Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelversteijnen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09-2022
Mijn vraag
Ik heb nu een redelijke Ziggo verbinding (coax) en over een paar maanden eindelijk glasvezel. Ik verbaas me erover dat ik geen betaalbare internet fallback opties kan vinden. Wellicht zoek ik met verkeerde termen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweede internetaansluiting (ADSL, VDSL, Satelliet, 3G/4G/5G, of straks coax) en als het echt betaalbaar zou zijn zelfs een derde. Ik snap niet dat dit niet wordt aangeboden tegen scherpe tarieven, het is als het goed is namelijk een fallback die je 99% van de tijd niet gebruikt. Het hoeft ook geen topsnelheid te zijn maar moet zorgen voor minimale connectiviteit. Voor internet ergens tussen 1 tot 20mbps down heb ik best 5-10 euro per maand over. Het liefst onbeperkt (er zal namelijk toch amper gebruik van gemaakt worden) anders een limiet van limiet van minimaal 1gb. Of een soort prepaid optie waar je data kunt meenemen of iets dergelijks. Kent iemand dergelijke betaalbare opties? Het is voor een thuis setting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op veel vergelijkingssites en telecom sites gekeken naar betaalbare sim-only data opties en goedkope ADSL verbindingen. Ik heb momenteel een router met Dual WAN en werkend getest met een Samsung telefoon als mobiele router. Router schakelt over van primaire WAN naar secundaire WAN.

Alle reacties

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Waarschijnlijk omdat het een enorm niche product is, er valt dus geen geld mee te verdienen. Heb je zo vaak storing dat je dit wil? Dan zou ik gewoon Ziggo vaarwel zeggen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:51

Detmer

Professioneel prutser

Ik zou die €5 a €10,- per maand lekker in je zak houden en als het dan nodig is je telefoon als hotspot gebruiken. Ik weet niet of jij dat ook kan maar ik kan voor een paar euro mb's extra kopen. Moet je niet teveel gaan downloaden e.d. natuurlijk op dat moment.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:27
Ik liep ook met die gedachte kon ook niks specifiek vinden maar ik heb zelf Ziggo en Vodafone red together met 200gb in ergste geval delen die thuis. Ziggo geeft 50 gb extra bij storing https://www.ziggo.nl/internet/wifi/backup.

Ik heb als na paar dagen Vodafone bundel op zou zijn gevonden T-Mobile prepaid gevonden die https://www.t-mobile.nl/mobiel/prepaid 2.95 ;) per dag unlimited. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

[ Voor 5% gewijzigd door saharoen op 10-12-2020 06:53 ]

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 15:19
Je kan een pfsense routertje bouwen en aan de tweede wan poort adsl opzetten. Met deze backup oplossing draaien ik alweer 4 jaar.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Als je bij Helden van nu kijkt heb je de optie om ADSL fallback op glasvezel te nemen. Met zelfs als optie om je op adres te behouden. Die laatste kost meen ik 50 euro per maand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je kan ook het nummer 112, het recept voor gebakken eieren en je straatnaam uit je hoofd leren zodat je kunt overleven in het onwaarschijnlijke geval dat in Nederland het internet zo lang wegvalt dat je in levensgevaar komt.

Ik wist niet dat ik mijn 38 jaar nu al zo oud ben dat er een generatie is die echt niet zonder internet kan :P. Ik doe soms weken zonder als ik ergens in een bos kampeer buiten mobiel bereik.

Als je een mobiel hebt met 3/4/5g kun je daar toch wel even op telebankieren danwel appen tot de storing opgelost is? Of heb je iemand in huis in een ijzeren long liggen die ntp connectie nodig heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:17
Waarschijnlijk geen optie voor je, maar als ik het goed heb biedt XS4ALL dit aan als standaard dienst bij hun internet dienst. Bij hun routers krijg je een USB-stick die mobiel internet levert. Valt de vaste verbinding uit, dan gaat de router naadloos over op mobiel internet. Netflix zal er wellicht niet inzitten dan, maar je bent in ieder geval weer even online...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 08:13
Ik heb hiervoor altijd een 4G usb (wifi) stick klaar liggen met een Vodafone Prepaid kaart, dagbundel zit op 3 euro voor 10GB.

