Marantz SR7007 en Deezer

Pagina: 1
Acties:

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:02
Ik maak nu gebuik van Spotify Connect i.c.m mijn SR7007. Ik wil eens kijken of een andere streamingsdienst die flac gebruikt een hoorbaar resultaat opleverd.
Nu heb ik positieve ervaringen gelezen over Deezer Hifi maar hoe krijg ik deze naar mijn receiver gestuurd? De SR7007 heeft geen ingebouwd HEOS. Ik heb wel een Chromecast op de Marantz zitten om Videoland te kunnen bekijken maar ik had begrepen dat de Chromecast geen flac kwaliteit kan verwerken.
Heeft het dan wel zin om Deezer of een andere streamingdienst met een hogere geluidskwaliteit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanaanzee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-07-2024
Beste Sonsan,

Heb je ondertussen al een manier gevonden om hifi te luisteren? Of nam je geen Deezer hifi?

Ik heb recent een Marantz gekocht (sr7015) en vraag me nu af hoe ik Deezer hifi kwaliteit kan beluisteren als ik cast?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06
Zo te zien is je SR7007 al wat ouder.
Grote kans dat de ingebouwde streamer mogelijkheden geen Deezer ondersteunen.
Je kan dan een losse externe streamer aanschaffen en deze aansluiten op je Marantz.

Edit: bijvoorbeeld de Sonos Port is zo'n streamer.
Deze ondersteunt Deezer en kan je met 2 RCA stekker (analoog 2 kanaals audio) aansluiten op je Marantz.

[ Voor 36% gewijzigd door GarBaGe op 15-02-2022 10:12 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 20:17
Johanaanzee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:46:
Beste Sonsan,

Heb je ondertussen al een manier gevonden om hifi te luisteren? Of nam je geen Deezer hifi?

Ik heb recent een Marantz gekocht (sr7015) en vraag me nu af hoe ik Deezer hifi kwaliteit kan beluisteren als ik cast?

mvg
De SR7015 heeft Heos, dus dat moet gewoon mogelijk zijn. Het is iets omslachtiger dan Spotify, want met Deezer moet je de Heos app gebruiken. EDIT: Blijkbaar is dat tot CD-kwaliteit en geen echte hifi!

Deezer toevoegen:
  • In de Heos app ga je naar het tabje Muziek
  • Dan klik je op het tandwieltje linksboven
  • Dan ga je naar Muziekbronnen
  • Dan klik je op Muziekbronnen
  • Daar ga je naar Online muziek
  • In dat rijtje staat Deezer en kan je aanmelden
Deezer vervolgens gebruiken:
  • Terug naar het tabje Muziek
  • Daar staat Deezer tussen
  • Als je daarop klik kan je in Deezer zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-10 19:40
Beste Sonsan,

mvg
Geen idee welk toestel je gebruikt om te casten, maar je kan een Bluetooth receiver op de optische ingang aansluiten en via BT5.0 je muziek streamen naar je reciever! Daarnaast als het vanaf een Android toestel gestreamd wordt, kan je nog kiezen welke audio codec je verkiest als je het toestel in developer modus weet te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Runaque schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Geen idee welk toestel je gebruikt om te casten, maar je kan een Bluetooth receiver op de optische ingang aansluiten en via BT5.0 je muziek streamen naar je reciever! Daarnaast als het vanaf een Android toestel gestreamd wordt, kan je nog kiezen welke audio codec je verkiest als je het toestel in developer modus weet te zetten.
Door BT te gebruiken verlies je natuurlijk wel kwaliteit, dus ik zou het toch op een andere manier proberen, zoals via device die direct toegang heeft tot de streams, bediend vanaf de telefoon. (Zoals Spotify Connect ook werkt bijvoorbeeld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:35
purplevendetta schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:12:
[...]

De SR7015 heeft Heos, dus dat moet gewoon mogelijk zijn. Het is iets omslachtiger dan Spotify, want met Deezer moet je de Heos app gebruiken.

Deezer toevoegen:
  • In de Heos app ga je naar het tabje Muziek
  • Dan klik je op het tandwieltje linksboven
  • Dan ga je naar Muziekbronnen
  • Dan klik je op Muziekbronnen
  • Daar ga je naar Online muziek
  • In dat rijtje staat Deezer en kan je aanmelden
Deezer vervolgens gebruiken:
  • Terug naar het tabje Muziek
  • Daar staat Deezer tussen
  • Als je daarop klik kan je in Deezer zoeken
Alleen ondersteunt Heos geen Deezer Hifi (of Tidal Hifi / MQA). Je zult dus met een externe streamer moeten werken.
De makkelijkste manier om te proberen of je verschil hoort met Hifi/Flac bestanden is wat Flac bestanden delen op je netwerk en deze streamen of een laptop aansluiten op je receiver en hier de muziek op spelen via HDMI.

