HDMI out op GPU gebruiken voor Audio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZesPak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 15:55
Beste mede-tweakers,

Ik heb een klein probleem. Ik heb recent een nieuwe soundbar aan mijn PC gehangen, had daarvoor AUX gebruikt (die nog lag van mijn speakers).
Vandaag heb ik echter even HDMI ertussen gehangen en het geluid dat eruit komt is merkbaar beter.

De HDMI heb ik gewoon aan een vrije poort op mijn GPU (RTX 2070) gehangen, de twee displayports gebruik ik voor mijn schermen.

Het probleem is dat hij deze HDMI ook ziet als een extra scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEoqoa8sXB2peM1xkiuj1aRwvJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YipuU1HeG2eK4ESSEIbmDQhQ.png?f=user_large

Als ik "verbinding met dit scherm verbreken" kies dan gaat ook het geluid weg.

Is er een manier om dit "scherm" niet te hebben (ik verlies er namelijk bvb mijn cursor of vensters op), maar toch het geluid te behouden?
Zou nu zonde zijn terug te moeten naar 3,5mm jack. Ook een HDMI van de soundbar naar de schermen is niet handig gezien de positionering op mijn bureau.

Alvast bedankt voor jullie input/ervaringen (pun intended)!

Beste antwoord (via ZesPak op 10-12-2020 14:13)

Verwijderd

SPDIF lijkt me handiger. Kabeltje kan dan ook veeuull dunner zijn en de meeste moederborden hebben dat inmiddels wel.

Alle reacties

• ZesPak
Na nog wat verder googlen is het een bekend probleem blijkbaar:

https://www.nvidia.com/en...-driver-support-without-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke soundbar heb je en heb je daarop ook nog andere aansluitmogelijkheden?
Via HDMI gaat het dus idd niet lukken, maar wellicht zijn er andere opties :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SPDIF lijkt me handiger. Kabeltje kan dan ook veeuull dunner zijn en de meeste moederborden hebben dat inmiddels wel.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat is idd ook de optie waar ik aan zit te denken, alleen moet ie die mogelijkheid dan wel hebben ;)
Aftappen van HDMI is normaal gesproken ook mogelijk, maar dan blijf je het zelfde probleem houden.
Losse USB stick is uiteraard ook een optie. Met SPDIF verlies je wel de mogelijkheid om signalen hoger dan DTS dooe te geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:55

skoozie

SCSI

of "dupliceer 1 en 3" of hoe het in het nederlands heet onder kopje "meerdere schermen"(?)
en dan wel even je resolutie aanhouden van je beeldscherm als dat lukt.

of van elders op het internet sleep je andere scherm zodat je er niet heen kan:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/12ppqu.png
klik image voor thread

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZesPak
De conclusie uit wat googlen is dat het niet mogelijk is op dit moment om enkel audio uit te putten via die hdmi poort.

@skoozie , geen slecht idee lijkt me. Paar problemen mee:
  1. indien je dupliceert moet je de displayport schermen terug schroeven naar wat hdmi aankan
  2. indien niet verg je GPU power (hoe weinig het ook is, ik heb merkbare framerate drop met een 3e scherm aan mijn GPU)
@Verwijderd
Ik dacht dat ik geen SPDIF kabeltje van die lengte meer liggen had maar toch nog eentje gevonden. Heb dat getrokken. Inderdaad veel dunner en lost mijn probleem op.
Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door ZesPak op 10-12-2020 14:17 ]

Pagina: 1