Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Vraag
Alle reacties
Een device in je netwerk die zonder jouw toestemming een poort open mag zetten van buiten naar binnen? No tnx.
Ben je niet in de war met DLNA?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Dank voor je antwoord. Er zijn geen DLNA opties in de software van de router. Elders werd ook al aangegeven dat in dit geval UPnP = DLNA en andersom. Los van wat veilig is of niet, begrijp ik niet waarom een functie nu ruim 5 jaar goed gewerkt te hebben er opeens mee stopt. Er was geen nieuwe firmware geïnstalleerd en die nieuwe router heeft precies hetzelfde probleem.PD2JK schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:06:
Persoonlijk krijg ik de kriebels van UPnP en kijk ik als eerste of het uitgeschakeld is als ik een nieuwe router koop.
Een device in je netwerk die zonder jouw toestemming een poort open mag zetten van buiten naar binnen? No tnx.
Ben je niet in de war met DLNA?
In de software van de router kan je de media server activeren en een path opgeven voor de gekoppelde USB HDD en onder de WAN opties kan je UPnP activeren. Beide zijn gedaan en meer opties zijn er niet. Op al mijn apparaten (2 TV's, 3 computers en telefoons) is de media server niet zichtbaar alsof die niet bestaat.
EDIT: Ik heb op het internet en verscheidene fora zoveel mogelijk proberen te vinden, maar of je komt telkens uit op hoe UPnP te activeren (wat ik al gedaan heb) of je leest over problemen die allemaal anders zijn. Ik kom geen steek verder. Ik kan wel een NAS aanschaffen, maar dat vind ik voor nu nog erg zonde om te doen voor iets wat niet werkt en ik niet begrijp.
[ Voor 14% gewijzigd door Major_ton op 11-12-2020 09:15 ]
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Is de TV bekabeld aangesloten op de router of via WiFi?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
In routers zal met UPnP worden bedoeld de functie die 'automagisch' netwerkpoorten openzet om verkeer van buiten binnen te laten. Dit is ev0l en moet dood.Major_ton schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:47:
Ik dacht de oplossing te vinden in een nieuwe router. Ik heb een Asus RT-AC86U aangeschaft en geïnstalleerd. In de software heb ik UPnP enabled en de harde schijf gedeeld zoals ik dat al 5 jaar deed.
UPnP inschakelen betekent niet per se dat ook de uPnP AV-functies bestaan. Voor de zekerheid: bedoel je dat je iets als UPnP AV hebt ingeschakeld?
Edit: een snelle blik (zonder handleidingen gelezen te hebben) doet me denken dat die functie wel bestond in de https://www.asus.com/us/Networking/RTN66U/ maar niet de https://www.asus.com/us/Networking/RT-AC86U/
Die wel een andere streaming methode heeft trouwens
[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 11-12-2020 09:58 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Aangezien dit WAN-LAN verkeer betreft verbaast het mij dat je denkt dat daar het probleem in zit. Of maak je gebruik van een router achter een router. En zitten de clients aan de WAN kant van deze router en de mediaserver aan de LAN kant?
Tot slot...benader je de mediaserver op naam of op IP? Of werd deze door de client "gevonden" in het netwerk?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik zal proberen terug te gaan naar het begin. Ik heb een Ziggo modem/router die in bridge mode staat met de Asus router eraan gekoppeld. Dit was ruim 5 jaar geleden vrij 'plug 'n play' geïnstalleerd in de zin van inloggen op de router, SSID en WW aanmaken voor 2,4GHz en 5GHz en gaan. Niet veel later ging mijn Dune HD mediaspeler kapot en heb ik de interne HDD gekoppeld aan de USB poort van de router. Vervolgens heb ik UPnP media server geactiveerd en al mijn apparaten herkende dit als zodanig gelijk. Dat is 5 jaar goed gegaan totdat 2 weken geleden de media server niet meer zichtbaar was op alle apparaten. De router viel ook regelmatig uit, dus ik dacht dat het één met het ander te maken had en heb een nieuwe router besteld en deze op dezelfde manier ingesteld als de vorige. Het netwerk is weer stabiel, maar het media server gedeelte werkt nog steeds niet.
