electr, vloerverw. thermostaat gebruiken voor cv-actuator?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• reej68
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-12-2020
hai,

ik wil mijn electrische vloerverwarming in de badkamer gaan omzetten naar cv-droogbouw vloerverwarming, en vroeg me af of ik mijn mxc digitale klokthermostaat kan gebruiken om de 230V stroom ipv naar de warmtemat te sturen, deze nu naar een cv-actuator te sturen die de cv-watergroep van de badkamer op de verdeler opent.

Werkt een 230V nc ("normally closed") actuator zo: stroom erop en hij deze gaat open, zodat het warme water de vloerverwarming inloopt? Zodra de stroomtoevoer stopt (omdat de thermostaat geen stroom meer doorstuurt), sluit deze weer.

Volgens mij kan ik de huidige thermostaat daarvoor gebruiken, of zie ik wat over het hoofd?

gr xray

[ Voor 4% gewijzigd door reej68 op 10-12-2020 15:38 ]

Alle reacties

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 11:38
Ik hoop niet dat er bij jouw 230 V door je verwarmingsmat loopt als de thermostaat vragend staat en er ergens nog een trafo tussen zit.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
scofield schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:06:
Ik hoop niet dat er bij jouw 230 V door je verwarmingsmat loopt als de thermostaat vragend staat en er ergens nog een trafo tussen zit.
Waarom denk je dat?

De meeste badkamer vloerverwarming bestaat gewoon uit een 230V weerstandsdraad, al dan niet gemonteerd op een matje.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 11:38
Weer wat geleerd. Ik hoop dat ts weer een stapje verder is.