digitale fotolijst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 11:59
Om leuke herinneringen de woonkamer in te trekken, wil ik voor mijn moeder een 'digitale fotolijst' kopen en die volstoppen met ingescande foto's van vroeger en digitaal geschoten kiekjes. Oude fotoboeken liggen maar te verstoffen, terwijl je op deze manier altijd je geliefden in het zicht hebt. Het gaat in dit geval om een beeldscherm voor op de muur, dus formaat 19-22" is geen probleem.

Het hoeft allemaal niet zo super. Een ondiep scherp (dicht op de muur) en gebruiksgemak zijn de belangrijkste factoren. Desalniettemin wil ik ook geen fortuin kwijt zijn.

Ik heb meermaals een kleine 22" televisie bij mensen aan de muur zien hangen, maar het aanbod TV's in dit segment qua formaat is redelijk beperkt. Een groot onderdeel van mijn vraag in dit topic is dan ook: waarom zou ik wel of niet kiezen voor een computer-monitor? Deze zijn vaak dunner, verbruiken minder stroom en ik vermoed dat ze ook een betere beeldkwaliteit hebben.

Met de TV was het plan om er een USB-stick in te stoppen, maar wellicht dat een Google Chromecast een betere uitkomst zou zijn. Die kan je, als goed is, verbinden met Google Photos bijvoorbeeld en zodoende op afstand de fotocollectie wijzigen. Leuk om, bijvoorbeeld, tijdens een vakantie de TV te updaten met nieuwe foto's.

Samengevat, maar niet gelimiteerd tot, de volgende vragen heb ik:

Als ik een digitale fotolijst zou willen van formaat 19-22"..
  • Kan ik dan beter een televisie of computer monitor kiezen?
  • Waarom? :)
  • Hoe verhoudt deze Acer Monitor zich tot deze Salora televisie?
  • In hoeverre is een Chromecast een betere oplossing dan een USB-stick met gallerijweergave op een TV?
Wellicht zijn er nog andere punten waar jullie aan denken waar ik op moet letten? Ik was van plan die Salora TV te bestellen, maar wellicht is een PC-monitor een betere optie?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Beide opties gaan prima, je hebt niet eens USB nodig als tv via internet aan pc /laptop kan.

Weet wel dat dit stroom gaat vreten. Is een e-ink fotolijst niet veel handiger? Foto veranderd elke 5 min oid, en kost daarna tijd geen stroom
Nadeel:zwart wit.

• 99ruud99
  • Nu online
De monitor is VA: kleine kijkhoeken , niet nuttig als fotolijst

• Sjeefr
Bedoeling is inderdaad 24/7, al zou 17/7 ook een optie zijn als 'ie na z'n nachtrust automatisch opstart naar fotomodus. Exclusief additioneel stroomverbruik van een Chromecast, zit de Monitor op 14W en de Salora TV op 23W. Uitgaande van ergste is dat €3,50 per maand aan TV-kosten. Dat valt te overzien?

VA met kleine kijkhoeken is een goed punt, niet opgelet (vandaar dit topic :) ). Even wat beters zoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door Sjeefr op 10-12-2020 22:55 ]

• 99ruud99
  • Nu online
Probleem is dat zo'n scherm erg aandacht opeist doordat het licht geeft. Een e ink scherm is stuk rustiger aan de muur.

• Sjeefr
Zeker een fair punt, maar ik weet dat ze een kleurenscherm wilt. Ze heeft zoiets meermaals gezien en continue "Dit wil ik ook". Dus het wordt sowieso een kleurenscherm. Hooguit kan ik het scherm kalibreren met een lagere helderheid, zodat dit mogelijk minder aandacht trekt.

• 99ruud99
  • Nu online
Oke fast kan ik niet tegenop. Ik kwam juist dit tegen, en vond het gaaf doe het zelf project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is dit geen idee, heeft een bewegingssensor om stroom te besparen, wel iets kleiner:
https://www.amazon.de/-/n...fRID=ZMMJ58C8DSYSF8FGPHE8
Pagina: 1