Shop wil goederen niet terugbetalen

Pagina: 1
Acties:

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Hoi,

2 maand geleden bestelde ik goederen bij een
Nederlandse webshop. De site vermelde dat het product in stock was en dat het over drie dagen bij mij zou zijn.

Ik ontving geen track and trace en op mails werd nie geantwoord. Na een paar weken belde ik hen op. Ze vertelden me dat het uit voorraad was en dat het volgende week er zou zijn. Het duurt nog twee weken alvoor ik plots een track and trace ontvang.
Doordat het product nogal dringend was en wij geen enkel antwoord kregen hadden wij een alternatief gezocht en gekocht.

Toen het product aankwam heb ik netjes een retour aangevraagd en terug opgestuurd. Nu beweert de verkoper dat hij de retour niet moet betalen. Het zou volgens hem speciale goederen zijn die daar niet onder vallen. Dat is larie want het zijn eigenlijk gewoon rollen behangpapier.

Hij beweert ook dat hij ons heeft meegedeeld dat de rollen “speciaal” waren maar dat staat nergens vermeld. We kregen trouwens nooit een antwoord op onze mails. Hij claimt dat het vermeld staat op zijn website maar dat staat er ook nergens op.

Ik ben zelf wel Belg. Heeft het nut als ik hiervoor consumentenbond inlicht? Ondertussen kom ik via facebook te weten dat er nog gedupeerden zijn. Zij hebben in het verleden hun geld niet teruggekregen.

Ik heb betaald via paypal. Ik had een maand na bestelling een geschil ingediend. Intussen is dit gescaleerd. Ik wacht af wat Paypal zegt.

[ Voor 29% gewijzigd door godzilla8930 op 10-12-2020 22:25 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
godzilla8930 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:
Heeft het nut als ik hiervoor consumentenbond inlicht? Ondertussen kom ik via facebook te weten dat er nog gedupeerden zijn.
De EU heeft voor consumenten een hulpcentrum bij internationale koop tussen lidstaten. Het ECC heeft een eigen webpagina en contactinfo in elk land (zie onderaan mijn reactie elders vandaag).

[ Voor 14% gewijzigd door Number10 op 10-12-2020 22:59 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:31

immetjes

HIER is BERN-E

Als het om een van deze soorten gaat dan kan het niet geretourneerd worden bij een willekeurige behangshop die ik vond:

- Fotobehang
- Behang dat per strekkende meter verkocht wordt
- Speciaal voor u bestelde artikelen

Is dat ook bij jou het geval?

Verwijderd

@immetjes de eerste houdt alleen stand als het een eigen foto betreft de andere twee zijn niet geldig onder de wkoa en dus in strijd.

• godzilla8930
immetjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:37:
Als het om een van deze soorten gaat dan kan het niet geretourneerd worden bij een willekeurige behangshop die ik vond:

- Fotobehang
- Behang dat per strekkende meter verkocht wordt
- Speciaal voor u bestelde artikelen

Is dat ook bij jou het geval?
Hoi, nee was gewoon een standaard behang die je op verschillende shops kon kopen. Er was eigenlijk niet veel speciaals aan.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

Lijkt me dat de winkelier fout zit. Heeft de winkel een keurmerk?

Er staan trouwens behoorlijke boetes als webwinkels de WKOA negeren.

[ Voor 23% gewijzigd door immetjes op 10-12-2020 23:05 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24
godzilla8930 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:54:
[...]

Hoi, nee was gewoon een standaard behang die je op verschillende shops kon kopen. Er was eigenlijk niet veel speciaals aan.
Maar heb je echt rollen besteld? Of enkel wat strekkende meters? Want volgens mij is een rol behang niet een 'speciaal' product, maar als je het per strekkende meter besteld wel.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 22:21
Wel hoeven ze de retourkosten niet te betalen.

Je had eigenlijk pakket moeten weigeren toen de postbode het af kwam leveren.

• godzilla8930
immetjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:59:
https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

Lijkt me dat de winkelier fout zit. Heeft de winkel een keurmerk?

