Mijn vraag:
Ik draai regelmatig rapporten in Oracle SQL developer.
Ik merk op dat zodra er een VIEW (...._V table) in de SQL query zit, dat de performance echt dramatisch verslechterd. Lees: van 30 seconden naar 30 minuten bijvoorbeeld.
Ik begrijp dat VIEW meestal langzamer zijn dan de base tables, maar waarom is het verschil zo drastisch groot? Kan dat toch aan settings liggen?
Het rare is, is dat een collega dezelfde query met VIEW in een paar seconden kan draaien (zelfde software op zelfde moment op zelfde database). Andere collega heeft hetzelfde als ik, zodra er een VIEW is, wordt performance erg slecht.
Iemand wellicht tips om iets van settings te checken die dit kunnen veroorzaken? Of is het gewoon een feit dat VIEWs heel veel langzamer zijn? (waarom dan die ene collega geen last ervan?)
Zou het zelfs hardware gerelateerd kunnen zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
SQL Developer: version: 20.2.0.175 build: 175.1842
Processor: Intel Core i5-8350 CPU @ 1.7GHz 1.9GHz
RAM: 16 GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- checks met collega's gedaan
- SQL Developer ge-update naar laatste versie
Ik draai regelmatig rapporten in Oracle SQL developer.
Ik merk op dat zodra er een VIEW (...._V table) in de SQL query zit, dat de performance echt dramatisch verslechterd. Lees: van 30 seconden naar 30 minuten bijvoorbeeld.
Ik begrijp dat VIEW meestal langzamer zijn dan de base tables, maar waarom is het verschil zo drastisch groot? Kan dat toch aan settings liggen?
Het rare is, is dat een collega dezelfde query met VIEW in een paar seconden kan draaien (zelfde software op zelfde moment op zelfde database). Andere collega heeft hetzelfde als ik, zodra er een VIEW is, wordt performance erg slecht.
Iemand wellicht tips om iets van settings te checken die dit kunnen veroorzaken? Of is het gewoon een feit dat VIEWs heel veel langzamer zijn? (waarom dan die ene collega geen last ervan?)
Zou het zelfs hardware gerelateerd kunnen zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
SQL Developer: version: 20.2.0.175 build: 175.1842
Processor: Intel Core i5-8350 CPU @ 1.7GHz 1.9GHz
RAM: 16 GB
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- checks met collega's gedaan
- SQL Developer ge-update naar laatste versie
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 10-12-2020 15:46 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.