Valt internet uit, dan heb ik binnen enkele minuten weer internet..
Goedkoopste oplossing en werkt prima, zelfs met meerdere (wifi) gebruikers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HTT-Thalan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:37:
Je kan ook het nummer 112, het recept voor gebakken eieren en je straatnaam uit je hoofd leren zodat je kunt overleven in het onwaarschijnlijke geval dat in Nederland het internet zo lang wegvalt dat je in levensgevaar komt.

Ik wist niet dat ik mijn 38 jaar nu al zo oud ben dat er een generatie is die echt niet zonder internet kan :P. Ik doe soms weken zonder als ik ergens in een bos kampeer buiten mobiel bereik.

Als je een mobiel hebt met 3/4/5g kun je daar toch wel even op telebankieren danwel appen tot de storing opgelost is? Of heb je iemand in huis in een ijzeren long liggen die ntp connectie nodig heeft?
Dat is wel erg geredeneerd vanuit één perspectief (dat van een consument). Misschien verdient TS zijn brood wel met het internet en betekent een dag geen verbinding een dag geen inkomsten.

Niet te snel oordelen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:10:
[...]

Dat is wel erg geredeneerd vanuit één perspectief (dat van een consument). Misschien verdient TS zijn brood wel met het internet en betekent een dag geen verbinding een dag geen inkomsten.

Niet te snel oordelen.
Dan pak je dus gewoon de eerste de beste provider die niet via hetzelfde netwerk opereert als de primaire en open je er geen topic over. Hij heeft al getest dat dat werkt. Het gaat hier overduidelijk over de kosten, niet over de beschikbaarheid.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

HTT-Thalan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:13:
[...]

Dan pak je dus gewoon de eerste de beste provider die niet via hetzelfde netwerk opereert als de primaire en open je er geen topic over. Hij heeft al getest dat dat werkt. Het gaat hier overduidelijk over de kosten, niet over de beschikbaarheid.
Ook iemand die zijn brood met het internet verdient, wil misschien wel op de kleintjes letten.

Ik begrijp je rant niet zo goed.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-05 09:31
Dit topic ga ik volgen. Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar zoiets. Het moet puur back-up zijn zodat er wel doorgewerkt kan worden, maar t mag ook niet de hoofdprijs kosten. Zeg maar max 10 euro per maand.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

roelversteijnen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:46:
redelijke Ziggo verbinding (coax) en over een paar maanden eindelijk glasvezel. Ik verbaas me erover dat ik geen betaalbare internet fallback opties kan vinden.
Wat is je definitie van betaalbaar? Voor thuisgebruik is het meestal niet interessant, en zakelijk zijn er meer dan genoeg opties voor een hoger beschikbaar internet.

Zo krijg je bij KPN zakelijk internet, standaard een 4G backup.

