Onterecht sluiten van topics

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:06
Er lijkt een trend te ontstaan naar het sluiten van topics die in de richting gaan van illegale activiteiten, maar zelf volledig legaal zijn. Laten we aub pas optreden op het moment dat er iets illegaals gebeurt, bijvoorbeeld het geven code-generatoren/cracks etc.

Voorbeeld zie hieronder:
[topic=203683]
Er gebeurt hier niets illegaals. De topicstarter probeert gewoon een interessant onderwerp aan te snijden. Mocht dit misbruikt kunnen worden dan blijkt dat later wel en dan kunnen dit soort topics getrashed worden, daarvoor niet aub.

Op dit moment worden allemaal topics die interessant kunnen zijn, tweak-topics / hack-topics gesloten omdat ze mogelijk misbruikt kunnen worden. Modjes moeten pas straffen als het fout gaat, maar niet op voorhand. (Zie ook het topic over versleutelde ace bestanden.) Een modje is ook niet alleswetend en kan niet op basis van een paar posts afleiden dat zulke topics illegaal zijn. Voordeel van de twijfel geven houdt dit forum een stuk interessanter.

Verwijderd

Move --> [forum=15]
Ik ga het geval even bekijken :)

Verwijderd

Het is ook niet de bedoeling dat een warez link hier komt te staan, ook niet 10 seconden, alle illegale activiteit moet voorkomen worden, dus moet een moderator met voldoende inzicht het topic op tijd sluiten.

In het geval van die beltegoed codes lijkt het mij dat het volkomen illegaal is om codes te gaan raden/berekenen. Zulke dingen moeten gewoon betaald worden, want niks is gratis, en als dat het wel is dan zit er een gedachte achter.

In het geval van die WinAce topic was er al een link gegeven, als ik het goed heb begrepen, dus is er helaas voor alle partijen te laat ingegrepen. :)

Verwijderd

Preventief sluiten van topics omdat er wel eens wat illegaals zou kunnen gebeuren is natuurlijk niet de bedoeling.
Wel kan een topic dicht als er niks anders uit kan komen dan iets illegaals.
Kan me niet voorstellen dat je zegt dat je het zo interessant vindt om de logica achter die cijfertjes te bedenken.
Op zich was het een topic met niet al te veel ruimte voor een interessante discussie.

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zondag 12 augustus 2001 20:40 schreef johnny appleseed het volgende:
...
Kan me niet voorstellen dat je zegt dat je het zo interessant vindt om de logica achter die cijfertjes te bedenken.
...
Dat jij je dat niet kunt voorstellen betekend niet dat anderen dat met je eens zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mensen het discusseren over auto's boeiend kunnen vinden, maar als ik mod zou zijn zou dat toch niet een goede reden zijn om alle topics over auto's dicht te doen?

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 20:36 schreef Cheatah het volgende:
In het geval van die beltegoed codes lijkt het mij dat het volkomen illegaal is om codes te gaan raden/berekenen.
Je moet wel even goed lezen wat je zelf schrijft... want dit is natuurlijk absoluut niet waar. Pas als je met het resultaat wat gaat doen, zoals verspreiden of verkopen, dan ben je pas illegaal bezig.

In mijn ogen was dit ook gewoon een topic om gewoon goed in de gaten te houden en eventueel een opmerking te plaatsen, ik zou zeggen gooi 'm weer open :)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:01 schreef oVRoM het volgende:

[..]

Dat jij je dat niet kunt voorstellen betekend niet dat anderen dat met je eens zijn.
En dan mogen ze hier aangeven waarom niet.
Ik zie niet in hoe hier een fatsoenlijke discussie uit kan komen, en dan gaat het er niet om of ik dat onderwerp interessant vind, maar of de discussie bestaansrecht heeft.
Dan is het aan mij om zo'n thread dicht te gooien (of een collega in dit geval).

• Arno
  • Laatst online: 13:11

Arno

PF5A

Tja... ik had al een leuke reply klaar, maar johnny heeft alles al gezegd :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00

Jaymz

Keep on moving !

[edit:Johhny en Traag waren me voor :)]

Mja, Topic is misschien wat vroeg dichtgegaan. Of het gesprek over de 'gedachte'achter de opwaardeerkaarten wel in het juiste forum stond lijkt mij een betere.

Het gaat idd over telefonie, maar een topic "hoeveel beltegoed heb je nog" (bijvoorbeeld) zal toch richting de huiskamer verdwijnen, hoewel dit met telefonie te maken heeft :)

Stuffis Generalis is hier imo een betere plek voor (het topic waar het om begon) :)

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een aantal moderators denkt bij het zien van een thread niet 'kan deze open blijven' maar 'kan ik ergens een verband met iets illegaals vinden op grond waarvan ik deze thread kan sluiten'. Dat is m.i. een hele verkeerde manier van modden.

