2 of 3 pedalen, en welk pedalenset! (beginnerset)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:10
Heren, racers!

Ik ben mijzelf voorzichtig aan het verdiepen in de simwereldje. Op dit moment ben ik van plan te beginnen met een Thrustmaster T300 icm een playseat evolution oid. Ik heb een Oculus rift, en een capabele PC dus daar ben ik absoluut niet bang voor, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Ik lees veel dat mensen als eerste de pedalen upgraden. Ik wil graag goed starten, en nou is er natuurlijk een hoop keuze. De standaard 2-pedaal board van de T300, de standaard 3 pedaalboard van de T300 GT (volgensmij), en de upgradepedalen T3PA.
Wat raden jullie aan, en waarom?

Andere vraag, Koppelingspedaal, ik ben niet van plan alleen maar open wheel te gaan rijden, maar heeft niet zowat alles een sequentiële bak? Gebruik je dat pedaal wel eens of valt het tegen?

Alvast dank voor de informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dozo71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 19:46
hallo Djurres,

Leuk dat je wil beginnen met simracing. Hier wat tips waar je hopelijk wat aan hebt. Dit zijn trouwens mijn meningen maar denk wel dat ik een afweging kan maken na al flink wat jaren (meer en minder fanatiek) simracing.

Ik weet niet precies wat je budget is en hoe je wil instappen. Wil je beginner en kijken of het wat is, medium of high end. Tussen beginner en medium high end zit nog wel wat verschil. Ik zou eigenlijk beginnen met medium en het beginners spul overslaan. Nu doe je dat al redelijk met je keuzes.

Nu over de keuzes:

Met de oculus rift en je pc ben je al een heel eind op weg. gaat zeker goed lopen met de meeste titels.

Ik zou geen playseat kopen vanwege de paal in het midden en toch mindere modbaarheid en ze kosten al gauw 300 euro wat ik erg veel vind voor zo een ding. Ik zou een alu rig kopen. Tegenwoordig erg voordelig te verkrijgen. Kijk bij simlabs.eu naar de gt1 evo of aluxprofiel.nl waar de goedkoopste 279,- euro is. Deze zijn stevig en altijd uitbreidbaar door de aluminium profiel opbouw. Je moet dan nog wel zelf een stoel regelen maar veel mensen halen er een van de sloop of marktplaats.

Een t300 is op zichzelf een aardige wheelbase. de bijgeleverde pedalen zijn niet al te best. Je kunt het er mee doen maar waarschijnlijk wil je dan al gauw upgraden.

Wat betreft pedalen zou ik in ieder geval kijken naar loadcell pedalen. Een thrustmaster T-LCM of een fanatec csl elite set, dan wel die met loadcell. Als je wat meer wil uitgeven kun je ook nog kijken naar de fanatec clubsport v3 maar die zijn vanaf 360 euro.

Als je kijkt naar de prijs dan zou een setje thrustmaster t300 met t-LCM ongeveer 300+200=500 euro kosten. In dat geval kun je ook de csl elite starter bundle nemen die rond de 570 is maar als je dan loadcell wil moet je er nog 100 euro bij doen.

Denk dat de fanatec csl elite wel een stapje hoger staat dan de Thrustmaster maar het zijn allebij mooie sets.

Ben er wel vanuit gegaan dat je alleen op de pc gaat spelen. ik heb niet gekeken naar de compatibility met xbox en playstation. Wil je high end dan gaat bovenstaande niet op en krijgen we hele andere apparaten en prijzen.

wat betreft het koppelings pedaal. Ja ik gebruik het wel maar niet echt veel. maar bijv een oude formule wagen of de mx 5 heeft het wel nodig.Je kunt zonder maar is ook een beetje persoonlijke keuze en wat wil je gaan rijden.