Die ene keer dat je internet er thuis uit ligt, kun je als consument toch prima even een hotspotje op je telefoon aanzetten? Kost je vijf minuten... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
roelversteijnen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:46:
Mijn vraag
Ik heb nu een redelijke Ziggo verbinding (coax) en over een paar maanden eindelijk glasvezel. Ik verbaas me erover dat ik geen betaalbare internet fallback opties kan vinden. Wellicht zoek ik met verkeerde termen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweede internetaansluiting (ADSL, VDSL, Satelliet, 3G/4G/5G, of straks coax) en als het echt betaalbaar zou zijn zelfs een derde. Ik snap niet dat dit niet wordt aangeboden tegen scherpe tarieven, het is als het goed is namelijk een fallback die je 99% van de tijd niet gebruikt. Het hoeft ook geen topsnelheid te zijn maar moet zorgen voor minimale connectiviteit. Voor internet ergens tussen 1 tot 20mbps down heb ik best 5-10 euro per maand over. Het liefst onbeperkt (er zal namelijk toch amper gebruik van gemaakt worden) anders een limiet van limiet van minimaal 1gb. Of een soort prepaid optie waar je data kunt meenemen of iets dergelijks. Kent iemand dergelijke betaalbare opties? Het is voor een thuis setting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op veel vergelijkingssites en telecom sites gekeken naar betaalbare sim-only data opties en goedkope ADSL verbindingen. Ik heb momenteel een router met Dual WAN en werkend getest met een Samsung telefoon als mobiele router. Router schakelt over van primaire WAN naar secundaire WAN.
Als je al een unlimited abo van T-Mobile hebt is 4g voor thuis een optie (afhankelijk van je postcode), met de meerdere abonnementen korting kost je dat omgerekend 15 euro in de maand (na korting betaal je 50 euro totaal voor mobiel unlimited en 4g voor thuis samen). Ik gebruik het zelf als primair internet. Het is wel afhankelijk van je postcode trouwens, het is niet overal beschikbaar.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
Wat @Tukkertje-RaH hierboven zegt: Bij XS4all krijg je een Fritzbox met de mogelijkheid om bij storing via hun 4/5G stick failover te bereiken. In geval van storing zit je ook niet aan de maximale bundel vast (al is er meen ik wel een limiet).

Alternatief voor mij omdat 4/5G niet werkt vanuit de meterkast: neem een 4/5G router/hotspot en zet die op als gateway vergelijkbaar met je standaard modem. Kabel omprikken (in mijn geval kabel van meterkast uit uitrollen en doorlussen) en draaien maar.

Er is in Nederland geen magische oplossing anders dan zelf aan laten leggen. Voor een kleine organisatie niet haalbaar, voor een grote organisatie standaard. Maar dan praat je over active-active failovers in netwerk, stroomvoorziening, etc. die vaka ook van meerdere kanten een pand benaderen en niet dezelfde route naar een knooppunt volgen. Sterker, niet bij hetzelfde knooppunt uitkomen.

't Is maar wat je wilt en hoeveel geld je er voor over hebt.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tukkertje-RaH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:38:
Waarschijnlijk geen optie voor je, maar als ik het goed heb biedt XS4ALL dit aan als standaard dienst bij hun internet dienst. Bij hun routers krijg je een USB-stick die mobiel internet levert. Valt de vaste verbinding uit, dan gaat de router naadloos over op mobiel internet. Netflix zal er wellicht niet inzitten dan, maar je bent in ieder geval weer even online...
Ik wist dat niet. Wat netjes, zeg.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 14:28
Privé gebruik ik inderdaad als het voorkomt (volgens mij in de afgelopen jaren geen 1x last van gehad) personal hotspot op mijn telefoon.

Zakelijk hebben wij een dubbel abonnement: Ziggo primair, en goedkoopste XS4All als back-up. Kost volgens mij een eurootje of 40/50 per maand en dat is voor kantoor te rechtvaardigen. Of dat privé ook zo is hangt maar net af van hoeveel schade je hebt als het daadwerkelijk uitvalt.

Leuke anekdote: die ene keer dat Ziggo er in de afgelopen 3 jaar een keertje uitlag, bleek XS4All al maandenlang een foute instelling in de wijkcentrale te hebben staan. Deed het dus ook niet :(.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien het goedkoopste adsl pakket nemen wat je kan krijgen?
En anders gewoon de (onbeperkte)data van je mobiele telefoon gebruiken.

[ Voor 82% gewijzigd door Ernemmer op 10-12-2020 10:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je dan ook een UPS want als de stroom uitvalt doet je internet het ook niet meer.

Ik zou je ook adviseren om al je netwerk apperatuur op de tweede verdieping te installeren zodat je in geval van een overstroming gewoon nog werkende wifi hebt:
Afbeeldingslocatie: https://www.pbl.nl/sites/default/files/styles/image_6_col/public/photographs/nap_dijkringen_72dpi_0.jpg?itok=F29Fs9ez

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:36
Brilsmurfffje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:04:

Ik zou je ook adviseren om al je netwerk apperatuur op de tweede verdieping te installeren zodat je in geval van een overstroming gewoon nog werkende wifi hebt:
Wat heb je aan wifi als je gateway eruit ligt? Na een aanvaring tussen een Apache en een hoogspanningsleiding lag hier ALLES eruit. Stroom, vast, mobiel etc. Daar hielp ook geen UPS aan. Alleen de transistorradio deed het nog maar had leeg gelekte batterijen.

