Koopadvies gevraagd - Simpele mixer en versterker mancave

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FijneSuiker
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-03 21:29
Goedenavond allen,

Allereerst; bedankt voor het lezen. Ik heb deze vraag ook op het forum van BAX gesteld, maar kreeg daar geen antwoord. Hoop dat het hier ook mag :) Ik zoek een aankoopadvies voor een mixer en versterker.

Situatieschets
Ik wil voor mijn 'mancave' een simpele mixer en versterker (in één?) aanschaffen. Ik ben hier deels in mijn eentje, vaak met vrienden en het gaat om achtergrondmuziek voor bij het darten/pokeren/chillen. De binnenruimte is zo'n 4x3 meter, en het volume zal niet dusdanig hoog gaan dat ik bang ben voor onzuiverheden doordat het materiaal te zwak is. De buren zijn geen klagers, maar het wordt ook geen disco.

Omdat het 'kroegerig' afkleed, wil ik achter de barruimte aan de muur een kleine mixer met passende versterker. In een soort rack, maar het rack maak ikzelf van latten aan de muur. Alles heeft een houtlook dus dit is een bewuste keus.

De input in de mixer zal zijn
  1. Een oude computer, puur voor muziek die ik afspeel via Virtual DJ/Spotify/Deezer. De computer wordt verbonden met een standaard computer-uit aansluiting naar wit/rode tulp.
  2. Een oude platenspeler want ik heb aardig vinyl meegekregen en aangeschaft. De speler heb ik al maar qua aansluiten extra advies meegeven is prima; voor zover ik weet sluit ik deze aan op een phono-ingang i.p.v. line-in en dat is het.
  3. Misschien het geluid van de t.v. (indien dit uberhaupt mogelijk is?) Misschien wel leuk voor live darts/voetbal op t.v.
Een eventuele EQ zal ik dus weinig gebruiken. Bij Virtual DJ heb ik die al tot mijn beschikking en gebruik in in principe weinig, de plaatjes klinken zo ook prima voor de achtergrond.

De gezochte adviezen
  1. Ik zoek een, niet te dure, simpele uitvoering van een mixer met bijpassende versterker. Hebben jullie adviezen voor mij?
  2. Ik heb bestaande speakers die ik er op aan wil sluiten, die hebben helaas alleen boxdraad, geen (tulp)stekkers. Kan ik hier nog iets mee of adviseren jullie een (kleine) nieuwe set?
Mogelijke extra adviezen zoals in de eerste opsomming m.b.t. het aansluiten van de platenspeler en de t.v. zijn zeker welkom!

Mijn budget ligt rond de € 300,-. Dit kan best eens € 50,- afwijken maar meer niet. Meer budget is automatisch concessies doen op andere zaken en dat doe ik liever niet. Het hoeft niet een A-merk te zijn, B of C is ook prima. Ik weet dat mensen hiertegen gaan adviseren maar dat heeft een reden: Ik ga op termijn (<2 jaar) verbouwen en de mancave verplaatsen. Mocht dat niet doorgaan of mocht het C-merk niet bevallen kan ik t.z.t. altijd nog investeren in A-merken. Dit vind ik een prima moment om te testen en het risico is dus een bewuste keuze.

Muzikale groet,

Jan

EDIT: Ik heb me meer ingelezen en besef nu dat en mixer en versterker niet met elkaar ‘matchen’ maar de versterker en speakers. Logisch.... Snap ook niet goed hoe die denkfout ontstond. Maar is het dan zo dat ik een willekeurige mixer voor èlke soort versterker kan gooien als die bij de speakers past?

[ Voor 5% gewijzigd door FijneSuiker op 10-12-2020 23:50 ]

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk even hardop: je zoekt dus een powered mixer (behringer europower 550?) om op je bestaande speakers (welke?) aan te sluiten.

Maar, beter nog: een (budget) actief PA setje zoals de devine blist, showgear combo 8 of behringer europort ppa200. Dan ben je meteen klaar met een bij elkaar passend setje binnen budget.

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 10-12-2020 23:49 ]

Wise enough to play the fool

• FijneSuiker
teacher schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:47:
Ik denk even hardop: je zoekt dus een powered mixer (behringer europower 550?) om op je bestaande speakers (welke?) aan te sluiten.

