In Nederland hebben we afspraken gemaakt met elkaar, deze zijn vastgelegd in wetten, Zo hebben we een geneesmiddelen wet, waarin in de context van jouw vraag al iets over beschreven staat.
Ik ben geen jurist maar als ik met mijn boerenverstand enkele artikelen lees, dan heb ik een zeer groot vermoeden dat je gewoon geduld moet hebben. Nog los van de aannames die gedaan worden of je anderen wel/niet kan besmetten. Wel gelet op o.a. deze onduidelijkheid onderstaande gebaseerd.
Een deel van de tekst van
https://wetten.overheid.nl/BWBR0021505/2020-04-01Hoofdstuk I. Begripsbepalingen en reikwijdte
Artikel 1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
b. geneesmiddel: een substantie of een samenstel van substanties die bestemd is om te worden toegediend of aangewend voor dan wel op enigerlei wijze wordt gepresenteerd als zijnde geschikt voor:
c. immunologisch geneesmiddel: een vaccin, toxine, serum of allergeen;
Het betreft een vaccin voor inenting, dus deze is redelijk makkelijk. Het spul zal zeker onder deze wet vallen.
En anders zijn er vast nog andere (sub)artikelen (1f, 1p, oid) die dit alsnog borgen.
Voor de handel zijn een aantal categorieën, zie Hoofdstuk 5, artikel 56, 57
Artikel 57
1 Het College besluit tot indeling van een geneesmiddel als UR-geneesmiddel indien het:
...
c. een substantie of bereiding daarvan bevat die vanwege haar nieuwheid nader moet worden bestudeerd op werkzaamheid of bijwerkingen, of
Artikel 57.2 geeft aan dat niet alleen de handel maar ook het toedienen van deze groep alleen gedaan mag worden door toegestane personen of instellingen.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt in je zoektocht naar het antwoord op je vraag.
Maar op basis van de informatie die ik tot mij neem gefilterd door mijn boerenverstand, denk ik het volgende. Normaal duurt het jaren voordat een nieuw medicijn ontwikkeld en op de markt komt. Dat er wereldwijd hier een hoge prioriteit is, ook commercieel gezien. Dat lijkt mij logisch en verstandig. Maar ondanks de prioriteit en vast ook de nodige resources, denk ik niet dat we een direct een medicijn hebben die tot in de puntjes alles doet wat we verwachten of graag zouden willen. Nou ja, misschien wel maar dan is dat heeft naar mijn idee meer met geluk te maken dan wetenschap. Verder zijn er verschillende merken die op een andere manier werken. (al dan niet nog in ontwikkeling- of goedkeuringsfase). Ik verwacht dat het al heel wat is als het middel, zonder al teveel bijwerkingen, kan zorgen voor het versnellen van de groepsimmuniteit. Maar meer dat de ingeënte personen beschermd zijn. En als dat mijn Oma of ouders zijn, dan kan dat een reden zijn om toch naar die verjaardag te gaan. Mogelijk wordt ik daar besmet (hoop het niet) en bouw ik mogelijk zelf immuniteit op. Tot het moment dat ik aan de beurt ben. In ieder geval ook hier veel aannames maar ik ga straks graag uit van de feiten en mogelijke risico’s bij onduidelijkheden.