Bij dit alles geld ook dat er op marktplaats en tweakers regelmatige tweedehands simracing spul aangeboden wordt in goede staat mocht je dat willen overwegen. Scheelt vaak weer wat. Alhoewel de waarde redelijk stabiel blijft over het algemeen.

hopelijk helpt dit een beetje

iRacing Profiel

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik heb zelf de T300RS met 2 pedalen op een Playseat Evolution en dat gaat prima. Ik had eerst T3PA-Pro pedalen met een loadcell mod voor de rem, maar die is nu stuk, toen heb ik de standaard pedalen van de T300RS uit de verpakking gehaald.

De T3PA-Pro is nogal een lomp ding en het plateau van de Evolution waar je de pedalen op monteert gaat dan mee buigen als je pedalen intrapt. Dat rijd niet prettig kan ik je vertellen. Ik heb mijn Evolution met de pedalen tegen de muur gezet met een houten plaat er tussen om het behang niet te beschadigen.

Zoals dozo71 ook al zegt, de pedalen van de T300RS zijn niet heel denderend, ik erger me er kapot aan. Ik wil eigenlijk nog eens de Thrustmaster T-LCM pedalen hebben, die is al voorzien van een loadcell rem. Echter het racen staat bij mij even op een laag pitje.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 10-12-2020 12:44 ]

• Djurres
Thanks voor je uitgebreide reactie!

Even wat meer info van mijn kant, heb een PC met 8700K, 32 gb's op 3600mhz en op dit moment een 2080, welke binnenkort vervangen gaat worden voor 3080.

Ik had in gedachten om eerst eens te beginnen met een set T300RS GT om op een later moment de pedalen te upgraden. Ik was niet van plan om meteen 1000€ aan een set weg te geven om misschien tot de conclusie te komen dat het niets voor me is, maar ik wil wel graag een goede kostenraming maken wat het me zou kosten als ik het wel leuk vind, en hoe lang het zou duren voordat ik naar upgrades ga kijken.

Even terugkomend op de Fanatec CSL Starterbundle, even afgezien van loadcell pedals.
Stel, ik zou deze kit kopen, heb ik er dan meer plezier van dan dat ik een T300RS GT set koop?
Zit er veel verschil in de wheelbase van Thrustmaster en Fanatec qua feedback? of is dit nagenoeg gelijk?

Ik lees ook dat een koppelingspedaal soms een 'noodzaak' is, dus die wil ik er dan wel graag bij.

High-end wil ik nog even laten voor wat het is, misschien dat ik ooit wel naar een DD1/DD2 overstap, maar laten we niet te hard van stapel lopen!

Tevens, tweedehands voor mij geen enkel probleem als er met zorg mee om gegaan is, vaak zie je dat wel aan dozen en facturatie en algehele staat. Mochten er mensen zijn die nog wat hebben liggen en die denken dat het goed in mijn plaatje past, feel free to contact me. Ik heb geen haast en ben echt nog orienterend, maar wel serieus!

[ Voor 12% gewijzigd door Djurres op 10-12-2020 12:48 ]

• Djurres
FastFred schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:42:
Ik heb zelf de T300RS met 2 pedalen op een Playseat Evolution en dat gaat prima. Ik had eerst T3PA-Pro pedalen met een loadcell mod voor de rem, maar die is nu stuk, toen heb ik de standaard pedalen van de T300RS uit de verpakking gehaald.

De T3PA-Pro is nogal een lomp ding en het plateau van de Evolution waar je de pedalen op monteert gaat dan mee buigen als je pedalen intrapt. Dat rijd niet prettig kan ik je vertellen. Ik heb mijn Evolution met de pedalen tegen de muur gezet met een houten plaat er tussen om het behang niet te beschadigen.

Zoals dozo71 ook al zegt, de pedalen van de T300RS zijn niet heel denderend, ik erger me er kapot aan. Ik wil eigenlijk nog eens de Thrustmaster T-LCM pedalen hebben, die is al voorzien van een loadcell rem. Echter het racen staat bij mij even op een laag pitje.
Toen die T3PA-Pro stuk ging, en je moest de stap terug maken, ben je daardoor ook minder gaan rijden omdat je het gevoel niet meer had?

Denk je dat als je die T3PA nooit gehad had, dat je dan met plezier gereden had, of is het totaal niet te vergelijken met het echt?