[ Voor 11% gewijzigd door Millert op 15-02-2022 10:48 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Hann1BaL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Door BT te gebruiken verlies je natuurlijk wel kwaliteit, dus ik zou het toch op een andere manier proberen, zoals via device die direct toegang heeft tot de streams, bediend vanaf de telefoon. (Zoals Spotify Connect ook werkt bijvoorbeeld.)
Ik denk dat het verlies nogal gaat meevallen, BT5.0 heeft voldoende bandbreedte tegenover BT4.2 en het zal hem eerder in de geluidscodec zitten waar je mee streamt. Bij Deezer kan je kiezen in welke kwaliteit je cast en welke kwaliteit je muziek streamt (gaat van basic tot high fidelity).
Uiteraard is een toestel dat de muziek zelf binnentrekt en dan naar de receiver stuurt over optisch een stuk beter (PC met S/PDIF bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Runaque schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat het verlies nogal gaat meevallen, BT5.0 heeft voldoende bandbreedte tegenover BT4.2 en het zal hem eerder in de geluidscodec zitten waar je mee streamt. Bij Deezer kan je kiezen in welke kwaliteit je cast en welke kwaliteit je muziek streamt (gaat van basic tot high fidelity).
Uiteraard is een toestel dat de muziek zelf binnentrekt en dan naar de receiver stuurt over optisch een stuk beter (PC met S/PDIF bijvoorbeeld).
Dat kan zo zijn, maar de TS wil FLAC. Tenzij je mij gaat vertellen dat FLAC standaard over BT5 gaat, is de realiteit dat het volgens mij toch verwerkt wordt tot een ander protocol en of je daar in praktijk iets van gaat merken is in HiFi land een gevaarlijke conclusie (iets met maanlicht ;).) Dus ik vraag me daarom af of BT5 voor de TS een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johanaanzee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-07-2024
@Millert Je hebt idd geen Deezer Hifi via Heos op de Marantz. Vond ik wel jammer toen ik dit vernam.
Maar je spreekt over streamers die dit wel kunnen, heb je enkele voorbeelden in lagere tot iets hogere prijsklasse?

mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:35
@Johanaanzee Hier ben ik niet echt in thuis. Als ik op de site van Deezer kijk bij ondersteunde systemen https://www.deezer.com/en/devices/soundsystems kom ik bijvoorbeeld uit bij de Bluesound NODE.
https://www.bluesound.com/nl/products/node/

Maar ik zou zogezegd eerst eens nagaan of je het verschil in kwaliteit kunt horen. Heel simpel kan je een audio-cd rippen naar FLAC, deze op een netwerkshare zetten en benaderen met je Marantz. Dan dit nummer vergelijken met streaming.

[ Voor 32% gewijzigd door Millert op 15-02-2022 12:11 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Hann1BaL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Dat kan zo zijn, maar de TS wil FLAC. Tenzij je mij gaat vertellen dat FLAC standaard over BT5 gaat, is de realiteit dat het volgens mij toch verwerkt wordt tot een ander protocol en of je daar in praktijk iets van gaat merken is in HiFi land een gevaarlijke conclusie (iets met maanlicht ;).) Dus ik vraag me daarom af of BT5 voor de TS een oplossing is.
Daar heb je gelijk in, audiofielen gaan vast direct het verschil merken! Maar ik heb wat dieper gekeken in BT5.0, en deze kan idd geen lossless aan, dan moet je echt wired gaan.
Ikzelf gebruik Deezer op de hoogste kwaliteit settings op mijn PC en stream de muziek gewoon via optische naar mijn minidisc deck.
Misschien dat je als audiofiel een soort van systeem kan bouwen die enkel gebruikt wordt om geluid over de optische (via moederbord of geluidskaart) naar het systeem te sturen, je kan deze dan ook voorzien van voldoende opslag om je eigen muziek verzameling in lossless op te slaan. Dit is wat ik gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Beste Sonsan,

