Upgraden netwerk nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-10 08:10
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort verhuisd naar een nieuwbouwwoning en ik zou graag mijn netwerk willen upgraden. Ik merk dat het standaard Wifi bereik niet voldoende is om normaal thuis te werken en te streamen. Nu heb ik vanalles gelezen over Accespoints en Mesh netwerken. Op het gebied van netwerken ben ik een leek dus ik zou graag wat hulp willen hebben😊.

Huis setup

-We wonen nu in een huis met een eerste verdieping en zolder. Oppervlakte 123m2

-Loze leiding op zolder en slaapkamer waar ik een netwerkkabel doorheen kan trekken

- In de kamer waarin ik werk(naast slaapkamer) ligt er geen loze leiding

- Ik heb nu die ''geweldige' Ziggo Connectbox in de meterkast staan.

-Beneden is het Wifi redelijk maar mag ook een tandje sneller

Wensen

Snel internet met goed bereik
Zolder heeft nu nog geen prio
Systeem moet makkelijk te installeren zijn
1 netwerk, zodat je als je door het huis loopt automatisch overgaat naar het best beschikbare accespoint of mesh. Niet dat je handmatig moet schakelen naar ander netwerk
Betaalbaar

Opties

Ik ben nu benieuwd naar wat de opties zijn. Ik had zelf al het onderste gevonden wat zou kunnen helpen?

https://www.coolblue.nl/p...uiti-unifi-ap-ac-pro.html

https://www.coolblue.nl/p...ultiroom-wifi-3-pack.html

Budget

Max 250 euro

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De AC Pro is misschien wat overkill, AC Lite is ook al prima. Tenzij je wel heel veel draadloze devices hebt. Je hebt nog wel een PoE switch nodig of een injector(s).

Mesh zou ik vermijden. Als het enigszins mogelijk is, sluit je de AP's bekabeld aan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ramosbeton
Er zit een poe adapter bij. Is dat voldoende?
Ik kan het bedraad aansluiten dmv CAT kabel door loze leiding te trekken in de slaapkamer boven. Ik neem dan aan dat ik in het kamertje ernaast veel beter WiFi heb?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan is de bijgeleverde PoE adapter prima.

Een wifi signaal gaat beter door een gipswandje of kalkzandsteen muur dan door een gewapend betonnen vloerplaat. Ergo, wat voor constructie? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ramosbeton
Ja prefab beton. Dus inderdaad zal een gips wand een beter signaal doorlaten. Kan ik op die Unifi een apparaat bedraad aansluiten? Ik dacht dat het een bridge poort was.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja klopt, de pro's hebben een switchpoort.
Die geeft geen PoE, dus doorlussen naar een AP gaat niet, tenzij je daar weer de bijgeleverde injector tussen zet. ;)

• ramosbeton
Dus dan zou ik daar een laptop kunnen aansluiten? En wat voor kabels adviseren jullie om aan te sluiten in het accespoint? Je hebt best veel verschilden utp kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een goede cat5e of cat6 kabel is voldoende. Vermijd CCA kabel, dat is goedkope meuk op basis van aluminium. Gebruik "100%" koper/Cu kabel.

Voor in de loze leidingen behoor je stugge (solid) kabel te gebruiken, die je dan netjes afmonteert op wall outlets. Maar dit is geen verplichting. Soepele (stranded) kabels werken ook. Let bij het aanschaffen van de spullen, of je ook een LSA+ tool nodig hebt.

In plaats van wall outlets kun je er ook gewoon RJ45 connectors aan knijpen, dat is sneller, maar qua afwerking misschien wat minder fraai, afhankelijk van de situatie en plaatsing.

Bij stugge kabel zou ik 23 AWG kabel (of dikker) vermijden, dat is een bitch om door een kleine buis te halen en om af te monteren. 24 AWG is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Dankjewel voor je reactie. Is het ook mogelijk om een combikabel te gebruiken? Zodat ik ook meteen de coax meetrek door de loze leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Ik wil het ook graag netjes afmonteren met een wall out coax/cat6 wandcontactdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zeker kan dat, als de prijs interessant is van zo'n kabel. Anders de twee kanels aan elkaar tapen, en dan met een trekveer, kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
https://elektro-kopen.nl/...l-coax-utp-tbv-buis-16mm/