• FastFred
Nee ik ben minder gaan rijden omdat ik last van m'n rug had, en de laatste tijd gewoon geen tijd/zin aan gehad. Die T3PA-Pro heb ik nog steeds, maar die ligt al een jaar aan onderdelen uit elkaar en ik weet niet meer hoe die in elkaar moet

De pedalen van die T300RS zijn echt niks, volgens mij is het rempedaal zelfs niet zwaarder geveerd dan het gaspedaal. Ik wil op termijn sowieso weer terug naar loadcell.

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:27
Djurres schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:45:
Tevens, tweedehands voor mij geen enkel probleem als er met zorg mee om gegaan is, vaak zie je dat wel aan dozen en facturatie en algehele staat. Mochten er mensen zijn die nog wat hebben liggen en die denken dat het goed in mijn plaatje past, feel free to contact me. Ik heb geen haast en ben echt nog orienterend, maar wel serieus!
Zeker als je wil beginnen en kijken of het wat voor je is, dan is tweedehands wel de richting waarop ik zou denken, Fanatec is niet altijd makkelijk te vinden. Voordeel van Fanatec is dat je lekker kunt doorgroeien.
Ik zag op Marktplaats ook een set ClubSport V1 pedalen van Fanatec. Echt een goeie set, want zelf gebruik ik die nu gewoon 10 jaar! Gemaakt om lang mee te gaan en ooit een keer de loadcell vervangen (kostte een paar euro), maar voor de rest helemaal top!

Is het overwegen waard. Volgend mij ook gewoon via USB direct aan te sluiten op een PC.

• Djurres
FastFred schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:02:
Nee ik ben minder gaan rijden omdat ik last van m'n rug had, en de laatste tijd gewoon geen tijd/zin aan gehad. Die T3PA-Pro heb ik nog steeds, maar die ligt al een jaar aan onderdelen uit elkaar en ik weet niet meer hoe die in elkaar moet

De pedalen van die T300RS zijn echt niks, volgens mij is het rempedaal zelfs niet zwaarder geveerd dan het gaspedaal. Ik wil op termijn sowieso weer terug naar loadcell.
Op basis van deze reactie weet ik dat ik die pedalen dus over kan slaan :+

Thx!

• FastFred
Djurres schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:45:
Ik lees ook dat een koppelingspedaal soms een 'noodzaak' is, dus die wil ik er dan wel graag bij.
Ligt er een beetje aan wat je doet. Doe je Dirt Rally in de wat oudere auto's en wil je handmatig schakelen dan heb je die koppeling nodig.

Maar speel je F1 games dan heb je er niks aan, voor de racestart heb ik de koppeling gewoon gemapped naar een knopje op het stuur en dat werkt probleemloos.

Doe je aan iRacing dan is een koppeling wel handig met racestarts. Het schijnt met opschakelen (met de flippers) op rechte stukken ook een paar duizenden te schelen.

Ik heb een tijdje zo'n Thrustmaster H-shifter gehad, maar amper gebruikt. Maar het meeste is tegenwoordig schakelen met flippers. Alleen Euro Truck Sim is leuk met koppeling en zelf schakelen, maar daar heb ik nog een oude trouwe Logitech G25 voor.

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 10-12-2020 13:14 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
Zoals hierboven ook al aangegeven, de pedalen bij de T300RS zijn niet geweldig en daarmee wil je vrij snel al gaan upgraden naar bijvoorbeeld CLS Elite LC's of V3's van Fanatec (of zelfs nog een stapje hoger). Voor dergelijke pedalen geldt dat de Playseat Evo ronduit ongeschikt is. Uberhaupt zijn de mounting-holes niet overeenkomstig Fanatec-layout en je moet dus gaten boren / andere constructies bedenken. Daarnaast is de baseplate hiervoor ook niet stevig genoeg, en kan je niet de volledige kracht op de pedalen zetten die je eigenlijk zou willlen. De paal in het midden is killing om fatsoenlijk te kunnen remmen. Alleen met veel goede wil is het te doen, maar als je de keuze nog niet gemaakt hebt is dat een absolute afrader qua combinatie.