Maar, beter nog: een (budget) actief PA setje zoals de devine blist, showgear combo 8 of behringer europort ppa200. Dan ben je meteen klaar met een bij elkaar passend setje binnen budget.
Allereerst bedankt voor de reactie! De sets die jij noemt zien er inderdaad prima uit. Ik had niet nagedacht over een actieve set eerlijk gezegd. De tweede set ziet er prima uit. Klopt het dat ik de platenspeler daar gewoon op kan gooien op de phono-ingang of moet ik nog rekening houden met wat de platenspeler ‘uit laat’ aan Watts/Ohms om te voorkomen dat de boel meteen stuk is? En hoe zou ik eventueel de uitgang van tv-geluid in een ingang gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De europort is er ook in bluetooth uitvoering: laat je gewoon je telefoon spelen, klaar.
Dit zijn overigens wel pa setjes, dus meestal heeft het mengpaneeltje mono kanalen aan boord (die je combineert naar stereo, maar dat kost je dus twee kanalen).

Ook heb ik niet scherp of deze voorbeelden een phono versterker aan boord hebben of dat deze al in je platenspeler zit.

Hoe je de tv aangesloten krijgt ligt helemaal aan de tv: als deze een hoofdtelefoon uitgang heeft kan je vanaf die naar de mixer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneSuiker
teacher schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:02:
De europort is er ook in bluetooth uitvoering: laat je gewoon je telefoon spelen, klaar.
Dit zijn overigens wel pa setjes, dus meestal heeft het mengpaneeltje mono kanalen aan boord (die je combineert naar stereo, maar dat kost je dus twee kanalen).

Ook heb ik niet scherp of deze voorbeelden een phono versterker aan boord hebben of dat deze al in je platenspeler zit.

Hoe je de tv aangesloten krijgt hangt helemaal aan de tv: als deze een hoofdtelefoon uitgang heeft kan je vanaf die naar de mixer.
De platenspeler werd eerst gebruikt als onderdeel van een set waarbij de versterker een aparte phonoingang had voor de platenspeler: hij werkte niet op een andere ingang van de versterker.

Je opmerking over de tv klinkt logisch. Was bang dat het geluid al versterkt was of iets dergelijks en daardoor niet door een mixer en daarna weer versterker kon gaan zonder rekening te houden met eea. Mijn kennis is daarvoor niet breed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, als het echt budget moet dan zoek je een gewone "merk" versterker van marktplaats, en een dj menganeeltje (want daar zitten phono inputs op). Daarmee knoop je alles aan elkaar en ben je voor 150 ook wel klaar. Het is een beetje wat je wil.

Jouw platenspeler stuurt dus een heel zacht signaal uit, wat nog apart versterkt moet worden naar lijn (pc/tv/cd) niveau. Dat moet of in je mengpaneel zitten, of je hebt een apart phono ampje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneSuiker
teacher schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:13:
Kijk, als het echt budget moet dan zoek je een gewone "merk" versterker van marktplaats, en een dj menganeeltje (want daar zitten phono inputs op). Daarmee knoop je alles aan elkaar en ben je voor 150 ook wel klaar. Het is een beetje wat je wil.

Jouw platenspeler stuurt dus een heel zacht signaal uit, wat nog apart versterkt moet worden naar lijn (pc/tv/cd) niveau. Dat moet of in je mengpaneel zitten, of je hebt een apart phono ampje nodig.
Thanks! Waardeer je reacties enorm. Ben niet te beroerd om te google-en, daar ben ik ondertussen ook mee bezig, maar ik kom er ff in om. Alle smaken en merken.

Ik dacht dat ik wist wat ik wou: twee kleine hangende speakertjes, een versterker die er bij hoort en een mixer zodat ik 3 bronnen over die speakers kan gooien, afhankelijk van de situatie.

Het klonk zo simpel in mijn hoofd :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Vraagje, wil je echt verschillend geluid mixen of wil je vooral handig kunnen wisselen tussen verschillende geluidsbronnen? Want als je enkel wilt wisselen zijn er simpele switchboxes die je misschien kunt proberen.

Wat betreft mixen / aansluiten denk ik dat je met een simpele mixer zoals deze alles kunt koppelen toch? Je PC verbindt je dan via de USB input, je draaitafel via de RCA in en je tv kan waarschijnlijk via de headphone output naar de microphone input op de mixer. Vervolgens ga je van de Main Mix Output via rca naar je versterker, en vandaar naar de speakers.