En als je vanwege water je apparatuur op zolder moet installeren lijkt t me handig daar meteen ook een bootje en zwemvesten (al dan niet opblaas) bij op voorraad te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tja, dan wordt dit al gauw een preppers topic.

Als de stroom uitvalt, dan wil je wat verlichting, batterijen voor een zuinige radio, warme kleding en het belangrijkste; eten en drinken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
Als je een glasvezelabonnement bij XS4all afsluit ( ik denk dat het weer kan) krijg je ook een mobiel data abonnement erbij. Het is maar 1Gb, maar dit is voldoende voor noodgevallen.
Ik heb die met een stick in de fritzbox gestoken. Als ik geen internet heb schakelt automatisch over op mobiel.

Dus voor een fallback zou ik naar iets vergelijkbaars kijken.

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 21:38
De reden dat je geen goedkoop abonnement met lage snelheid vindt is omdat de snelheid niet is waar de kosten voor de meeste providers inzitten. Of je nou 0,1, 10, 100 of zelfs 1000 Mbit afneemt, bij glasvezel heb je altijd een Gbit laser erop zitten en zit je op dezelfde switch, kom je uit op dezelfde routers, moet eenzelfde ip adres gereserveerd worden, zit dezelfde administratieve overhead, etc, etc. Op DSL en Coax is dit niet anders. Een abonnement voor fallback internet van 5 à 10 euro ga je dus niet krijgen om het simpele feit dat er niks aan te verdienen is. Ook al is het 100 kbps. Concreet moet je toch rekeen op minimaal 26 euro per maand (Tele2 Light, tot 20 Mbit)

Anoniem: 511810

Remko schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:50:
Ik heb hiervoor altijd een 4G usb (wifi) stick klaar liggen met een Vodafone Prepaid kaart, dagbundel zit op 3 euro voor 10GB.

Valt internet uit, dan heb ik binnen enkele minuten weer internet..
Goedkoopste oplossing en werkt prima, zelfs met meerdere (wifi) gebruikers.
Werd flink ge up-mod dus toch ff de werkelijkheid: heb met xs4all 10+ jaar in de clinch gelegen vanwege <4 Mb down op gezette tijden maar zo'n 4g optie kon er echt niet vanaf.
Laat staan standaard.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
De hierboven genoemde XS4ALL 4g oplossingen zijn opties,
-De Fritzbox heeft een mogelijkheid tot 4g fallback via een usb-stickje.
-XS4ALL biedt bij haar abonnementen de optie om, gratis, een 1GB data abonnement te verkrijgen.

In geen van de gevallen is dit standard meegeleverd.

Ik meen dat ze voorheen ook service-plus hadden als optie waarin de 4g fallback zat voor bij storingen.
Maar kan deze zo even niet vinden in Mijn XS4ALL om aan/uit te zetten.
Dus vermoed dat dat niet meer actief wordt aangeboden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
Centurius schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:19:
De reden dat je geen goedkoop abonnement met lage snelheid vindt is omdat de snelheid niet is waar de kosten voor de meeste providers inzitten. Of je nou 0,1, 10, 100 of zelfs 1000 Mbit afneemt, bij glasvezel heb je altijd een Gbit laser erop zitten en zit je op dezelfde switch, kom je uit op dezelfde routers, moet eenzelfde ip adres gereserveerd worden, zit dezelfde administratieve overhead, etc, etc. Op DSL en Coax is dit niet anders. Een abonnement voor fallback internet van 5 à 10 euro ga je dus niet krijgen om het simpele feit dat er niks aan te verdienen is. Ook al is het 100 kbps. Concreet moet je toch rekeen op minimaal 26 euro per maand (Tele2 Light, tot 20 Mbit)
Precies. De kosten voor dit soort diensten grotendeels vast.

