Spouwmuur isolatie muur beschadigd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:40
Hallo allen,

Afgelopen week is onze spouwmuur gevuld. Nu is er door het vullen van de spouwmuur een scheur in de muur ontstaan (zie de foto), maar wat het nog aparter maakt is, dat er tussen de uitbouw en de buitenmuur 2 mm ruimte zit (zie de foto). Deze uitbouw is 5 jaar geleden op de buitenmuur geplaatst. Dus het lijkt dat bij het vullen van de spouwmuur, de uitbouw iets naar buiten gedrukt is (het kozijn). Het bedrijf die de spouwmuur heeft gemaakt, gaat dit allemaal oplossen.

Maar de vraag is nu, weet iemand wat de oorzaak is, wat er mis is gegaan? De spouwmuur vullers begrijpen niet wat de oorzaak is.

Waar moet ik op letten, als ze het probleem komen oplossen? Ik wil voorkomen, dat ze het het dichtkitten en opnieuw stuccen en dat ik over 2 jaar weer een scheur heb. Of dat er te veel spanning op het raam komt te staan.

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Pieter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3yJediHAKAzmDb2sycyYIT4W8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUOz2oR2xN98QcvOH1AeBsRX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vtxKt7ivrWTTTCdO3elR6elP9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLxNIOe73jZqHoTXI21bmoro.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:53
Kun je niet veel beter even de boel laten schouwen door een bouwkundig expert voordat de aannemer herstel pleegt? Kost je wellicht een klein bedrag, maar geeft een hoop zekerheid.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mijn gok is dat de opening ooit doorgezaagd is en dat er geen verankering tussen zit en waardoor dit nu uit elkaar gedrukt is.

Maar:
zaten hiervoor dan geen scheuren in het stucwerk?

Zeker even een bouwkundige erbij halen en zorgen dat het goed aangepakt wordt. niet akkoord gaan met het volsmeren van de scheuren iig.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Verwijderd

pheijms schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:27:
Hallo allen,

Afgelopen week is onze spouwmuur gevuld. Nu is er door het vullen van de spouwmuur een scheur in de muur ontstaan (zie de foto), maar wat het nog aparter maakt is, dat er tussen de uitbouw en de buitenmuur 2 mm ruimte zit (zie de foto). Deze uitbouw is 5 jaar geleden op de buitenmuur geplaatst. Dus het lijkt dat bij het vullen van de spouwmuur, de uitbouw iets naar buiten gedrukt is (het kozijn). Het bedrijf die de spouwmuur heeft gemaakt, gaat dit allemaal oplossen.

Maar de vraag is nu, weet iemand wat de oorzaak is, wat er mis is gegaan? De spouwmuur vullers begrijpen niet wat de oorzaak is.

Waar moet ik op letten, als ze het probleem komen oplossen? Ik wil voorkomen, dat ze het het dichtkitten en opnieuw stuccen en dat ik over 2 jaar weer een scheur heb. Of dat er te veel spanning op het raam komt te staan.

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Pieter

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een muur of een gipsenwandje? Zou mij niets verbazen dat daar een stalen balk staat afgewerkt met gips en dan gestucced.

• pheijms
Bedankt voor jullie opmerkingen!
Ik heb inmiddels het spouwmuur bedrijf gebeld en verteld dat ik eerst een bouwkundig expert wil hebben.
Hiervoor zaten er helemaal geen scheuren. Dus het is echt afgelopen week ontstaan, nadat de spouwmuur is vol gepurt.

Het is een muur, dus geen gipswand. Zie de foto's. In rood waar de scheur zit / waar de uitbouw tegenaan is gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEVOzNL-9oCwfczLchiTeBqpYuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCWY5Rpi4lMdkzJX8TdxeqSr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9Ker7juPLd4MdIhqpR_Upf3YEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H79xRi3qKY0HmzKqMSbqEZ3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNwltYjOIy82NHF5J2PvIU_zijc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btVNmKEozgafT44VtAVivSg1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pheijms op 10-12-2020 09:54 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEVOzNL-9oCwfczLchiTeBqpYuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCWY5Rpi4lMdkzJX8TdxeqSr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is er op het omcirkelde deel gekomen? Enkel stucwerk of ook een gipsplaat? Aangezien de sparing al grotendeels in je gevel zat, verwacht ik daar eigenlijk geen probleem mee. Ik denk dat het stuk wat grijs is aangesmeerd naar buiten is gedrukt. PUR zet namelijk uit bij het uitharden en de hele lijn van boven naar onder wordt ermee belast. Vroeger werden er ook niet zoveel spouwankers gebruikt, dus je kan net op een rottig stukje zijn zonder verankering wat de PUR een extra uitweg gaf..

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 10-12-2020 10:07 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• pheijms
Nog even op de foto's gekeken, er is alleen stucwerk tegenaan gezet, dus geen gipsplaat.

Ik vermoed ook dat het iets naar buiten is gedrukt. Enig idee wat het beste is om dit te herstellen? Bijv. al het stucwerk er afhalen en dan opnieuw stuccen? Ik wil een beetje voorkomen, dat ze het niet kitten en daarna weg gaan en dat ik over een tijd weer een scheur krijg.