Beide TV's in huis zijn bekabeld aangesloten, 2 computers een PS5 en een Sonos Connect ook. 1 computer en de telefoons/tablets zijn via wifi verbonden.
Bijgevoegd twee screenshots van de router settings voor UPnP.
:strip_exif()/f/image/kAxT0XaDHyWjz7ZcXcKOGRAA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/CnEzP3r6sfIKXAAOtM9iL4Iv.jpg?f=fotoalbum_medium)
Voor zover ik gezien heb is de Media Server functionaliteit van de AC86U gelijk aan die van de RT-N66w. Ik zie geen verschil in opties en settings als ik inlog op de routers.F_J_K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:49:
[...]
In routers zal met UPnP worden bedoeld de functie die 'automagisch' netwerkpoorten openzet om verkeer van buiten binnen te laten. Dit is ev0l en moet dood.
UPnP inschakelen betekent niet per se dat ook de uPnP AV-functies bestaan. Voor de zekerheid: bedoel je dat je iets als UPnP AV hebt ingeschakeld?
Edit: een snelle blik (zonder handleidingen gelezen te hebben) doet me denken dat die functie wel bestond in de https://www.asus.com/us/Networking/RTN66U/ maar niet de https://www.asus.com/us/Networking/RT-AC86U/
Die wel een andere streaming methode heeft trouwens
[ Voor 18% gewijzigd door Major_ton op 11-12-2020 10:10 ]
Probeer ondertussen of je de server wel kunt vinden met bijv. VLC (https://www.videolan.org/vlc/index.html)
Terzijde: zie de diverse allergische reacties over de poort openen-functie van uPnP. Ik zou uPnP op die tweede screenshot uitschakelen. Tenminste nadat de mediaserver weer werkt zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011278/
Daar wordt gelukkig (wel) over DLNA gesproken. Om vervolgens weer over UPnP te beginnen. Misschien goed om een herstel naar fabrieksinstellingen te doen en vervolgens opnieuw te configureren? Kan je de schijf wel vinden als je via de verkenner erheen gaat (uitgaande dat Samba actief is)?
UPnP op je WAN poort zou ik in ieder geval direct uitzetten (zou geen verschil uit mogen maken qua media server). Mocht je tegen problemen aanlopen met het online spelen op de PS5 dan weet je waar dat aan ligt.
[ Voor 4% gewijzigd door lier op 11-12-2020 10:19 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
lier schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:18:
Aha...dat is waardevolle info. Asus heeft een ongelukkige keuze gemaakt in naamgeving en je hebt (onnodig, voor zover ik kan overzien) UPnP op je WAN poort geactiveerd. Grappig genoeg levert een zoekopdracht via Google de volgende handleiding op:
https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1011278/
Daar wordt gelukkig (wel) over DLNA gesproken. Om vervolgens weer over UPnP te beginnen. Misschien goed om een herstel naar fabrieksinstellingen te doen en vervolgens opnieuw te configureren? Kan je de schijf wel vinden als je via de verkenner erheen gaat (uitgaande dat Samba actief is)?
UPnP op je WAN poort zou ik in ieder geval direct uitzetten (zou geen verschil uit mogen maken qua media server). Mocht je tegen problemen aanlopen met het online spelen op de PS5 dan weet je waar dat aan ligt.
Bedankt. VLC gebruik ik op mijn telefoon en Sony Android TV. Helaas laat VLC de UPnP media server ook niet zien. De native apps van zowel de Sony TV als de LG TV (WebOS) laten de server ook niet zien. Via Samba is de schijf wel te zien in VLC en ook in Windows. Afspelen via Samba loopt alleen voor geen meter en de LG TV ondersteunt geen Samba.F_J_K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:17:
Ah, OK die functie kende ik niet in dat modelIk zal later vandaag (nu @werktijd
) eens kijken, ik heb een vergelijkbare setup.
Probeer ondertussen of je de server wel kunt vinden met bijv. VLC (https://www.videolan.org/vlc/index.html)
Terzijde: zie de diverse allergische reacties over de poort openen-functie van uPnP. Ik zou uPnP op die tweede screenshot uitschakelen. Tenminste nadat de mediaserver weer werkt zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.
Ik zal vanmiddag de router resetten naar fabrieksinstellingen (er wordt nu in huis gewerkt). Ik heb daar weinig vertrouwen in overigens aangezien het op 2 (min of meer dezelfde) routers niet werkt, waarvan de nieuwe gisteravond pas geïnstalleerd is.