Er staan trouwens behoorlijke boetes op voor webwinkels als de WKOA negeren.
Nee ik zie geen keurmerk. Maar had al eens eerder besteld en dat verliep toen vlekkeloos. Nu daarentegen een echte nachtmerrie :0...

Als ik wat reacties lees op facebook lijkt hij mij toch dat hij er mee weggeraakt. Ik nam al contact op met een gedupeerde die nooit zijn geld terugkreeg. Ik moet dus zeker niet de enig zijn.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

99ruud99 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:04:

Als je je beroept op de WKOA krijg je het aankoopbedrag + verzendkosten terug maar zijn de retourkosten voor jou.

• godzilla8930
SgtElPotato schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:04:
[...]

Maar heb je echt rollen besteld? Of enkel wat strekkende meters? Want volgens mij is een rol behang niet een 'speciaal' product, maar als je het per strekkende meter besteld wel.
Nee is niet per strekkende meter. Was gewoon een rol van 10 meter

• godzilla8930
99ruud99 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:04:

Kan ik dit? Ik heb getwijfeld maar ik dacht ik stuur hem gewoon retour. Het zijn barre tijden voor zelfstandigen en ik rekende wel op retour. Is nu effe wel anders uitgedraaid

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Klacht doen bij winkel met link naar webwinkelkeur, consuwijzer. ACM.

Geen reactie: klacht bij keurmerk vd winkel. Is dat er niet: ACM inlichten. Verder heb ik hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

godzilla8930 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:
Hoi,

2 maand geleden bestelde ik goederen bij een
Nederlandse webshop. De site vermelde dat het product in stock was en dat het over drie dagen bij mij zou zijn.

Ik ontving geen track and trace en op mails werd nie geantwoord. Na een paar weken belde ik hen op. Ze vertelden me dat het uit voorraad was en dat het volgende week er zou zijn. Het duurt nog twee weken alvoor ik plots een track and trace ontvang.
Doordat het product nogal dringend was en wij geen enkel antwoord kregen hadden wij een alternatief gezocht en gekocht.

Toen het product aankwam heb ik netjes een retour aangevraagd en terug opgestuurd. Nu beweert de verkoper dat hij de retour niet moet betalen. Het zou volgens hem speciale goederen zijn die daar niet onder vallen. Dat is larie want het zijn eigenlijk gewoon rollen behangpapier.

Hij beweert ook dat hij ons heeft meegedeeld dat de rollen “speciaal” waren maar dat staat nergens vermeld. We kregen trouwens nooit een antwoord op onze mails. Hij claimt dat het vermeld staat op zijn website maar dat staat er ook nergens op.

Ik ben zelf wel Belg. Heeft het nut als ik hiervoor consumentenbond inlicht? Ondertussen kom ik via facebook te weten dat er nog gedupeerden zijn. Zij hebben in het verleden hun geld niet teruggekregen.

Ik heb betaald via paypal. Ik had een maand na bestelling een geschil ingediend. Intussen is dit gescaleerd. Ik wacht af wat Paypal zegt.
Als je dit hebt geëscaleerd tot een claim, zal PP het voor je beoordelen. PP reserveert de betaling vanaf het tegoed van verkoper. en als het toegewezen wordt, krijg jij dat op je PP tegoed.

Iets uitsluiten van wettelijke bedenktijd moet je duidelijk zijn gemaakt. als het gewoon algemeen op de site te verkrijgen is, en niet speciaal voor jou vervaardigt is. (denk aan speciaal patroon laten drukken) dan is het niet uitgesloten van.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Hackus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:42:
[...]
Iets uitsluiten van wettelijke bedenktijd moet je duidelijk zijn gemaakt. als het gewoon algemeen op de site te verkrijgen is, en niet speciaal voor jou vervaardigt is. (denk aan speciaal patroon laten drukken) dan is het niet uitgesloten van.
Vaak wordt een product ook uitgesloten als het per meter wordt verkocht. Ik zie dat bij behang, maar bijvoorbeeld ook bij kabels. Dus zeg maar zaken "van de rol". Zoals:hier uitgesloten van retourneren (willekeurig zoek resultaat via Google). Ik heb het gevoel dat dit niet valt onder maatwerk zoals bedoelt in de WKOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
immetjes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:16:
Klacht doen bij winkel met link naar webwinkelkeur, consuwijzer. ACM.

