Vraag

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:27
Mijn vraag
Ik heb cluster kerstverlichting. Ik weet niet precies hoeveel lampjes het zijn. Ik denk een stuk of 700 in een string.

Er zit een adapter bij met een knopje erop zodat ik de verlichting in 4 standen kan dimmen. Zodra ze stroomloos zijn geweest gaat hij weer naar de meest felle stand.

Opd e adapter staat:
Output 36v
Prated 6 Watt

De verlichting stuur ik aan met een Zigbee ontvanger. Nadeel is dat daarmee ook de dimstand dus wordt gereset.

Zit er daarom aan te denken om de adapter te vervangen door een regelbare adapter. De meeste gaan tot 24 volt maar dat lijkt mij prima.

Iemand ervaring hiermee? En kun je eventueel meerdere string aansluiten op 1 adapter? Dat sxheelt weer een extra adapter :)

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ledjes met een te lage spanning aansturen gaan ze simpelweg niet aan, dus 24V kan wellicht te laag zijn dat ze nieteens aangaan.

Sowieso moet je eerst weten of het een stroom of spanningsgestuurde adapter is, als je stroomgestuurde ledjes aan een gewone spanning hangt zijn ze erg snel stuk.
36V is voor mij een twijfelgeval, veel leds zitten rond de 3.7V spanningsval, dus 10 in serie zou je op ~37V zitten, wat een stroomgestuurde adapter zou kunnen betekenen.
Met een labvoeding heb je dat zo uitgezocht, maar die heb je wellicht niet op de plank staan.

• Flappie
Nee, maar ik heb er wel even een voltmeter aan gehangen en elke keer als ik de dim knop indruk daalt de spanning.

36 volt is volledig aan
28 volt eerste dimstand
20 volt tweede dimstand
13 volt derde dimstand
0 volt is uit

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Flappie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:19:
Mijn vraag
Ik heb cluster kerstverlichting. Ik weet niet precies hoeveel lampjes het zijn. Ik denk een stuk of 700 in een string.

Er zit een adapter bij met een knopje erop zodat ik de verlichting in 4 standen kan dimmen. Zodra ze stroomloos zijn geweest gaat hij weer naar de meest felle stand.

Opd e adapter staat:
Output 36v
Prated 6 Watt

De verlichting stuur ik aan met een Zigbee ontvanger. Nadeel is dat daarmee ook de dimstand dus wordt gereset.

Zit er daarom aan te denken om de adapter te vervangen door een regelbare adapter. De meeste gaan tot 24 volt maar dat lijkt mij prima.

Iemand ervaring hiermee? En kun je eventueel meerdere string aansluiten op 1 adapter? Dat sxheelt weer een extra adapter :)
Haha mijn vriendin kocht vandaag hetzelfde ding en ik zit nu met hetzelfde probleem dat ik met een ok google kerstboom aan meteen vol in het licht zit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Flappie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:36:
Nee, maar ik heb er wel even een voltmeter aan gehangen en elke keer als ik de dim knop indruk daalt de spanning.

36 volt is volledig aan
28 volt eerste dimstand
20 volt tweede dimstand
13 volt derde dimstand
0 volt is uit
Een voltmeter is een slecht manier om ledspanning te meten, leds dim je namelijk met PWM, niet door de spanning te verlagen.
Alleen je voltmeter maakt er een gemiddelde van, waardoor je een lagere spanning ziet.

• Flappie
Het betreft deze adapter.
Lijkt me simpele Chine zooi.
Hoe kom ik erachter of deze pwm gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5NYzUMmiWTHqn60cXTQ8GwFKZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXAkeN8Km23XABYRfLLckA0Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Flappie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:50:
Het betreft deze adapter.
Lijkt me simpele Chine zooi.

[Afbeelding]
Even de eerste reactie nog een keer lezen. ;)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
je kunt ook een (zigbee) relais aan de DC kant van de adapter huidige zetten, blijft die gewoon in de juiste stand staan en kan toch de kerstbom uit.
Wel eerst even testen of de adapter niet stiekem toch besluit te resetten als de dc kant onderbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij heeft Big Clive eens zo'n adapter open gehaald. Wat bleek, er zit gewoon ruimte op de print voor een EEPROM om de laatste stand te onthouden maar deze was niet geplaatst om de kosten te drukken...

Maar volgens mij zijn al die 36V dingen gewoon constant voltage. Waarschijnlijk 8-9 ledjes in serie met een weerstand. Maakt dat ze dezelfde adapter voor meerdere sets kunnen gebruiken en ze niet gelijk in self destruct gaan als er een setje uitvalt. De weerstand zou je moeten kunnen zien zitten/voelen eens in de zoveel ledjes.

Optie van @Rrob is best prima. Maar in Zigbee is dat wel lastig + dat je extra voeding nodig hebt. Je zou er ook gewoon zelf een PWM dimmer achter kunnen drukken. Alleen is 36V voor de meeste wat veel en ik heb geeeeen idee waar je dat in Nederland zou moeten halen. Op spanning regelen zal waarschijnlijk heeeel erg gevoelig zijn dus PWM is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:02
Flappie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:50:
Zit de standenselectie direct op de adapter? Vaak bungelt er aan het begin van het snoer nog een klein bedieningspaneeltje waar de controller in zit en is de adapter alleen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Heel dom:

Als je 6W 24/7/365 zou laten aan staan kost je dat 12 euro.

Minder dan 6W (want gedimmed) voor een paar maanden is ... peanuts.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

BasilFX

BasilFX

Rrob schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:27:
je kunt ook een (zigbee) relais aan de DC kant van de adapter huidige zetten, blijft die gewoon in de juiste stand staan en kan toch de kerstbom uit.
Is het niet zo dat een mechanisch relais een veel lagere spanning toestaat bij DC? Ik heb hier een eenvoudig relais liggen die tot 250V AC gaat, of 30V DC.

http://www.basilfx.net

Pagina: 1