Monitor no input signal na aanpassen mhz ram in bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobinH93
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10-2022
Sinds kort heb ik een nieuwe videokaart de 3060 ti. Nu was de prestatie niet helemaal zolas verwacht en kreeg ik de tip om mijn frequency te checken van mijn RAM. Eenmaal in de bios zag ik idd dat mijn 3200 mhz ingesteld stond op 2133mhz en auto setting.

Na het kijken van een filmpje zag ik dat je deze simpelweg handmatig aan kon passen naar 3200mhz en rebooten maar. Echter na deze aanpassing gaat mijn pc wel aan, led lampen gaan aan fans draaien maar ik krijg geen beeld. Muis en toetsenbord geven normaal licht bij opatarten maar deze krijgen ook geen input. Oftewel ik kan helemaal niks meer.

Ik heb geprobeerd safe mode te starten, maar zonder beeld lukt dot sowieso niet. 4 keer herstarten wat een piep moet geven en dan in safe mode moet gaan werkt ook niet.

Kan iemand mij helpen mijn pc weer aan te krijgen??

Setup is als volgt:
Ryzen 5 2600
Geforce rtx 3060 ti
16gb corsair ddr4 3200 mhz
Windows 10
Asrock b450m hdv r4.0

Alle hulp wordt erg gewaardeerd!!

Alle reacties

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

Ik zou beginnen met een biosreset.

Als je mobo een bios reset knop heeft dan moet je die gebruiken. Zoniet, stroom er af, haal je de batterij uit je mobo, paar keer de powerknop indrukken, batterij terug, stroom er op.

• RobinH93
De hele batterij loskoppelen bedoel je? Mijn pc heeft wel een knop "mode" bovenop, kan dit iets zijn misschien?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:56
Je moederbord heeft gewoon een cmos reset jumper (CLRCMOS1), zie handleiding. Haal de pc van de netspanning af, zet de jumper een paar seconden op positie 2-3 en daarna weer terug op 1-2. Netspanning weer aansluiten en kijken of 'ie dan wel weer start.

Verwijderd

En zodra je de onstabiele 3200mhz van je geheugen af hebt gehaald - hoe heb je die gekozen, door middel van een XMP profiel?

Verwijderd

RobinH93 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:01:
De hele batterij loskoppelen bedoel je? Mijn pc heeft wel een knop "mode" bovenop, kan dit iets zijn misschien?
Voor een bios reset moet je binnenin de PC zijn.

• RobinH93
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:10:
En zodra je de onstabiele 3200mhz van je geheugen af hebt gehaald - hoe heb je die gekozen, door middel van een XMP profiel?
Dit heb ik als eerste geprobeerd maar toen crashte mijn games bij opstart of kreeg ik de melding gebruik de 32 bits versie van deze game.

Daarna terug gezet en handmatig ddr4 3200 mhz gekozen, daarna dit probleem!

• RobinH93
Nielson schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:06:
Je moederbord heeft gewoon een cmos reset jumper (CLRCMOS1), zie handleiding. Haal de pc van de netspanning af, zet de jumper een paar seconden op positie 2-3 en daarna weer terug op 1-2. Netspanning weer aansluiten en kijken of 'ie dan wel weer start.
Oke thanks ga dit even proberen straks als ik weer tijd heb

• RobinH93
Cmos reset heedt gewerkt!! Bios is gereset en ik kom pc weer in.

Terug naar de basis, misschien kan hier iemand met meer verstand er van advies geven. Lage fps in games kan dit te maken hebben met mijn mijn ram frequentie die op 2133 staat ipv 3200? En zo ja is er een manier om veilig naar 3200 mhz te gaan?

In ieder geval mijn grote dank voor alle hulp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij voorkeur gebruik je het XMP profiel, dan staan timings ook goed. Zomaar het ding op 3200 zetten kan problemen geven. Mocht dat gedonder geven, kijk eerst eens of het geheugen compatible is met je moederbord. Veel geheugen werkt prima op lagere snelheden, maar soms geeft het op hogere snelheden problemen.