Geen reactie: klacht bij keurmerk vd winkel. Is dat er niet: ACM inlichten. Verder heb ik hier geen ervaring mee.
Ondertussen gebeld ACM. Ik kon bij hun enkel melding maken ervan wat dan ook is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
Hackus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:42:
[...]

Als je dit hebt geëscaleerd tot een claim, zal PP het voor je beoordelen. PP reserveert de betaling vanaf het tegoed van verkoper. en als het toegewezen wordt, krijg jij dat op je PP tegoed.

Probleem is wel ik ben het claim begonnen omdat ik na een maand nog altijd niets had ontvangen. Dus het claim bestaat eigenlijk om niet ontvangen goederen. Nu kon ik wel type kwestie wijzigen maar hopelijk haalt dit wel nog uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
godzilla8930 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:07:
Ondertussen gebeld ACM. Ik kon bij hun enkel melding maken ervan wat dan ook is gebeurd.
Een toezichthouder zal geen individuele zaken behartigen, maar meldingen kunnen soms wel uitmonden in een onderzoek en eventueel een sanctie.

Hoe e.e.a. is geregeld onder Belgisch recht weet ik niet, maar afgaande op EU richtlijn 2011/83 is het waarschijnlijk vooral van belang dat er een verzendbewijs van de retourzending beschikbaar is. Ervan uitgaande dat het dus een ‘normale’ bestelling betreft die herroepen kan worden, en België de wet richtlijncomform heeft geïmplementeerd.

In artikel 13 lid 1 van de richtlijn staat (ik heb zelf een deel bold aangezet):
1. De handelaar vergoedt alle van de consument ontvangen betalingen, inclusief, voor zover van toepassing, de leverings­ kosten, onverwijld en in elk geval uiterlijk 14 dagen na de dag waarop hij wordt geïnformeerd van de beslissing van de consument om de overeenkomst overeenkomstig artikel 11 te herroepen.

De handelaar verricht de terugbetaling als bedoeld in de eerste alinea onder gebruikmaking van hetzelfde betaalmiddel als het­ geen door de consument tijdens de oorspronkelijke transactie werd gebruikt, tenzij de consument uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en met dien verstande dat de consument als gevolg van zulke terugbetaling geen kosten mag hebben.
En in lid 3 staat (ik heb wederom zelf een deel bold aangezet):
3. Behoudens wanneer de handelaar heeft aangeboden de goederen zelf af te halen, mag de handelaar, voor wat betreft verkoopovereenkomsten, wachten met de terugbetaling totdat hij alle goederen heeft teruggekregen, of totdat de consument heeft aangetoond dat hij de goederen heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerst valt.
Dus als een koop is herroepen en verzending door de consument is aangetoond, dient een verkoper z.s.m. (en dus niet na 14 dagen of na ontvangst) de terugbetaling te doen.

Als de betaaldienst de claim honoreert is wellicht de kous af, maar zoals ik helemaal bovenaan noemde kan het lonen om (t.z.t. ook) het ECC te contacteren, zoals uw landgenoot @crazyheinz recent eerder heeft gedaan in een ander internationaal lopend geschil. Dat betrof overigens ook een geschil over de terugbetaling na een retourzending met weer een andere aanleiding wat betreft het (niet) terugbetalen. Ik weet niet of dat iets heeft opgeleverd ondertussen.

https://www.eccbelgie.be/...ernet/14-dagen-bedenktijd

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

godzilla8930 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:08:
[...]

Probleem is wel ik ben het claim begonnen omdat ik na een maand nog altijd niets had ontvangen. Dus het claim bestaat eigenlijk om niet ontvangen goederen. Nu kon ik wel type kwestie wijzigen maar hopelijk haalt dit wel nog uit.
Contact opnemen in de Claim met PP en de huidige status vertellen.