Als je draaitafel geen phono preamp heeft ingebouwd, dan denk ik dat je deze los moet toevoegen aan het proces en (als ik het goed heb) TUSSEN de draaitafel en mixer moet zetten. Ik denk dat het signaal voor de mixer anders te zacht is om goed door te geven of dat ie mogelijk teveel ruis opvangt. Daar zullen anderen hier je zeker meer over kunnen vertellen, maar ook zo'n phono preamp hoeft niet veel te kosten

[ Voor 3% gewijzigd door Flabsie op 11-12-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneSuiker
Flabsie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:59:
Vraagje, wil je echt verschillend geluid mixen of wil je vooral handig kunnen wisselen tussen verschillende geluidsbronnen? Want als je enkel wilt wisselen zijn er simpele switchboxes die je misschien kunt proberen.

Wat betreft mixen / aansluiten denk ik dat je met een simpele mixer zoals deze alles kunt koppelen toch? Je PC verbindt je dan via de USB input, je draaitafel via de RCA in en je tv kan waarschijnlijk via de headphone output naar de microphone input op de mixer. Vervolgens ga je van de Main Mix Output via rca naar je versterker, en vandaar naar de speakers.

Als je draaitafel geen phono preamp heeft ingebouwd, dan denk ik dat je deze los moet toevoegen aan het proces en (als ik het goed heb) TUSSEN de draaitafel en mixer moet zetten. Ik denk dat het signaal voor de mixer anders te zacht is om goed door te geven of dat ie mogelijk teveel ruis opvangt. Daar zullen anderen hier je zeker meer over kunnen vertellen, maar ook zo'n phono preamp hoeft niet veel te kosten
Bedankt voor je reactie! Het gaat inderdaad om het wisselen tussen de bronnen. Ik was niet bekend met een switchbox. Vind het een heel passende oplossing. Moet ik dan nog die mixer erbij? Of kan het dan Bron1/2/3/--switchbox--versterker--speakers?
En bij de platenspeler dan: Bron--Phone pre-amp--switchbox--versterker--speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al het puur gaat om wisselen tussen de bronnen zou ik voor een losse versterker met phono ingang gaan. Dan kun je simpelweg een input kiezen van PC of platenspeler en die versterken. Paar passieve speakers er aan en gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@FijneSuiker voor aankoopadvies hebben we een eigen forum, Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verplaatst dit topic daarom daar naartoe :).

Philips Hue Secure Contact sensor Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 10:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een beetje versterker uit een goed jaar heeft wel een ingang voor een platenspeler en nog twee extra ingangen. Ik zou dus eigenlijk gewoon op Marktplaats naar een beetje goede versterker zoeken met phono-ingang, gebruik je bestaande luidsprekers, en je bent klaar. Kies de juiste ingang op de versterker. Alleen als je echt geluidskanalen wilt mengen heb je een mengpaneeltje nodig, dat kun je dan gewoon bijkopen, als het puur en alleen om geluidskanalen mengen gaat zijn die dingen ook beslist niet duur. Ik denk dat je voor 100 euro kunt slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:02
Conclusie:

Oude receiver op de kop tikken.

Ik heb hier een Philips FR966 uit de tijd dat Philips nog mooie spullen maakte.
Om exact te zijn: 20 jaar geleden nieuw gekocht. Dat ding staat hier nu exact te doen wat jij wilt en stuurt nu 2 Jamo S608 zuilen aan, maar heeft ook 5.1 gedaan en weet ik het wat.

Ook je tv heeft 99% zeker gewoon een 3,5mm jack of lineout die op een beetje versterker kan, naast de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneSuiker
dmantione schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:26:
Een beetje versterker uit een goed jaar heeft wel een ingang voor een platenspeler en nog twee extra ingangen. Ik zou dus eigenlijk gewoon op Marktplaats naar een beetje goede versterker zoeken met phono-ingang, gebruik je bestaande luidsprekers, en je bent klaar. Kies de juiste ingang op de versterker. Alleen als je echt geluidskanalen wilt mengen heb je een mengpaneeltje nodig, dat kun je dan gewoon bijkopen, als het puur en alleen om geluidskanalen mengen gaat zijn die dingen ook beslist niet duur. Ik denk dat je voor 100 euro kunt slagen.
Ik denk dat dit het gaat worden inderdaad. Mengpaneeltje is niet nodig. Kun je nog types/merken aanraden? Want voor elk goed merk die er is, zijn er tig minderen merken.

Ik ga dan denk ik voor een tweedehands A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het merk is van later zorg. Kijk of het aangeboden apparaat de gewenste functionaliteit heeft en omdat het gebruikte apparatuur betreft naar de staat van het apparaat. Het merk is secundair, vaak zijn de merken die aangeboden worden degelijk.