• RobinH93
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:35:
Bij voorkeur gebruik je het XMP profiel, dan staan timings ook goed. Zomaar het ding op 3200 zetten kan problemen geven. Mocht dat gedonder geven, kijk eerst eens of het geheugen compatible is met je moederbord. Veel geheugen werkt prima op lagere snelheden, maar soms geeft het op hogere snelheden problemen.
Ik had inderdaad als eerste het xmp profiel geprobeerd, toen crashte mijn games of gaf die aan gebruik de 32 bits versie van deze game. Mogelijk heb ik toen iets anders ook veranderd? Zal het nog eens proberen.

Volgens de site ondersteunt mijn moederbord 3200mhz alszijnde overclocked

In een keer naar 3200 zetten was geen succes inderdaad.

• RobinH93
Bij gebruik van het xmp profiel laden enkele spellen niet of ik ik krijg dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2k17BP5FAJb6jSzNZLwPjpccmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tolvwCa420c9yMlR8kKnf961.jpg?f=fotoalbum_large

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RobinH93 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:57:

Volgens de site ondersteunt mijn moederbord 3200mhz alszijnde overclocked
Maar staat het geheugen ook op de QVL van dat bordje? De ene DIMM is de andere niet (helaasch)

• RobinH93
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:02:
[...]

Maar staat het geheugen ook op de QVL van dat bordje? De ene DIMM is de andere niet (helaasch)
Dit is iets te technisch, wat moet ik checken?:)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoek de QVL op op de website, en check of exact de modules op die lijst staan. Staan die er niet op, dan zijn ze niet getest en dan heb je de kans dat ze niet werken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46
QVL = Qualified Vendor List, een lijst van geheugenreepjes die bevestigd zijn dat ze goed werken met je moederbord.

3200MHz zegt op zich niks, misschien zijn er bepaalde merken, die 3200MHz zijn, die toch niet lekker samenwerken met je moederbord.

The devil is in the details.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Bij Ryzen 2xxx is de maximale supported memory speed sowieso 2933MHz dus ik zou alvast beginnen met je geheugen niet hoger dan dat te zetten. Alles daarboven en dan ben je in principe aan het overklokken. Grote kans dat de memorycontroller dat niet pikt en je computer dus instabiel loopt of überhaupt niet opstart.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

DataGhost schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:10:
Bij Ryzen 2xxx is de maximale supported memory speed sowieso 2933MHz dus ik zou alvast beginnen met je geheugen niet hoger dan dat te zetten. Alles daarboven en dan ben je in principe aan het overklokken. Grote kans dat de memorycontroller dat niet pikt en je computer dus instabiel loopt of überhaupt niet opstart.
Niet helemaal waar. Er is geen ratio tussen infinity fabric zoals op Zen2/Zen3 maar er is wel degelijk baat bij sneller/lagere latency. Heb een Zen1 CPU lang genoeg op 3200MHz CL14 gedraaid.

Die CL14 is overigens de crux hier... m'n huidige 3960x draait ander geheugen (3600MHz/CL16 volgens XMP, stond in QVL).

TS moet vooral zoeken naar wát voor geheugen het precies is (MHz is niet het enige wat er toe doet immers), en of het ondersteund wordt. Wat bij Zen+ (zoals TS) nogal een ding was, was memory vcore... idealiter ging je niet boven de 1.35v VDIMM.

Als het redelijk B-die geheugen is, dan is 3200MHz best goed te doen.

Hoewel je met 2933MHz overigens best een goed punt hebt, maar je hebt natuurlijk dikke kans dat er een XMP/DOCP profiel voor 3200MHz op de DIMM's staat, waar de TS meer aan heeft dan met het handje enkel en alleen de frequency te verhogen ;)

• RobinH93
Umbrah schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:40:
[...]

Niet helemaal waar. Er is geen ratio tussen infinity fabric zoals op Zen2/Zen3 maar er is wel degelijk baat bij sneller/lagere latency. Heb een Zen1 CPU lang genoeg op 3200MHz CL14 gedraaid.

Die CL14 is overigens de crux hier... m'n huidige 3960x draait ander geheugen (3600MHz/CL16 volgens XMP, stond in QVL).

TS moet vooral zoeken naar wát voor geheugen het precies is (MHz is niet het enige wat er toe doet immers), en of het ondersteund wordt. Wat bij Zen+ (zoals TS) nogal een ding was, was memory vcore... idealiter ging je niet boven de 1.35v VDIMM.