En er is nog een reden: je wilt geen klantenbestand die je product alleen in het geval van nood gebruiken. Die zullen een relatief grote belasting voor de helpdesk vormen (als je iets niet gebruikt werkt het vaak niet direct) en zijn ook veeleisend (immers nood).

In dat scenario kun je gewoon niet winnen. Daarom ga je dus geen goedkope fallback oplossing aanbieden.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29

Soggy

vroemmmm

Mijn backup is de internetverbinding van de buren... Ik heb glasvezel, zij Ziggo. Als één van beide verbindingen weg zou vallen, is het eenvoudigweg even een kabeltje over de schutting gooien of het gastnetwerk openzetten.

If it works, tweak it

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
Ik heb T-Mobile Vast, dit kost eigenlijk (internet only) 30 euro per maand.

Daarnaast zou ik (zeker in deze tijden) prima uit kunnen met een abo met onbeperkt bellen en een paar GB. Laat dat zo'n 10-15 euro per maand kosten, normaal gezien.
Totaal kost dat 40-45 euro per maand, dus.

In plaats daarvan heb ik T-Mobile Unlimited. Dat kost (als je glasvezel thuis hebt) 25 euro per maand (1 jaar vast: 26 euro per maand).
Die combi zorgt ook voor een lagere prijs van Vast; voor ook 25 euro per maand. In totaal ben je dan 50 euro per maand kwijt voor alles onbeperkt en als bonus een upgrade naar 100/100 glasvezel.

Voor die paar euro's extra heb ik én altijd onbeperkt 4G/5G en 100/100 fiber; en nog altijd voor minder dan het goedkoopste Ziggo abonnement (zij het dat je daar tv bij krijgt, maargoed).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sjroorda schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:02:

Leuke anekdote: die ene keer dat Ziggo er in de afgelopen 3 jaar een keertje uitlag, bleek XS4All al maandenlang een foute instelling in de wijkcentrale te hebben staan. Deed het dus ook niet :(.
De reden dat onze Ziggo backuplijn hier zo staat ingesteld dat die standaard 1% van het verkeer op zich neemt, en gemonitord wordt. Mocht die eruit vallen, dan weet je dat gelijk, en kom je er niet pas achter als alles al stuk is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Soggy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:55:
Mijn backup is de internetverbinding van de buren... Ik heb glasvezel, zij Ziggo. Als één van beide verbindingen weg zou vallen, is het eenvoudigweg even een kabeltje over de schutting gooien of het gastnetwerk openzetten.
Met ^, even praten met de buren kan toch zo moeilijk niet zijn. Voor die ene keer dat het nodig is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelversteijnen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09-2022
@sig69. Eerlijk gezegd voor het eerst nu één dag Ziggo storing gehad.
@jopie. Thanks, die provider kende ik nog niet.
@HTT-Thalan. Ja, 5 minuten zonder internet en neurolink crasht. Grap, ik kan natuurlijk prima zonder internet. Alleen wil het niet. Ik zie het meer als een hobby project om te zorgen dat al mijn geautomatiseerde processen 100% toegang tot internet houden. Dat is dan inderdaad inclusief UPS op zolder (@Brilsmurfffje), meerdere container nodes over verschillende machines, loadbalancers, et cetera. De kennis die ik verkrijg door het inrichten van dit soort oplossingen is enorm waardevol en toepasbaar in mijn werk. Dat zijn uiteraard geen primaire processen want dan draaien ze in een TIER-4 datacenter.
@Heroic_Nonsense. Klopt, het is mijn werk maar ik kan natuurlijk bij een storing ook prima uitwijken naar een andere locatie. Het is meer dat ik streef naar 100% uptime voor alle automatische processen.
@Tux3.14. Dat is precies mijn punt. Ik kan er prima 50 euro per maand aan uitgeven maar dat is het me niet waard inderdaad.
@DjoeC. Wifi zonder gateway is nog steeds een netwerk. Binnen mijn netwerk heb ik processen die gewoon door gaan zonder internet. Alleen mijn uplink (gateway) heb ik liever ook near-100% online.
@PD2JK. Klopt, ik denk dat in de basis "prepping" niet onverstandig is. Ik kan in ieder geval de punten van jouw lijstje afvinken.
@avanhel. Dank. Goed om te weten.
@Soggy en @naftebakje. Prachtig, tot er een storing in de wijk is op die specifiek netwerk (Coax, Glasvezel, ADSL) en jij en je buren dezelfde verbinding gebruiken. Daarnaast kan het als echte noodoplossing maar dan hebben we het verder niet meer over het laatste beetje privacy dat nog over is en security.