Verwijderd

Als de moderators consequent zijn, en het altijd hetzelfde aanpakken (of dat in ieder geval proberen) dan is er genoeg duidelijkheid.

Ik neem ook aan dat de topicstarter wel degelijk wist dat het een tricky topic was, dus hij had van tevoren een goed argument kunnen bedenken om het topic open te houden.

Zoals ik al zei moet een moderator maar beslissen wat hij ermee gaat doen, als hij voldoende ervaring/inzicht heeft dat hoeft er niemand te klagen, en als iedereen z'n best doet om de topics binnen de grenzen te houden dan zou GoT pas echt van dit soort problemen af zijn.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op zondag 12 augustus 2001 21:17 schreef Chaos het volgende:
Een aantal moderators denkt bij het zien van een thread niet 'kan deze open blijven' maar 'kan ik ergens een verband met iets illegaals vinden op grond waarvan ik deze thread kan sluiten'. Dat is m.i. een hele verkeerde manier van modden.
Zo erg zal het wel niet zijn, denk ik. Dat sommige mensen anders erover denkenn dan anderen lijkt mij een betere conclusie (maar daar zijn we ook mensen voor :))

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 21:55
Ik heb dit al eens eerder aangekaart;

De topics die gingen over hoe je die beveiliging kon omzeilen van de videoband die je maar twee keer kon zien deed ook niemand moeilijk.

Dat is zelfs nog op de radio geweest waarbij GoT genoemd is.

Verwijderd

Die videobanden zijn jouw eigendom, een ander z'n pc en gegevens zijn dat niet

• Chaos
  • Niet online
Zo erg zal het wel niet zijn, denk ik
Dit is pas illegaal als je je telefoon gaat opwaarderen met gegokte codes. Traag gooit de vraag of er misschien een logica inzit op slot. Dan is het echt wel zo erg hoor.

Verwijderd

We hebben even overlegd.
Het is inderdaad zo dat als jullie het principe willen uitvogelen van de codes, dat daar totaal geen problemen zijn.
Let er wel op dat we absoluut niks willen hebben wat fraude met beltegoedkaarten/codes is.
Maar het principe uitzoeken is prima.
Draad gaat zo weer open, maar dan niet in I&T, even kijken waar hij het beste heen kan.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op zondag 12 augustus 2001 21:32 schreef Chaos het volgende:

[..]

Dit is pas illegaal als je je telefoon gaat opwaarderen met gegokte codes. Traag gooit de vraag of er misschien een logica inzit op slot. Dan is het echt wel zo erg hoor.
Dat wil nog niet zeggen dat Traag denkt zoals jij vermeld.
Wat Traag dacht weet ik ook niet, maar ik denk niet: "Kan ik een reden verzinnen deze op slot te zetten".
_waarschijnlijk_ wasssie bang dat dit topic snel de verkeerde kant op ging. Weten zullen we het nooit, aangezien het topic nergens meer heenkan :)

[edit: Ok, we kunnen er alsnog achterkomen :)]

• Chaos
  • Niet online
Dan modt hij dus niet op wat er nu in de thread staat maar op wat hij denkt dat er ooit in de thread gepost gaat worden, klinkt dat als een logische manier van modden?

Verwijderd

Hij staat in de HK http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/203683
Veel plezier ermee.

• Arno

Arno

PF5A

Euh Jaymz... ik kan echt wel mezelf verwoorden...

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op zondag 12 augustus 2001 21:39 schreef Chaos het volgende:
Dan modt hij dus niet op wat er nu in de thread staat maar op wat hij denkt dat er ooit in de thread gepost gaat worden, klinkt dat als een logische manier van modden?
Ik zeg _waarschijnlijk_. Jij impliceert een zekerheid. Anyway: de draad gaat (of is) weer open.

Laten we proberen hier wat uit te 'leren'

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op zondag 12 augustus 2001 21:40 schreef Traag het volgende:
Euh Jaymz... ik kan echt wel mezelf verwoorden...
Oke, ikke doe :X

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:39 schreef Chaos het volgende:
Daar is een moderator op uitgekozen. Ik neem aan dat ervaring en inzicht twee hele belangrijke punten zijn voor een mod.

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:43 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Daar is een moderator op uitgekozen. Ik neem aan dat ervaring en inzicht twee hele belangrijke punten zijn voor een mod.
Wat ik me nou afvraag hè, stuur jij de crew nou ook bonbons.... (en voor Traag een BigMac)

• saviour
  • Niet online
Op zondag 12 augustus 2001 21:43 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Nee hoor, dit is een heel andere manier van inzicht als dat waar een mod op gekozen wordt.

imho heeft Chaos hier gelijk :)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:57 schreef saviour het volgende:
imho heeft Chaos hier gelijk :)
Als een draad zeker weten fout zal gaan, is het geheel terecht om die meteen te sluiten.
Maar even voor de duidelijkheid, we zijn teruggekomen op dit slotje.
Dus wat er nou aan de hand is.