Ik geef een voorbeeld en ik zou dat niet kopen omdat ik het geboden bedrag reeds te hoog vindt:

https://www.marktplaats.n...rker.html?previousPage=lr

We werpen een blik op de aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/JX4AAOSwuIFfzObp/$_86.JPG

Phono op de phono-aansluiting, televisie op de aux-aansluiting en de computer op de cassetteaansluiting. Omdat er zowel een cassette in als uit is, kun je dan nog zowel geluid van de computer afspelen als ook nog het geluid van de andere bronnen op de computer opnemen. Deze aanbieding zou perfect binnen je wensen passen.

Koop je apparatuur uit de jaren '70 en '80 dan is dat kwa geluidskwaliteit vaak vrij hoogwaardig spul, maar heb je relatief weinig aansluitingen en vanwege de leeftijd is soms wat onderhoud nodig; het kan bijvoorbeeld te overwegen zijn om nieuwe elco's te installeren. Dat gezegd is veel apparatuur uit die tijd vaak ook nog in topconditie. Koop je apparatuur uit de jaren '90 dan begint er een scheiding te ontstaan tussen apparatuur voor de man met de kleine portemonnee en het hoogwaardige spul. Het hoogwaardige spul uit de jaren '90 herken je aan grote hoeveelheden aansluitingen waarbij zowat met alles wat in die tijd bestond verbinding gemaakt kon worden. In de jaren '00 werden de surroundsetjes populair en worden hoogwaardige stereoversterkers met phono-aansluiting zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:20
Veel TV's hebben een digitale uitgang, een versteker met ingebouwde DAC geeft dan een beter geluid dan de hoofdtelefoon uitgang op een lijn in van de versterker. Bijvoorbeeld de NAD D 3020 - er staan er nu een paar op Marktplaats. Je hebt dan nog een losse phono voorversterker nodig - die zijn voor een paar tientjes bij de bekende webwarenhuizen te vinden - zoals de Hama Stereo Phono Preamplifier PA 506.

Een beter geluid kan ook prima met een oudere stereo versterker met phono ingang en dan voor een iets beter geluid een losse DAC - maar losse DAC's met zowel een optische ingang en USB zijn meestal iets duurder en lastiger 2e hands te vinden.

Als je aan je oorspronkelijke plan vasthoudt - een mengpaneel/versterker met de PC en de TV analoog aangesloten, dan is een simpel mengpaneel van rond de vier tientjes prima, zoals de STM-2211 - bij Bax vind je die van het merk Skytec, bij Bol van het merk Vonyx. Deze heeft platenspeler voorversterking aan boord. Onze Duitse vrienden van Thomann verkopen in deze prijsklasse de Fun Generation USB Mix 3, die heeft ook nog een USB stick ingang. Neem daarbij een eindversterker als de Behringer KM750 of Crown DriveCore XLS 1002 (iets boven budget) - dan ziet het er wel wat kroegachtiger uit :). Deze eindversterkers hebben een gevoeligheids schakelaar - zet deze op laag (775mV), dan past een normaal mengpaneel. Op beide eindversterkers kun je speakers rechtstreeks op de draad aansluiten, maar om het af te maken zou je ook nog semi-pro speakers als de Electro-Voice S40B of de JBL Control 1 Pro erbij kunnen kopen - beide zijn nu ook op Marktplaats te vinden

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 13-12-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Bijvoorbeeld de NAD D 3020 - er staan er nu een paar op Marktplaats.
Hij is nieuw/modern, je betaalt er dan ook 450 euro voor, maar krijg je ook wat beters? Van een blik op het binnenwerk wordt ik niet blij en is de reden waarom ik in ieder geval liever wat oudere apparatuur voor minder geld in huis haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:20
dmantione schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:49:
[...]

Hij is nieuw/modern, je betaalt er dan ook 450 euro voor, maar krijg je ook wat beters? Van een blik op het binnenwerk wordt ik niet blij en is de reden waarom ik in ieder geval liever wat oudere apparatuur voor minder geld in huis haal.
Ik zou deze alleen tweedehands overwegen voor rond de 200 euros of minder. Men vraagt meestal zo'n 250 -300, dus er moet onderhandeld worden. Anderen zijn positiever

Maar als het mijn mancave was zou ik voor de laatste optie die ik gaf gaan :)

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 12-12-2020 14:57 ]

Pagina: 1