Zou zoiets een oplossing kunnen zijn? Er staat volgens mij dat de datakabel koper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze EAN lijkt wel goed, 5055146401575. Lijkt ook dezelfde kabel die jij gevonden hebt, full copper staat erbij. Dan mag je dat ook verwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Ik denk dat ik het anders ga doen. Ik ga vanaf mijn andere loze leiding in de woonkamer een cat 6 kabel leggen. Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateraal maar zou een nette wall outlet willen installeren. De loze leiding zit samen met 2 wcds in 1 afdekraam. Hoe kan ik dit nu het beste afmonteren? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb zelf het onderstaande gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GQT2JiYTQspgwfx-dvnDkshwMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tnpqD6eUPFdxPpTqAs2VQjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A2SraFpMwxpElaWVaqvsM_0O-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBte04zfFVyjquUc0iHuK5bg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
En voor voor een coax wall outlet zie ik geen basiselement van Busch Jaeger. Kan ik dan een universele van Hirschmann gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLXiSKBubUEdiNSSPUY6IJdAQ6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DYkJzNLswRQSpgpRwgyZ3KrW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja dat kan. Moet je wel een afdekplaatje in dezelfde kleur zien te krijgen. En het moet passen in het raampje van B&J.

Heeft Busch echt geen coax inbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Maar denk je dat de spullen van de UTP wandcontactdoos oke zijn? Voor coax kan ik nog wel even verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja dat is goed spul, als het uit dezelfde serie is, past het gewoon. Vergeet de punch down tool niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ramosbeton heb jij twee vrije 'dozen' in de muur zitten? Zoja, zal dat prima werken. Zonee, zou ik kijken naar keystones. Dan kan je zowel Coax als UTP in hetzelfde frame verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:59
ramosbeton schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:39:
Ik denk dat ik het anders ga doen. Ik ga vanaf mijn andere loze leiding in de woonkamer een cat 6 kabel leggen. Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateraal maar zou een nette wall outlet willen installeren. De loze leiding zit samen met 2 wcds in 1 afdekraam. Hoe kan ik dit nu het beste afmonteren? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb zelf het onderstaande gevonden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehm hoe wil je het nu exact gaan doen ramos?

Heb je ter plaatste nu 2 LL beschikbaar? Of heb je voor de duidelijkheid er foto's van (zou nog duidelijker zijn)?

Voor coax ben je (als je digitale tv wilt gebruiken) altijd een einddoos zoals je zelf linkt nodig, je werkt voor zover nog van toepassing altijd in een ster-configuratie met coax.

Voor wat betreft de utp kan je de door jou gelinkte doos gebruiken maar die is er ook goedkoper :)
https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html

Bij bovenstaande shop hebben ze in principe (bijna) alles wat je nodig bent, incl afwerking, coax en utp kabel en zo ook de coax-doos.
Ze hebben alleen de eerder door jou gelinkte combi kabel niet, maar als je 2 LL's hebt ben je die kabel ook niet nodig.

P.s. als je dus een aparte buis hebt voor je coax een aparte buis hebt voor je utp dan zou ik de utp wel dubbel uitvoeren als ik jou was.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton
Ik heb nu beneden, 1ste verdieping en zolder CAT6 solid kabel van ACT getrokken en afgemonteerd met universele wcds. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd_vtgdF0C1KY6SMu-FLWzs-JxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/026hXsf8lWdXVEjFBiNIoizE.jpg?f=fotoalbum_largeLangs mijn coax heb ik een CAT5e getrokken omdat een CAT6 niet paste. Ook deze heb ik afgemonteerd met coax/UTP wcd. In de meterkast heb ik de solid kabels op een CAT6 patch panel gemonteerd en met patch kabels gemonteerd op het Ziggo modem. Ik heb op elke verdiep een accespoint Omada eap 245 aangesloten op de Wcds. Heb meteen een Poe switch geplaatst en daar de accespoints op aangesloten.

• ramosbeton
WiFi gaat voor zover als een trein:)

• ramosbeton
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojiyY41Bcyulw5g30mbkWQAq2uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e6y3NzGCMMmB11ghaDyYHNw.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:59
Lijkt het nou zo of heb je het verkeerde afdekplaatje voor bij je schakelmateriaal? Deze valt wel heel erg terug en er lijkt zelfs enig kleurverschil in te zitten..

En welke componenten heb je nou allemaal gebruikt (linkjes?)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:03
Annuk schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:48:
[...]

Lijkt het nou zo of heb je het verkeerde afdekplaatje voor bij je schakelmateriaal? Deze valt wel heel erg terug en er lijkt zelfs enig kleurverschil in te zitten..

En welke componenten heb je nou allemaal gebruikt (linkjes?)
@ramosbeton hier ook interesse in de linkjes naar de spullen die je hebt gebruikt!

Moet binnenkort in ons nieuwe huis ook alles aansluiten.
Pagina: 1