Hulp gezocht bij opstelling/aansluitingen nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• Shooord
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-06 10:23
Hi!

Voor ons aanstaande nieuwbouwhuis (de bouw moet nog beginnen) ben ik vast aan het nadenken over opstellingen en aansluitingen voor een audio-installatie. Ik ben even op zoek naar wat advies en feedback op het eerste plan, zodat ik straks de aansluitingen goed kan meenemen in het meerwerk.

In het kort (zie tekening onderin ter referentie):
  • Het hele huis is overal 5,5 meter hoog.
  • Ik heb de speakers even (super grof / uit verhouding) ingetekend met groene blokken.
  • We hebben nu een Sonos-systeem, en daar ben ik tevreden mee. Dus tenzij het voor de ruimtes echt niet handig is, wil ik daaraan vasthouden.
  • (Ik heb een aantal kamers waar geen speakers komen weggelaten)
  • Rechtsboven is de slaapkamer (13m2, zo'n 3,5 bij 4,5 meter)), daar wil ik graag ergens een Sonos 5 kwijt. Het hoeft geen niet super 'vol' geluid te zijn in de hele kamer. Maar meer geluid voor het idee.
  • 2 ruimtes onder de slaapkamer is de badkamer (8,9m2, zo'n 3,5 bij 3 meter), ook daar wil ik ergens een Sonos 5 kwijt. Dezelfde wensen als bij de slaapkamer eigenlijk. Hij is nu zover mogelijk van de douche ingetekend.
  • De onderste ruimte is de woonkamer (52m2, zo'n 8 bij 7 meter), met linksboven en rechtsonder ook weer een Sonos 5.
  • Ik dacht eraan om links en rechts van de bank Sonos 1 neer te zetten, op een poot bijvoorbeeld. Onder de tv staat een Playbar ingetekend.
Vragen hierbij:
  • Wat is een goede speaker-hoogte voor ruimtes zoals de slaapkamer of badkamer? Dicht bij het plafond, of juist iets lager?
  • Door de hoge ruimte en hoeveelheid glas is akoestiek natuurlijk belangrijk. We hebben wel ideeën voor gordijnen en evt. panelen. Maar is er iets waar ik met de bouw al rekening mee moet houden?
  • Is de hoeveelheid speakers per ruimte voldoende zo? En de plaatsing?
  • Is Sonos wel/niet handig in deze situatie? Zo niet, wat dan wel?
Alvast duizendmaal dank! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CFvr3t3i6dCsGyJ1AH2PGcU008=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LTzKXH8Md5nPyN5I5wO0RRDE.png?f=fotoalbum_large