Eerder zou ik er dus voor kiezen om te investeren in een goede rig, zoals een SIm-Lab GT1 EVO. Kost wel wat meer, maar biedt je een platform waarop je daarna moeiteloos kan doorbouwen.
Daarnaast zijn (over het algemeen genomen) de pedalen van een veel grotere invloed voor een goede ervaring dan het stuur / wheelbase. Mocht je dus budget-technisch keuzes moeten gaan maken, dan ben je imho beter af met een mooi setje v3's icm een T150 op een Sim-lab rig, dan met een T300 met T3PA's op een Playseat.

iRacing Profiel

• dozo71
Wat youtube info
https://youtu.be/ZmNhbKgRVvA
https://youtu.be/UwgjEuaOYe8

Ik denk wel dat de csl elite set beter is. Maar belangrijkste voor het plezier blijf fatsoenlijke rig en loadcel pedals

[ Voor 21% gewijzigd door dozo71 op 10-12-2020 13:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:17
Het kan ook prima wat minder allemaal hoor.
Heb zelf voor €35 een driving force GT van marktplaats gehaald en de pedalen van een G29 eraan “gemod”. Dat op een Playseat evolution gemonteerd en ik vind het helemaal top en heb er bizar veel lol mee. Upgraden kan altijd nog wel en stapsgewijs als je het echt leuk vindt.

Zo’n g29, daar val je je echt geen buil aan. Voor €200 heb je dan gewoon een goed stuur met goede pedalen. Laat je niet gek maken door die duizenden euro’s die er soms uitgegeven worden.

Ik zou dat ook het mooiste vinden hoor. Maar je kunt echt dikke prima starten met een G29 setje.

• dozo71
SjoerdOe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:34:
Heb zelf voor €35 een driving force GT van marktplaats gehaald en de pedalen van een G29 eraan “gemod”. Dat op een Playseat evolution gemonteerd en ik vind het helemaal top en heb er bizar veel lol mee. Upgraden kan altijd nog wel en stapsgewijs als je het echt leuk vindt.

Zo’n g29, daar val je je echt geen buil aan. Voor €200 heb je dan gewoon een goed stuur met goede pedalen. Laat je niet gek maken door die duizenden euro’s die er soms uitgegeven worden.

Ik zou dat ook het mooiste vinden hoor. Maar je kunt echt dikke prima starten met een G29 setje.
Het kan zeker voor minder maar de topic starter heeft het over een t300 en eventueel losse pedalen en een playseat of zoiets. Dus daar reageren we dan op. Ik zou trouwens geen g29 van 200 euro kopen. Is in deze tijd een beetje veel voor wat het nog is. Voor 100 euro inclusief pedalen is het nog wel ok denk ik

iRacing Profiel

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
SjoerdOe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:34:

Kan zeker. Ben zelf ook met een T150 op een Playseat EVO begonnen. Van die T150 heb ik geen seconde spijt gehad, maar wel is een upgrade van de pedalen zeer sterk aan te raden (en doe dat dan ook maar meteen goed met een setje LC's). De Playseat, daarvan vond ik achteraf toch wel jammer dat ik niet direct goed heb gekozen, want LC's daarop is bijna geen doen. Wil je die upgrade achteraf nog eens gaan maken, dan zit je dus ook vast aan een andere rig en wordt het snel duur (en weer zonde van je aankoop van de playseat).

Vandaar dat uit ervaring ik aangeef geen playseat te kiezen, maar als je vraagt of je met een playseat plezier gaat beleven? Absoluut! :) Zoveel zelfs dat je wil gaan upgraden ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Lang verhaal heel kort,

Zometeen ga ik een setje CSP V1's ophalen. Tijd om de zoektocht voort te zetten naar een T300GT base met stuur, en rig ga ik waarschijnlijk zelf maken. Ben nogal handig en heb ook nogal handige vrienden, en die hebben weer vreselijk handig gereedschap.To be continued!

Thx voor alle input!
Pagina: 1