Als het redelijk B-die geheugen is, dan is 3200MHz best goed te doen.

Hoewel je met 2933MHz overigens best een goed punt hebt, maar je hebt natuurlijk dikke kans dat er een XMP/DOCP profiel voor 3200MHz op de DIMM's staat, waar de TS meer aan heeft dan met het handje enkel en alleen de frequency te verhogen ;)
Het standaard dimm profiel is inderdaad 3200mhz en geeft problemen zoals op bovenstaande foto.

Met de hand op 3200mhz zetten crashte mijn pc. Ik kan hem met de hand eens op 2933 zetten maar ben nu lichtelijk bang dat mijn pc weer crasht en ik hem weer open moet schroeven

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Anders schroef je hem niet dicht totdat het fatsoenlijk werkt? Als je dingen in je BIOS wilt veranderen, ook al zou alles moeten kunnen werken met wat je in wilt stellen, moet je bereid zijn om hem te resetten en alles opnieuw in te moeten stellen, anders moet je het iemand anders laten doen.

En ik kan me slecht voorstellen dat een filmpje je alles uitlegt wat je moet weten, dus ik zou me zeker een beetje inlezen in de basale settings die je moet veranderen. Als je alleen maar de frequentie verandert en niet de timings en voltage, werkt het bijna gegarandeerd niet. Een fatsoenlijk XMP-profiel kan je inderdaad al een heel eind op weg helpen, dat zou een groot deel van het werk uit je handen moeten nemen maar is alsnog geen garantie op succes.
Umbrah schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:40:
[...]

Niet helemaal waar. Er is geen ratio tussen infinity fabric zoals op Zen2/Zen3 maar er is wel degelijk baat bij sneller/lagere latency. [..]
Ah okee. Ik moet zeggen dat ik van de Ryzen 1xxx/2xxx niet meer weet dan dat de geheugencontroller niet super-geweldig was en moeite had met snel geheugen. Bij het bouwen van mijn systeem vorig jaar met een 3900X had ik het 3200MHz geheugen al een weekje van tevoren binnen, dat heb ik geprobeerd te testen op een 2xxx (niet mijn systeem, dus het kan misschien toch een 1xxx geweest zijn) die op geen enkele manier wilde booten met het geheugen op de normale snelheid, terwijl ik datzelfde setje een weekje later in het uiteindelijke systeem op 3733MHz had draaien met behoorlijke timings, dus ik heb wel het idee dat ik het aan de gang had moeten krijgen als er geen hardwarebeperkingen waren.

In de QVL van zijn bord staat trouwens wel een vinkje in de kolom "OC" voor alle geteste modules met snelheid boven de 2933.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 10-12-2020 18:57 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke videokaart had je voor de 3060Ti?

Bios van het moederbord al eens geüpdatet?

Corsair LPX 3200C16 kunnen random chips in zitten die niet ellemaal lekker werken met Ryzen.

• RobinH93
Ik heb het voor elkaar gekregen om bem op 2933mhz in te stellen door het xmp profiel van 3200mhz te gebruiken en die handmatig op 2933mhz te zetten. Voo4 mijn gevoel helpt dit al wel ingame alleen niet wat ik verwacht had van een 3000 serie. 3200mhz krijg ik niet opgezet helaas.
Dank voor alle hulp in ieder geval mocht iemand tips hebben hoe ik 3200mhz kan krijgen hoor ik het graag!

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:09:
Welke videokaart had je voor de 3060Ti?

Bios van het moederbord al eens geüpdatet?

Corsair LPX 3200C16 kunnen random chips in zitten die niet ellemaal lekker werken met Ryzen.
Hiervoor had ik de sapphir rx 580, alleen nooit ram snelheid gecheckt. Ik heb corsair CMK32GX4M2B3200c16 maar dan een enkele 16gb stick van die set. Maar een maat met een ryzen 5 3600, rtx 2070 super en 2 keer 8gb 3200 mhz draaot betere fps dan mij. Snap niet zo goed waar dat vandaan komt en of nou mijn processor zon grote bottleneck is of single channel geheugen of weet ik het wat.