Misschien overbodige info, maar de UPnP media server werkte tot 2 weken geleden dus perfect. Na het uitvallen van de router (RT-N66w) en een reset was de media server verdwenen en heb ik em niet meer terug gezien. Er was geen nieuwe firmware geïnstalleerd en er waren geen settings gewijzigd aan het netwerk op welke manier dan ook. Op de nieuwe router heb ik nu dus hetzelfde probleem (minus het uitvallen van de router uiteraard).
Hangen TV en PC (waar VLC op draait) direct aan die router en deelt de router de IP-adressen uit via dhcp? Check ook even of de DNS het IP-adres van de router is.
En hier word het al iets lastiger voor mij, maar ik probeer te volgen. De router staat in de meterkast, er gaat een kabel naar de woonkamer waar een switch staat met de Sony TV, PS5 en Sonos Connect bekabeld aangesloten. Er gaat ook een kabel naar boven waar eenzelfde switch staat met de LG TV en 2 computers aangesloten. DNS staat op automatisch zoals boven op het 2de screenshot te zien is. De DHCP-server staat ingesteld zoals hieronder te zien is:F_J_K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:03:
Ik had die functie blijkbaar dus ook ja. Werkte hier direct plug & play met mijn LG TV.
Hangen TV en PC (waar VLC op draait) direct aan die router en deelt de router de IP-adressen uit via dhcp? Check ook even of de DNS het IP-adres van de router is.
:strip_exif()/f/image/LtKFNvwtUAauxN4nZ0lgwZZy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Lege DNS = de router zelf wordt gebruikt = prima voor dit. Ook een te oude TV (geen idee of en welke typen/versies van versleuteling upnp gebruikt) kan het niet zijn als een recente VLC op de PC ook niet werkt. (En dat eerder wel werkte, dus de Windows firewall niet in de weg zou zitten).
En aangezien op https://tweakers.net/i/lZ...XcKOGRAA.jpg?f=user_large de juiste directories zijn herkend, is de USB schijf ook niet verkeerd. Enige dat ik nog kan bedenken: zet in dat screenshot eens op alles delen. Maar dat is een wilde gok..
Alles delen is ook geprobeerd, maar hielp ook niet jammer genoeg. Ik weet ook echt niet wat er fout gaat. Via LAN én wifi werkt het niet.F_J_K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:40:
Dat ziet er goed uit.
Lege DNS = de router zelf wordt gebruikt = prima voor dit. Ook een te oude TV (geen idee of en welke typen/versies van versleuteling upnp gebruikt) kan het niet zijn als een recente VLC op de PC ook niet werkt. (En dat eerder wel werkte, dus de Windows firewall niet in de weg zou zitten).
En aangezien op https://tweakers.net/i/lZ...XcKOGRAA.jpg?f=user_large de juiste directories zijn herkend, is de USB schijf ook niet verkeerd. Enige dat ik nog kan bedenken: zet in dat screenshot eens op alles delen. Maar dat is een wilde gok..
Ik heb zojuist in Windows eens DLNA media sharing aangezet en dat werkt gewoon. Jammer van die clusterfuck aan mappen die je erbij krijgt in de standaard libaries, maar ik ben voorlopig gered. Ik heb een laptop die ik gewoon 24/7 bedraad aan het netwerk kan laten draaien vanwaar ik de video en muziek files kan hosten. Ik zal ook eens kijken naar Plex en andere oplossingen.
Verder blijft het vaag dat de Asus media server niet meer werkt. Ik kan geen logische verklaring bedenken, maar dat zal vooral door mijn beperkte kennis komen. Mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik mij zeker aanbevolen. Bedankt in ieder geval voor alle hulp tot nu toe!
Wordt er op die router een log file weggeschreven?Major_ton schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:35:
[...]
Ik kan geen logische verklaring bedenken...
Mijn ervaring is dat die DLNA software nog al eens crasht op de contents. Dan staat er één file tussen waar hij niet mee overweg kan en dan crasht de hele service. Normaal gesproken zou er dan een entry in de log file verschijnen die in ieder geval meldt dat de DNLA service niet meer draait
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==