Waterkoeling voor de hele mikmak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 11:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een geschikte watercooling voor een nieuwe setup die ik wil gaan maken. Mag AiO zijn, mag Custom Loop zijn. Maar het liefste zou ik de watercooling geschikt willen hebben voor CPU en GPU. RAM zal lastig gaan ivm RGB RAM, maar ik ben evt bereid RGB op te offeren voor een watergekoelde RAM. Misschien dat ik zelfs de fan op het Mobo kan vervangen voor een watergekoelde variant? Iemand hier toevallig ervaring mee?

Wat is je budget?
Budget is een non-issue. Ik verwacht hiervoor zo'n 600 euro max uit te willen geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor w.b.t. waterkoeling heb ik geen specifiek merk, omdat de laatste custom build die ik hiermee heb gedaan nogal wat jaren is geleden. Dus ik laat me graag lei(ij)den door de pro's ;-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 906,90€ 906,90
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Hero€ 375,-€ 375,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Blackout€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 32GK850G Zwart€ 593,14€ 593,14
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16Q-32GTZRC€ 235,64€ 235,64
1VoedingenCorsair HX1000 V2€ 219,-€ 219,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.329,68

Ik moet alle componenten nog aanschaffen, maar ik wil dit beest wel van de beste koeling voorzien, zodat ik kan undervolten en overclocken naar gelang mijn behoefte.

Graag hoor ik wat jullie adviseren en wat jullie ervaringen en tips+tricks zijn in het bouwen van een eventuele custom loop, of waar ik naar uit moet kijken met een AiO.

Peace out!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntsInMyEyes
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik zou beginnen met zeggen dat bijna iedere AIO zijn geld niet waard is, je kan de kits die een Noctua D15 outperformen (zowel in performance als in akoestiek) op één hand tellen en dan heb je nog wat vingers over ook :p

Custom watercooling is zeer leuk maar moet zeker ook een hobby zijn, er zal heel veel werk kruipen in het exact uitplannen van je loop en dan ook in het inbouwen en onderhouden ervan.
Ik ben persoonlijk wel fan van EK producten maar veel die hard custom loopers gaan me hierin tegenspreken denk ik. Je kan er in mijn ogen zeker niet mee mis doen.
Als je beslist om voor een custom loop te gaan zou ik kwalitatieve parts kiezen dan kan die loop een decenium lang meegaan. Vermijd dus merken als Byksi en Barrow.

Je bedrag van 600€ ga je rap bereiken denk ik, een cpu block zal snel 100€ zijn, kijk voor een recent model aangezien Ryzen CPU's een assymetrische layout hebben en de meeste oudere waterblokken hier niet op voorzien zijn.
Voor GPU en CPU zou een degelijk 360mm radiator moeten volstaan ik denk dan aan een Alphacool XT45 of UT60 full copper, je case zal echter ook toelaten om bijvoorbeeld een 360mm en een 280mm rad te steken en dan kun je dunnere varianten nemen.Prijs is 100+€ voor een degelijke 360mm radiator, iets minder voor de 'gewone' modellen.
Pomp ga je best heel kwalitatief, een Laing D5 of cloon, kost je een 100€ maar kan iedere loop perfect aan op gebied van druk en gaat zeer lang mee.
Reservoir is technisch gezien optioneel en kan je weinig mee mis doen.
Waterblock voor je videokaart zal waarschijnlijk snel 150€ zijn is afhankelijk van het exacte model van kaart welke je te pakken krijgt.
Verder tubing en fittings etc zijn naar eigen smaak, ik heb graag 1/2inch ID 5/8 OD tubing, lekker dik, buigt lekker. Je kan ook voor hardtubing gaan maar dit is een PITA om in te bouwen en heeft geen voordeel.
Dit alles samen ga je dus snel aan 600€ komen, is dat het nu waard, in mijn ogen niet (en ik heb een full custom loop) neem een Noctua D15 voor je CPU en je zal binnen een aantal % en van dezelfde koelprestaties komen aan een fractie van de kost en zo goed als dezelfde geluidsproductie.
Voor je GPU ga je met een custom loop je GPU zeker een 30 tal graden frisser kunnen houden maar ook dit zal in de praktijk weinig uitmaken voor performance.

Als custom waterkoeling voor jou niet iets is wat je uit hobby wil uitplannen, inbouwen, fotograferen, onderhouden, etc dan is het het sowieso niet waard.

Als je verdere vragen hebt laat gerust iets weten ik heb wel redelijk wat ervaring met custom watercooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-09 11:54
@AntsInMyEyes thanks voor je reactie. ik ga hier eens even goed over nadenken dan. ik ben best bereid om hier veel tijd in te stoppen voor de custom loop en daarna het onderhoud. Het is toch een PC die ik voor een jaar of 5 wil aanhouden.

Maar zoals eerder aangegeven, ga ik wel undervolten en overclocken e.d. Ik merk dat ik met luchtkoeling momenteel te snel tegen beperkingen aanloop, dus vandaar mijn idee om over te stappen op waterkoeling.

Ik kan er uiteraard ook voor kiezen om iemand te vragen of deze voor mij de custom loop wilt uitdenken/tekenen en wilt bouwen(voor een redelijke vergoeding uiteraard), mocht ik er zelf niet de tijd voor hebben.