[ Voor 15% gewijzigd door pheijms op 10-12-2020 10:22 ]

• Señor Sjon
Tsja, zonder gipsplaat was dit sowieso gaan scheuren na verloop van tijd. Dat is een verbinding die stucwerk nooit zal houden.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:34

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

pheijms schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:15:
Zover ik weet is er geen gipsplaat opgekomen, alleen stucwerk (al weet ik dat niet zeker).

Ik vermoed ook dat het iets naar buiten is gedrukt. Enig idee wat het beste is om dit te herstellen? Bijv. al het stucwerk er afhalen en dan opnieuw stuccen? Ik wil een beetje voorkomen, dat ze het niet kitten en daarna weg gaan en dat ik over een tijd weer een scheur krijg.
Mocht er nu geen gipsplaat op zitten. Zorg er dan voor dat er nu wel 1 op komt. Daarmee kan je dit soort scheuren overdwars wel voorkomen. Over het kozijn kan ik weinig zeggen. Lijkt wel of deze helemaal verplaatst is doordat de gehele muur wat is gaan uitzetten door de pur.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Señor Sjon
Is de muur daar ook ingezaagd voor het kozijn? Dat zou betekenen dat er maar een penantje van een paar koppen breed is overgebleven. Buitengevels zijn niet-dragend, dus als ook nog eens de gevelankers weggezaagd waren bij het vergroten van de sparing, dan hield alleen de 50 jaar oude specie de boel nog op zijn plek.

• pheijms
Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:22:
Tsja, zonder gipsplaat was dit sowieso gaan scheuren na verloop van tijd. Dat is een verbinding die stucwerk nooit zal houden.
Hmm, klinkt niet heel goed. Dan laat ik nu het stucwerk eraf halen en dan laat ik er wel een gipsplaatje tegenaan zetten.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:26:
Is de muur daar ook ingezaagd voor het kozijn? Dat zou betekenen dat er maar een penantje van een paar koppen breed is overgebleven. Buitengevels zijn niet-dragend, dus als ook nog eens de gevelankers weggezaagd waren bij het vergroten van de sparing, dan hield alleen de 50 jaar oude specie de boel nog op zijn plek.
Die indruk heb ik ook. Met een beetje extra pecht ligt er straks een hoopje metselstenen in de uitbouw :P

• pheijms
Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:26:
Ik heb geen idee of deze is ingezaagd. Kan ik dat zelf controleren of eventueel navragen bij de aannemer, welke het heeft gemaakt. Of hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• pheijms
Cheesy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:33:
[...]

Die indruk heb ik ook. Met een beetje extra pecht ligt er straks een hoopje metselstenen in de uitbouw :P
Hmm van dit soort opmerkingen, word ik niet zo vrolijk.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Het lijkt of ze de muur hebben dichtgesmeerd met cement en daarna hebben afgestuct. Je spouw is gevuld, je binnen en buitenblad zijn iets uit elkaar gedrukt door de vulling en de aansluiting tussen steen en cement is gescheurd.

Minimaal zou zijn: stucwerk eraf: stuchoeken en stucplaat erop en opnieuw stucen. Los van de constructieve punten. (laat een bouwkundige kijken)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat voor materiaal is er trouwens gebruikt om je spouw te vullen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

Gezien de scheuren denk ik dat dat hoekje met oude buitengevel los is gedrukt. Dus je kozijn is wellicht niet verschoven, maar je stenen in dat hoekje wel. Dus als je geluk hebt is het questie van boel loshalen en nieuw gipswandje plaatsen. Want op basis van je buiten foto's lijkt het er op dat dat deel van je voormalige buitengevel met stucwerk aan elkaar hangt.

• pheijms
caspervc schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:40:
Het lijkt of ze de muur hebben dichtgesmeerd met cement en daarna hebben afgestuct. Je spouw is gevuld, je binnen en buitenblad zijn iets uit elkaar gedrukt door de vulling en de aansluiting tussen steen en cement is gescheurd.

Minimaal zou zijn: stucwerk eraf: stuchoeken en stucplaat erop en opnieuw stucen. Los van de constructieve punten. (laat een bouwkundige kijken)
Bedankt!
Het is inderdaad dichtgesmeerd en daarna gestuct. Ik ga het stucwerk eraf laten halen en dan een gipsplaat ertegen en dan weer opnieuw laten stuccen.

Ik heb aan het isolatie bedrijf gevraagd of ze ook iemand bouwkundig naar willen laten kijken. Ik verwacht dat zij dat gaan oplossen.

• pheijms
mkleinman schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:43:
Wat voor materiaal is er trouwens gebruikt om je spouw te vullen?
Met pur, omdat er al iets in zat met pur. En het kon met pur nageisoleerd worden.
Dat heb ik nodig voor de subsidie :).

• pheijms
Barrycade schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:45:
Gezien de scheuren denk ik dat dat hoekje met oude buitengevel los is gedrukt. Dus je kozijn is wellicht niet verschoven, maar je stenen in dat hoekje wel. Dus als je geluk hebt is het questie van boel loshalen en nieuw gipswandje plaatsen. Want op basis van je buiten foto's lijkt het er op dat dat deel van je voormalige buitengevel met stucwerk aan elkaar hangt.
Bedankt!
Ik ga gewoon al het stucwerk, waar de scheuren in zitten laten verwijderen, dan kan ik beter zien wat er is gebeurd. En ik heb om een bouwkundig advies gevraagd. Hopelijk wordt het hiermee definitief opgelost.
Pagina: 1