Ik heb ook gekeken naar DualSIM en DuoSIM opties maar dat lijkt geen alternatief omdat dan één van de apparaten uit moet staan. Tot nu toe is denk ik ADSL als backup voor Glasvezel de beste oplossing. Ik ga betaalbare opties zoeken. Anders zal het denk ik inderdaad een dongel in mijn router worden met prepaid of datasim met een enorm limiet op data hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@roelversteijnen
Wat misschien een oplossing kan zijn
Vodafone together.. 1 simkaart in de gsm. En een 2de in een 4g dongel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-59RvVg0FnYQqtZoWTE8q7g688=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODfMPmsCJXLGs9a4szidqzLp.jpg?f=fotoalbum_large

200gb voor 42.50. Dus als je internet er 1 week uit gaat heb je nog genoeg data.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:24
roelversteijnen schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:11:
Ik ga betaalbare opties zoeken. Anders zal het denk ik inderdaad een dongel in mijn router worden met prepaid of datasim met een enorm limiet op data hoeveelheid.
Wat heb je uiteindelijk gekozen?

Ik wil ook graag een betaalbare fallback voor als m'n glasvezel verbinding eruit ligt (twee keer al dit jaar). Niet omdat het echt noodzakelijk is maar wel omdat het gewoon irritant is als alle smart devices ook niet meer werken. Bovendien is het een leuk dingetje om te hebben als Tweaker ;-)

Omdat ik een Fritzbox heb kan ik daar makkelijk een Android telefoon op aansluiten die als router kan functioneren als glasvezel weg valt. De Fritzbox kan automatisch switchen van glasvezel naar 4G en weer terug.
Een Android telefoon lijkt een slimmere keuze dan een dongel omdat je in een Android telefoon een gebruikelijk simkaartje kunt gebruiken en voor een dongel een data-only simkaartje nodig hebt.

Dan is er nog de kwestie van een simkaartje, want een onbeperkt 4g abonnement van 25 euro per maand is niet erg kostenefficient voor die paar keer per jaar dat de glasvezelverbinding eruit ligt. Maar als ie eruit ligt zal het met de data wel rap gaan, denk ik. Ik denk dat ik zo'n 6-20GB per dag verbruik. Uitgaande van een downtime van maximaal een halve dag zou ik met 5GB toe moeten kunnen per keer.

De opties die ik heb gevonden:
Vodafone Prepaid
- Traditionele prepaid met data voor 0,10 euro per MB of bundels
- Onbeperkt Data Bundel voor 1 dag is 3 euro, maar moet je wel activeren dus niet echte failover

KeepGo
- Data onbeperkt houdbaar mits je elk jaar met minstens 2,85 opwaardeert
- 5GB kost 15,50 euro
- Roaming op netwerk van KPN, T-Mobile en Vodafone, maar onbekend met welke snelheid

AlwaysConnected
- Data een jaar houdbaar
- 5GB kost 19,95 euro
- KPN netwerk met snelheid 225/100

Zie ik nog iets over het hoofd of kan het slimmer dan dit?

Vind het overigens bijzonder dat providers dit niet als service aanbieden. Het lijkt me dat een 4G sim in je modem een provider nauwelijks wat kost, het verbetert de customer experience (want nooit downtime) en is iets waarmee je je kunt onderscheiden van andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34
Ik heb zelf ook een dergelijke optie, ik vraag me alleen af hoeveel capaciteit er op het mobiele netwerk over blijft bij een storing, hoop het nooit te testen.
Pagina: 1