@immetjes
oa stof gaat per strekkende meter. behang in deze kwestie zijn gewoon rollen.
Het gaat er oa om dat het niet speciaal voor jou vervaardigd is. (ingegraveerd, speciale opdruk etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Hackus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:12:
[...]

Contact opnemen in de Claim met PP en de huidige status vertellen.

@immetjes
oa stof gaat per strekkende meter. behang in deze kwestie zijn gewoon rollen.
Het gaat er oa om dat het niet speciaal voor jou vervaardigd is. (ingegraveerd, speciale opdruk etc)
Maar als het speciaal voor jou wordt afgesneden, zoals hier; dit zijn geen rollen. Of kabels op de rol waarvan ze een deel afsnijden. Zal een stuk lastiger verkocht kunnen worden (of niet) als het terug komt. Behangwinkel schrijft zelfs bij de (i):

Info behang per meter:
Beste klant deze speciaal voor u bestelde materialen kunnen tot onze spijt niet worden geannuleerd of teruggenomen. Metrage behang wordt speciaal per klant op maat afgesneden. Heeft u hulp nodig bij het berekenen van de aantal meter dan helpen wij u uiteraard graag verder.

Hebben die geen poot om op te staan bij WKOA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

immetjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:20:
[...]

Maar als het speciaal voor jou wordt afgesneden, zoals hier; dit zijn geen rollen. Of kabels op de rol waarvan ze een deel afsnijden. Zal een stuk lastiger verkocht kunnen worden (of niet) als het terug komt. Behangwinkel schrijft zelfs bij de (i):

Info behang per meter:
Beste klant deze speciaal voor u bestelde materialen kunnen tot onze spijt niet worden geannuleerd of teruggenomen. Metrage behang wordt speciaal per klant op maat afgesneden. Heeft u hulp nodig bij het berekenen van de aantal meter dan helpen wij u uiteraard graag verder.

Hebben die geen poot om op te staan bij WKOA?
In deze kwestie:

Link die jij aangeeft is duidelijk aangegeven dat retour niet kan. Dat is vooraf aangegeven en behoort tot de overeenkomst.

Het is eigenlijk niet wettelijk zo; want de geleverde meters, kan men gewoon verkopen aan volgende klant.
Het is niet speciaal vervaardigd, waardoor verdere verkoop, niet of nauwelijks meer mogelijk is.

zoals oa bij Adidas door personalisatie

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 11-12-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:36
Even alle jurisprudentie aan de kant hé, hoe kan je in hemelsnaam spoed hebben met behang rollen?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-10 22:20
- kind op komst
- zeurende vrouw
- open pot behanglijm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• godzilla8930
SpoekGTi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:04:
Even alle jurisprudentie aan de kant hé, hoe kan je in hemelsnaam spoed hebben met behang rollen?
Yep inderdaad zwangere vrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:36
Touché ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
Kleine update:

Ik nam contact met de belgische consumentenbond (Test Aankoop). Zij verwezen mij door naar hun juridische dienst. Daar is een dossier opgestart. De jurist zei dat we recht hebben op 14 dagen retourrecht (EU).

Tegelijkertijd nam ik contact met iemand op facebook die een gelijkaardige situatie zat enkele weken terug. Jammer genoeg had deze persoon ook contact opgenomen met de juridische dienst en is daar weinig uitgekomen. Blijkbaar werd er gewoon gepraat met de winkel en is er niets van uitgekomen.

De webshop is dus eigenlijk al een tijdje bezig met mensen op deze manier "op te lichten".

Misschien contact nemen met BOOS? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
""Ik ontving geen track and trace en op mails werd nie geantwoord. Na een paar weken belde ik hen op. Ze vertelden me dat het uit voorraad was en dat het volgende week er zou zijn. Het duurt nog twee weken alvoor ik plots een track and trace ontvang.
Doordat het product nogal dringend was en wij geen enkel antwoord kregen hadden wij een alternatief gezocht en gekocht."

Je hebt de order ook geijk geannuleerd neem ik aan voordat je het ergens anders had besteld?

[ Voor 4% gewijzigd door Mandrake466 op 13-12-2020 10:16 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1