Vraag

• ichigoDoux
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:55
Goeiemorgen,

over het volgende heb ik heel wat sites en fora afgezocht, reddit doorlezen, maar zit met de handen in het haar momenteel. het lijkt een veelvoorkomend probleem, maar de oplossingen die voor sommigen werkten lijken voor mij niet te werken.

Ik heb 2 weken geleden een AOC CU34G2X/BK beeldscherm gekocht. de specs van mijn PC vind je hieronder.
Wanneer ik deze via DisplayPort aansluit, en op 3440X1440 144hz wil gebruiken, valt het scherm om de 2 a 3 seconden telkens 1 seconde zwart. het scherm valt niet uit, het beeld valt gewoon telkens even weg. Dit is niet enkel onder load, maar van zodra ik het login scherm voorbij ben, zelfs op desktop zonder iets te doen, tijdens browsen,...

Als ik mijn Hz verlaag, zelfs tot 3440x1440 60HZ blijft het probleem zich voordoen. Lijkt me dus op dat vlak aan de resolutie te liggen.
Als ik de resolutie verlaag naar 2560X1080 59HZ heb ik dit probleem NIET voor via Displayport. noteer dat ik dan ook maar 6BPC heb.

Momenteel gebruik ik het scherm met HDMI kabel en kan ik zonder enige problemen 3440x1440 100HZ zien, zonder 1 keer een beeld dat uitvalt. heb wel maar 8 BPC.
Ik vind het echter zeer jammer dat ik geen gebruik kan maken van 144hz.
...
aoc-cu34g2x-bk https://tweakers.net/pric...aoc-cu34g2x-bk-zwart.html

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 242,12€ 242,12
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 73,90€ 73,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 478,01€ 478,01
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 68,99€ 68,99
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 100,74€ 100,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.125,31

...

* verschillende DP ports gebruikt op mijn videokaart
* in combinatie met 2 verschillende DP ports op de monitor
* Met en zonder Freesync (adaptive sync) ingesteld via OSD op monitor.
* met en zonder Freesync, ingesteld in Radeo Software
* MSI afterburner draait niet
* een van de oplossingen voor iemand was HDCP uitzetten, maar dat lijkt me zelfs uberhaupt niet mogelijk?
* Ik heb nog geen CRU gebruikt om een custom resolutie in te stellen. een scherm moet toch gewoon goed werken? van CRU heb ik geen kaas gegeten...
* Undervolt videokaart met Wattman
* meest recente drivers van gpu herinstalleerd
* stabiele drivers van 6 maand geleden voor gpu geinstalleerd

Het is misschien een long shot, maar wie weet heeft er iemand hetzelfde issue eens kunnen oplossen, of ziet iemand in wat ik misschien fout doe!

dankjewel!
...

Beste antwoord (via ichigoDoux op 16-12-2020 11:13)

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je al eens een andere DP-kabel geprobeerd? Had ik laatst ook, iets te korte kabel, aan de behuizing gerommeld en toen was de kabel stuk.. Ik heb een nieuwe besteld en het probleem is opgelost.
Ik kan je die van Club3d aanraden!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je al eens een andere DP-kabel geprobeerd? Had ik laatst ook, iets te korte kabel, aan de behuizing gerommeld en toen was de kabel stuk.. Ik heb een nieuwe besteld en het probleem is opgelost.

• irrledd
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-08 09:09
Ik heb flickering problemen wel opgelost met CRU. Zelfde scherm overigens. Dit was dan wel met een 1080 ti die daar wel vaker last van schijnt te hebben met dat scherm. Misschien toch even het proberen waard?

https://www.reddit.com/r/..._cu34g2x_on_10series_gtx/

Ik had deze link gevolgd wat het voor mij oplost.

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 09:46
Ik heb op black Friday hetzelfde scherm gekocht. Ik heb een RTX 3070 dus ik was me wel bewust dat ik wat problemen zou kunnen krijgen omdat ik een Nvidia kaart heb.

Ook problemen met af een toe een zwart scherm. Ik heb Gsync uitgeschakeld en ben terug gegaan naar 120 Hz. Daarna geen problemen meer.

Maar ik ga zeker ook de suggesties van jgj82 en irriedd proberen. Alvast bedakt voor de tips. ;)

• ichigoDoux
jgj82 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:49:
Neen, ik heb nog geen andere DP kabel gebruikt.
op 1440p 59hZ werkt het met de DP kabel namelijk wel goed, ik ging er dus niet vanuit dat dat een issue kon zijn. Zeker het proberen waard alvast, bedankt.
irrledd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:14:
Ik heb flickering problemen wel opgelost met CRU. Zelfde scherm overigens. Dit was dan wel met een 1080 ti die daar wel vaker last van schijnt te hebben met dat scherm. Misschien toch even het proberen waard?

https://www.reddit.com/r/..._cu34g2x_on_10series_gtx/

Ik had deze link gevolgd wat het voor mij oplost.
Ja, met Nvidia kaarten lees je dat dit vaak het geval is! toch spijtig dat dit out of the box niet goed werkt met AMD producten he :(
Jouw oplossing zag ik ooit al eens voorbij komen, maar had me niet verdiept in dat CRU gebeuren. Zal ik toch eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ichigoDoux
Ik heb een nieuwe DP kabel gekocht die momenteel onderweg is...
afwachten en hopelijk was dit het probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:32
Het is belangrijk om te weten welke versie DP kabel je nodig hebt en hoe lang die moet zijn.
Volgens mij moet je met die resolutie en vvsnelheid zeker wel 1.3 hebben maar Google kan je wel verder helpen. 🙂

Club3d maakt naar mijn mening zeker goede kabels voor een nette prijs. Ik ben er in ieder geval destijds mee geholpen!

[ Voor 28% gewijzigd door JappieR op 12-12-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Heb deze problemen ook gehad met dit scherm. 1.4 DP kabel van Club3d heeft het voor mij opgelost :)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ichigoDoux
Laat ons hopen, het is echt zonde om 'maar' op 100Hz te zitten, terwijl je weet dat er meer in zit ;)
kabel zou vandaag geleverd worden, ik hou je op de hoogte.

het is trouwens de 1.4 DP van Club3d geworden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ichigoDoux
Aan allen, een nieuwe DP kabel heeft het gefixed, dankjewel!
draait nu soepel 144hz op 1440p via DP port.
Pagina: 1