Vraag

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:45
Niet zeker of dit hier past.
In juni/juli heeft mijn vriendin enkele afspraken met een kliniek gehad. De rekening hiervoor, een kleine 1000 euro kregen we met dagtekening 29-9-2020. Uiteraard gewoon betaald op tijd.
Vandaag kregen we nogmaals dezelfde factuur, echter van een andere aanbieder. Ze schrijven dat de kliniek op 15 september in staat van faillissement is gesteld.
Ze sturen nu een rekening met de tekst: Let wel: u kunt dus slechts bevrijdend betalen aan (naam nieuwe bedrijf).

Uiteraard contact opgenomen met het bedrijf. Dit echter via de mail gedaan, de overnemende partij is een Duits bedrijf met dito nummer. Mij Duits is redelijk maar ik denk dat ik me in dit geval niet voldoende uit kan drukken mochten ze lastige vragen gaan stellen.

Wat zijn hierin mijn rechten? Moet ik inderdaad zoals zij stellen nogmaals betalen of is 1 keer de rekening betalen in alle gevallen voldoende?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het was aan de overnemende kliniek om jou VOOR betaling te informeren van een eventueel nieuw rekeningnummer.

Jij hebt een rekening ontvangen en voldaan, en dat ontslaat jou van verdere verplichtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zou even een screenshot van de overboeking naar ze mailen. Als op de 15e failissement is uitgesproken, dan is die factuur van de 29e dus door de curator verstuurd. Mogelijk heeft die de administratie gewoon nog niet bijgewerkt of doorgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:47

Basszje

Reisvaap!]

Jij hebt betaald . Dat geld ligt nu ergens in de failliete boedel, maar dat is niet jouw probleem. Ik zou al het bewijs dat je de factuur hebt voldaan goed bewaren in elk geval.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, al dan niet met screenshot van de overboeking en een scan van de factuur, reageren dat je deze factuur al eind september hebt ontvangen en voldaan. Daarmee is voor jou de zaak afgedaan.

Je mag natuurlijk bellen, maar ik zou dit zeker ook traceerbaar doen via mail of schriftelijk. En gewoon in het Nederlands natuurlijk. Ook telefonisch gewoon in het Nederlands overigens. Als dat een probleem is, hadden ze maar geen Nederlandse kliniek over moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Het ligt denk ik een beetje eraan of de betaling is gedaan voor of nadat het bedrijf failliet is verklaard. Als het faillissement al was uitgesproken is er (denk ik) sprake van een onverschuldigde betaling en zou de betaling teruggevorderd moeten worden op de eigenaar van de rekening.

Als het faillissement nog niet was uitgesproken dan is de betaling gewoon meegegaan in de boedel. Ik denk dat dat dus de grote vraag is.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou even contact zoeken met de curator.

Overigens heeft het nieuwe bedrijf jou geen dienst verleend, dus waarom zou je ze moeten betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
TMDC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:23:
Overigens heeft het nieuwe bedrijf jou geen dienst verleend, dus waarom zou je ze moeten betalen?
Omdat zij de rechtsopvolger zijn van degene met wie jij je overeenkomst hebt gehad. Als jij spullen geleverd had moeten krijgen, zijn zij daar ook voor verantwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer te achterhalen waar die betaling naartoe is gegaan. Is die naar (de boedel van) het bedrijf gegaan, of heeft de eigenaar van het failliete bedrijf nog even snel een paar betalingen naar zich toe getrokken (privé dan wel een andere onderneming)?
In het laatste geval is het (zoals hierboven al genoemd) een onverschuldigde betaling, maarja, zie dat maar eens terug te krijgen.
TMDC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:23:
Ik zou even contact zoeken met de curator.

De vordering op bijvoorbeeld TS is gewoon deel van de boedel, en kan dus overgaan op de nieuwe eigenaar. Daar is op zich niets vreemds aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Klopt dit hele verhaal wel? Het klink ook als een aardige oplichtingstruck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

IANAL, maar dat de toko failliet is ontslaat je vzviw niet van de verplichting om te betalen. Dus dat lijkt me prima.

Bedrijf/curator heeft de betaling dan niet goed verwerkt, en dan kan je niet ineens met een ander rek nr komen lijkt me. Even screenshotje/scan te sturen van originele factuur&betaling lijkt me voldoende, dan kunnen ze met de vorige eigenaar/curator/oude rekeninghouder checken lijkt me.

Anders even overleggen met rechtsbijstand / juridisch loket voor wat echt advies?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Juridisch advies kan nooit kwaad natuurlijk maar ga eerst eens na of de betreffende kliniek daadwerkelijk failliet is gegaan en wanneer. En wie de curator is, waarom zou je een jouw onbekend bedrijf op zijn woord moeten geloven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou even een kopie van de rekening, met betalingsbewijs opsturen, en voor de rest doorverwijzen naar de curator.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1