Verwijderd

RobinH93 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:23:
[...]

Hiervoor had ik de sapphir rx 580, alleen nooit ram snelheid gecheckt. Ik heb corsair CMK32GX4M2B3200c16 maar dan een enkele 16gb stick van die set. Maar een maat met een ryzen 5 3600, rtx 2070 super en 2 keer 8gb 3200 mhz draaot betere fps dan mij. Snap niet zo goed waar dat vandaan komt en of nou mijn processor zon grote bottleneck is of single channel geheugen of weet ik het wat.
Je draait single channel op een Ryzen CPU. Dat is echt de doodsteek voor performance!! Je moet absoluut naar 2 geheugenmodules toe.

• Uszka
  • Nu online
Ryzen 2600 heeft een stuk lagere singlecoresnelheid dan een Ryzen 3600. Dat scheelt je al 15% in prestaties.
Jouw single channel geheugen setup gooit ook een paar % roet in het eten.
Ten derde moet je met DDU alle oude Radeon drivers verwijderen want de drivers van AMD en nVidia kunnen wel eens ruzie hebben.
En ten vierde altijd het bios van het moederbord up to date houden alleen moet je met je cpu (dat is er eentje uit de Pinnacle Ridge serie) niet verder gaan dan versie 3.10.

• RobinH93
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:36:
[...]

Je draait single channel op een Ryzen CPU. Dat is echt de doodsteek voor performance!! Je moet absoluut naar 2 geheugenmodules toe.
Oke dit was my geadviseerd door de verkoper maar ik was er al bang voor. Moet ik als tweede geheugenmodule ook een corsair 16 gb 3200mhz hebben perse? Zijn nogal lastig te vinden namelijk per 1 aangezien deze blijkbaar van een set van 2 stuks komt.

Verwijderd

RobinH93 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:43:
[...]

Oke dit was my geadviseerd door de verkoper maar ik was er al bang voor. Moet ik als tweede geheugenmodule ook een corsair 16 gb 3200mhz hebben perse? Zijn nogal lastig te vinden namelijk per 1 aangezien deze blijkbaar van een set van 2 stuks komt.
Idealiter haal je inderdaad eenzelfde stickje. Dat de verkoper je een uit een set van 2 heeft verkocht is nogal.. ruk.

In gaming mis je tussen de 10% en 60% performance. Kijk hier voor de lol even, het maakt soms dik 80fps vershcil.

YouTube: RYZEN 5 2600 RX 570 (Dual Channel vs Single Channel)

• Uszka
  • Nu online
Probleem met Corsair ram is dat ze met veel verschillende dram chips worden geleverd. Een exact dezelfde erbij zoeken gaat een enorme opgave worden. Misschien beter om je huidige module te verkopen en een fatsoenlijke 16GB of 32GB kit te halen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Per kanaal, aub identiek. Optimaal is 3200MHz CL14 dual channel, dual rank. Hoewel Ranks pas vanaf zen2 echt een verschil zijn (en daar is 3600MHz sweet spot, Zen3 lijkt het 3800 te zijn).

Had het single channel verhaal gemist... dat is echt mega...

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:55:
Probleem met Corsair ram is dat ze met veel verschillende dram chips worden geleverd. Een exact dezelfde erbij zoeken gaat een enorme opgave worden. Misschien beter om je huidige module te verkopen en een fatsoenlijke 16GB of 32GB kit te halen.
Ja lijkt mij ook beter inderdaad kan niks vinden eigenlijk om deze set compleet te maken. Maakt het nog veel verschil tussen een 16gb en een 32 gb kit?

• Uszka
  • Nu online
RobinH93 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:40:
Maakt het nog veel verschil tussen een 16gb en een 32 gb kit?
16GB en €54

• RobinH93
Haha ja helder maar qua perfomance. Als ik het nu dus goed begrijp zou ik er nu flink op vooruit gaan als ik een set van 2 x 8gb
3200mhz koop? Dit zag ik bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Is dat wat? En echt een verbetering of moet ik dan echt een 32gb kit?