• saviour
  • Niet online
Voor mij is er nix aan de hand, khad het ook niet tegen jullie :)

Khad het tegen Cheetah.

Kvinnet goed dat jullie de thread weer open hebben gegooid...

• Arno

Arno

PF5A

We zijn er echt niet alleen om jullie te jennen :P

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 22:03 schreef Traag het volgende:
We zijn er echt niet alleen om jullie te jennen :P
Nee inderdaad, af en toe is het wel leuk om lief te doen :+ (maar met mate natuurlijk!)

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 21:57 schreef Mannekino het volgende:

[..]

Wat ik me nou afvraag hè, stuur jij de crew nou ook bonbons.... (en voor Traag een BigMac)
-1 Troll :X

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 22:12 schreef Cheatah het volgende:

[..]

-1 Troll :X
hehe, ach kom niet zo geirriteerd meteen, das toch gewoon lollig :)

• saviour
  • Niet online
Op zondag 12 augustus 2001 22:21 schreef BBQ-Man het volgende:

[..]

hehe, ach kom niet zo geirriteerd meteen, das toch gewoon lollig :)
Dat wilde ik eigenlijk niet posten :P

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 22:23 schreef saviour het volgende:

[..]

Dat wilde ik eigenlijk niet posten :P
eigenlijk niet.... ;)

• zeef
  • Laatst online: 29-11 01:17
Ik weet niet of je wel kan zeggen dat de techniek an sich niet illegaal is. Het opzetten van een database van gegevens en de techniek in grote lijnen beschrijven is tot daar aan toe. Als iemand een complete how-to post, dan ga je al een aardig eindje de gevarenzone in.

De telco's zijn op dit moment bijzonder gespitst op fraude op grotere schaal. Het is in deze tijden een hot issue, te vaak heeft er in de Telegraaf gestaan over unlocken op bv. de zwarte markt (en eigenlijk op iedere straathoek), het hacken van canal+ kaarten en andere ogenschijnlijke onschuldige zaken.

Het is een beetje een ver van je bed show, maar eigenlijk is het aanmaken van opwaardeercode's niets meer of minder dan diefstal. Net zoals als 99% van de divx en mp3's.

Imho is het beter dat GoT zich distantieert hiervan. Bij een mp3 kan er sprake zijn van een legaal bestand, evenals bij een divx. Bij een zelfgemaakte opwaardeercode kan dit zeker niet het geval zijn.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
watbetreft het unlocken van telefoons... het is niet illegaal zolang je het gratis doet... zodra je er geld mee gaat verdienen is het verboden... logisch eigenlijk, tenzij je een telefoonwinkel hebt enzo...

• zeef
Op maandag 13 augustus 2001 20:53 schreef MR_WAZOO het volgende:
watbetreft het unlocken van telefoons... het is niet illegaal zolang je het gratis doet... zodra je er geld mee gaat verdienen is het verboden... logisch eigenlijk, tenzij je een telefoonwinkel hebt enzo...
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Want jij schend de overeenkomst die je aan bent gegaan met de provider. Bovendien maak je inbreuk op de copyrights van de firmware als je flasht.

Het illegaal opwaarderen van pre paid kaarten is nou ook niet een normale bezigheid, laten we wel wezen. Ik begrijp de nieuwsgierigheid naar de techniek, maar ik ben bang dat er meer misbruik dan gebruik van wordt gemaakt.

• NightOwlNL
als je je telefoon unlockt dan maak je een verandering aan een apparaat wat jij gekocht heb, niet aan de sim die eigendom is van de telefoonmaatschappij...

dat ze der nou goedkoop een telefoon bij doen is hun probleem

• Arno

Arno

PF5A

Ondanks wat een ieder hier vertelt, is het simlock vrij maken van een GSM niet toegestaan op GoT. Hierover kunnen jullie lang of kort discussieren, het mag gewoon niet

Jeremy Clarkson

• NightOwlNL
Traag > ik doe het ook niet op GOT maar gewoon thuis, wel zo makkelijk ;)

• zeef
Op maandag 13 augustus 2001 21:07 schreef Traag het volgende:
Ondanks wat een ieder hier vertelt, is het simlock vrij maken van een GSM niet toegestaan op GoT. Hierover kunnen jullie lang of kort discussieren, het mag gewoon niet
Da's niet helemaal de waarheid en niets dan de waarheid. Er is een manier die wel mag :)
Pagina: 1