mvg
Nee, eerlijk gezegd heb ik me er niet verder in verdiept. Maar ik lees inmiddels een aantal oplossingen!
Ik las eind vorig jaar dat Spotify met een "Hifi" versie uit zou gaan komen. Er is alleen niet bij gezegd wanneer... :|
Wellicht wacht ik daar wel op. Maar daarnaast heb ik ook al veel gelezen over het feit of het verschil met die "hifi" versie, of Deezer, Tidal e.d. wel hoorbaar zal zijn. Ik zit dus nog (steeds) in de twijfelfase....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sonsan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Nee, eerlijk gezegd heb ik me er niet verder in verdiept. Maar ik lees inmiddels een aantal oplossingen!
Ik las eind vorig jaar dat Spotify met een "Hifi" versie uit zou gaan komen. Er is alleen niet bij gezegd wanneer... :|
Wellicht wacht ik daar wel op. Maar daarnaast heb ik ook al veel gelezen over het feit of het verschil met die "hifi" versie, of Deezer, Tidal e.d. wel hoorbaar zal zijn. Ik zit dus nog (steeds) in de twijfelfase....
Dit kun je uiteraard wel testen door verschillende kwaliteit audio af te spelen met bijv een laptop en geluid via HDMI. Dan kun je kijken of je verschillen hoort.

Ik hoor bijvoorbeeld wel een groot verschil tussen audio van een Blu-Ray en Netflix of Disney (op een 5.1 HiFi set.) Dat neemt niet weg dat ik voor veel dingen het gewoon prima vindt om Netflix te kijken, maar als ik Interstellar kijk, dan dus niet via Netflix, om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik heb een Dune HD speler met ingebouwde HD aangesloten op de Marantz. Daar heb ik genoeg FLAC bestanden op staan.
Ik heb wel eens getest of ik verschil hoorde tussen Spotify en de muziek vanaf de Dune.
Zonder gelijk verbannen te worden naar de Elfen topic dacht ik verschil te horen ten gunste van de Dune.
Vandaar dat ik eens wilde rondkijken naar een betere kwaliteit dan Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

sonsan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
Ik heb een Dune HD speler met ingebouwde HD aangesloten op de Marantz. Daar heb ik genoeg FLAC bestanden op staan.
Ik heb wel eens getest of ik verschil hoorde tussen Spotify en de muziek vanaf de Dune.
Zonder gelijk verbannen te worden naar de Elfen topic dacht ik verschil te horen ten gunste van de Dune.
Vandaar dat ik eens wilde rondkijken naar een betere kwaliteit dan Spotify.
Deze test wil je eigenlijk met blindoek op doen met 2 sets muziek (dezelfde muziek maar in FLAC en zoek op wat je favoriete streaming service gebruikt kwaliteit) en een andere persoon speelt random een liedje af van bron 1 of bron 2 en jij gaat stellen wat je beter vindt klinken.

Nu ben je helaas geneigd te horen wat je verwacht. Daar kun je jezelf niet overheen zetten.
Ik zeg dus niet dat je het niet hoort.
Veel muziek is echter zodanig afgemixt dat je je kunt afvragen of het verschil waarneembaar is. Dit is ook erg afhankelijk van je smaak/keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Nee, daarom. Misschien wíl ik het verschil wel horen. Daar is al genoeg over geschreven in het elfen topic. Daarom heb ik mijn zoektocht naar een "betere" streamingsdienst maar op een laag pitje gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runaque
Hann1BaL schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Dit kun je uiteraard wel testen door verschillende kwaliteit audio af te spelen met bijv een laptop en geluid via HDMI. Dan kun je kijken of je verschillen hoort.

Ik hoor bijvoorbeeld wel een groot verschil tussen audio van een Blu-Ray en Netflix of Disney (op een 5.1 HiFi set.) Dat neemt niet weg dat ik voor veel dingen het gewoon prima vindt om Netflix te kijken, maar als ik Interstellar kijk, dan dus niet via Netflix, om maar een voorbeeld te noemen.
Een BluRay is ook superieur omdat het gehele spectrum van geluid aanwezig is en soms is het lastig om te bepalen hoe luid je je film moet zetten omdat tussen hard en zacht geluid een enrome wereld zit, bij diensten zoals Netflix en Disney+ is het geluid gecomprimeerd en ga je ook de overgang van zacht naar had ook enorm snel gewaar worden tegenover dezelfde film op BluRay.
Ik merk zelf ook dat bijvoorbeeld het volume bij Netflix ook luider is dan bij Disney+.

Zeker geen slecht idee die HDMI gebruiken via een laptop! Desnoods gaat het geluid over de USB-C naar HDMI.
Pagina: 1