[SQL Server 2017 Standard] Weiger database toegang vanaf IP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:37
Simpele vraag:
Ik heb al even gezocht maar kan er weinig over vinden.
Ik wil voor een SQL 2017 Standard Server (laatste CU) bij 1 database de verbinding weigeren vanaf 1 bepaald IP. Dus dat IP mag wel verbinden naar andere databases op diezelfde SQL instance. In de Windows Firewall kan dat volgens mij niet omdat ik daar niet verkeer kan splitsen voor verschillende DB's.
Kan dit...? _/-\o_

Beste antwoord (via Urk op 10-12-2020 17:47)

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53
Het is nooit een goed idee om test en produktie databases te mengen in dezelfde SQL instance, oa om deze reden. Is het een optie om een aparte SQL instance (desnoods naast de huidige op dezelfde server) in te richten en daar de bewuste database in onder te brengen? Dan kan je al wat meer onderscheid maken, Die zou je op een apart poortnummer kunnen laten draaien (1434 bijv ipv de standaard 1433). En dan afschermen in de windows firewall. Zoiets zou ik in jouw geval doen althans.

Alle reacties

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Nee.
Een AzureSQL DB heeft wel DB level Firewall rules, maar SQL Server zelf niet.

edit:
Is dit niet op te lossen met credentials per DB? Waarom moet het op IP?

[ Voor 33% gewijzigd door Meekoh op 10-12-2020 15:41 ]

Computer says no

• Monkeybrains
Als iemand geen toegang mag hebben tot een database dat ontzeg je het account van de gebruiker de toegang, niet de machine waar vandaan de gebruiker verbindt.

Azure SQL db's hebben hier inderdaad wel functonaliteit voor, mits die machine met een uniek IP adres werkt.

• Urk
Het gaat om Exact Globe, we hebben daarvoor een aparte machine die verbonden is met een test omgeving en een test database. We willen dat vanaf die machine er geen connectie mogelijk is naar de live database...
In Exact Globe gaan de rechten in een ander niveau dan via SQL Server, dat is gewoon een groep lid van. Ik kan dus ook niet zeggen dat die user geen toegang tot die database mag hebben want hij moet wel bij die database kunnen alleen niet vanaf een bepaalde machine...

Edit: Er zijn natuurlijk wel wat andere opties maar die gebruiken we liever niet, zoals aparte test users etc...

[ Voor 11% gewijzigd door Urk op 10-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
Het is nooit een goed idee om test en produktie databases te mengen in dezelfde SQL instance, oa om deze reden. Is het een optie om een aparte SQL instance (desnoods naast de huidige op dezelfde server) in te richten en daar de bewuste database in onder te brengen? Dan kan je al wat meer onderscheid maken, Die zou je op een apart poortnummer kunnen laten draaien (1434 bijv ipv de standaard 1433). En dan afschermen in de windows firewall. Zoiets zou ik in jouw geval doen althans.

• Urk
Monkeybrains schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:25:
Ja het idee was eerst om een aparte SQL Server daarvoor in te richten maar dat is natuurlijk een beetje zonde van de EUR 7500+ extra licentie kosten. Mag je binnen 1 licentie wel meerdere instances draaien toch?

• Monkeybrains
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het spoor een beetje kwijt ben qua licenties van SQL server. Maar, als ik op https://www.brentozar.com...ple-instances-sql-server/ afga kan je inderdaad meerdere instances op dezelfde server draaien op 1 licentie. Let wel een beetje op met memory gebruik. Default gebruikt de SQL instance onbeperkt memory. Ik stel meestal een max in zodat de instances elkaar een het OS niet in de weg zitten.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
Urk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:50:
[...]

Ja het idee was eerst om een aparte SQL Server daarvoor in te richten maar dat is natuurlijk een beetje zonde van de EUR 7500+ extra licentie kosten. Mag je binnen 1 licentie wel meerdere instances draaien toch?
Voor test doeleinden mag je voorzover ik weet gewoon een developer licentie voor SQL server gebruiken (welke gratis te verkrijgen zijn, onder andere via https://visualstudio.microsoft.com/dev-essentials/).

• Urk
Killah_Priest schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:43:
[...]

Voor test doeleinden mag je voorzover ik weet gewoon een developer licentie voor SQL server gebruiken (welke gratis te verkrijgen zijn, onder andere via https://visualstudio.microsoft.com/dev-essentials/).
Ja maar die heeft in principe toch niet dezelfde functionaliteiten als een Standard licentie? Of juist wel?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
Urk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:47:
[...]

Ja maar die heeft in principe toch niet dezelfde functionaliteiten als een Standard licentie? Of juist wel?
Alle functionaliteit welke ook in enterprise editie zitten.

Zie https://docs.microsoft.co...017?view=sql-server-ver15

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Urk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:50:
[...]

Inderdaad gewoon meedere instances draaien in dat geval, 1 voor test en 1 voor productie.
Pagina: 1