• Uszka
  • Nu online
Nou, dan is die 6 tientjes van de Crucial kit bij Amazon een veel beter koop. Daar zitten Micron E-die chips in, beter kan je niet hebben voor Ryzen.

32GB heeft zin als je bij 16GB regelmatig een geheugengebruik van 90% of meer hebt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alleen als je die 16GB volkrijgt ga je wat hebben aan een upgrade naar 32GB.
Als je geheugen gaat kopen, pak iets dat op de QVL staat van je moederbord, dan weet je zeker dat het goed gaat werken.

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:21:
Nou, dan is die 6 tientjes van de Crucial kit bij Amazon een veel beter koop. Daar zitten Micron E-die chips in, beter kan je niet hebben voor Ryzen.

32GB heeft zin als je bij 16GB regelmatig een geheugengebruik van 90% of meer hebt.
https://www.amazon.nl/dp/...3200-UUwpUdUnU61758YYh-21

Deze bedoel je?

Mijn huidige is ook compatible met dit moederbord, staat iig op die qvl lijst.

• Uszka
  • Nu online
Nee https://www.amazon.nl/dp/...N=B083TRRT16&linkCode=asn

Of Corsair LPX compatibel is hangt af van het versienummer. Het ene Corsair LPX 3200c16 is het andere niet.

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:48:
Nee https://www.amazon.nl/dp/...N=B083TRRT16&linkCode=asn

Of Corsair LPX compatibel is hangt af van het versienummer. Het ene Corsair LPX 3200c16 is het andere niet.
Helder, bedankt voor de tip en support! Ga ik jou suggestie eens proberen kijken of het helpt.

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:36:
Ryzen 2600 heeft een stuk lagere singlecoresnelheid dan een Ryzen 3600. Dat scheelt je al 15% in prestaties.
Ten derde moet je met DDU alle oude Radeon drivers verwijderen want de drivers van AMD en nVidia kunnen wel eens ruzie hebben.
En ten vierde altijd het bios van het moederbord up to date houden alleen moet je met je cpu (dat is er eentje uit de Pinnacle Ridge serie) niet verder gaan dan versie 3.10.
Nog een vraagje betreffende punt 3, ik heb mijn oude drivers inderdaad niet verwijderd voor ik de nieuwe installeerde. Kan ik veilig ddu installeren en draaien zonder dat ik mijn huidige kaart verziek?

Sorry voor alle vragen ben vrij nieuw in deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Dat kan. DDU installeren en vervolgens het systeem opstarten in veilige modus want DDU gebruik je in de veilige modus van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
Uszka schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:36:
ik heb zojuist even het versie nummer van mijn bios gecheckt en dat is 3.2, dat is dus eigenlijk te hoog voor mijn processor. Moet ik hem dan opnieuw installeren met 3.1? en zo ja wat is de impact daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Kan zijn dat Asrock de volledige ondersteuning van Pinnacle Ridge eruit heeft geknikkerd vanaf 3.2 vanwege een te kleine CMOS ROM. Anders was er geen ruimte om de microcodes van Zen 3 (Vermeer) in het bios onder te brengen. Voor jouw systeem kan dat een verhoogde kans op instabiliteit betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
Uszka schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:24:
Kan zijn dat Asrock de volledige ondersteuning van Pinnacle Ridge eruit heeft geknikkerd vanaf 3.2 vanwege een te kleine CMOS ROM. Anders was er geen ruimte om de microcodes van Zen 3 (Vermeer) in het bios onder te brengen. Voor jouw systeem kan dat een verhoogde kans op instabiliteit betekenen.
in principe loopt het systeem wel stabiel en heb ik geen problemen. heb alleen het gevoel dat ik meer performance moet kunnen krijgen (wat hopelijk al lukt volgende week met mijn nieuwe dual channel RAM). ik zit te kijken op ASROCK en deze geven wel aan idd vanaf versie 3.2 niet aan te raden met pinnacle GPU, bij 3.1 staat dat niet.

als ik de file voor 3.1 download en op een fat32 stick kan ik hem dan wel veilig draaien met instant flash? ik krijg namelijk een melding als ik de 3.1 download dat je niet naar een eerdere versie terug kan nadat deze is geïnstalleerd?

hulde weer voor de support _/-\o_
Pagina: 1