Vraag

• 4rsh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-04 13:05
Hoi,

Probleem:
Ik woon in een appartement waarbij nog een oud intercom (Golmar T-810) geplaatst is. Het probleem is dat elke postbedrijf (DHL, PostNL, UPS etc.) elke woning aanbelt, zelfs als wij geen post hebben. Je het geluid van de intercom niet uit kan zetten. Hierdoor wordt onze baby elke keer wakker. Zeer vervellend.

Doel:
Ik zoek een oplossing waar ik de intercom kan koppelen met Raspberry Pi om eventueel een melding te krijgen op mijn telefoon of alle smart-lampen (Hue-Bridge of Homebridge) een kleur te geven. Ik hoef geen webcam oplossingen, aangezien ik geen wijzigingen kan doorvoeren op de voordeur.

Hoe kan ik dit project aanpakken? Als het goed is moet ik eerst analoog voltage converteren naar digitaal met ADC. Moet ik rekening houden met type/model? Daarna moet Raspberry Pi gekoppeld worden aan Hue. Is hiervoor een script?

Ik probeer eerst een goed beeld te krijgen wat er allemaal moet gebeuren en volgens mij mis ik paar belangrijke stappen. Ik ben een beginner en kan daarom wel hulp gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQVBAZL0jR9XrGaSMYvGUGZDDiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ev8vDhWgnmW0ODeP9ECnLYt4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05evhfa0VzcdeOrOychBEhVqYzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tzlXtkEeUwxd8yUUl0R7cDC.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik weet niet wat je precies wilt, maar dit soort systemen zijn niet makkelijk om in te komen omdat alle appartementen via een centrale bus zijn bedraad en er loopt een soort handshake over om te bepalen bij welk appartement de bel moet overgaan. Dat kan een simpel protocol zijn maar zonder oscilloscoop is dat hopeloos.

Het geluid van die intercom uitzetten is makkelijk te hacken als je bij de bedrading van de speaker kan komen, zet daar een schakelaar tussen. Dat zou ik ook als trigger gebruiken voor wat van systeem je wil koppelen, dat is het makkelijkste, al heb ik het idee dat dit best hoog gegrepen voor je kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Melden bij de huurbaas/VvE, brief bij de bel hangen dat er niet zomaar door alleman de deur wordt open gedaan voor pakketten en klachten sturen naar de postbedrijven. Vooral voet bij paaltje zetten met die brief, op een gegeven moment moeten ze wel toegeven, pakketbezorgers hebben al zo'n krap bezorgschema. })

Ik zou er zelf niet aan gaan zitten knutselen, zonde van de reparatie kosten en plakt toch een stikkertje met "daar heb je die bellensloper" op je nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:11
Ik vind het er behoorlijk low-tech uitzien, welk onderdeel op die printplaat moet die handshake uitvoeren, ik zie alleen een weerstand.
Foto van de onderkant van de printplaat in misschien nog handig, en eentje waar je de onderkant van de hoorn kan zien en het kapje er onder.

Mijn 1e gok zou zijn dat dat ding links onder voor de herrie zorgt, even testen door te luisteren of te voelen wat er trilt als de bel gaat zou ik zeggen. Verder lijkt de behuizing me groot genoeg om een kroonsteentje in te stoppen om je evt aanpassingen ongedaan te maken.

Als dat idd de luidspreker is krijgt die waarschijnlijk gewoon stroom zolang de bel wordt ingedrukt dus dat kan je beschouwen als een drukknop en is dus eigenlijk al digitaal wel ff meten hoeveel volt en of het AC of DC is!

[ Voor 16% gewijzigd door Rrob op 11-12-2020 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:43

Illusion

(the art of)

@4rsh Dat ding is niet van jou, maar van de vve. Als je er mee rommelt, sloop je het misschien ook voor je buren. Daar maak je geen vrienden mee. Gewoon afblijven.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Misschien kan je het uitlezen door er een vibratie sensor op te plakken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
(jarig!)
De enige twee draden die op de intercom gaan, zijn degene rechtsonderaan volgens mij en zijn alleen voor jouw intercom. Ik ben ook ermee bezig geweest maar niet verder gekomen.
Ik wil namelijk ook de video die over deze draad gaat en dus ook intercom via een app kunnen benaderen.

Offtopic:
Voor iedere woning is een 2-draad want in mijn meterkast was ik op een gegeven moment bezig en dacht wat zijn die draden, laat ik die maar wegknippen aangezien er vele oude draden en kastjes zijn en ook niet wist waarvoor die was (hadden ze maar erop moeten zetten, hoe moet ik het nou weten) maar gelukkig niet gedaan want dat was de hele intercom voor het gebouw.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik zou de Raspberry Pi tussen de intercom en de buzzer hangen. Dat lijkt mij het allermakkelijkste. Ik zou daarvoor echter geen Raspberry Pi gebruiken maar een ESP32 of ESP8266. Een Raspberry Pi is echt wel zware overkill.

Als je nog even simpeler wilt beginnen dan kan je proberen tussen de intercom en de buzzer een potentiometer tussen te zetten. Zoiets:

https://www.adafruit.com/product/562

Dan kan je het geluidsvolume instellen. Tenminste dat denk ik altijd dat dat zou werken. Misschien kunnen medetweakers hier hun mening over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Die buzzer krijgt als de bel gaat gewoon iets van 12v lijkt mij? Dat signaal oppikken met een arduino, en daarmee wat leds schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:22
Het blokje links onder is de buzzer, daar komt prik op als iemand op de bel drukt.

Draden los van de buzzer, daar iets van een optocoupler aan en je kunt er mee doen wat je wilt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:11
itsalex schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:09:
De enige twee draden die op de intercom gaan, zijn degene rechtsonderaan volgens mij en zijn alleen voor jouw intercom. Ik ben ook ermee bezig geweest maar niet verder gekomen.
Ik wil namelijk ook de video die over deze draad gaat en dus ook intercom via een app kunnen benaderen.
rechtsonder lijkt mij de knop om de deur mee te openen als ik naar foto 2 kijk. Lijkt mij dat die met de buren gedeeld is, net als de luidspreker en microfoon. De buzzer is rood wit daarvan is waarschijnlijk 1 woning specifiek en de ander is de gnd. (of +) voor de hele unit en dus ook gedeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
Flake schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:44:
Ik weet niet wat je precies wilt, maar dit soort systemen zijn niet makkelijk om in te komen omdat alle appartementen via een centrale bus zijn bedraad en er loopt een soort handshake over om te bepalen bij welk appartement de bel moet overgaan.
Dit is geen bussysteem, het is gewoon een analoog 4+n systeem.

Je hebt de volgende 5 aansluitingen:

- 7 (wit) = zoemer
- 3 (rood) = ground
- 10 (groen) = speaker
- 5 (geel) = microfoon
- P1 (zwart) = deurslotbediening

De witte draad op pen 7 komt direct van de druktoets op het entreepaneel vandaan.

Volgens mij werkt dit systeem met een 12VAC voeding. Bij aanbellen staat er dus 12VAC tussen 7 en 3. Zo ingewikkeld is het niet om daar iets mee te schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1